OV chipkaart

Connexxion kampt sinds enkele weken met een mysterieus in- en uitcheckprobleem . Hierdoor wordt bij abonnementshouders soms onterecht saldo afgeschreven van hun ov-chipkaart. Het euvel dook een paar weken geleden voor het eerst op in Almere. Bij Connexxion kwamen klachten binnen van enkele tientallen reizigers, bij wie onterecht een opstaptarief van 89 cent of reiskilometers werden afgeschreven. Toen het bedrijf de oorzaak onderzocht, breidde het probleem zich uit naar Amsterdam, Haarlem, de omgeving van Schiphol, Amersfoort, Utrecht, Nijmegen en diverse plaatsen in Zeeland.

Connexxion kan niet zeggen wanneer de mysterieuze storing precies is verholpen, maar verwacht ‘redelijk snel’. ,,Tussen nu en twee weken”, verwacht de woordvoerder. ,,Als we wisten wat het was, dan konden we het direct aanpakken. Onze IT-afdeling heeft de fabrikant uit Frankrijk er bij gehaald voor een oplossing voor dit unieke probleem.”

Alles bij de bron; Metro

Veel reizigers herkennen zich in het verhaal van student Borny Korterink, die al voor de vierde keer binnen een jaar een nieuwe OV-chipkaart heeft aangevraagd omdat zijn pas niet meer werkt. Bij Metro stroomden de reacties binnen naar aanleiding van het artikel dat afgelopen maandag bij ons in de krant stond. „Ik heb zelf ook al drie defecte kaarten liggen”, stelt een van onze lezers. „Reizen met het ov is op deze manier een dure liefhebberij.”

Een andere reiziger stelt dat zijn persoonlijke OV-chipkaart in drie maanden tijd twee keer is gesneuveld, zonder dat deze zichtbaar is beschadigd. „En ik ken nog genoeg mensen die, om de woorden van de fabrikant te gebruiken, mogelijk ’uitzonderlijk veel pech’ hebben. Zou het niet gewoon aan de kaart liggen als er zó veel mensen zijn met problemen? Zou het niet klantvriendelijker kunnen, zonder vooruitbetalingen en dure telefoontjes?

Alles bij de bron; Metro

Als het aan de VVD ligt, wordt de OV-chipkaart op korte termijn vervangen door camera’s op het station. De partij wil filmen waar de reiziger in- en uitstapt en op basis van die informatie achteraf een rekening sturen.

VVD-Kamerlid Betty de Boer denkt dat het plan alleen maar voordelen voor de reiziger heeft: “Met een camerasysteem hoef je nooit meer na te denken of je wel genoeg geld hebt om te reizen. Eigenlijk hoef je als reiziger helemaal niets meer, behalve duidelijk herkenbaar in beeld komen en door de reiziger tijdens de hele reis te filmen, kun je zwartrijden bestrijden zonder onnodig veel personeel in te zetten. Bijkomend voordeel is dat je in de gaten kunt houden of er andere onoorbare zaken plaatsvinden, zoals praten in de stiltecoupé.”

Alles bij de bron; deSpeld [Thnx-2-Jeroen]

De 2,50 euro die reizigers moeten betalen om hun eigen geld van een ov-chipkaart terug te krijgen is te veel te hoog. Staatssecretaris Wilma Mansveld gaat met de vervoerders en chipkaartproducent in gesprek om dit bedrag in ieder geval omlaag te krijgen. Mansveld erkende dat het vreemd is dat reizigers een dergelijk bedrag moeten betalen om hun eigen geld terug te kunnen krijgen. Of het vanuit het consumentenrecht überhaupt wel is toegestaan om voor een dergelijke handeling een vergoeding te vragen, kon ze niet beantwoorden.

 De irritatie over het meerdere malen moeten in- en uitchecken tijdens een rit in het openbaar vervoer is niet binnen een jaar voorbij. Wanneer reizigers wel voor een reis met verschillende vervoerders slechts een keer hoeven in- en uit te checken, blijft onduidelijk.  Mansveld weigert een deadline te stellen voor de oplossing van het veelgehoorde reizigersprobleem.   

NS en Connexxion beginnen binnenkort met een proef op de Valleilijn in Gelderland. Hierbij hoeven reizigers tijdens het overstappen op treinen van de twee vervoerders niet meer apart in- en uit te checken. Mansveld wil pas na deze pilot praten over een grotere of misschien landelijke proef.

Dat geldt van Mansveld ook voor de breed gedragen Kamerwens voor nieuwe betaaltechnieken in het ov, zoals betalen op rekening en in- en uitchecken met de bankpas of smartphone.

Alles bij de bronnen; Metro-1 & Metro-2 

Passagiers moeten goed opletten aan welke kant van de poortjes ze inchecken. Er is namelijk een incheckkant en een uitcheckkant. Als je aan uitcheckkant incheckt, dan ziet het poortje dat als een check-out, zonder voorafgaande check-in. Het systeem denkt dan dat je een zwartrijder bent.

„Indien je dan je ov-chipkaart aanbiedt, herkent het poortje geen check-in en wordt er 10 of 20 euro in rekening gebracht”, zegt een woordvoerder van de NS. De kosten kunnen nog verder oplopen, omdat deze passagiers ook nog eens zwartrijden.

Nu de poortjes op de stations nog niet zijn gesloten, komt het regelmatig voor dat reizigers door een poortje lopen en aan de achterkant denken in te checken. Ook zijn er stations, zoals in Hilversum, waar je eerst een uitcheckpoort tegenkomt.

 Volgens de woordvoerder van de NS wordt de klantenservice regelmatig gebeld door reizigers die het is overkomen. Maar alleen passagiers met een persoonlijke ov-chipkaart kunnen op hun rekening zien dat ze een fout hebben gemaakt. Passagiers met een anonieme chipkaart zien niet waaraan ze hun geld zijn kwijt geraakt.

Alles bij de bron; Telegraaf

„Reizen met de ov-chipkaart is soms een hele opgave en de vorm van betaling is niet meer van deze tijd.” Dat zegt NS-topman Timo Huges die nu bijna een jaar aan de top van de NS staat. Hij vindt de ov-chipkaart verre van ideaal. Als relatieve buitenstaander wil hij het ov simpeler en toegankelijker maken. Huges wil dat reizigers over niet al te lange tijd met hun telefoon betalen als ze door de poortjes lopen. 

 ,,Vooraf geld op je OV-chipkaart laden als je met kleinkinderen naar een dierentuin of pretpark wilt reizen is niet meer van deze tijd. Van te voren ben je dan al veel geld kwijt. Ik snap het wel. De chipkaart is vanuit het systeem bedacht , maar het reizen met de trein kan toegankelijker.” 

Alles bij de bron; Telegraaf [introductie samenvatting]

De Rotterdamse stadsvervoerder RET is een proef begonnen waarbij reizigers achteraf online kunnen kijken of ze na een rit wel hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.Als dat het niet het geval is, kunnen ze dat zelf corrigeren en wordt de factuur aangepast.

Voorlopig is die dienst alleen beschikbaar voor de tweehonderd reizigers die meedoen aan de pilot Achteraf Betalen Consument(ABC). Daarin worden reizigers in de gelegenheid gesteld hun gemaakte ritten pas na een maand te betalen. Nu is daar de dienst aan toegevoegd dat reizigers zelf kunnen kijken welke ritten ze hebben gemaakt en waar ze eventueel niet hebben uitgecheckt.

Alles bij de bron; NU

Niet uitchecken met je ov-chipkaart is wel heel lucratief voor de vervoerders. Er blijft in een jaar 16 miljoen euro aan de strijkstok van de vervoerders kleven. Dit blijkt uit een onderzoek dat op verzoek van de vervoerders en belangenorganisaties is uitgevoerd. 

"Als je naar de cijfers kijkt dan is 1,7 procent van alle reizen incompleet, dat is 7,3 miljoen ritten in het jaar waar het niet goed gaat. Vaak bij wisselen van vervoerder. Dan blijft er 16 miljoen euro achter voor de vervoerders."

Er is natuurlijk de mogelijkheid om je geld terug te claimen, maar: "Nog geen 10 procent van de mensen die vergeet uit te checken doet dit en van de mensen die het wel doen krijgt niet iedereen het geld terug."

Er komt een proef met in en uitchecken, dat het niet meer uitmaakt bij welke vervoerder je reist. Dan wordt het gewoon inchecken bij het begin en uitchecken bij het einde van je reis. Nu moet je je geld terug vragen bij meerdere loketten, dat wordt er straks één. Ook krijg je straks meer tijd om geld terug te claimen. Dat is nu drie maanden en straks zes. En! Er komt een app om te controleren of je bent uitgecheckt."

Alles bij de bron; BNR

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha