OV chipkaart

De ombudsman voor het openbaar vervoer krijgt veel klachten over tarieven, boetes én het omchecken. ‘De ov-chipkaart is foutgevoelig en onrechtvaardig.’

Een reiziger tussen Amsterdam en Utrecht constateerde vorig jaar dat Qbuzz hem bij een overstap ten onrechte opnieuw het opstaptarief in rekening brengt. Het verweer van het vervoersbedrijf: we zijn van leverancier veranderd en die kan de software niet aanpassen.

Dat kan dus echt niet, stelt Bram Hansma (40), sinds een jaar ombudsman voor het openbaar vervoer – een instituut dat zich tot vorig jaar OV loket noemde. ‘Klanten krijgen bij problemen vaak te horen dat het niet anders kan, omdat het systeem nu eenmaal zo is ingericht. Maar ik teken als reiziger niet voor het systeem. Ik wil van A naar B voor een redelijke prijs.’

Hansma is dan ook kritisch over de weigering van het kabinet om vervoersbedrijven te verplichten tot een ‘enkelvoudige check-in, check-out’. Daarmee zouden reizigers bij overstappen op een andere vervoerder niet meer hoeven om te checken. De omcheckkwestie duikt op in de jongste kwartaalrapportage van de ombudsman, die  vandaag verschijnt. Hij kreeg 1.018 klachten over uiteenlopende zaken als tarieven, boetes en dienstregeling. Een jaar ervoor waren dat er maar 799.

‘Er gaat gelukkig veel goed in het ov, maar ik vind het aantal klachten best hoog. Om te beginnen bemoeien wij ons pas met een kwestie als klant en vervoerder er niet uitkomen of een klant te lang moet wachten. Verder kunnen achter een enkele klacht duizenden gedupeerden schuilgaan. Vorig jaar bleek dat studenten door een kalenderfout bij de vervoerders ten onrechte betaalden voor een reis in het ov. Daar kregen we maar twee meldingen over binnen, maar het raakte 78 duizend studenten.’

Alles bij de bron; Volkskrant


 

OV-reiziger Michiel Jonker heeft twee zaken die hij had aangespannen tegen de Autoriteit Persoonsgegevens wegens het afwijzen van twee handhavingsverzoeken verloren. Jonker had de toezichthouder gevraagd om tegen vier vermeende privacy-inbreuken in het OV op te treden.

Het gaat om het weigeren van contante betalingen voor eenmalige buskaartjes door vervoersbedrijf Connexxion en drie inbreuken door de NS, namelijk het weigeren van de terugbetaling van resterend saldo op anonieme OV-chipkaarten als de houder zijn gegevens niet aan de NS verstrekt, het weigeren van internationale treintickets door NS-medewerkers aan stationsbalies als kopers hun gegevens niet aan de NS verstrekken en het in rekening brengen van extra "servicekosten" als houders van anonieme OV-chipkaarten contant betalen voor het opwaarderen van het saldo op deze kaarten.

De Autoriteit Persoonsgegevens besloot de punten niet te onderzoeken omdat uit een "globaal (bureau)onderzoek" bleek dat er geen sprake was van enige overtreding.

De bestuursrechter is het in alle gevallen eens met de Autoriteit Persoonsgegevens. Volgens de rechtbank is het weigeren van contant geld om de veiligheid in bussen te vergroten hiervoor een gerechtvaardigd doel. In het geval van de NS blijkt de vervoerder bij het teruggeven van saldo op anonieme OV-chipkaarten wel om legitimatie te vragen, maar worden deze gegevens niet genoteerd. Verder blijkt dat reizigers die bij een servicebalie van de NS een internationaal treinticket kopen niet verplicht zijn om persoonsgegevens af te staan.

Als laatste vindt de rechtbank de servicekosten van 0,50 euro voor het opwaarderen van een anonieme OV-chipkaart bij een servicebalie niet onredelijk.

Alles bij de bron; Security


 

De Rechtbank Gelderland behandelt volgende week maandag 16 december het beroep van OV-reiziger Michiel Jonker tegen de afwijzing van twee handhavingsverzoeken door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Jonker had de toezichthouder gevraagd om tegen vier vermeende privacy-inbreuken op te treden.

Het gaat om het weigeren van contante betalingen voor eenmalige buskaartjes door vervoerbedrijf Connexxion, het weigeren van de terugbetaling van resterend saldo op anonieme OV-chipkaarten als de houder zijn gegevens niet aan de NS verstrekt, het weigeren van internationale treintickets door NS-medewerkers aan stationsbalies als kopers hun gegevens niet aan de NS verstrekken en het in rekening brengen van extra "servicekosten" als houders van anonieme OV-chipkaarten contant betalen voor het opwaarderen van het saldo op deze kaarten.

De Autoriteit Persoonsgegevens besloot de punten niet te onderzoeken omdat uit een "globaal (bureau)onderzoek" bleek dat er geen sprake was van enige overtreding.

De OV-reiziger vindt dat de AP als toezichthouder en handhaver niet zomaar mag weigeren om iets te onderzoeken. "Veel Nederlandse toezichthouders, waaronder de AP, hebben nogal de neiging weg te kijken en op die manier aan struisvogelpolitiek te doen. Maar we betalen die toezichthouders wel van ons belastinggeld. Dat doen we niet om ze te laten wegkijken." Jonker wordt in het hoger beroep gesteund door Stichting Privacy First en Maatschappij Voor Beter OV.

Alles bij de bron; Security


 

Studenten die op 16 augustus met hun ov-studentenkaart hebben gereisd, moesten daarvoor - ten onrechte - betalen. Dat geld kunnen ze terugvorderen, maar dat is in veel gevallen nog niet gedaan.

Van de bijna 73.000 bezitters van een OV-studentenjaarkaart hebben volgens de OV ombudsman 58.000 studenten hun geld nog steeds niet teruggevraagd. Volgens de ombudsman hebben de studenten recht op het geld. "De meeste betalingen in het openbaar vervoer gaan digitaal", zegt hij. "Maar in dat systeem kunnen fouten optreden. Reizigers moeten er dan blind op kunnen vertrouwen dat de OV-sector zich dan maximaal inspant om onbetaalde bedragen te restitueren.

"Wie geld terug wil, hoeft alleen maar langs de kaartautomaat", laat de ombudsman weten.

Alles bij de bron; RTLZ


 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hoeft niet op te treden tegen de NS omdat het niet mogelijk is om met een anonieme ov-chipkaart gebruik te maken van een abonnement, heeft de rechtbank Midden-Nederland beslist...

...De rechtbank gaat mee met het argument van de NS dat de vervoerder dankzij het inchecken kan controleren of de ov-chipkaarthouder zijn abonnement heeft betaald. Ook kan de NS dankzij het in- en uitcheckproces controleren welke reizen binnen het abonnement van de klant vallen.

Daarnaast wijst de rechter de man erop dat het nog steeds mogelijk is om anoniem te reizen, bijvoorbeeld door een anonieme ov-chipkaart aan te schaffen en deze af te rekenen met contant geld. "Dat dit volgens eiser niet werkbaar is, betekent niet dat die mogelijkheden er niet zijn", aldus de rechter.

Alles bij de bron; NU


 

D66 wil opheldering van minister Van Nieuwenhuizen over de anonieme OV-chipkaart die volgens treinreiziger Michiel Jonker helemaal niet anoniem is. Het saldo wordt namelijk niet op de kaart geladen, zoals aan treinreizigers werd gecommuniceerd, maar overgemaakt naar de back-office van het bedrijf Translink Systems (TLS), dat in opdracht van NS betalingen afhandelt.

Dat betoogde Jonker onlangs tijdens een rechtszaak die hij tegen de Autoriteit Persoonsgegevens had aangespannen. Kamerleden Verhoeven en Schonis willen nu van Van Nieuwenhuizen weten welke gegevens van de OV-chipkaart, zowel bij de anonieme als de persoonlijke OV-chipkaart, door NS worden opgeslagen. Ook moet de minister laten weten welke gegevens TLS over de anonieme OV-chipkaart logt en met welke reden. 

Afsluitend moet Van Nieuwenhuizen duidelijk maken op welke manier de privacy van OV-chipkaartgebruikers wordt beschermd en of hierbij onderscheid kan worden gemaakt tussen de anonieme en de persoonlijke OV-chipkaart. De minister heeft drie weken de tijd om de vragen te beantwoorden.

Alles bij de bron; Security


 

Wordt je privacy teveel aangetast doordat je de OV chipkaart moet gebruiken als je met de bus of de trein wil reizen? Arnhemmer Michiel Jonker vindt van wel en stapte daarom naar de rechter. Hij wil anoniem door Nederland kunnen reizen en dat kan nu niet meer volgens hem. Zelfs niet met een anonieme ov-chipkaart. 

In de rechtbank in Arnhem zette Jonker dinsdagmorgen uiteen dat op elke kaart unieke nummers staan. Hierdoor  kunnen de kaart en de kaarthouder worden gevolgd. Via de betalingen met de pas  wordt elke keer dat iemand in- of uitcheckt het tijdstip en de locatie van de kaart geregistreerd. Dat beschouwt Jonker niet als anoniem.

,,Als je die gegevens naast andere persoonsgegevens legt, is een patroon te herkennen en  is het te herleiden naar een persoon.” Jonker wil  dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) optreedt tegen de NS, omdat reizen met een anonieme ov-chipkaart niet volledig anoniem zou zijn.

Daarnaast vindt Jonker dat de NS reizigers discrimineert die anoniem willen blijven, omdat het met een anonieme kaart niet mogelijk is een voordeelurenabonnement af te sluiten. ,,Zo worden reizigers onder druk gezet hun privacy af te staan.”

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) weigerde eerder een verzoek van Jonker om te handhaven tegen de NS, en verdedigde ook in de rechtszaal het standpunt van de vervoersmaatschappij. Tot op een punt dat de rechter vroeg: ,,Waarom vereenzelvigt u, als privacywaakhond, zich eigenlijk zo met de NS?” Er volgde geen concreet antwoord op die vraag.

Alles bij de bron; deGelderlander


 

Naar aanleiding van drie nieuwe pogingen van Nederlandse Spoorwegen om de privacy van treinreizigers te schenden, heeft NS-klant Michiel Jonker deze week een handhavingsverzoek ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het betreft:

  • Het weigeren van de terugbetaling van resterend saldo op anonieme OV-chipkaarten als de houder zijn NAW-gegevens niet aan NS verstrekt;
  • Het weigeren van internationale treintickets door NS-medewerkers aan stationsbalies als kopers hun NAW-gegevens niet aan NS verstrekken;
  • Het in rekening brengen, sinds 2 juli 2018, van extra “servicekosten” als houders van anonieme OV-chipkaarten contant betalen voor het opwaarderen van het saldo op deze kaarten.

Als reiziger die zijn privacy wilde behouden, verzocht Jonker herhaaldelijk aan de Autoriteit Persoonsgegevens om deze overtredingen te onderzoeken en handhavingsmaatregelen te nemen. Jonker won daarover reeds verschillende rechtszaken tegen de AP, die aanvankelijk weigerde de meldingen zelfs maar te onderzoeken. 

Bij de beoordeling van de nieuwe schendingen door NS zal de onlangs in werking getreden Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een belangrijke rol spelen. Een ander onderwerp dat centraal zal staan, is het recht op betaling met contant geld als wettig betaalmiddel dat tevens de privacy beschermt.

Jonker: “In al deze zaken gaat het om de vraag of gebruikers van het Nederlandse OV recht hebben op een reële, effectieve bescherming van hun privacy. Die vraag is actueler dan ooit, als je ziet hoe er met mensen wordt omgegaan in situaties waarin de privacy niet adequaat wordt beschermd....  Bijvoorbeeld Frankrijk met zijn permanente noodtoestand en Nederland met de Sleepwet.”

Jonker wordt ook in deze nieuwe zaak gesteund door Stichting Privacy First (www.privacyfirst.nl) en Maatschappij Voor Beter OV (www.voorbeterov.nl).

Bron; Persbericht PrivacyFirst


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha