OV chipkaart

Passagiers moeten goed opletten aan welke kant van de poortjes ze inchecken. Er is namelijk een incheckkant en een uitcheckkant. Als je aan uitcheckkant incheckt, dan ziet het poortje dat als een check-out, zonder voorafgaande check-in. Het systeem denkt dan dat je een zwartrijder bent.

„Indien je dan je ov-chipkaart aanbiedt, herkent het poortje geen check-in en wordt er 10 of 20 euro in rekening gebracht”, zegt een woordvoerder van de NS. De kosten kunnen nog verder oplopen, omdat deze passagiers ook nog eens zwartrijden.

Nu de poortjes op de stations nog niet zijn gesloten, komt het regelmatig voor dat reizigers door een poortje lopen en aan de achterkant denken in te checken. Ook zijn er stations, zoals in Hilversum, waar je eerst een uitcheckpoort tegenkomt.

 Volgens de woordvoerder van de NS wordt de klantenservice regelmatig gebeld door reizigers die het is overkomen. Maar alleen passagiers met een persoonlijke ov-chipkaart kunnen op hun rekening zien dat ze een fout hebben gemaakt. Passagiers met een anonieme chipkaart zien niet waaraan ze hun geld zijn kwijt geraakt.

Alles bij de bron; Telegraaf

„Reizen met de ov-chipkaart is soms een hele opgave en de vorm van betaling is niet meer van deze tijd.” Dat zegt NS-topman Timo Huges die nu bijna een jaar aan de top van de NS staat. Hij vindt de ov-chipkaart verre van ideaal. Als relatieve buitenstaander wil hij het ov simpeler en toegankelijker maken. Huges wil dat reizigers over niet al te lange tijd met hun telefoon betalen als ze door de poortjes lopen. 

 ,,Vooraf geld op je OV-chipkaart laden als je met kleinkinderen naar een dierentuin of pretpark wilt reizen is niet meer van deze tijd. Van te voren ben je dan al veel geld kwijt. Ik snap het wel. De chipkaart is vanuit het systeem bedacht , maar het reizen met de trein kan toegankelijker.” 

Alles bij de bron; Telegraaf [introductie samenvatting]

De Rotterdamse stadsvervoerder RET is een proef begonnen waarbij reizigers achteraf online kunnen kijken of ze na een rit wel hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.Als dat het niet het geval is, kunnen ze dat zelf corrigeren en wordt de factuur aangepast.

Voorlopig is die dienst alleen beschikbaar voor de tweehonderd reizigers die meedoen aan de pilot Achteraf Betalen Consument(ABC). Daarin worden reizigers in de gelegenheid gesteld hun gemaakte ritten pas na een maand te betalen. Nu is daar de dienst aan toegevoegd dat reizigers zelf kunnen kijken welke ritten ze hebben gemaakt en waar ze eventueel niet hebben uitgecheckt.

Alles bij de bron; NU

Niet uitchecken met je ov-chipkaart is wel heel lucratief voor de vervoerders. Er blijft in een jaar 16 miljoen euro aan de strijkstok van de vervoerders kleven. Dit blijkt uit een onderzoek dat op verzoek van de vervoerders en belangenorganisaties is uitgevoerd. 

"Als je naar de cijfers kijkt dan is 1,7 procent van alle reizen incompleet, dat is 7,3 miljoen ritten in het jaar waar het niet goed gaat. Vaak bij wisselen van vervoerder. Dan blijft er 16 miljoen euro achter voor de vervoerders."

Er is natuurlijk de mogelijkheid om je geld terug te claimen, maar: "Nog geen 10 procent van de mensen die vergeet uit te checken doet dit en van de mensen die het wel doen krijgt niet iedereen het geld terug."

Er komt een proef met in en uitchecken, dat het niet meer uitmaakt bij welke vervoerder je reist. Dan wordt het gewoon inchecken bij het begin en uitchecken bij het einde van je reis. Nu moet je je geld terug vragen bij meerdere loketten, dat wordt er straks één. Ook krijg je straks meer tijd om geld terug te claimen. Dat is nu drie maanden en straks zes. En! Er komt een app om te controleren of je bent uitgecheckt."

Alles bij de bron; BNR

Er kwamen bijna honderd reacties binnen op het stukje van vorige week over de ov-chipkaart en dat vergt een naschrift. De strekking van het verhaal was dat de ov-chipkaart niet is bedacht om het de reizigers gemakkelijker te maken, maar de vervoerders. Elke fout, vergissing of kinderziekte gaat ten koste van de consument. Onterechte boetes terugvorderen is gecompliceerd. Kortom: geen technologie die ons leven makkelijker maakt, maar ingewikkelder. Vraag het maar aan rolstoelbegeleiders die tegen een slecht uitgeslapen conducteur aanlopen. Of aan gezinnen die 137,50 euro aan chipkaarten en saldo kwijt zijn voor een dagje uit – en dan is er nog geen meter gereisd.

Naast gepassioneerde oproepen voor een algehele treinboycot kwam er ook antwoord op de vraag: kan het beter? Ja, schreven verschillende reaguurders, in Finland check je in met je pinpas of creditcard, de Gautrain-kaart in Zuid Afrika werkt ook in parkeergarages; de eenmalige kaart is oneindig te gebruiken en je kunt gepast betalen en in Shenzhen (China) kun je met je kaartje op elk vervoermiddel stappen.

Maar het kan ook erger. Sidney heeft de Opal-kaart: “Mijn papieren jaarkaart kost 2.000 dollar per jaar, met Opal betaal ik 2.800 dollar voor dezelfde dienstverlening.”

Techniek is niet het probleem, zegt TLS: het decentrale organisatiemodel sloopt alle vaart en daadkracht uit de ov-chipkaart. Vijftien vervoerders moeten het met elkaar eens worden over elke aanpassing. Dat vergt overleg, draagvlak creëren, politiek gekonkel. Elke vervoerder mag zelf leveranciers kiezen voor apparatuur. Door die fragmentatie neemt de kans op fouten, vertraging en kostenoverschrijding toe. En hoofdpijn, veel hoofdpijn.

Alles bij de bron; NRCQ

Afgesloten stations vormen de laatste fase van de invoering van de ov-chipkaart. Een megalomaan IT-project dat ruim een miljard euro kostte en jaren vertraging opliep en aanvankelijk zo lek was als een mandje. Maar de eindbestemming is nabij. Per 9 juli werd het papieren treinkaartje afgeschaft: je kunt alleen op pad met ov-chipkaart of een kaartje met wegwerpchip dat een euro duurder is...

...Toeslagzuilen. Overstapmeubels. Laadstations. In- en uitchecken. En dolende reizigers: mensen die overstappen van NS op Arriva klagen dat ze een boete krijgen als ze bij de juiste palen in de verkeerde volgorde uitchecken.

Hoe lok je treinmijders nog mee met een samenreiskorting als ze eerst een ov-chipkaart (7,50 euro) met tien euro saldo moeten kopen? Wat denken toeristen die 27,50 euro betalen om een station te betreden? Ze zouden een eenmalig kaartje met chip kunnen kopen, maar die mogelijkheid wordt niet enthousiast gepromoot.

Helaas: de ov-chipkaart is niet verzonnen om het de reizigers makkelijker te maken, maar de vervoerders. Zij hebben hun administratie op orde, zij kunnen bezuinigen op personeel, zij hebben minder last van zwartrijders en profiteren van niet geclaimde uitcheckboetes. Was er maar een frisse start-up die een gebruiksvriendelijk, laagdrempelig systeem à la Uber bedacht. “Helaas; technische beperkingen”, kreeg Rover te horen. Users first, daarvoor is de ov-chipkaart niet gemaakt.

Alles bij de bron; NRC

Nu het papieren treinkaartje is verdwenen, gaat NS de ov-chipkaart snel verder verbeteren. Ook wordt woensdag de bediening van de kaartautomaten vereenvoudigt, om extra producten zoals samenreiskorting sneller op de chipkaart te laden. 

Klanten van ABN Amro kunnen straks als eerste met hun bankpas in- en uitchecken. NS begint binnenkort een proef met contactloos betalen voor het reizen met de trein. Als deze nieuwe manier van reizen op saldo wordt geïntroduceerd, zullen vermoedelijk snel passen van andere banken volgen. Mogelijk is dan geen aparte ov-chipkaart meer nodig.

Ombudsman het OV Loket ontving in één maand in totaal 619 klachten over het einde van het papieren treinkaartje. Vooral incidentele reizigers klagen over de borg van 10 of 20 euro die nodig is voor een reis bij NS.

Het laden van een opstaptarief is met het ov-chippen met een bankpas niet nodig. Er is weliswaar minimaal 10 euro op de rekening nodig: “Maar als je uitcheckt wordt het restant van deze borg direct teruggestort.

Aan de veelgehoorde klacht over de 1 euro toeslag op de nieuwe eenmalige ov-chipkaart zegt NS niets te kunnen doen: “Dit is nodig om de kaarten te ontwikkelen, produceren en te distribueren. Ook in het stad- en streekvervoer wordt een toeslag geheven. De 1 euro is precies noodzakelijk voor onze kosten; wij verdienen er echt niets op.”

Wie geen toeslag wil betalen, kan volgens NS online een e-ticket kopen en uitprinten of een dagkaart bij Blokker, Hema of Albert Heijn aanschaffen.

Alles bij de bron; Metro

Sinds de invoering van de ov-chipkaart is het openbaar vervoer in de grote steden aanzienlijk veiliger geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw bij de vervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.  In 2009 verving de ov-chipkaart de strippenkaart. Sindsdien daalt het aantal incidenten. Dat komt vooral door een afname van het aantal zwartrijders...

...In de Amsterdamse metro daalde het aantal zwartrijders van 13 procent in 2009 naar 2,5 procent in 2013. Bij de RET in Rotterdam ging dat percentage in het gehele openbaar vervoer terug van 13,1 naar 1,6, in Den Haag van 9,1 naar 3.
Het aantal zwartrijders nam vooral in deze drie steden af, omdat er metro's rijden. Sinds de poortjes naar de metroperrons zijn afgesloten, is het veel moeilijker zonder betalen binnen te komen...

...Hoewel het aantal zwartrijders in Amsterdam verminderde, nam het aantal incidenten daar vorig jaar toe. Het aantal geweldsmisdrijven in het Rotterdamse openbaar vervoer liep terug van 392 in 2009 naar 202 in 2013... "Het geweld dat er is, is harder dan een paar jaar terug." De RET ziet in de toegenomen veiligheid geen reden om het dure palet aan maatregelen af te bouwen. Het bedrijf besteedt jaarlijks 36 miljoen euro aan controleurs, camera's en surveillanten. 

In Den Haag nam het aantal geweldsincidenten af van 135 in 2011 naar 74 vorig jaar. Overigens meet de HTM de incidenten op een andere manier dan het GVB en de RET.

Alles bij de bron; Trouw

 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha