Reizigers met een anonieme chipkaart betalen elke 5 jaar tot hun onvrede 7,50 euro bij een ‘complex’ vervangingsproces, waarbij het lastig is het resterende bedrag op de oude kaart over te zetten of terug te krijgen. Omdat inmiddels alle ov-reizigers zijn overgestapt op de in 2008 geïntroduceerde OV-chipkaart, krijgen nu steeds meer mensen te maken met het einde van de geldigheid van de kaart. Maar die irritatie kan net zo snel verdwijnen als deze nu opkomt. Het is waarschijnlijk dat je over 1 tot 2 jaar met een bankpas of mobiele telefoon in- en uitcheckt, ook voor een incidenteel ritje met de trein, tram, bus of metro.

Als de incheckautomaten van de vervoerders er geschikt voor zijn, dan kan het zogenoemde contactloos betalen in het ov razendsnel de nieuwe standaard zijn. In- en uitchecken gaat dan net als mobiel betalen in de supermarkt. „Technologisch is het allemaal niet zo bijzonder. In Londen kun je in het ov al reizen met de bankpas”, reageert een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland.

Helemaal verdwijnen zal de OV-chipkaart echter niet, verwacht Anita Hilhorst van Translink. „De OV-chipkaart blijft het basisbetaalmiddel in het openbaar vervoer. Er zullen namelijk altijd mensen zijn die liever met een chipkaart reizen, omdat ze hun telefoon of bankpas hiervoor niet willen gebruiken.”

Alles bij de bron; Metro


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha