OV chipkaart

Vanaf het najaar kunnen consumenten met een ov-chipkaart producten kopen bij winkels op het station. NS Stations Retailbedrijf werkt hiervoor samen met verschillende banken. 

NS Stations Retailbedrijf begon al begin 2011 met een test met betalen via ov-chipkaart bij de winkels op station Amersfoort. Het ging om een proef met onder meer vijfhonderd medewerkers van TLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, die hun chipkaart onder andere bij Burger King en de Broodzaak als betaalpas konden gebruiken. Betalen met de chipkaart verloopt contactloos via rfid: het pasje moet bij een speciale lezer worden gehouden, waarna de transactie binnen één of twee secondes afgerond is.

De bedoeling is dat straks niet alleen producten met de kaart aangeschaft kunnen worden, maar dat ook bijvoorbeeld huurfietsen op het station ermee betaald kunnen worden. Daarnaast denkt NS Station Retailbedrijf aan het betalen van parkeerplekken met de kaart. Volgens het bedrijf is een voordeel voor consumenten dat afrekenen met een ov-chipkaart sneller gaat dan pinnen of chippen.

Alles bij de bron; Tweakers

 

De stichting stelt dat de anonieme OV-chipkaart vanwege een uniek identificatienummer in de RFID-chip niet anoniem is. Het is hiermee nog steeds mogelijk om reizigers achteraf te identificeren en te traceren middels koppeling van transactiegegevens.

"In de optiek van Privacy First vormt dit een schending van twee mensenrechten, namelijk de vrijheid van beweging in combinatie met het recht op privacy, oftewel het klassieke recht om in eigen land vrij en anoniem te kunnen reizen." Er wordt dan ook gepleit voor het invoeren van een anonieme OV-chipkaart die daadwerkelijk anoniem is.

Een ander punt is de huidige bewaartermijnen van OV-chipkaartgegevens. Die dienen volgens Privacy First tot een absoluut noodzakelijk minimum te worden teruggebracht. "Tevens dient aan reizigers de optie te worden geboden om hun reisgeschiedenis op ieder gewenst moment te kunnen wissen."

Alles bij de bron; Security

Tot nu toe was het voor reizigers die hun kaart delen of hun persoonlijke gegevens niet bekend willen maken, niet mogelijk om een anonieme kaart te laten registreren. Reizigers konden daarom alleen hun laatste tien reizen uit laten printen bij een balie. Daar komt volgens Anita Hilhorst van beheerder Trans Link Systems nu verandering in. „We zijn sinds vrijdag aan het testen en het systeem werkt goed.” 

Net als reizigers met een OV-chipkaart op naam kunnen anonieme gebruikers nu een ’Mijn OV-chipkaart account’ aanmaken. Voor bestaande gebruikers is het daarnaast ook mogelijk om een anonieme kaart toe te voegen aan hun profiel. Een inlognaam kan dus bestaan uit meerdere OV-chipkaarten, zowel anonieme als persoonlijke kaarten.

Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is het wel de vraag hoe anoniem de kaart nog is als er bij het registeren bijkomende gegevens nodig zijn. Gebruikers met een anonieme kaart hebben bij het aanmelden een werkend e-mailadres nodig. Het CBP concludeerde eerder dat de NS e-mailadressen van anonieme OV-chipkaarthouders die hun saldo via de website van NS activeerden, gebruikt voor marketingmailtjes. Hilhorst verzekert dat dit bij TLS niet het geval zal zijn.

Wie met korting wil reizen, zal nog steeds een persoonlijke kaart aan moeten vragen. Bij NS wordt het vanaf maart 2013 wel mogelijk om met korting op een anonieme OV-chipkaart te reizen.

Alles bij de bron; spitsnieuws

Een groep Australische beveiligingsonderzoekers is erin geslaagd om chipkaarten van een vervoersbedrijf te kraken. De vier beveiligingsonderzoekers, die zich TrainHack noemen, hebben hun bevindingen openbaar gemaakt tijdens een presentatie op een beveiligingsconferentie in Melbourne, zo meldt SC Magazine. Volgens de vier bleek de toegepaste cryptografie van de vervoersbewijzen van een niet nader genoemd openbaarvervoerbedrijf sterk verouderd, hoewel het bedrijf een eigen variant had toegepast.

Net als bij het hacken van de Nederlandse ov-chipkaart hadden de onderzoekers genoeg aan vrij verkrijgbare en goedkope hardware, waaronder enkele kaartlezers. In totaal zouden de vier een week nodig hebben gehad om de gedateerde encryptie op de kaarten te kraken, waardoor het mogelijk zou zijn om gratis te reizen bij de desbetreffende vervoerder.

Alles bij de bron; tweakers

De NS heeft de OV-chipkaart misbruikt om persoonsgegevens te verzamelen voor marketingdoeleinden. Ook gegevens van zogenaamd anonieme OV-chipkaarthouders zijn verzameld. Als ze hun saldo via de website van de NS activeerden, werden hun e-mailadressen voor reclamedoelen gebruikt. Dat concludeert het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in een vandaag gepubliceerd onderzoek.

Zo werd reizigers niet om toestemming gevraagd om de informatie te gebruiken. Ook hield de NS een gedetailleerd beeld bij van het reisgedrag van OV-chipkaarthouders, terwijl de voorwaarden juist moeten voorkomen dat een beeld ontstaat van wie op welk tijdstip waar heeft gereisd.

De NS krijgt geen boete of een andere vorm van straf opgelegd omdat inmiddels maatregelen zijn getroffen. De verzamelde e-mailadressen van ‘anonieme’ OV-chipkaarthouders zouden zijn vernietigd. De spoorvervoerder is hierdoor niet meer in overtreding, stelt het CBP.

Alles bij de bron; nrc

De RET heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) een boete van 120.000 euro betaald omdat het de reisgegevens van studenten met een OV-chipkaart bewaarde. Het CBP had RET in juni 2011 een last onder dwangsom opgelegd voor het in strijd met de wet bewaren van reisgegevens.

De RET bleek in juni inderdaad de maximale bewaartermijnen te hebben ingevoerd, maar had de reisgegevens niet vernietigd of afdoende geanonimiseerd. De vervoerder verklaarde de reisgegevens te anonimiseren, maar het bleek toch mogelijk om reizigers te identificeren en onbegrensd te volgen. De RET gaat wel in bezwaar tegen de boete.

Alles bij de bron; security

 

De kilometerprijs voor reizen met het openbaar vervoer in de regio Haaglanden is begin juli met ruim 11 procent gestegen. Tegenvallende opbrengsten van de ov-chipkaart zijn daarvoor de oorzaak. Dat bevestigt een zegsman van het gewest Haaglanden tegenover NU.nl.

De tarieven zijn voor de regio Haaglanden per 30 juni aangepast. Een kilometer in de bus of tram kostte voorheen nog 12 cent, nu is dat 13,4 cent. Dat komt neer op een stijging van 11,6 procent. Wel wijst de zegsman erop dat de stijging per reis procentueel lager ligt, omdat er bij reizen ook nog een opstaptarief geldt. Dat tarief stijgt nu niet mee, maar werd in januari wel al met 11 procent verhoogd.

De verwachting is dat de kosten voor openbaar vervoer in de regio Haaglanden nog verder omhoog gaan. Ook zal er gesneden worden in de dienstverlening.

Alles bij de bron; nu

Het papieren treinkaartje moet blijven totdat alle kinderziektes met de ov-chipkaart zijn opgelost. De Kamer wil onder meer dat er één klachtenloket komt waar reizigers met problemen met de ov-kaart zich kunnen melden. Ook moet het dubbele opstaptarief van tafel. Dat dubbele tarief vormt nu een probleem voor mensen die overstappen van een trein van de NS naar een trein van een andere aanbieder. 

Alles bij de bron; automgids

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha