OV chipkaart

De website van de ov-chipkaart bevat tenminste sinds januari een beveiligingsprobleem maar de technische dienst van het bedrijf achter de ov-chipkaart werd niet eerder op de hoogte gesteld. 

Trans Link Systems werd eind januari al op de hoogte gesteld van het privacyprobleem. De meldingen over het probleem bleken echter niet doorgestuurd te zijn naar de technische dienst, waardoor de organisatie pas vorige week actie ondernam.

Het lek is waarschijnlijk pas dinsdag verholpen, waardoor het nog steeds mogelijk is dat mensen die inloggen op ov-chipkaart.nl informatie van anderen krijgen te zien. TLS laat weten dat de site niet offline zal worden gehaald totdat het probleem is opgelost. Daarvoor wordt de website te veel gebruikt, zo zegt het bedrijf.

Alles bij de bron; Tweakers

De reisgegevens van mensen die een ov-chipkaart gebruiken en een account hebben op ov-chipkaart.nl zijn momenteel niet geheel veilig. Door een technisch probleem is het mogelijk dat reisgegevens, inclusief naam, adres, woonplaats en rekeningnummer soms zichtbaar zijn voor anderen en deels gewijzigd kunnen worden.

Meer dan twee miljoen kaartgebruikers hebben een account bij ov-chipkaart.nl. Het lek openbaarde zich onlangs toen een kaarthouder een nieuw account aanmaakte. Tot zijn verbazing kreeg deze persoon daarbij zicht op de reisgegevens van twee andere kaarthouders. Het ging om een anonieme kaartgebruiker en een man uit Arnhem. Van deze Arnhemmer waren ook zijn adresgegevens zichtbaar, plus e-mailadres en rekeningnummer. Bovendien konden deze gegevens nu worden gewijzigd.

Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart, erkent het probleem. Door het euvel was het mogelijk om zowel namen, rekeningnummers als adressen van anderen te zien en te wijzigen, maar dat kon niet met wachtwoorden of gebruikersnamen.

Alles bij de bron; NRC [Thnx-2-Niek] & TelegraafTelegraaf

Vervoerders als NS, Arriva en Connexxion verdienen kapitalen aan de ov-chipkaart. De bedrijven houden jaarlijks 22,9 miljoen euro over aan reizigers die vergeten uit te checken, blijkt uit berekeningen van het onafhankelijke onderzoeksbureau Panteia.

Reizigersvereniging Rover en de ANWB hadden om het onderzoek gevraagd. Min de kosten blijft er netto 17 miljoen over. Het bedrag is veel hoger dan de vervoerders tot nu toe zeggen. Het was de bedoeling het rapport eind juni te openbaren, maar omdat de vervoerders niet akkoord gaan met de berekeningen is dat uitgesteld naar augustus.

NS zou de helft van de miljoenen ontvangen. NS wil dat niet bevestigen. „Wij willen het graag teruggeven, maar dan moeten de reizigers die vergeten hebben uit te checken, zich melden”, zegt een woordvoerder.

Alles bij de bron; Telegraaf

Eind 2013 verscheen het bericht dat de politie wekelijks gegevens vordert bij Translink Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie bevestigt dit na kamervragen. "Bij TLS gaat het om 110 keer in 2012 en 265 keer in 2013. Het betreft zowel onderzoeken door de politie naar vermiste personen als strafrechtelijke onderzoeken door de officier van justitie", schrijft de minister. 

Niet alleen gaat het om gerichte vorderingen, op basis van het nummer van de ov-chipkaart of naam- adres- en woonplaatsgegevens, maar ook om ongerichte opvragingen. Daarbij worden bijvoorbeeld de gegevens van alle kaarten die bij incheckpalen in een bepaalde periode gebruikt zijn opgevraagd. Volgens de minister komen ongerichte vorderingen weinig voor en zijn die voorbehouden aan zware delicten, zonder hierover details te geven.

Gegevens van reizigers met het openbaar vervoer, zoals informatie over wie waar op welk moment heeft in- en uitgecheckt, worden een jaar bewaard; enkele jaren geleden was dat nog zeven jaar, maar daarover werden de ov-bedrijven door het College bescherming persoonsgegevens op de vingers getikt.

Details over het aantal opvragingen bij het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten heeft de minister niet. In de databank van deze organisatie staan de kentekengegevens van auto's die parkeren in een aantal steden zoals Amsterdam.

Alles bij de bron; Tweakers

Betekent NFC-betalen met bankpassen en mobiele telefoon het einde voor onze veelvuldig bekritiseerde OV-chipkaart? Welnee, zegt de NS. Zou goed kunnen, zegt eigenaar Trans Link.

Vorig jaar april zei de NS nog dat betaalverkeer met de ov-chipkaart landelijk zou worden uitgerold, maar daar komt de spoorvervoerder nu op terug. "We hebben een proef met betalen met de ov-chipkaart gedaan in Amersfoort, maar we stoppen met de uitrol ervan", zo zegt woordvoerder Eric Trinthamer van de NS...

...OV-chipbedrijf Trans Link is echter al bezig met de toekomst. Woordvoerster Anita Hilhorst: "We volgen de technologische ontwikkelingen op de voet. Het contactloze betalen met bankpassen en met de mobiel is een hot item. Wij zullen onze visie daarop verder aanvullen. Daarbij moet je denken aan de contactloze bankpas, een eigen mobiele app op smarthpones of het werken met barcodes. Maar dat zal niet vandaag of morgen zijn."

Translink spreekt ook van een problematische investering. "Ondanks de succesvolle proeven is in september 2013 samen met NS besloten de betaalfunctionaliteit op de OV-chipkaart vooralsnog niet te realiseren. De betaalfunctionaliteit biedt grote meerwaarde en gemak voor de reiziger, maar kent de nodige investeringseisen. 

Alles bij de bronnen; Webwereld1, WebWereld2 & Tweakers

Het Rotterdams vervoersbedrijf RET gaat reizigers in het openbaar vervoer belonen voor gemaakte reizen. Voor het spaarprogramma worden reizen bijgehouden via de OV-chipkaart, "op een nette manier". De Rotterdamse vervoersmaatschappij wilde al langer een spaarprogramma opzetten, maar werd eerder teruggefloten door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), omdat het de privacy zou schenden.

Het gebruikmaken van de OV-chipkaart voor het bijhouden van de transacties is dan ook uniek. Nu kunnen klanten kiezen of ze wel of niet deelnemen aan het programma en wordt een profiel aangemaakt. Reisgegevens worden maximaal vier maanden bewaard. "We hebben het spaarprogramma goed besproken met het CBP om dit goed en netjes te doen", stelt Pedro Peters, directeur van de RET.

RET is het eerste Nederlandse OV-bedrijf dat klanten op die manier 'beloont'. Onder meer de Deutsche Bahn en de Thalys hebben al dergelijke spaarprogramma's, en ook in de luchtvaart zijn die al langer gemeengoed.

Alles bij de bron; Nu

Toezichthouder ACM wil dat de overheid versneld de ov-chipkaart volledig invoert en het papieren kaartje afschaft. De reden dat de ACM van het papieren kaartje af wil, is dat het de NS meer informatie geeft dan andere vervoerders. Het bedrijf kan die informatie over andere trajecten oa gebruiken bij aanbestedingen, redeneert de ACM. Hoe de NS daar voordeel bij heeft, blijft onduidelijk.

Door het papieren kaartje af te schaffen en de ov-chipkaart verplicht te stellen voor alle reizen in de trein, vervalt dit voordeel voor de NS en is concurrentie beter mogelijk, zo luidt het advies. Het is nog onduidelijk of de regering en de NS het advies zullen opvolgen. De verantwoordelijke staatssecretaris Mansveld wil eerst onderzoeken of mensen die weinig met de trein reizen en toeristen niet de dupe worden van het verplicht stellen van de ov-chipkaart.

De nieuwe chipkaart is al jaren onderwerp van discussie. De kaart maakt het mogelijk om bij te houden wie waarheen reist, wat vragen rondom de privacy oproept.

Alles bij de bron; Tweakers

Ons huidige OV-chipkaartsysteem mist voldoende realtime terugkoppeling van transactiegegevens naar de reiziger. De reiziger kan zo moeilijker keuzes maken in zijn eigen reisgedrag. Het niet op tijd terugkoppelen van die gegevens maakt het ook voor marketeers moeilijker om het gedrag van reizigers met tariefdifferentiatie te beïnvloeden. De komst van de NFC-chip in allerlei apparaten, zoals mobieltjes en smartwatches kan hier echter in de nabije toekomst uitkomst bieden. Dat zegt directeur Auke Huisman van adviesbureau Humanis Consulting Group.

Huisman: “Wat we met het huidige systeem kunnen doen, is prikkelmomenten bij het in- en uitchecken inbouwen. Als een reiziger incheckt of de kaart uitleest bij een automaat, zou er bijvoorbeeld getoond kunnen worden hoeveel minuten het nog duurt totdat de korting van het daltarief ingaat. Bij het uitchecken kunnen we melden hoeveel euro’s de reiziger had kunnen besparen, door eerder of later te reizen. Zo is de reiziger meer bewust van de keuzes die hij maakt.”

“Verder zou je in het geval van een persoonlijke kaart, bij Reizen op Rekening en natuurlijk met instemming van de reiziger na een week een overzicht kunnen sturen, met informatie over hoe vaak iemand in de spits rijdt. Daarbij kunnen we informatie geven over hoeveel geld een reiziger had kunnen besparen”, legt Huisman uit.

Alles bij de bron; OVPro

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha