OV chipkaart

Tot nu toe was het voor reizigers die hun kaart delen of hun persoonlijke gegevens niet bekend willen maken, niet mogelijk om een anonieme kaart te laten registreren. Reizigers konden daarom alleen hun laatste tien reizen uit laten printen bij een balie. Daar komt volgens Anita Hilhorst van beheerder Trans Link Systems nu verandering in. „We zijn sinds vrijdag aan het testen en het systeem werkt goed.” 

Net als reizigers met een OV-chipkaart op naam kunnen anonieme gebruikers nu een ’Mijn OV-chipkaart account’ aanmaken. Voor bestaande gebruikers is het daarnaast ook mogelijk om een anonieme kaart toe te voegen aan hun profiel. Een inlognaam kan dus bestaan uit meerdere OV-chipkaarten, zowel anonieme als persoonlijke kaarten.

Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is het wel de vraag hoe anoniem de kaart nog is als er bij het registeren bijkomende gegevens nodig zijn. Gebruikers met een anonieme kaart hebben bij het aanmelden een werkend e-mailadres nodig. Het CBP concludeerde eerder dat de NS e-mailadressen van anonieme OV-chipkaarthouders die hun saldo via de website van NS activeerden, gebruikt voor marketingmailtjes. Hilhorst verzekert dat dit bij TLS niet het geval zal zijn.

Wie met korting wil reizen, zal nog steeds een persoonlijke kaart aan moeten vragen. Bij NS wordt het vanaf maart 2013 wel mogelijk om met korting op een anonieme OV-chipkaart te reizen.

Alles bij de bron; spitsnieuws

Een groep Australische beveiligingsonderzoekers is erin geslaagd om chipkaarten van een vervoersbedrijf te kraken. De vier beveiligingsonderzoekers, die zich TrainHack noemen, hebben hun bevindingen openbaar gemaakt tijdens een presentatie op een beveiligingsconferentie in Melbourne, zo meldt SC Magazine. Volgens de vier bleek de toegepaste cryptografie van de vervoersbewijzen van een niet nader genoemd openbaarvervoerbedrijf sterk verouderd, hoewel het bedrijf een eigen variant had toegepast.

Net als bij het hacken van de Nederlandse ov-chipkaart hadden de onderzoekers genoeg aan vrij verkrijgbare en goedkope hardware, waaronder enkele kaartlezers. In totaal zouden de vier een week nodig hebben gehad om de gedateerde encryptie op de kaarten te kraken, waardoor het mogelijk zou zijn om gratis te reizen bij de desbetreffende vervoerder.

Alles bij de bron; tweakers

De NS heeft de OV-chipkaart misbruikt om persoonsgegevens te verzamelen voor marketingdoeleinden. Ook gegevens van zogenaamd anonieme OV-chipkaarthouders zijn verzameld. Als ze hun saldo via de website van de NS activeerden, werden hun e-mailadressen voor reclamedoelen gebruikt. Dat concludeert het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in een vandaag gepubliceerd onderzoek.

Zo werd reizigers niet om toestemming gevraagd om de informatie te gebruiken. Ook hield de NS een gedetailleerd beeld bij van het reisgedrag van OV-chipkaarthouders, terwijl de voorwaarden juist moeten voorkomen dat een beeld ontstaat van wie op welk tijdstip waar heeft gereisd.

De NS krijgt geen boete of een andere vorm van straf opgelegd omdat inmiddels maatregelen zijn getroffen. De verzamelde e-mailadressen van ‘anonieme’ OV-chipkaarthouders zouden zijn vernietigd. De spoorvervoerder is hierdoor niet meer in overtreding, stelt het CBP.

Alles bij de bron; nrc

De RET heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) een boete van 120.000 euro betaald omdat het de reisgegevens van studenten met een OV-chipkaart bewaarde. Het CBP had RET in juni 2011 een last onder dwangsom opgelegd voor het in strijd met de wet bewaren van reisgegevens.

De RET bleek in juni inderdaad de maximale bewaartermijnen te hebben ingevoerd, maar had de reisgegevens niet vernietigd of afdoende geanonimiseerd. De vervoerder verklaarde de reisgegevens te anonimiseren, maar het bleek toch mogelijk om reizigers te identificeren en onbegrensd te volgen. De RET gaat wel in bezwaar tegen de boete.

Alles bij de bron; security

 

De kilometerprijs voor reizen met het openbaar vervoer in de regio Haaglanden is begin juli met ruim 11 procent gestegen. Tegenvallende opbrengsten van de ov-chipkaart zijn daarvoor de oorzaak. Dat bevestigt een zegsman van het gewest Haaglanden tegenover NU.nl.

De tarieven zijn voor de regio Haaglanden per 30 juni aangepast. Een kilometer in de bus of tram kostte voorheen nog 12 cent, nu is dat 13,4 cent. Dat komt neer op een stijging van 11,6 procent. Wel wijst de zegsman erop dat de stijging per reis procentueel lager ligt, omdat er bij reizen ook nog een opstaptarief geldt. Dat tarief stijgt nu niet mee, maar werd in januari wel al met 11 procent verhoogd.

De verwachting is dat de kosten voor openbaar vervoer in de regio Haaglanden nog verder omhoog gaan. Ook zal er gesneden worden in de dienstverlening.

Alles bij de bron; nu

Het papieren treinkaartje moet blijven totdat alle kinderziektes met de ov-chipkaart zijn opgelost. De Kamer wil onder meer dat er één klachtenloket komt waar reizigers met problemen met de ov-kaart zich kunnen melden. Ook moet het dubbele opstaptarief van tafel. Dat dubbele tarief vormt nu een probleem voor mensen die overstappen van een trein van de NS naar een trein van een andere aanbieder. 

Alles bij de bron; automgids

De voorwaarden van de OV-chipkaart zijn duidelijk. Een kaart waarop je reist mag op ieders naam staan, zolang het daarop geplaatste abonnement maar op je eigen naam staat. Met iets ander bewoordingen is dit terug te lezen in de voorwaarden van TLS en NS. Helaas heeft een medewerker van NS er toch voor gekozen om mijn kaart niet te accepteren en heeft deze mijn OV chipkaart ingenomen. 

Gezien de vreemde situatie waarin in nu terecht ben gekomen, waarbij:

  • Servicemedewerkers de voorwaarden niet kennen.
  • Contact met een medewerker 10 cent per minuut kost.
  • Ik geen OV-chipkaart hebt.
  • Zelfs de persvoorlichters niet reageren

Heb ik een YouTube video gemaakt waarin ik dit verhaal nog eens uitleg. 

Lees het volledige artikel bij de bron; vraagalex [met nog veel meer OV-chip leed] (Thnx-2-Alex)

Het aantal boetes dat TransLinkSystems en de vervoersbedrijven aan reizigers uitdelen, blijft vooralsnog stijgen. Dat blijkt uit cijfers over 2011 die het ministerie van Infrastructuur & Milieu heeft gepubliceerd. Als een reiziger vergeet uit te checken (of dit is niet mogelijk door een storing) in bus, tram of metro, wordt er standaard 4 euro afgetrokken. Bij een uitcheckfaal na een treinreis is de boete 20 euro.

En juist bij de NS blijft het percentage dat niet kan of vergeet uit te checken onverminderd hoog, rond de 2 procent van alle ritten. Het is niet bekend of het aantal reizigers die na een boete restitiutie vraagt is toegenomen. Het uitcheckprobleem en de miljoeneninkomsten voor de vervoerders uit de boetes staat al twee jaar op de politieke agenda. Destijds werd de ophef gesust met de belofte dat het percentage niet-uitcheckers na gewenning aan de nieuwe OV-chipkaart vanzelf omlaag zou gaan. Maar die daling blijft vooralsnog uit. 

Alles bij de bron; webwereld 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha