OV chipkaart

Abonnementhouders kunnen na invoering van de OV-chipkaart als zwartrijder bekeurd worden, wanneer zij hun reis niet registreren. Of vervoersbedrijven dat mogen doen is nog maar helemaal de vraag.

Volgens de regels moet iedere reiziger bij het instappen inchecken met een OV-chipkaart. Dat geldt ook voor klanten met een abonnement en dus automatisch recht op reizen. Wie dat niet doet, krijgt bij controle een boete van 35 euro.

De vervoerbedrijven van Amsterdam en Rotterdam, het GVB en de RET, gaan die regel ook daadwerkelijk hanteren, zo laten voorlichters weten. In Amsterdam zijn er volgens het vervoersbedrijf nu nog geen bekeuringen aan vaste klanten uitgedeeld, omdat mensen nog moeten wennen.

Dienstverlening


Volgens de beide vervoersbedrijven is het in- en uitchecken noodzakelijk. De RET benadrukt dat er veel voordelen aan het registreren van iedere reisbeweging van iedere klant zitten. "Wij kunnen onze dienstverlening dan beter op onze klant afstemmen", stelt voorlichtster Ingrid Verheij. Door reizigersstromen in kaart te brengen kan de capaciteit beter geregeld worden. Ook moet de kaart sociale veiligheid verhogen...

...Zij benadrukt dat het vervoersbedrijf niet automatisch weet wie welke routes aflegt, omdat deze gegevens door Trans Link Systems worden beheerd. Dit bedrijf slaat de informatie zeven jaar op...

...In 2000 besloot de minister dat iedere reiziger iedere reisbeweging moet registreren.
Toch is het maar helemaal de vraag of dit uiteindelijk rechtsgeldig is...

Lees verder bij de bron; Nu.nl

De planning van de invoering van de ov-chipkaart in de regio Haaglanden is uitgelopen. Een concrete datum voor de nieuwe vervoerskaart was er nog niet, maar duidelijk is dat het gebruik van de kaart wat langer op zich laat wachten.

Parijzenaars met haast – en dat zijn er nogal wat – winnen weer een paar secondes op een jachtig leven. Een metropas zoeken is er niet meer bij. Met hun tas in de aanslag schieten ze door de controlepoortjes heen. De sterke chip van de nieuwe Parijse openbaar vervoerkaart stuurt zelfs door dikke lagen leer de benodigde data door. De vervoersorganisatie RATP krijgt ‘live’ alle persoonsgegevens binnen: wie reist op welk tijdstip vanaf welk metrostation. Informatie waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Maar juist het verzamelen van die persoonsgegevens stuit veel mensen tegen de borst. Privacy telt zwaar in Frankrijk.

‘Ik voelde me onbespied tijdens de reis naar mijn werk. Dat is voortaan voorbij’, aldus een deftige dertiger in de metro. Hij vreest dat ‘binnenkort al ons doen en laten in kaart is gebracht’.

Lees het volledige artikel

Vanaf vandaag wordt langzaam wordt de strippenkaart verbannen en vervangen voor de OV Chipkaart. Daarmee verdwijnt ook langzaam de keuzevrijheid voor wel of geen Chipkaart en wordt iedereen gedwongen mee te doen aan een systeem dat aantoonbaar onveilig is en een vorm van privacy schending in de praktijk brengt.

Strippenkaart verdwijnt langzaam

Vanaf 29 januari 2009 kan er alleen nog met de de ov-chipkaart betaald worden. De Rotterdamse vervoerder RET begint met het sluiten van toegangspoortjes tot de metrostations die zijn te openen met een strippenkaart. Wethouder Baljeu van Vervoer verwijdert op station Zuidplein de eerste strippenkaartautomaat.

Read full article...

Tijdens de parlementaire hoorzitting werd andermaal benadrukt dat de privacy en de beveiliging een bedreiging vormen voor de OV-chipkaart. Dat werd duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer gisteren waar vervoersbedrijven, belangenorganisaties, wetenschappers en de toezichthouder privacy een getuigenis over de OV-chipkaart gaven.

Lees het volledige artikel

De OV-chipkaart maakt de treinconducteur tot Big Brother: ook bus-, tram- of metrotransacties worden uitgelezen, in strijd met de privacywet.

Sinds kort controleren conducteurs van de spoorwegen de geldigheid van OV-chipkaarten met een abonnement of kortingskaart erop. Bij het uitlezen is niet alleen het recht op korting of vervoer te checken, maar de laatste tien transacties die een reiziger gemaakt heeft. Ook als dit reizen met andere vervoersmaatschappijen betreft.

Dat laatste is waarschijnlijk in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Die laat wel toe dat bedrijven voor de eigen bedrijfsvoering privacygevoelige informatie verwerken. Maar informatie over transacties van klanten bij andere bedrijven mag niet zomaar worden ingezien.

Lees verder

 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha