OV chipkaart

Reizigers in het openbaar vervoer die van een anonieme OV-chipkaart gebruikmaken en hun identiteit willen beschermen verliezen gemiddeld ruim 8 euro door achterblijvend restsaldo als de kaart is verlopen. Dat blijkt uit onderzoek van reizigersorganisatie Rover.

Rover riep eerder dit jaar reizigers die geen restsaldo wilden terugvragen vanwege het 'gedoe' of omdat ze niet allerlei privégegevens wilden prijsgeven (anonieme kaarthouders), op om een verlopen chipkaart niet te vernietigen, maar naar Rover te sturen. Hieraan werd tot nu toe door ruim 50 reizigers gehoor gegeven.

"Reizigers weten vaak niet hoeveel restsaldo op de verlopen chipkaart staat, maar op de aan ons gestuurde kaarten is dit gemiddeld 8,15 euro", aldus Rover-directeur Ineke van der Werf. "Er zijn miljoenen kaarten in omloop. Al het ongebruikte restsaldo blijft achter bij de vervoerders en TLS. Een gratis vervangende OV-chipkaart moet hiervan ruimschoots gefinancierd kunnen worden." Rover en de Consumentenbond willen dat reizigers voortaan kosteloos en eenvoudig hun saldo terug kunnen vragen aan de balie. Nu moet hiervoor 2,50 euro worden betaald. Tevens willen de consumentenorganisaties dat een (onzichtbaar) defecte chipkaart gratis wordt vervangen. Nederland is het enige Europese land waar reizigers hiervoor moeten betalen, ook nog eens een hoger bedrag (11 euro) dan de oorspronkelijke aanschafprijs.

Alles bij de bron;  Security


Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET is al maanden in het geheim bezig met een test waarbij de bankpas als vervoersbewijs wordt gebruikt. RET-medewerkers gebruiken de bankpas om in en uit te checken bij de metro, zo meldt de NOS. Op termijn kan de bankpas de ov-chipkaart gaan vervangen.

In het geval er via de bankpas wordt gereisd zal het verschuldigde bedrag 's avonds van de rekening worden afgeschreven. RET-directeur Pedro Peters verwacht dat het invoeren van de bankpas als vervoersbewijs een kwestie van tijd is, maar een datum noemt hij niet. Doordat de banken meedoen moet er eerst nog meer worden getest.

Ook de bankpas zal uiteindelijk verdwijnen en plaats maken voor de smartphone. "Steeds meer mensen doen bankzaken met de mobiele telefoon. Binnen een jaar zit de bankpas op je telefoon. Het voordeel is dat je ook direct kan zien wat je kwijt bent aan reiskosten", zegt Peters. Een anonieme chipkaart blijft volgens de RET-directeur bestaan. Hij verwacht echter dat mensen vanwege het gemak zullen overstappen en dat de ov-chipkaart over enkele jaren plaats heeft gemaakt voor de bankpas en de mobiele telefoon.

Alles bij de bron;Security

Niet alle reizigers in het openbaar vervoer die niet zijn ingecheckt, zijn zwartrijders. Openbaarvervoerbedrijven moeten hun boetebeleid ingrijpend veranderen en niet klakkeloos boetes uitschrijven. Dat stelt het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, dat de afgelopen maanden klachten verzamelde van mensen die om diverse redenen niet konden inchecken en toch een fikse boete ontvingen. „We zien het aantal klachten over onterechte boetes de laatste tijd flink toenemen”, zegt Dorathé Hoentjen, Hoofd OV loket.

Reiziger-A: „De ov-chipkaart van mijn zoon deed het niet. Hij heeft een papieren kaartje gekocht en wist niet dat hij deze moest inchecken. Arriva heeft ervoor gekozen om toch een boete in rekening te brengen.”

Reiziger-B: „Gisteren had ik ingecheckt op station Nijmegen Heyendaal, althans dat dacht ik. Toen het treinpersoneel van Veolia kwam controleren, bleek dat ik had uitgecheckt in plaats van ingecheckt. Waarschijnlijk was ik vergeten uit te checken op mijn heenreis naar station Nijmegen Heyendaal. Ik heb een studenten week ov, dus ik had de reis normaal gesproken gratis kunnen maken. Nu legde de controleur mij een boete op van €15,19 voor de ritprijs plus een wettelijke verhoging van €35, met dus een totaal van €50,19.”

Alle in- en uitcheckacties van een reiziger kan een controleur gemakkelijk nakijken op zijn mobiele scanner. „Ze hebben de hele reishistorie in handen. Mensen die zich vergissen, zijn gemakkelijk te onderscheiden van echte zwartrijders.” Deze reizigers mogen niet als zwartrijders worden behandeld, vindt Hoentjen. „Ze hebben al voor hun reis betaald. Zeker als ook nog de juiste reisdatum op het kaartje staat, verwachten wij van vervoerders een coulantere houding.

Alles bij de bron;Metro

 

Een proef van NS waarbij reizigers een waarschuwing krijgen wanneer ze vergeten uit te checken, blijkt populair. NS wilde zeker 10.000 vrijwilligers hebben om de pilot door te laten gaan, maar in totaal schreven 20.000 reizigers zich in.

De pilot is bedoeld om de dienstverlening voor reizigers te verbeteren. Door de reishistorie van een reiziger bij te houden, kan de NS de conclusie trekken dat een reiziger zich niet heeft uitgecheckt en bij welk station hij waarschijnlijk is uitgestapt. Wanneer de NS veronderstelt dat een reiziger vergeten is uit te trekken, krijgt deze reiziger een mail met de vraag of hij inderdaad vergeten is uit te checken.

Om deze persoonlijke diensten te kunnen bieden, moeten de reizigers de NS inzicht geven in hun reishistorie. Hans Peters, commercieel directeur van de NS, garandeert dat de NS zorgvuldig omgaat met de persoonlijke gegevens waarin de spoorwegmaatschappij inzicht krijgt. Bovendien benadrukt Peters dat ze nooit informatie verstrekken aan derden.

Het doel van de proef is om te bekijken hoe reisgegevens gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van dienstverlening. Daarnaast wil de NS bekijken wat reizigers ervan vinden om hun reisgegevens te verstrekken om diensten te ontvangen die gericht zijn op persoonlijke voorkeuren. Die persoonlijke dienstverlening kan echter niet geboden worden aan gebruikers van een anonieme OV-chipkaart. Peters: “We willen altijd reizigers de kans geven om anoniem te blijven reizen. Een gevolg daarvan is dat we aan deze mensen geen specifiek persoonlijke diensten kunnen aanbieden.”

Alles bij de bron; OVpro

Een rit met bus, tram, trein of metro afrekenen kan straks via een zwaai met de bankpas. Of met een mobieltje. Dat is de inzet van de Nederlandse vervoersbedrijven. Maar ook de vertrouwde ov-chipkaart blijft bestaan.

De vervoerders richten hun pijlen eerst op contactloos betalen met de bankpas. Betalen met de smartphone is nog in ontwikkeling, maar veel gebruiksvriendelijker. Reizigers stappen de bus in binnen de ene betaalzone en stappen uit binnen de andere zone. De prijs wordt automatisch berekend. De telefoonbezitter krijgt een bericht met ritgegevens en kosten. Met de koppeling tussen bankpas of telefoon en een ov-rekening verdwijnen nadelen van de huidige chipkaart. Gemiste check-outs behoren tot het verleden, aanschafkosten bestaan niet meer en vooraf saldo opladen is overbodig.

Alles bij de bron; AD [Thnx-2-Jeroen] & Rijksoverheid [rapport; Visie OV Betalen]

Vervoerders laten de reizigers opdraaien voor de 100 miljoen die de reorganisatie van chipkaartbeheerder TLS kost op verzoek van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) moet het een bedrijf van alle ov-bedrijven worden. De huidige aandeelhouders (NS, GVB, HTM en RET) wilden geld voor hun aandelen zien. Maar de nieuwkomers als Arriva weigerden dat te betalen, omdat ze vonden dat NS genoeg subsidie had gehad om TLS op te starten.

Als oplossing is nu bedacht dat 100 miljoen aan NS en de gemeentelijke vervoerbedrijven wordt betaald uit de winst van TLS. Om een flink aantal miljoenen meteen uit te kunnen keren, is alvast een lening van 60 miljoen bij de Rabobank afgesloten. Het bedrijf maakt ongeveer 15 miljoen per jaar winst op chipkaarttransacties. Deze verdiensten moeten dus eigenlijk terugvloeien naar de reiziger. Bijvoorbeeld door goedkopere ritten of een goedkopere chipkaart aan te bieden. Maar dat gebeurt niet. Besloten is om de tarieven en de kosten van een chipkaart gelijk te houden. Om zo de winst overeind te houden en daarvan NS en de andere bedrijven uit te betalen.

Alles bij de bron; Telegraaf

Het doel van de OV-chipkaart is niet een zo groot mogelijke gebruikersvriendelijkheid. Het doel van de OV-chipkaart is enerzijds inkomsten voor OV-bedrijven optimaliseren en anderzijds zoveel mogelijk persoonlijke gegevens van haar reizigers opslaan. Dat laatste om het eerste weer te vergemakkelijken, onder andere.

We zetten wat nieuws van de afgelopen week op een rij. Het is blijkbaar niet meer mogelijk om je in- en uitchecklocaties af te schermen. Dat was het altijd wel, vooral interessant voor mensen die hun gegevens graag privé houden, maar zonder mededeling is deze optie ongezien verwijderd, blijkt uit onderstaande Twitterconversatie.

 

Nu blijkt de NS ook met een proef te starten die uw incheckgegevens koppelt aan uw naam, zodat de NS "extra service" aan kan bieden. Right. Nog meer koppeling van gegevens die u niet langer alleen voor uzelf kunt houden.

Combineer dat met het feit dat de NS weigert om klanten terug te betalen als ze vergeten uit te checken (inmiddels 32 miljoen euro extra winst) en dat een handige app waarmee je alsnog kon uitchecken vakkundig gesloopt is door de vervoersbedrijven. Minder privacy, meer gegevenskoppeling en uitcheckdementie corrigeren zo moeilijk mogelijk maken, zodat er zoveel mogelijk geld aan de bovenleiding blijft hangen. Privatisering. Wat een weelde voor de consument is het toch.

Bron; GeenStijl

Openbaarvervoerbedrijven als NS, Arriva en Connexxion blijven zitten op de miljoenen die ze ’verdienen’ aan reizigers die vergeten uit te checken. Van de belofte om dat geld terug te sluizen naar de passagiers is weinig terechtgekomen. Slechts een paar miljoen is geïnvesteerd, blijkt uit berekeningen van de Telegraaf.

Vorig jaar bleek dat reizigers jaarlijks 16 miljoen euro netto laten liggen. Inmiddels is er een jaar voorbij en staat de teller op ongeveer 32 miljoen netto. „Dat geld zit nog gewoon bij de vervoerders.”, zegt een woordvoerder van reizigersvereniging Rover.

Alles bij de bron; Telegraaf

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha