45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

OV chipkaart

Gebruik OV-chipkaartdata door Belastingdienst is schending privacy

Belastinginspecteurs gebruiken niet alleen foto’s van kentekencamera’s om fraude op te sporen, maar ook gegevens van OV-chipkaart. Dankzij de toegang tot OV-chipkaartdata kan de Belastingdienst nagaan of burgers liegen over gemaakte reiskosten of dat zij wellicht ergens zwart werken. Tot voor kort maakte de Belastingdienst ook gebruik van foto’s van snelwegcamera’s voor de controle van rittenregistraties. Dat is onder andere van belang om fraude met fiscale bijtelling voor leaseauto’s te bestrijden. Op 24 februari besloot de Hoge Raad echter dat de Belastingdienst deze privacygevoelige cameragegevens niet meer mag gebruiken.

Volgens advocaat en hoogleraar belastingrecht Guido de Bont zijn OV-chipkaartgegevens vergelijkbaar met de foto’s van automatische snelwegcamera’s. “Dit gaat net zo goed om privacygevoelige locatiegegevens. Je kunt ermee achterhalen wie waar was op welk moment. Ov-gegevens zijn dus ook onbruikbaar als bewijs voor de fiscus”. Volgens de hoogleraar is het gebruik van dergelijke reisinformatie in strijd met artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en artikel 10 van de Grondwet, waarin staat dat mensen recht hebben op respect voor hun privéleven.

De Belastingdienst denkt hier anders over. Er zou een document zijn dat inspecteurs de bevoegdheid geeft om gegevens bij openbaar vervoerbedrijven op te vragen. Het is echter niet bekend hoe vaak dit gebeurt en of het gedocumenteerd wordt. Privacyorganisatie Privacy First spreekt daar schande van en verwacht dat na het verbod op het gebruik van snelwegfoto’s ook een verbod op het gebruik van OV-gegevens zal volgen.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

OV-bedrijven willen "gratis" ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

De 'dure' ov-chipkaart van 7,50 euro per kaart kan voortaan gratis worden. In ruil daarvoor moeten dan wel de prijzen van ritjes met de bus, metro, trein of tram in heel Nederland iets omhoog. Dit stellen de tien grootste vervoersbedrijven, waaronder de NS, voor.

'Het is een sigaar uit eigen doos. Een slecht plan', reageert een woordvoerder van Rover op het plan-Schmeink. De reizigersorganisatie pleit al jaren voor een gratis ov-chipkaart in Nederland en vindt dat de vervoerders dit gewoon zelf moeten betalen.

De afgelopen weken liepen de gemoederen hoog op toen bekend werd dat er veel geld verdiend wordt met de verkoop van de ov-chipkaart. Het bedrijf dat de ov-chipkaart uitbaat, Translink Systems, bleek de afgelopen jaren 55 miljoen euro winst te hebben geboekt. De vervoerders zijn via hun coöperatie weer eigenaar van Translink Systems.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Dijksma: Nog voor de zomer kijken naar goedkopere OV-chipkaart

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil dat er nog voor deze zomer wordt gekeken naar de prijs van de ov-chipkaart en of de kosten van een verlenging van de kaart substantieel omlaag kunnen. Dat zegt zij in reactie op de melding van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, dat eerder aangaf dat het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper wordt. 

,,We wachten geen vier jaar. In het NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad, red.) hebben we afgesproken dat we met vervoerders, consumenten en overheden voor deze zomer nog naar de prijs van de kaart en mogelijkheden voor innovaties kijken. Ik wil dat hierbij ook bekeken wordt of de levensduur van de kaart verlengd kan worden en of de kosten voor een verlenging substantieel omlaag kunnen."

Alles bij de bron; AD


 

OV-chipkaart pas in 2021 goedkoper

Ook al boekt het bedrijf achter de OV-chipkaart nu miljoenenwinsten, toch wordt het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper. De ov-bedrijven willen de winst gebruiken om hun aanloopkosten terug te verdienen. Dat zegt Translink-eigenaar Bart Schmeink. Hij noemt het overigens geen winst, maar ‘rendement’.

De Nederlandse Spoorwegen hebben tot dusver 12 miljoen euro overgehouden aan de OV-chipkaart, meldt de vervoerder. Met de staatssecretaris is afgesproken dat die winst wordt geïnvesteerd in poortjes bij stations.

Directeur Arco Groothedde van Translink bevestigt dat er ongeveer 1 miljoen euro per maand winst wordt gemaakt. Volgens hem is dat geld ook nodig is om nieuwe betaaltechnieken in te voeren, zoals betalen met de smartphone of bankpas. Een OV-chipkaart aanschaffen kost 7,50 euro, terwijl het produceren van het pasje nog geen euro kost. Wie geen computer voorhanden heeft en schriftelijk een kaartje bestelt moet 10,50 euro betalen vanwege extra ‘administratiekosten’. Na vijf jaar is de kaart niet meer geldig en moet een nieuwe worden gekocht. Het is verre van zeker of de reiziger in 2021 daadwerkelijk goedkoper uit is.

Alles bij de bron; AD


 

Geld OV-chipkaart straks met één druk op de knop terug

Het wordt voor reizigers gratis en makkelijker om geld terug te krijgen dat nog op hun anonieme OV-chipkaart staat. Kaartautomaten worden aangepast om dat mogelijk te maken. Dat heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vandaag bekendgemaakt.

Ze grijpt in bij Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, nadat deze krant maandag meldde dat er nog 5 miljoen euro op verlopen anonieme OV-chipkaarten staat. Dijksma heeft Translink heeft opgedragen de procedure om de je geld terug te vragen te vereenvoudigen. ,,Het geld op de OV-chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met 1 druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn''. 

Het bedrag van 5 miljoen euro dat nog op verlopen kaarten staat en nog niet is teruggevraagd moet volgens Dijksma geïnvesteerd worden in het versimpelen van het proces om restsaldo terug te krijgen. De kosten (1 euro) die reizigers moeten maken om geld op een nog actieve kaart terug te krijgen moeten verdwijnen en kaartautomaten en websites moeten worden aangepast. De automaten krijgen een terugstortfunctie, het zogeheten retourpinnen.

Alles bij de bron; AD


 

Nog zeker 5 miljoen euro op verlopen anonieme OV-chipkaarten

Reizigersorganisatie Rover dacht dat er slechts enkele honderdduizenden euro's op de oude kaarten stond, maar uit navraag van deze krant blijkt het om 5 miljoen euro te gaan. Naar schatting 625.000 mensen krijgen nog geld terug.

De OV-bedrijven hebben tal van moderne manieren van betalen omarmd, zelfs inchecken met je smartphone is mogelijk, maar geld terugvragen van een verlopen anonieme OV-chipkaart kan alleen op de ouderwetse manier. Er moet online een formulier worden ingevuld, geprint en vervolgens moet die print met de OV-kaart per post naar Translink worden gestuurd. Als het saldo onder de 30 euro is, kan ook aan de ov-balies in de grotere steden geld teruggevraagd worden. Het kost 1 euro om je geld terug te krijgen. Ook dan door een formulier in te vullen en jezelf te legitimeren, waarmee de anonimiteit van de anonieme kaart is verdwenen.

Translink, eigendom van de vervoersbedrijven met de NS als grootaandeelhouder, weet al jaren dat er geld van de klanten op de balans blijft staan en erkent dat de methode van geld terug vragen niet van deze tijd is, maar heeft de werkwijze niet aangepast. Het bedrijf zegt al jaren hetzelfde: er wordt naar gekeken.

Alles bij de bron; AD


 

Proef inchecken met mobiel in OV uitgebreid

De Nederlandse OV-sector start met telecomaanbieders Vodafone en KPN binnenkort een proef met 10.000 klanten die met hun smartphone kunnen in- en uitchecken. De zogeheten 'Smart OV' proef kan voorlopig alleen bij reizigers die voltarief reizen. Om van Smart OV gebruik te maken moeten reizigers hun telefoon eerst bij hun OV-chipaccount aanmelden. Ook moet er een app worden geïnstalleerd. Daarna is de telefoon net als de OV-chipkaart te gebruiken.

Of het in 2017 ook gaat lukken reizigers te laten betalen via de bankpas, zoals de sector eerder voorspiegelde, is onzeker. “OV-bedrijven willen wel en de technische mogelijkheden zijn er, maar banken zijn terughoudend. Als het aan hen ligt wordt het pas 2019. De banken willen garanties over het aantal betalingen die via hun systemen gaan lopen als de bankpas gaat functioneren als OV-chipkaart. Maar wij kunnen geen garanties geven, omdat wij niet weten welke betaalmethode populair wordt bij de klant. Nieuwe betaaldiensten als Apple Pay en Google Wallet kunnen weleens snel gaan groeien.

Volgens Schmeink blijft de OV-chipkaart voorlopig nog bestaan. "Hoe lang de OV-chipkaart nog bestaat, hangt samen met de mate waarin contant geld verder wordt teruggedrongen. Nu is het gebruik van contant geld nog heel dominant bij kleine bedragen. Dat verandert niet van de ene op andere dag."

Alles bij de bron; AutomGids


Privacytoezichthouder moet beter onderzoek doen naar anoniem reizen met korting

De Autoriteit Persoonsgegevens moet meer onderzoek doen naar de registratie van reisgegevens door de NS, zo heeft de rechtbank Gelderland bepaald. De uitspraak volgde in een zaak van een man uit Arnhem die het er niet mee eens is dat reizen met een NS-voordeelurenabonnement alleen mogelijk is met een persoonlijke OV-chipkaart. Op die manier kan de NS nagaan welke reizen iemand allemaal maakt.

De man vindt dat een schending van zijn privacy. In de tijd van het papieren treinkaartje was het mogelijk om een voordeelurenabbonnement af te sluiten en dan per rit een apart kaartje te kopen. Op die manier waren bij NS wel persoonsgegevens bekend maar werden de reisbewegingen niet geregistreerd. De man is van mening dat deze oude situatie ook nu nog voor de NS te realiseren is. Door dit niet te doen is sprake van schending van de privacy én loopt de anonieme reiziger ook een voordeel mis ten opzichte van mensen die wel een persoonlijke OV-chipkaart hebben. Dit laatste vindt hij discriminatie.

De rechtbank is van mening dat de Autoriteit Persoonsgegevens een eerder onderzoek onvoldoende heeft uitgevoerd. De Autoriteit Persoonsgegevens had onder meer onderzoek moeten doen naar andere, minder ingrijpende, mogelijkheden de reisgegevens te registreren. Daarbij had de Autoriteit Persoonsgegevens ook aandacht moeten besteden aan het systeem dat door Jonker was voorgesteld en waarbij minder gegevens verwerkt zouden worden. Dat zou mogelijk zijn door een voordeelurenproduct voor elke reis op een anonieme kaart te laden. Daarnaast zou de reiziger dan nog een persoonlijke kaart hebben, waarop het product is geregistreerd. Op die manier worden de reizen alleen vastgelegd op de anonieme kaart en kan het recht op korting worden aangetoond met de persoonlijke kaart.

Dat betekent niet dat het nu mogelijk is om een voordeelabonnement af te sluiten in combinatie met een anonieme OV-chipkaart. De man die de rechtszaak had aangespannen, zegt blij te zijn dat de rechtbank duidelijk heeft gemaakt dat zijn verzoek om onderzoek en handhaving serieus moet worden genomen door de Autoriteit Persoonsgegevens, en niet zomaar van tafel mag worden geveegd. "Ik hoop dat dit bij de AP tot een nieuwe houding zal leiden, waarbij de AP zijn in naam onafhankelijke positie ook echt gaat waarmaken en zijn werk gaat doen."

Alles bij de bron; Security & Tweakers