OV chipkaart

Er kwamen bijna honderd reacties binnen op het stukje van vorige week over de ov-chipkaart en dat vergt een naschrift. De strekking van het verhaal was dat de ov-chipkaart niet is bedacht om het de reizigers gemakkelijker te maken, maar de vervoerders. Elke fout, vergissing of kinderziekte gaat ten koste van de consument. Onterechte boetes terugvorderen is gecompliceerd. Kortom: geen technologie die ons leven makkelijker maakt, maar ingewikkelder. Vraag het maar aan rolstoelbegeleiders die tegen een slecht uitgeslapen conducteur aanlopen. Of aan gezinnen die 137,50 euro aan chipkaarten en saldo kwijt zijn voor een dagje uit – en dan is er nog geen meter gereisd.

Naast gepassioneerde oproepen voor een algehele treinboycot kwam er ook antwoord op de vraag: kan het beter? Ja, schreven verschillende reaguurders, in Finland check je in met je pinpas of creditcard, de Gautrain-kaart in Zuid Afrika werkt ook in parkeergarages; de eenmalige kaart is oneindig te gebruiken en je kunt gepast betalen en in Shenzhen (China) kun je met je kaartje op elk vervoermiddel stappen.

Maar het kan ook erger. Sidney heeft de Opal-kaart: “Mijn papieren jaarkaart kost 2.000 dollar per jaar, met Opal betaal ik 2.800 dollar voor dezelfde dienstverlening.”

Techniek is niet het probleem, zegt TLS: het decentrale organisatiemodel sloopt alle vaart en daadkracht uit de ov-chipkaart. Vijftien vervoerders moeten het met elkaar eens worden over elke aanpassing. Dat vergt overleg, draagvlak creëren, politiek gekonkel. Elke vervoerder mag zelf leveranciers kiezen voor apparatuur. Door die fragmentatie neemt de kans op fouten, vertraging en kostenoverschrijding toe. En hoofdpijn, veel hoofdpijn.

Alles bij de bron; NRCQ

Afgesloten stations vormen de laatste fase van de invoering van de ov-chipkaart. Een megalomaan IT-project dat ruim een miljard euro kostte en jaren vertraging opliep en aanvankelijk zo lek was als een mandje. Maar de eindbestemming is nabij. Per 9 juli werd het papieren treinkaartje afgeschaft: je kunt alleen op pad met ov-chipkaart of een kaartje met wegwerpchip dat een euro duurder is...

...Toeslagzuilen. Overstapmeubels. Laadstations. In- en uitchecken. En dolende reizigers: mensen die overstappen van NS op Arriva klagen dat ze een boete krijgen als ze bij de juiste palen in de verkeerde volgorde uitchecken.

Hoe lok je treinmijders nog mee met een samenreiskorting als ze eerst een ov-chipkaart (7,50 euro) met tien euro saldo moeten kopen? Wat denken toeristen die 27,50 euro betalen om een station te betreden? Ze zouden een eenmalig kaartje met chip kunnen kopen, maar die mogelijkheid wordt niet enthousiast gepromoot.

Helaas: de ov-chipkaart is niet verzonnen om het de reizigers makkelijker te maken, maar de vervoerders. Zij hebben hun administratie op orde, zij kunnen bezuinigen op personeel, zij hebben minder last van zwartrijders en profiteren van niet geclaimde uitcheckboetes. Was er maar een frisse start-up die een gebruiksvriendelijk, laagdrempelig systeem à la Uber bedacht. “Helaas; technische beperkingen”, kreeg Rover te horen. Users first, daarvoor is de ov-chipkaart niet gemaakt.

Alles bij de bron; NRC

Nu het papieren treinkaartje is verdwenen, gaat NS de ov-chipkaart snel verder verbeteren. Ook wordt woensdag de bediening van de kaartautomaten vereenvoudigt, om extra producten zoals samenreiskorting sneller op de chipkaart te laden. 

Klanten van ABN Amro kunnen straks als eerste met hun bankpas in- en uitchecken. NS begint binnenkort een proef met contactloos betalen voor het reizen met de trein. Als deze nieuwe manier van reizen op saldo wordt geïntroduceerd, zullen vermoedelijk snel passen van andere banken volgen. Mogelijk is dan geen aparte ov-chipkaart meer nodig.

Ombudsman het OV Loket ontving in één maand in totaal 619 klachten over het einde van het papieren treinkaartje. Vooral incidentele reizigers klagen over de borg van 10 of 20 euro die nodig is voor een reis bij NS.

Het laden van een opstaptarief is met het ov-chippen met een bankpas niet nodig. Er is weliswaar minimaal 10 euro op de rekening nodig: “Maar als je uitcheckt wordt het restant van deze borg direct teruggestort.

Aan de veelgehoorde klacht over de 1 euro toeslag op de nieuwe eenmalige ov-chipkaart zegt NS niets te kunnen doen: “Dit is nodig om de kaarten te ontwikkelen, produceren en te distribueren. Ook in het stad- en streekvervoer wordt een toeslag geheven. De 1 euro is precies noodzakelijk voor onze kosten; wij verdienen er echt niets op.”

Wie geen toeslag wil betalen, kan volgens NS online een e-ticket kopen en uitprinten of een dagkaart bij Blokker, Hema of Albert Heijn aanschaffen.

Alles bij de bron; Metro

Sinds de invoering van de ov-chipkaart is het openbaar vervoer in de grote steden aanzienlijk veiliger geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw bij de vervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.  In 2009 verving de ov-chipkaart de strippenkaart. Sindsdien daalt het aantal incidenten. Dat komt vooral door een afname van het aantal zwartrijders...

...In de Amsterdamse metro daalde het aantal zwartrijders van 13 procent in 2009 naar 2,5 procent in 2013. Bij de RET in Rotterdam ging dat percentage in het gehele openbaar vervoer terug van 13,1 naar 1,6, in Den Haag van 9,1 naar 3.
Het aantal zwartrijders nam vooral in deze drie steden af, omdat er metro's rijden. Sinds de poortjes naar de metroperrons zijn afgesloten, is het veel moeilijker zonder betalen binnen te komen...

...Hoewel het aantal zwartrijders in Amsterdam verminderde, nam het aantal incidenten daar vorig jaar toe. Het aantal geweldsmisdrijven in het Rotterdamse openbaar vervoer liep terug van 392 in 2009 naar 202 in 2013... "Het geweld dat er is, is harder dan een paar jaar terug." De RET ziet in de toegenomen veiligheid geen reden om het dure palet aan maatregelen af te bouwen. Het bedrijf besteedt jaarlijks 36 miljoen euro aan controleurs, camera's en surveillanten. 

In Den Haag nam het aantal geweldsincidenten af van 135 in 2011 naar 74 vorig jaar. Overigens meet de HTM de incidenten op een andere manier dan het GVB en de RET.

Alles bij de bron; Trouw

 

"Nederland verzamelt ongelimiteerd data. Nieuwe digitale producten dienen de totale controle." De Frankfurter Allgemeine Zeitung is zeer kritisch over de Nederlandse ov-chipkaart en andere digitale producten. De ov-chipkaart bevat veel persoonlijke data van de reiziger. Wie anoniem wil reizen, betaalt extra. "Het is verbazingwekkend dat een land als Nederland zoveel gegevens verzamelt - het ziet zichzelf toch als gidsland (...) als het om politiek, bestuur en gemeenschappelijke normen en waarden gaat", schrijft de FAZ. 

Alles bij de bron; FAZ via Duitslandweb [hier de Googliaanse vertaling van het FAZ artikel]

De website van de ov-chipkaart bevat tenminste sinds januari een beveiligingsprobleem maar de technische dienst van het bedrijf achter de ov-chipkaart werd niet eerder op de hoogte gesteld. 

Trans Link Systems werd eind januari al op de hoogte gesteld van het privacyprobleem. De meldingen over het probleem bleken echter niet doorgestuurd te zijn naar de technische dienst, waardoor de organisatie pas vorige week actie ondernam.

Het lek is waarschijnlijk pas dinsdag verholpen, waardoor het nog steeds mogelijk is dat mensen die inloggen op ov-chipkaart.nl informatie van anderen krijgen te zien. TLS laat weten dat de site niet offline zal worden gehaald totdat het probleem is opgelost. Daarvoor wordt de website te veel gebruikt, zo zegt het bedrijf.

Alles bij de bron; Tweakers

De reisgegevens van mensen die een ov-chipkaart gebruiken en een account hebben op ov-chipkaart.nl zijn momenteel niet geheel veilig. Door een technisch probleem is het mogelijk dat reisgegevens, inclusief naam, adres, woonplaats en rekeningnummer soms zichtbaar zijn voor anderen en deels gewijzigd kunnen worden.

Meer dan twee miljoen kaartgebruikers hebben een account bij ov-chipkaart.nl. Het lek openbaarde zich onlangs toen een kaarthouder een nieuw account aanmaakte. Tot zijn verbazing kreeg deze persoon daarbij zicht op de reisgegevens van twee andere kaarthouders. Het ging om een anonieme kaartgebruiker en een man uit Arnhem. Van deze Arnhemmer waren ook zijn adresgegevens zichtbaar, plus e-mailadres en rekeningnummer. Bovendien konden deze gegevens nu worden gewijzigd.

Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart, erkent het probleem. Door het euvel was het mogelijk om zowel namen, rekeningnummers als adressen van anderen te zien en te wijzigen, maar dat kon niet met wachtwoorden of gebruikersnamen.

Alles bij de bron; NRC [Thnx-2-Niek] & TelegraafTelegraaf

Vervoerders als NS, Arriva en Connexxion verdienen kapitalen aan de ov-chipkaart. De bedrijven houden jaarlijks 22,9 miljoen euro over aan reizigers die vergeten uit te checken, blijkt uit berekeningen van het onafhankelijke onderzoeksbureau Panteia.

Reizigersvereniging Rover en de ANWB hadden om het onderzoek gevraagd. Min de kosten blijft er netto 17 miljoen over. Het bedrag is veel hoger dan de vervoerders tot nu toe zeggen. Het was de bedoeling het rapport eind juni te openbaren, maar omdat de vervoerders niet akkoord gaan met de berekeningen is dat uitgesteld naar augustus.

NS zou de helft van de miljoenen ontvangen. NS wil dat niet bevestigen. „Wij willen het graag teruggeven, maar dan moeten de reizigers die vergeten hebben uit te checken, zich melden”, zegt een woordvoerder.

Alles bij de bron; Telegraaf

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha