OV chipkaart

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft een inval gedaan bij een vervoersbedrijf. De verdenking is dat er illegale afspraken zijn over de ontwikkelkosten van de ov-chipkaart. 

Het gaat specifiek om de ov-chipkaart voor studenten, melden diverse media op basis van een toelichting van de NMa. De vervoerders worden ervan verdacht onderling de kosten te hebben verrekend voor de invoering van de ov-chipkaart voor studenten. "Vervoerders hebben hier onderling afspraken over gemaakt", aldus een woordvoerster van het bedrijf. 

Alles bij de bron; webwereld 

Stichting Privacy First dreigt de overheid voor de rechter te slepen omdat de anonieme OV-chipkaart in hun ogen helemaal niet zo anoniem is als wordt gezegd.

Zodra de OV-kaart wordt opgeladen door middel van een pinpas, wordt het bankrekeningnummer aan de chipkaart gekoppeld, beweert de stichting. "Zo kan de overheid de hele dag mensen volgen die denken dat ze anoniem reizen".

De chipkaart alleen met contant geld opladen, heeft volgens Privacy First geen zin. "Als u al zo'n cashautomaat gevonden heeft, blijft u toch niet anoniem, omdat u iedere keer dat u bij een OV-poortje in- of uitcheckt gefilmd wordt door bewakingscamera's. Zo kunt u alsnog aan uw OV-chipkaart worden gekoppeld."

De stichting oriënteert zich momenteel wat de volgende stappen zijn. Trans Link Systems, treft volgens een woordvoerder geen blaam. "De overheid is verantwoordelijk voor de regels en die moet daarom worden aangesproken", zegt hij.

Alles bij de bron; depers 

De ChristenUnie wil van de OV-chipkaart een digitale portemonnee maken waarbij ook de privacy van de reiziger is gewaarborgd. "De OV-chipkaart moet meer mogelijkheden dan nu; zo moeten reizigers naast hun treinreis ook met de kaart gebruik kunnen maken van de taxi, de buurtbus, het toilet op het station en hun croissantje er mee kunnen afrekenen"

De kaart moet volgens het Kamerlid ook meer privacy bieden dan nu het geval is, als je er zelf voor kiest moet je met één druk op de knop je reisgegevens kunnen verwijderen.  

Alles bij de bron;  security

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) gaat extra onderzoek doen naar de vorm die de organisatie moet krijgen die de problemen met de ov-chipkaart in goede banen moet leiden. Die problemen betreffen onder meer de veiligheid, het dubbele opstaptarief en het meermaals moeten in- en uitchecken.

De Kamer is bang dat Schultz de regie op dit dossier te veel uit handen geeft. Schultz benadrukte dat de ov-chipkaart inderdaad een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van Rijk, vervoerders en lagere overheden.  

Alles bij de bron; nu.nl 

De nieuwe Infineon-chip die Trans Link Systems in de ov-chipkaart stopt om fraude tegen te gaan, is begin 2010 al gekraakt. Trans Link wist hiervan, "We zijn bekend met de aanval", zegt de TLS-woordvoerster. Volgens haar gaat deze kraak geen problemen veroorzaken. Ze wijst er ook op dat de hacker maanden nodig heeft gehad om één chip te kraken. Omdat alle SLE-66 chips een unieke sleutel hebben is die methode volgens haar "niet interessant voor fraudeurs".

In februari 2010 onthulde hardware hacker Christopher Tarnovsky tijdens Black Hat hoe de chip gemanipuleerd kan worden. De Infineon SLE-66 wordt naast de Mifare Classic gebruikt totdat TLS volledig migreert naar de SmartMX-chip. "Tarnovsky's aanval was gericht op de hardware en niet op de crypto. Het was een moeilijke aanval die in verloop van tijd waarschijnlijk makkelijker wordt. Maar het is nog steeds veel veiliger dan de Mifare Classic."

Alles bij de bron; webwereld 

Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft in stilte een nieuwe versie van de pas in gebruik genomen die bestand is tegen de meest gebruikte kraakmethoden.

Op de nieuwe chip, de Infineon SLE-66, kan software worden geïnstalleerd. TLS heeft de chip voorzien van programmatuur die inbraakpogingen negeert. Hierdoor is het niet meer mogelijk de toegangsssleutel van de chip te achterhalen, en kan met de publiek beschikbare software niet meer met de kaart worden gerommeld.

De nieuwe ov-chipkaart wordt sinds twee maanden al geleverd naast de oude chipkaarten, erkent TLS. Ook de oude kaart wordt nog verkocht tot de voorraad op is. 

Alles bij de bron; nu.nl 

Het Openbaar Ministerie zal Brenno de Winter niet strafrechtelijk vervolgen voor het aantonen fundamentele lekken in de OV-chipkaart en gebroken beloftes aan het parlement. Brenno reisde vanaf eind december drie weken op gekraakte OV-chipkaarten. Het bedrijf Trans Link Systems (TLS) detecteerde een aantal van die reizen en deed daarvan aangifte. Ook toen duidelijk werd dat de reizen dit voor journalistieke doeleinden waren gemaakt volhardde het bedrijf in de aangifte.

Dat De Winter de wet heeft overtreden staat niet ter discussie. Maar nu heeft ook het OM bevestigd dat hij handelde met journalistiek oogmerk. "Dat is wel wat ik heb gedaan", zegt hij tegenover Webwereld. "Dit ging om het aantonen van een aantal misstanden, nadat na vier jaar onderzoek alle andere middelen waren uitgeput."

Alles bij de bron; webwereld 

2 november 2011 is de laatste dag dat in Nederland met de strippenkaart kan worden gereisd. Vandaag heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) toestemming gegeven om de strippenkaart af te schaffen in de laatste zes regio's in Nederland. Dit schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. In de bus, tram en metro is dan enkel nog de ov-chipkaart geldig.

De NS stapt naar verwachting eind 2012 geheel over op de ov-chipkaart. Tot die tijd kunnen treinreizigers dus nog wel een papieren treinkaartje aanschaffen in de automaat.

Alles bij de bron; volkskrant 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha