OV chipkaart

Eind 2013 verscheen het bericht dat de politie wekelijks gegevens vordert bij Translink Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie bevestigt dit na kamervragen. "Bij TLS gaat het om 110 keer in 2012 en 265 keer in 2013. Het betreft zowel onderzoeken door de politie naar vermiste personen als strafrechtelijke onderzoeken door de officier van justitie", schrijft de minister. 

Niet alleen gaat het om gerichte vorderingen, op basis van het nummer van de ov-chipkaart of naam- adres- en woonplaatsgegevens, maar ook om ongerichte opvragingen. Daarbij worden bijvoorbeeld de gegevens van alle kaarten die bij incheckpalen in een bepaalde periode gebruikt zijn opgevraagd. Volgens de minister komen ongerichte vorderingen weinig voor en zijn die voorbehouden aan zware delicten, zonder hierover details te geven.

Gegevens van reizigers met het openbaar vervoer, zoals informatie over wie waar op welk moment heeft in- en uitgecheckt, worden een jaar bewaard; enkele jaren geleden was dat nog zeven jaar, maar daarover werden de ov-bedrijven door het College bescherming persoonsgegevens op de vingers getikt.

Details over het aantal opvragingen bij het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten heeft de minister niet. In de databank van deze organisatie staan de kentekengegevens van auto's die parkeren in een aantal steden zoals Amsterdam.

Alles bij de bron; Tweakers

Betekent NFC-betalen met bankpassen en mobiele telefoon het einde voor onze veelvuldig bekritiseerde OV-chipkaart? Welnee, zegt de NS. Zou goed kunnen, zegt eigenaar Trans Link.

Vorig jaar april zei de NS nog dat betaalverkeer met de ov-chipkaart landelijk zou worden uitgerold, maar daar komt de spoorvervoerder nu op terug. "We hebben een proef met betalen met de ov-chipkaart gedaan in Amersfoort, maar we stoppen met de uitrol ervan", zo zegt woordvoerder Eric Trinthamer van de NS...

...OV-chipbedrijf Trans Link is echter al bezig met de toekomst. Woordvoerster Anita Hilhorst: "We volgen de technologische ontwikkelingen op de voet. Het contactloze betalen met bankpassen en met de mobiel is een hot item. Wij zullen onze visie daarop verder aanvullen. Daarbij moet je denken aan de contactloze bankpas, een eigen mobiele app op smarthpones of het werken met barcodes. Maar dat zal niet vandaag of morgen zijn."

Translink spreekt ook van een problematische investering. "Ondanks de succesvolle proeven is in september 2013 samen met NS besloten de betaalfunctionaliteit op de OV-chipkaart vooralsnog niet te realiseren. De betaalfunctionaliteit biedt grote meerwaarde en gemak voor de reiziger, maar kent de nodige investeringseisen. 

Alles bij de bronnen; Webwereld1, WebWereld2 & Tweakers

Het Rotterdams vervoersbedrijf RET gaat reizigers in het openbaar vervoer belonen voor gemaakte reizen. Voor het spaarprogramma worden reizen bijgehouden via de OV-chipkaart, "op een nette manier". De Rotterdamse vervoersmaatschappij wilde al langer een spaarprogramma opzetten, maar werd eerder teruggefloten door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), omdat het de privacy zou schenden.

Het gebruikmaken van de OV-chipkaart voor het bijhouden van de transacties is dan ook uniek. Nu kunnen klanten kiezen of ze wel of niet deelnemen aan het programma en wordt een profiel aangemaakt. Reisgegevens worden maximaal vier maanden bewaard. "We hebben het spaarprogramma goed besproken met het CBP om dit goed en netjes te doen", stelt Pedro Peters, directeur van de RET.

RET is het eerste Nederlandse OV-bedrijf dat klanten op die manier 'beloont'. Onder meer de Deutsche Bahn en de Thalys hebben al dergelijke spaarprogramma's, en ook in de luchtvaart zijn die al langer gemeengoed.

Alles bij de bron; Nu

Toezichthouder ACM wil dat de overheid versneld de ov-chipkaart volledig invoert en het papieren kaartje afschaft. De reden dat de ACM van het papieren kaartje af wil, is dat het de NS meer informatie geeft dan andere vervoerders. Het bedrijf kan die informatie over andere trajecten oa gebruiken bij aanbestedingen, redeneert de ACM. Hoe de NS daar voordeel bij heeft, blijft onduidelijk.

Door het papieren kaartje af te schaffen en de ov-chipkaart verplicht te stellen voor alle reizen in de trein, vervalt dit voordeel voor de NS en is concurrentie beter mogelijk, zo luidt het advies. Het is nog onduidelijk of de regering en de NS het advies zullen opvolgen. De verantwoordelijke staatssecretaris Mansveld wil eerst onderzoeken of mensen die weinig met de trein reizen en toeristen niet de dupe worden van het verplicht stellen van de ov-chipkaart.

De nieuwe chipkaart is al jaren onderwerp van discussie. De kaart maakt het mogelijk om bij te houden wie waarheen reist, wat vragen rondom de privacy oproept.

Alles bij de bron; Tweakers

Ons huidige OV-chipkaartsysteem mist voldoende realtime terugkoppeling van transactiegegevens naar de reiziger. De reiziger kan zo moeilijker keuzes maken in zijn eigen reisgedrag. Het niet op tijd terugkoppelen van die gegevens maakt het ook voor marketeers moeilijker om het gedrag van reizigers met tariefdifferentiatie te beïnvloeden. De komst van de NFC-chip in allerlei apparaten, zoals mobieltjes en smartwatches kan hier echter in de nabije toekomst uitkomst bieden. Dat zegt directeur Auke Huisman van adviesbureau Humanis Consulting Group.

Huisman: “Wat we met het huidige systeem kunnen doen, is prikkelmomenten bij het in- en uitchecken inbouwen. Als een reiziger incheckt of de kaart uitleest bij een automaat, zou er bijvoorbeeld getoond kunnen worden hoeveel minuten het nog duurt totdat de korting van het daltarief ingaat. Bij het uitchecken kunnen we melden hoeveel euro’s de reiziger had kunnen besparen, door eerder of later te reizen. Zo is de reiziger meer bewust van de keuzes die hij maakt.”

“Verder zou je in het geval van een persoonlijke kaart, bij Reizen op Rekening en natuurlijk met instemming van de reiziger na een week een overzicht kunnen sturen, met informatie over hoe vaak iemand in de spits rijdt. Daarbij kunnen we informatie geven over hoeveel geld een reiziger had kunnen besparen”, legt Huisman uit.

Alles bij de bron; OVPro

De ov-chipkaart is duurder voor vervoerders dan het oude papieren kaartje. Dat zeggen vervoerders. De verwachting was juist dat de ov-chipkaart goedkoper zou zijn, omdat het een gecentraliseerd systeem is voor betaling in het openbaar vervoer.

De vervoerders noemen geen getallen, maar het systeem zou voor vervoerders 'nodeloos ingewikkeld en kostbaar' zijn, zo zegt vervoerder Connexxion. Veolia wil ook een makkelijkere manier van afrekenen, zoals het systeem van zones in bussen, aldus de vervoerder. 

Al sinds de invoering van de ov-chipkaart klinkt er kritiek op de kaart, waarmee gebruikers voor elke vorm van openbaar vervoer moeten kunnen in- en uitchecken. De grootste bezwaren waren onder meer stille prijsverhogingen, privacybezwaren en de gebrekkige beveiliging van de chip van de eerste generatie ov-chipkaarten.

Alles bij de bron; Tweakers

Vervoerders verdienen samen meer dan 30 miljoen euro aan reizigers die vergeten uit te checken, veel meer dan tot nu toe werd gedacht. Wie met een ov-chipkaart reist, betaalt bij het inchecken een instaptarief bij wijze van borg; 4 euro in de bus, metro en tram en 10 tot 20 euro in de trein. Bij het uitchecken wordt dat verrekend met de feitelijke reiskosten. Wie vergeet uit te checken of dat door een storing niet kan, is de borg kwijt.

Zo'n 1 procent van de reizigers vergeet uit te checken, zeggen ov-bedrijven in de krant. Reizigers kunnen hun geld terugvragen, maar slechts 10 procent doet dat. Consumenten- en reizigersorganisaties als Rover en Voor een Beter OV vinden dat de miljoenen op een simpele en klantvriendelijke manier volledig moeten terugvloeien naar de reiziger.

Alles bij de bron; NU

Voorpaginanieuws op donderdag: 'Ov-chipkaart weer gekraakt'. Ook andere media pakken er groots mee uit. Klopt het nieuws wel? Is er inderdaad sprake van een nieuwe hack?

De belangrijkste reden waarom de 'nieuwe ov-chipkaart-hack' weinig om het lijf heeft, is dat er feitelijk niets nieuws omhanden is. Het is een hack die vijf jaar oud is en die in een nieuw jasje is gestoken. Het is immers al veel langer mogelijk om in te checken, ov-chipkaarten te klonen en je saldo op te hogen. Die hack werkt na al die jaren nog steeds, zolang de incheckpaaltjes en de apparatuur van bijvoorbeeld conducteurs nog niet zijn aangepast....

....Als 'bewijs' voor de claims, heeft ITDev een filmpje online geplaatst en dat is een kopie; het origineel werd afgelopen zomer door iemand anders online geplaatst. Dat lijkt te bevestigen dat het om een hoax gaat.

Alles bij de bron; Tweakers

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha