OV chipkaart

Er is iets mis is gegaan bij een software-update en daardoor reizen de abonnementhouders op saldo in plaats van op hun zone-abonnement. Sommige reizigers hebben onvoldoende saldo en kunnen daardoor niet inchecken. Vervoerbedrijf GVB zegt bekend te zijn met de problemen en werkt aan een oplossing..

...Het enige advies van het GVB is om te zorgen voor voldoende saldo op de chipcard. Op de website biedt het GVB excuses aan en zal het onterecht afgeschreven saldo worden teruggeboekt. Volgens Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV moet het GVB gedupeerde reizigers actief benaderen om het te veel betaalde bedrag op de ov-chipkaart terug te storten. De situatie is volgens hem vergelijkbaar met de problemen die Connexxion ooit had in Almere. "Op ons verzoek heeft Connexxion toen het teveel betaalde bedrag 'klaargezet' voor reizigers zodat die bij een automaat hun saldo weer konden ophogen. Ook werden toen de reizigers persoonlijk geïnformeerd."

Alles bij de bron; Parool


Het zou zo mooi zijn. De reisgegevens die afkomstig zijn van het OV-chipkaartsysteem gebruiken om in het OV het aanbod nog beter af te stemmen op de behoefte van de reizigers. Dat was, een kleine 15 jaar geleden, ook een van de beloften die werden gedaan om politiek en reiziger te overtuigen van het nut van de OV-chipkaart. Maar, net als “allemaal eerlijker betalen” en “meer gemak voor de reiziger”, dreigt ook dit argument in het water te vallen.

...De privacy van reizigers is bij de NS niet in goede handen. Zo mailde de NS door een blunder onlangs privégegevens van 5.000 reizigers naar mensen die daar niets mee te maken hadden. Dat is buitengewoon ernstig. En bijzonder kinderachtig vind ik de manier waarop de NS reizigers belet, kortingsrechten te gebruiken zonder hun persoonlijke reisgegevens met de NS te delen. Er zijn reizigers die een kortingkaart (zoals de Voordeelurenkaart, Dal Vrij of Weekend Vrij) hebben, maar met deze kaart niet inchecken, maar in plaats daarvan de meereiskorting op een anonieme kaart laden en daarmee inchecken. Daarmee reizen deze mensen dus anoniem, terwijl de NS op geen enkele wijze wordt benadeeld.

Ondanks dat de NS door deze aanpak dus geen schade ondervindt, worden meermaals passagiers hiervoor op de bon geslingerd. Volgens een woordvoerder van de NS is dat terecht, want “Strikt genomen reist een passagier dan zonder geldig vervoersbewijs. Die moet ingecheckt zijn met de kaart waar het abonnement op staat.” Echt bureaucratische onzin. Want nogmaals: de NS wordt op geen enkele wijze benadeeld. Niet in financieel opzicht, en ook niet als het gaat om het verkrijgen van informatie over het reisgedrag.

Wat ik zie gebeuren, is dat de NS dus alles op alles zet om de koppeling van reizigersstromen en persoonlijke OV-chipkaarten in stand te houden, terwijl anderzijds de privacy bij de NS dus onvoldoende goed gewaarborgd is. Al met al niet zo vreemd dus, dat de Autoriteit Persoonsgegevens stevig de vinger aan de privacypols houdt...

...De oplossing voor dit probleem kan eenvoudig zijn. Bij OV-chipkaartbeheerder TLS zijn alle in- en uitcheckgegevens tot op chipkaartniveau bekend. De reisgegevens zijn dus precies te achterhalen. TLS zou die gegevens aan alle betrokkenen bekend moeten maken, maar dient de privacy nog beter dan nu te waarborgen. Dat betekent dat zelfs de unieke nummers van de OV-chipkaarten niet mogen worden gedeeld met vervoerders of hun opdrachtgevers. Deze nummers moeten dus worden versleuteld. TLS kan dat doen, door de nummers van de OV-chipkaarten met een patsboemgenerator om te zetten in combinaties van letters en cijfers.

De komende tijd zal ik namens de Maatschappij Voor Beter OV graag in overleg treden met TLS, vervoerders, hun opdrachtgevers en de Autoriteit Persoonsgegevens over dit idee. Er zijn qua OV-chipkaart al beloftes zat gebroken en ik ben van harte bereid om tijd te steken in het voorkomen dat door het niet kunnen gebruiken van gegevens ter verbetering van het vervoersaanbod er nóg een belofte sneuvelt.

Alles bij de bron; OVPro


 

KPN en Vodafone testen vanaf volgende maand een nieuwe manier van in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Daarbij doet je smartphone dienst als ov-chipkaart. In het kader van de proef krijgen tweehonderd reizigers de kans ervaring op te doen met de nieuwe manier van in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Zij krijgen daarvoor een nieuwe Sim-kaart waar de OV-chipkaart op wordt geladen.
 
 

De techniek werkt via NFC (Near Field Communication), dat tegenwoordig in bijna iedere moderne telefoon zit. Op de iPhone werkt dat echter niet, omdat ontwikkelaars niet zomaar met die chip aan de slag kunnen. Naast een NFC-chip is ook een aparte sim-kaart nodig, vandaar dat de proef voorlopig alleen werkt bij providers KPN en Vodafone. Op die sim-kaart staat een extra beveiligingsmodule, die zorgt dat een incheck veilig verloopt.

Geïnteresseerde reizigers kunnen zich zelf voor de proef opgeven . Er is ruimte voor 200 deelnemers, die uit het hele land worden geselecteerd. Als reizigers voldoen aan de voorwaarden en worden geselecteerd, kunnen zij met de OV-chipkaart op hun smartphone reizen bij alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland. In- en uitchecken gebeurt door de telefoon op dezelfde manier voor de kaartlezers te houden als de plastic OV-chipkaart. In de Smart-OV-app kunnen de reizigers direct zien wat hun saldo is, of ze in- of uitgecheckt zijn en wat de rit hen heeft gekost. Ook zijn de laatste 10 reistransacties terug te lezen. Een aantal populaire Android-toestellen met NFC is geschikt voor de proef. 

Technisch gezien biedt NFC-Sim-kaart de mogelijkheid tientallen denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen op de Sim-kaart op te slaan. Als KPN dat wil zou deze Sim-oplossing uiteindelijk alle (betaal)passen in de portemonnee van de abonnees kunnen vervangen. Ruim 80% van de Nederlanders bezit een smartphone, heeft die bijna altijd op zak en is daarmee continu online. 

KPN zal vanaf 1 januari alle nieuwe mobiele abonnees voorzien van een NFC-Sim-kaart. Huidige KPN-klanten krijgen bij een reguliere Sim-kaart vervanging of op aanvraag de NFC Sim-kaart geleverd. Jasper Snijder, Directeur New Business bij KPN: “De smartphone wordt dankzij de toenemende connectiviteit en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Deze nieuwe Sim-oplossing van KPN speelt daar naadloos op in door op een gebruiksvriendelijke en veilige manier mobiele transacties voor onze klanten mogelijk te maken, waarbij gegevens versleuteld en op een afgeschermd gedeelte van de Sim-kaart worden opgeslagen.” 

Alles bij de bronnen; CompIdee, Security & AutomGids


Reizigers in het openbaar vervoer die van een anonieme OV-chipkaart gebruikmaken en hun identiteit willen beschermen verliezen gemiddeld ruim 8 euro door achterblijvend restsaldo als de kaart is verlopen. Dat blijkt uit onderzoek van reizigersorganisatie Rover.

Rover riep eerder dit jaar reizigers die geen restsaldo wilden terugvragen vanwege het 'gedoe' of omdat ze niet allerlei privégegevens wilden prijsgeven (anonieme kaarthouders), op om een verlopen chipkaart niet te vernietigen, maar naar Rover te sturen. Hieraan werd tot nu toe door ruim 50 reizigers gehoor gegeven.

"Reizigers weten vaak niet hoeveel restsaldo op de verlopen chipkaart staat, maar op de aan ons gestuurde kaarten is dit gemiddeld 8,15 euro", aldus Rover-directeur Ineke van der Werf. "Er zijn miljoenen kaarten in omloop. Al het ongebruikte restsaldo blijft achter bij de vervoerders en TLS. Een gratis vervangende OV-chipkaart moet hiervan ruimschoots gefinancierd kunnen worden." Rover en de Consumentenbond willen dat reizigers voortaan kosteloos en eenvoudig hun saldo terug kunnen vragen aan de balie. Nu moet hiervoor 2,50 euro worden betaald. Tevens willen de consumentenorganisaties dat een (onzichtbaar) defecte chipkaart gratis wordt vervangen. Nederland is het enige Europese land waar reizigers hiervoor moeten betalen, ook nog eens een hoger bedrag (11 euro) dan de oorspronkelijke aanschafprijs.

Alles bij de bron;  Security


Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET is al maanden in het geheim bezig met een test waarbij de bankpas als vervoersbewijs wordt gebruikt. RET-medewerkers gebruiken de bankpas om in en uit te checken bij de metro, zo meldt de NOS. Op termijn kan de bankpas de ov-chipkaart gaan vervangen.

In het geval er via de bankpas wordt gereisd zal het verschuldigde bedrag 's avonds van de rekening worden afgeschreven. RET-directeur Pedro Peters verwacht dat het invoeren van de bankpas als vervoersbewijs een kwestie van tijd is, maar een datum noemt hij niet. Doordat de banken meedoen moet er eerst nog meer worden getest.

Ook de bankpas zal uiteindelijk verdwijnen en plaats maken voor de smartphone. "Steeds meer mensen doen bankzaken met de mobiele telefoon. Binnen een jaar zit de bankpas op je telefoon. Het voordeel is dat je ook direct kan zien wat je kwijt bent aan reiskosten", zegt Peters. Een anonieme chipkaart blijft volgens de RET-directeur bestaan. Hij verwacht echter dat mensen vanwege het gemak zullen overstappen en dat de ov-chipkaart over enkele jaren plaats heeft gemaakt voor de bankpas en de mobiele telefoon.

Alles bij de bron;Security

Niet alle reizigers in het openbaar vervoer die niet zijn ingecheckt, zijn zwartrijders. Openbaarvervoerbedrijven moeten hun boetebeleid ingrijpend veranderen en niet klakkeloos boetes uitschrijven. Dat stelt het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, dat de afgelopen maanden klachten verzamelde van mensen die om diverse redenen niet konden inchecken en toch een fikse boete ontvingen. „We zien het aantal klachten over onterechte boetes de laatste tijd flink toenemen”, zegt Dorathé Hoentjen, Hoofd OV loket.

Reiziger-A: „De ov-chipkaart van mijn zoon deed het niet. Hij heeft een papieren kaartje gekocht en wist niet dat hij deze moest inchecken. Arriva heeft ervoor gekozen om toch een boete in rekening te brengen.”

Reiziger-B: „Gisteren had ik ingecheckt op station Nijmegen Heyendaal, althans dat dacht ik. Toen het treinpersoneel van Veolia kwam controleren, bleek dat ik had uitgecheckt in plaats van ingecheckt. Waarschijnlijk was ik vergeten uit te checken op mijn heenreis naar station Nijmegen Heyendaal. Ik heb een studenten week ov, dus ik had de reis normaal gesproken gratis kunnen maken. Nu legde de controleur mij een boete op van €15,19 voor de ritprijs plus een wettelijke verhoging van €35, met dus een totaal van €50,19.”

Alle in- en uitcheckacties van een reiziger kan een controleur gemakkelijk nakijken op zijn mobiele scanner. „Ze hebben de hele reishistorie in handen. Mensen die zich vergissen, zijn gemakkelijk te onderscheiden van echte zwartrijders.” Deze reizigers mogen niet als zwartrijders worden behandeld, vindt Hoentjen. „Ze hebben al voor hun reis betaald. Zeker als ook nog de juiste reisdatum op het kaartje staat, verwachten wij van vervoerders een coulantere houding.

Alles bij de bron;Metro

 

Een proef van NS waarbij reizigers een waarschuwing krijgen wanneer ze vergeten uit te checken, blijkt populair. NS wilde zeker 10.000 vrijwilligers hebben om de pilot door te laten gaan, maar in totaal schreven 20.000 reizigers zich in.

De pilot is bedoeld om de dienstverlening voor reizigers te verbeteren. Door de reishistorie van een reiziger bij te houden, kan de NS de conclusie trekken dat een reiziger zich niet heeft uitgecheckt en bij welk station hij waarschijnlijk is uitgestapt. Wanneer de NS veronderstelt dat een reiziger vergeten is uit te trekken, krijgt deze reiziger een mail met de vraag of hij inderdaad vergeten is uit te checken.

Om deze persoonlijke diensten te kunnen bieden, moeten de reizigers de NS inzicht geven in hun reishistorie. Hans Peters, commercieel directeur van de NS, garandeert dat de NS zorgvuldig omgaat met de persoonlijke gegevens waarin de spoorwegmaatschappij inzicht krijgt. Bovendien benadrukt Peters dat ze nooit informatie verstrekken aan derden.

Het doel van de proef is om te bekijken hoe reisgegevens gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van dienstverlening. Daarnaast wil de NS bekijken wat reizigers ervan vinden om hun reisgegevens te verstrekken om diensten te ontvangen die gericht zijn op persoonlijke voorkeuren. Die persoonlijke dienstverlening kan echter niet geboden worden aan gebruikers van een anonieme OV-chipkaart. Peters: “We willen altijd reizigers de kans geven om anoniem te blijven reizen. Een gevolg daarvan is dat we aan deze mensen geen specifiek persoonlijke diensten kunnen aanbieden.”

Alles bij de bron; OVpro

Een rit met bus, tram, trein of metro afrekenen kan straks via een zwaai met de bankpas. Of met een mobieltje. Dat is de inzet van de Nederlandse vervoersbedrijven. Maar ook de vertrouwde ov-chipkaart blijft bestaan.

De vervoerders richten hun pijlen eerst op contactloos betalen met de bankpas. Betalen met de smartphone is nog in ontwikkeling, maar veel gebruiksvriendelijker. Reizigers stappen de bus in binnen de ene betaalzone en stappen uit binnen de andere zone. De prijs wordt automatisch berekend. De telefoonbezitter krijgt een bericht met ritgegevens en kosten. Met de koppeling tussen bankpas of telefoon en een ov-rekening verdwijnen nadelen van de huidige chipkaart. Gemiste check-outs behoren tot het verleden, aanschafkosten bestaan niet meer en vooraf saldo opladen is overbodig.

Alles bij de bron; AD [Thnx-2-Jeroen] & Rijksoverheid [rapport; Visie OV Betalen]

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha