Ons huidige OV-chipkaartsysteem mist voldoende realtime terugkoppeling van transactiegegevens naar de reiziger. De reiziger kan zo moeilijker keuzes maken in zijn eigen reisgedrag. Het niet op tijd terugkoppelen van die gegevens maakt het ook voor marketeers moeilijker om het gedrag van reizigers met tariefdifferentiatie te beïnvloeden. De komst van de NFC-chip in allerlei apparaten, zoals mobieltjes en smartwatches kan hier echter in de nabije toekomst uitkomst bieden. Dat zegt directeur Auke Huisman van adviesbureau Humanis Consulting Group.

Huisman: “Wat we met het huidige systeem kunnen doen, is prikkelmomenten bij het in- en uitchecken inbouwen. Als een reiziger incheckt of de kaart uitleest bij een automaat, zou er bijvoorbeeld getoond kunnen worden hoeveel minuten het nog duurt totdat de korting van het daltarief ingaat. Bij het uitchecken kunnen we melden hoeveel euro’s de reiziger had kunnen besparen, door eerder of later te reizen. Zo is de reiziger meer bewust van de keuzes die hij maakt.”

“Verder zou je in het geval van een persoonlijke kaart, bij Reizen op Rekening en natuurlijk met instemming van de reiziger na een week een overzicht kunnen sturen, met informatie over hoe vaak iemand in de spits rijdt. Daarbij kunnen we informatie geven over hoeveel geld een reiziger had kunnen besparen”, legt Huisman uit.

Alles bij de bron; OVPro


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha