OV chipkaart

Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, heeft in 2014 veel meer klachten binnengekregen dan voorgaande jaren. De grieven gingen vooral over de OV-chipkaart die vorig jaar verplicht werd. In totaal kwamen er afgelopen jaar bijna 8000 klachten binnen, 1157 meer dan in 2013. "Het was daarmee het drukste jaar sinds onze oprichting in 2008", aldus een woordvoerster. 

Volgens de ombudsman heeft de stijging vooral te maken met 'gewenningsproblemen' door de verplichte invoering van de OV-chipkaart. Die klachten gaan onder meer over de kosten die daarmee gepaard gingen. Zo deden mensen hun beklag over de vervangingskosten van 11 euro bij een defecte kaart en over de administratiekosten van 2,50 die in rekening worden gebracht als klanten bedragen tot 30 euro van hun oude kaart willen laten terugstorten op hun rekening.

Alles bij de bron; AutomGids

Translink, het bedrijf verantwoordelijk voor de verwerking van de ov-chipkaart, heeft in 2014 2,1 miljard transacties, zoals inchecken, uitchecken en opladen, verwerkt. Dit is een stijging van ongeveer 13 procent ten opzichte van 2013.

Van de ongeveer 21,9 miljoen geproduceerde kaarten zijn er 14,6 miljoen actief . De overige 7 miljoen zijn kwijtgeraakt of verlopen, maakt het bedrijf Translink vrijdag bekend. Wie zijn of haar ov-chipkaart verloren heeft, kan via de website ov-chipkaart.nl een nieuwe aanvragen.  Dat kost 11 euro. Het saldo op de verloren chipkaart kan worden teruggestort naar de bankrekening.

Alles bij de bron; NU

Update;

Slechts een op de vijf actieve OV-chipkaarten wordt wekelijks gebruikt om te reizen in het openbaar vervoer. Dat zijn ongeveer drie miljoen kaarten, zo laat een woordvoerder van het bedrijf achter de kaarten vandaag weten. De overige kaarten worden minder vaak gebruikt, liggen thuis te verstoffen of moeten nog worden gekocht (Ook de kaarten die bijvoorbeeld nog in de automaat op het station zitten, staan overigens te boek als actief, dus van een aantal kaarten is het logisch dat ze niet regelmatig worden gebruikt).

Van de actieve kaarten staan 7,9 miljoen stuks op naam van de reiziger die ze gebruikt, terwijl met het overige deel anoniem wordt gereisd.

Alles bij de bron; NRC

Het vorige kwartaal is het op één na drukste kwartaal geweest voor het in 2008 opgerichte OV Loket. De meeste van deze klachten lijken te maken te hebben met het afschaffen van het papieren treinkaartje bij NS. 

Uit de klachten blijkt ook dat het doolhof aan verschillende regeltjes en voorwaarden bij alle vervoerders blijft heersen. Toch is er met de ov-chipkaart één betaalmiddel voor het gehele openbaar vervoer. Naast de sterk uiteenlopende voorwaarden en regeltjes, wordt hierover ook nog eens verwarrend gecommuniceerd.

De vervoerders besloten naar aanleiding van de onvrede en verwarring over de ov-chipkaart deze zomer eenduidig te gaan communiceren via één klachtenloket. Maar op de website ov-chipkaart.nl wordt vooral algemene en soms tegenstrijdige informatie verstrekt.

Reizigers met bijvoorbeeld een defecte, verloren of gestolen chipkaart moeten van de site zelf bij een vervoerder uitpluizen wat ze moeten doen. De op ov-chipkaart.nl beloofde wachttijd van ‘gemiddeld drie werkdagen’ op een nieuwe kaart, blijkt dan alleen bij het Rotterdamse RET te gelden. Ook over een vervangende kaart en teruggave voor abonnementshouders hanteert haast elke vervoerder eigen regels. 

Ook over de rechten van klanten bij chipkaartproblemen is het een woud van voorwaarden, stelt het OV Loket. Zo kreeg de ombudsman een klacht binnen van een reiziger die bij een actie een extra chipkaart voor 2 euro bij NS had besteld. De kaart was echter uitgerust met de foto van iemand anders. Het herstellen van de fout kostte 11 euro, de prijs van een nieuwe chipkaart.

Connexxion rekende recent keurig twee abonnementen af voor een moeder die online een Brabant Vrij 16-abonnement had aangevraagd voor haar zoon. De vrouw moest volgens de website het nieuwe abonnement bij een automaat ophalen, waar er twee op de kaart bleken te zijn gezet: één via de webshop en één via het automaat. Het verzoek om één abonnement te verwijderen werd ‘volgens de voorwaarden’ afgewezen.

Alles bij de bron; Metro I & Metro II

Connexxion kampt sinds enkele weken met een mysterieus in- en uitcheckprobleem . Hierdoor wordt bij abonnementshouders soms onterecht saldo afgeschreven van hun ov-chipkaart. Het euvel dook een paar weken geleden voor het eerst op in Almere. Bij Connexxion kwamen klachten binnen van enkele tientallen reizigers, bij wie onterecht een opstaptarief van 89 cent of reiskilometers werden afgeschreven. Toen het bedrijf de oorzaak onderzocht, breidde het probleem zich uit naar Amsterdam, Haarlem, de omgeving van Schiphol, Amersfoort, Utrecht, Nijmegen en diverse plaatsen in Zeeland.

Connexxion kan niet zeggen wanneer de mysterieuze storing precies is verholpen, maar verwacht ‘redelijk snel’. ,,Tussen nu en twee weken”, verwacht de woordvoerder. ,,Als we wisten wat het was, dan konden we het direct aanpakken. Onze IT-afdeling heeft de fabrikant uit Frankrijk er bij gehaald voor een oplossing voor dit unieke probleem.”

Alles bij de bron; Metro

Veel reizigers herkennen zich in het verhaal van student Borny Korterink, die al voor de vierde keer binnen een jaar een nieuwe OV-chipkaart heeft aangevraagd omdat zijn pas niet meer werkt. Bij Metro stroomden de reacties binnen naar aanleiding van het artikel dat afgelopen maandag bij ons in de krant stond. „Ik heb zelf ook al drie defecte kaarten liggen”, stelt een van onze lezers. „Reizen met het ov is op deze manier een dure liefhebberij.”

Een andere reiziger stelt dat zijn persoonlijke OV-chipkaart in drie maanden tijd twee keer is gesneuveld, zonder dat deze zichtbaar is beschadigd. „En ik ken nog genoeg mensen die, om de woorden van de fabrikant te gebruiken, mogelijk ’uitzonderlijk veel pech’ hebben. Zou het niet gewoon aan de kaart liggen als er zó veel mensen zijn met problemen? Zou het niet klantvriendelijker kunnen, zonder vooruitbetalingen en dure telefoontjes?

Alles bij de bron; Metro

Als het aan de VVD ligt, wordt de OV-chipkaart op korte termijn vervangen door camera’s op het station. De partij wil filmen waar de reiziger in- en uitstapt en op basis van die informatie achteraf een rekening sturen.

VVD-Kamerlid Betty de Boer denkt dat het plan alleen maar voordelen voor de reiziger heeft: “Met een camerasysteem hoef je nooit meer na te denken of je wel genoeg geld hebt om te reizen. Eigenlijk hoef je als reiziger helemaal niets meer, behalve duidelijk herkenbaar in beeld komen en door de reiziger tijdens de hele reis te filmen, kun je zwartrijden bestrijden zonder onnodig veel personeel in te zetten. Bijkomend voordeel is dat je in de gaten kunt houden of er andere onoorbare zaken plaatsvinden, zoals praten in de stiltecoupé.”

Alles bij de bron; deSpeld [Thnx-2-Jeroen]

De 2,50 euro die reizigers moeten betalen om hun eigen geld van een ov-chipkaart terug te krijgen is te veel te hoog. Staatssecretaris Wilma Mansveld gaat met de vervoerders en chipkaartproducent in gesprek om dit bedrag in ieder geval omlaag te krijgen. Mansveld erkende dat het vreemd is dat reizigers een dergelijk bedrag moeten betalen om hun eigen geld terug te kunnen krijgen. Of het vanuit het consumentenrecht überhaupt wel is toegestaan om voor een dergelijke handeling een vergoeding te vragen, kon ze niet beantwoorden.

 De irritatie over het meerdere malen moeten in- en uitchecken tijdens een rit in het openbaar vervoer is niet binnen een jaar voorbij. Wanneer reizigers wel voor een reis met verschillende vervoerders slechts een keer hoeven in- en uit te checken, blijft onduidelijk.  Mansveld weigert een deadline te stellen voor de oplossing van het veelgehoorde reizigersprobleem.   

NS en Connexxion beginnen binnenkort met een proef op de Valleilijn in Gelderland. Hierbij hoeven reizigers tijdens het overstappen op treinen van de twee vervoerders niet meer apart in- en uit te checken. Mansveld wil pas na deze pilot praten over een grotere of misschien landelijke proef.

Dat geldt van Mansveld ook voor de breed gedragen Kamerwens voor nieuwe betaaltechnieken in het ov, zoals betalen op rekening en in- en uitchecken met de bankpas of smartphone.

Alles bij de bronnen; Metro-1 & Metro-2 

Passagiers moeten goed opletten aan welke kant van de poortjes ze inchecken. Er is namelijk een incheckkant en een uitcheckkant. Als je aan uitcheckkant incheckt, dan ziet het poortje dat als een check-out, zonder voorafgaande check-in. Het systeem denkt dan dat je een zwartrijder bent.

„Indien je dan je ov-chipkaart aanbiedt, herkent het poortje geen check-in en wordt er 10 of 20 euro in rekening gebracht”, zegt een woordvoerder van de NS. De kosten kunnen nog verder oplopen, omdat deze passagiers ook nog eens zwartrijden.

Nu de poortjes op de stations nog niet zijn gesloten, komt het regelmatig voor dat reizigers door een poortje lopen en aan de achterkant denken in te checken. Ook zijn er stations, zoals in Hilversum, waar je eerst een uitcheckpoort tegenkomt.

 Volgens de woordvoerder van de NS wordt de klantenservice regelmatig gebeld door reizigers die het is overkomen. Maar alleen passagiers met een persoonlijke ov-chipkaart kunnen op hun rekening zien dat ze een fout hebben gemaakt. Passagiers met een anonieme chipkaart zien niet waaraan ze hun geld zijn kwijt geraakt.

Alles bij de bron; Telegraaf

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha