Niet uitchecken met je ov-chipkaart is wel heel lucratief voor de vervoerders. Er blijft in een jaar 16 miljoen euro aan de strijkstok van de vervoerders kleven. Dit blijkt uit een onderzoek dat op verzoek van de vervoerders en belangenorganisaties is uitgevoerd. 

"Als je naar de cijfers kijkt dan is 1,7 procent van alle reizen incompleet, dat is 7,3 miljoen ritten in het jaar waar het niet goed gaat. Vaak bij wisselen van vervoerder. Dan blijft er 16 miljoen euro achter voor de vervoerders."

Er is natuurlijk de mogelijkheid om je geld terug te claimen, maar: "Nog geen 10 procent van de mensen die vergeet uit te checken doet dit en van de mensen die het wel doen krijgt niet iedereen het geld terug."

Er komt een proef met in en uitchecken, dat het niet meer uitmaakt bij welke vervoerder je reist. Dan wordt het gewoon inchecken bij het begin en uitchecken bij het einde van je reis. Nu moet je je geld terug vragen bij meerdere loketten, dat wordt er straks één. Ook krijg je straks meer tijd om geld terug te claimen. Dat is nu drie maanden en straks zes. En! Er komt een app om te controleren of je bent uitgecheckt."

Alles bij de bron; BNR


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha