OV chipkaart

Natuurlijk hebben we allemaal een hekel aan studenten die misbruik maken van studiefinanciering. Helaas voor Vadertje Staat betekent dit niet dat het dus oké is om elk mogelijk middel in te zetten om dit soort studenten op te sporen. Toch is dat precies wat het ministerie van Onderwijs heeft gedaan. Samen met Translink, welteverstaan, het bedrijf achter de OV-chipkaart

Dit is dus precies waar wij, mensen die kritisch zijn over de overheid, voor waarschuwden toen bekend werd hoe het chipkaart-systeem zou werken. We werden weggezet als paranoide, maar onze angsten zijn gewoon correct gebleken. De overheid en Translink werken samen om onze privacy te schenden. Het reispatroon van studenten wordt onderzocht, en als ze denken iets gevonden te hebben zitten die studenten vervolgens tot aan hun nek in de stront. 

En ja, als dit doorgaat is deze actie tegen studenten natuurlijk nog maar het begin. Translink kan dezelfde informatie doorspelen aan de staat van jou en mij. Nee, daarbij hoeven we niet persoonlijk verdacht te worden van een misdrijf. Ze verzamelen de informatie van iedereen gewoon, analyseren die, en gaan dan pas kijken of iemand mogelijk een misdrijf heeft begaan. En zo ja, welke.

Alles bij de bron; DDS


 

Translink, het bedrijf achter de Ov-chipkaart, gaf reisgegevens door aan Duo. De dienst vraagt om deze gegevens om studenten op te sporen die frauderen met een uitwonende beurs. Dat gebeurde zonder tussenkomst van een officier van justitie, wat wel zou moeten.

Translink zegt dat het inderdaad aan 'vijf à tien verzoeken per week' gehoor gaf en gegevens deelde met de Dienst uitvoering onderwijs totdat een van de studenten een rechtszaak begon, omdat de privacyregels overtreden zouden zijn. De rechter gaf de student gelijk en legde hem geen boete op. Duo wil tegen het vonnis in beroep gaan. De organisatie vindt dat er voor het opvragen een juridische basis aanwezig is, namelijk de Algemene Wet Bestuursrecht.
 
Update
'Onze juristen hebben van Duo begrepen dat er een wettelijke grondslag is om bij ons gegevens op te vragen', zegt een woordvoerster van Translink. 'Sterker, Duo is een toezichthouder en daardoor zijn wij zelfs wettelijk verplicht die reisgegevens af te staan.'

Ook zouden er geen gegevens van willekeurige studenten opgevraagd worden, maar zou dit gebeuren op basis van een risicoprofiel. Op deze manier spoorde Duo in 2013 ongeveer 3300 frauderende studenten op aan de hand van 7000 opvragingen. Over het totale aantal opvragingen kon Duo niets zeggen.

Update
Duo kon maandag nog niet aangeven hoe vaak reisgegevens van studenten precies waren opgevraagd. Na publicatie van dit nieuws in de Volkskrant kon Duo dat wel: 377 keer. Wanneer dit beleid is ingevoerd, kon een woordvoerder van Duo maandag ook niet zeggen

De reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV zegt tegen de krant dat 'de privacy van ov-gebruikers op straat ligt'.  "De privacy van de ov-gebruiker is bij Translink, en dus bij alle vervoersbedrijven in Nederland, niet in goede handen." Daarnaast vraagt hij zich af of gegevens van meer mensen met derden zijn gedeeld zonder dat daar een officier van justitie aan te pas is gekomen.

Alles bij de bron; Tweakers 

Bron vd Updates; deVolkskrant


 

De introductie van mobiel inchecken in het openbaar vervoer is na ruim een week alweer gedeeltelijk stilgelegd. De dienst bleek bij klanten van KPN, Simyo, Telfort en Yes Telecom niet goed genoeg te werken. In afwachting van een oplossing voor die problemen is OV-chip mobiel voorlopig alleen nog beschikbaar voor een deel van de Vodafone-klanten en voor klanten die zich al aangemeld hadden.

Gebruikers klagen al sinds de introductie van de dienst over de stabiliteit. Volgens OV-chip mobiel, de organisatie achter de dienst, waren bij de klanten die gebruikmaken van het KPN-netwerk grote aanmeldproblemen. Voor het gebruik van OV-chip mobiel zijn drie verschillende apps nodig. Uit de recensies in de appwinkel Google Play blijkt dat de meeste problemen zich voordoen bij de installatie daarvan. 

Alles bij de bron; NRC


 

Het loopt storm met reizigers die vandaag hun ov-chipkaart willen overzetten op hun smartphone. Door een koppeling met de sim-kaart en de nfc-antenne kunnen reizigers met hun mobieltje inchecken.

Met OV-Chip Mobiel kunnen reizigers in- en uitchecken, saldo controleren en een overzicht zien van de transacties en de afgelegde route. De app ondergaat een gefaseerde invoer. In eerste instantie is het alleen beschikbaar op Android-toestellen met een geschikte simkaart van de providers Vodafone, KPN, Simyo, Yes Telecom en Telfort. De dienst is alleen toegankelijk voor klanten die reizen op vol tarief en toestemming hebben gegeven voor automatisch opladen. Later wordt het ook mogelijk om andere producten en saldo te laden via de app. 

Alles bij de bron; Computable


 

Belastinginspecteurs gebruiken niet alleen foto’s van kentekencamera’s om fraude op te sporen, maar ook gegevens van OV-chipkaart. Dankzij de toegang tot OV-chipkaartdata kan de Belastingdienst nagaan of burgers liegen over gemaakte reiskosten of dat zij wellicht ergens zwart werken. Tot voor kort maakte de Belastingdienst ook gebruik van foto’s van snelwegcamera’s voor de controle van rittenregistraties. Dat is onder andere van belang om fraude met fiscale bijtelling voor leaseauto’s te bestrijden. Op 24 februari besloot de Hoge Raad echter dat de Belastingdienst deze privacygevoelige cameragegevens niet meer mag gebruiken.

Volgens advocaat en hoogleraar belastingrecht Guido de Bont zijn OV-chipkaartgegevens vergelijkbaar met de foto’s van automatische snelwegcamera’s. “Dit gaat net zo goed om privacygevoelige locatiegegevens. Je kunt ermee achterhalen wie waar was op welk moment. Ov-gegevens zijn dus ook onbruikbaar als bewijs voor de fiscus”. Volgens de hoogleraar is het gebruik van dergelijke reisinformatie in strijd met artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en artikel 10 van de Grondwet, waarin staat dat mensen recht hebben op respect voor hun privéleven.

De Belastingdienst denkt hier anders over. Er zou een document zijn dat inspecteurs de bevoegdheid geeft om gegevens bij openbaar vervoerbedrijven op te vragen. Het is echter niet bekend hoe vaak dit gebeurt en of het gedocumenteerd wordt. Privacyorganisatie Privacy First spreekt daar schande van en verwacht dat na het verbod op het gebruik van snelwegfoto’s ook een verbod op het gebruik van OV-gegevens zal volgen.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

De 'dure' ov-chipkaart van 7,50 euro per kaart kan voortaan gratis worden. In ruil daarvoor moeten dan wel de prijzen van ritjes met de bus, metro, trein of tram in heel Nederland iets omhoog. Dit stellen de tien grootste vervoersbedrijven, waaronder de NS, voor.

'Het is een sigaar uit eigen doos. Een slecht plan', reageert een woordvoerder van Rover op het plan-Schmeink. De reizigersorganisatie pleit al jaren voor een gratis ov-chipkaart in Nederland en vindt dat de vervoerders dit gewoon zelf moeten betalen.

De afgelopen weken liepen de gemoederen hoog op toen bekend werd dat er veel geld verdiend wordt met de verkoop van de ov-chipkaart. Het bedrijf dat de ov-chipkaart uitbaat, Translink Systems, bleek de afgelopen jaren 55 miljoen euro winst te hebben geboekt. De vervoerders zijn via hun coöperatie weer eigenaar van Translink Systems.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil dat er nog voor deze zomer wordt gekeken naar de prijs van de ov-chipkaart en of de kosten van een verlenging van de kaart substantieel omlaag kunnen. Dat zegt zij in reactie op de melding van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, dat eerder aangaf dat het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper wordt. 

,,We wachten geen vier jaar. In het NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad, red.) hebben we afgesproken dat we met vervoerders, consumenten en overheden voor deze zomer nog naar de prijs van de kaart en mogelijkheden voor innovaties kijken. Ik wil dat hierbij ook bekeken wordt of de levensduur van de kaart verlengd kan worden en of de kosten voor een verlenging substantieel omlaag kunnen."

Alles bij de bron; AD


 

Ook al boekt het bedrijf achter de OV-chipkaart nu miljoenenwinsten, toch wordt het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper. De ov-bedrijven willen de winst gebruiken om hun aanloopkosten terug te verdienen. Dat zegt Translink-eigenaar Bart Schmeink. Hij noemt het overigens geen winst, maar ‘rendement’.

De Nederlandse Spoorwegen hebben tot dusver 12 miljoen euro overgehouden aan de OV-chipkaart, meldt de vervoerder. Met de staatssecretaris is afgesproken dat die winst wordt geïnvesteerd in poortjes bij stations.

Directeur Arco Groothedde van Translink bevestigt dat er ongeveer 1 miljoen euro per maand winst wordt gemaakt. Volgens hem is dat geld ook nodig is om nieuwe betaaltechnieken in te voeren, zoals betalen met de smartphone of bankpas. Een OV-chipkaart aanschaffen kost 7,50 euro, terwijl het produceren van het pasje nog geen euro kost. Wie geen computer voorhanden heeft en schriftelijk een kaartje bestelt moet 10,50 euro betalen vanwege extra ‘administratiekosten’. Na vijf jaar is de kaart niet meer geldig en moet een nieuwe worden gekocht. Het is verre van zeker of de reiziger in 2021 daadwerkelijk goedkoper uit is.

Alles bij de bron; AD


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha