Een wereldprimeur: geen ander land heeft een chipkaart als vervoersbewijs voor het hele openbaar vervoer. Maar vlekkeloos gaat het nog lang niet. Deze vier klachten komen het vaakst binnen bij OV loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer.

1. Wat is die kaart duur; 

De prijs van de chipkaart (7,50 euro) en het minimumsaldo (20 euro) zijn de grootste ergernissen. NS benadrukt dat enkeltjes nog altijd mogelijk zijn. Reizigers betalen wel een euro toeslag voor de eenmalige “wergwerpchipkaart”, of moeten een e-ticket op voorhand printen.

2. Moet het zo omslachtig allemaal? 

Abonnementhouders klagen vooral over veranderde voorwaarden die reizen met de trein omslachtiger en duurder maken. Zo is er de vaste toeslag van 25 euro in de spits om van tweede naar eerste klasse op te waarderen. Omgekeerd kunnen reizigers met een eerste klas Traject Vrij kaart niet meer naar tweede klasse afwaarderen. 

Ook is de ‘samenreiskorting’ omslachtiger geworden. Tegenwoordig heeft iedere reiziger een ov-chipkaart met minimaal 20 euro saldo nodig en moet de korting bij iedere kaart, voor iedere rit, aan een automaat worden opgeladen.

3. Dat eeuwige in- en uitchecken 

Veel reizigers vinden in- en uitchecken vervelend. In april lanceerde Translink Systems (TLS), uitgever van de ov-chipkaart, samen met de meeste vervoerders uitcheckgemist.nl om gemakkelijker geld terug te vragen.

4. Waar is mijn dalurenkorting gebleven?

Voor reizigers die vertrekken in de daluren en overstappen tijdens de spits op een trein van dezelfde vervoerder, blijft de dalkorting geldig. Maar reizigers die overstappen op een andere vervoerder verliezen de dalkorting, en zetten de rit voort volgens het spitstarief.

De chipkaart is goed voor de vervoerder maar niet gebruiksvriendelijk voor de klant, vinden OV loket en reizigersorganisatie Rover. Daarom wil NS reizigers meer keuze bieden. Zo wordt geëxperimenteerd met achteraf betalen en onderzoekt TLS de mogelijkheid om in te checken met een bankkaart of mobiele telefoon. Een woordvoerder van TLS:

“Het systeem is nu volwassen, en het is tijd om het gemak van reizigers te verbeteren.”

 Alles bij de bron; NRCQ

 

 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha