45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

OV chipkaart

OV-chipkaart pas in 2021 goedkoper

Ook al boekt het bedrijf achter de OV-chipkaart nu miljoenenwinsten, toch wordt het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper. De ov-bedrijven willen de winst gebruiken om hun aanloopkosten terug te verdienen. Dat zegt Translink-eigenaar Bart Schmeink. Hij noemt het overigens geen winst, maar ‘rendement’.

De Nederlandse Spoorwegen hebben tot dusver 12 miljoen euro overgehouden aan de OV-chipkaart, meldt de vervoerder. Met de staatssecretaris is afgesproken dat die winst wordt geïnvesteerd in poortjes bij stations.

Directeur Arco Groothedde van Translink bevestigt dat er ongeveer 1 miljoen euro per maand winst wordt gemaakt. Volgens hem is dat geld ook nodig is om nieuwe betaaltechnieken in te voeren, zoals betalen met de smartphone of bankpas. Een OV-chipkaart aanschaffen kost 7,50 euro, terwijl het produceren van het pasje nog geen euro kost. Wie geen computer voorhanden heeft en schriftelijk een kaartje bestelt moet 10,50 euro betalen vanwege extra ‘administratiekosten’. Na vijf jaar is de kaart niet meer geldig en moet een nieuwe worden gekocht. Het is verre van zeker of de reiziger in 2021 daadwerkelijk goedkoper uit is.

Alles bij de bron; AD


 

Geld OV-chipkaart straks met één druk op de knop terug

Het wordt voor reizigers gratis en makkelijker om geld terug te krijgen dat nog op hun anonieme OV-chipkaart staat. Kaartautomaten worden aangepast om dat mogelijk te maken. Dat heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vandaag bekendgemaakt.

Ze grijpt in bij Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, nadat deze krant maandag meldde dat er nog 5 miljoen euro op verlopen anonieme OV-chipkaarten staat. Dijksma heeft Translink heeft opgedragen de procedure om de je geld terug te vragen te vereenvoudigen. ,,Het geld op de OV-chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met 1 druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn''. 

Het bedrag van 5 miljoen euro dat nog op verlopen kaarten staat en nog niet is teruggevraagd moet volgens Dijksma geïnvesteerd worden in het versimpelen van het proces om restsaldo terug te krijgen. De kosten (1 euro) die reizigers moeten maken om geld op een nog actieve kaart terug te krijgen moeten verdwijnen en kaartautomaten en websites moeten worden aangepast. De automaten krijgen een terugstortfunctie, het zogeheten retourpinnen.

Alles bij de bron; AD


 

Nog zeker 5 miljoen euro op verlopen anonieme OV-chipkaarten

Reizigersorganisatie Rover dacht dat er slechts enkele honderdduizenden euro's op de oude kaarten stond, maar uit navraag van deze krant blijkt het om 5 miljoen euro te gaan. Naar schatting 625.000 mensen krijgen nog geld terug.

De OV-bedrijven hebben tal van moderne manieren van betalen omarmd, zelfs inchecken met je smartphone is mogelijk, maar geld terugvragen van een verlopen anonieme OV-chipkaart kan alleen op de ouderwetse manier. Er moet online een formulier worden ingevuld, geprint en vervolgens moet die print met de OV-kaart per post naar Translink worden gestuurd. Als het saldo onder de 30 euro is, kan ook aan de ov-balies in de grotere steden geld teruggevraagd worden. Het kost 1 euro om je geld terug te krijgen. Ook dan door een formulier in te vullen en jezelf te legitimeren, waarmee de anonimiteit van de anonieme kaart is verdwenen.

Translink, eigendom van de vervoersbedrijven met de NS als grootaandeelhouder, weet al jaren dat er geld van de klanten op de balans blijft staan en erkent dat de methode van geld terug vragen niet van deze tijd is, maar heeft de werkwijze niet aangepast. Het bedrijf zegt al jaren hetzelfde: er wordt naar gekeken.

Alles bij de bron; AD


 

Proef inchecken met mobiel in OV uitgebreid

De Nederlandse OV-sector start met telecomaanbieders Vodafone en KPN binnenkort een proef met 10.000 klanten die met hun smartphone kunnen in- en uitchecken. De zogeheten 'Smart OV' proef kan voorlopig alleen bij reizigers die voltarief reizen. Om van Smart OV gebruik te maken moeten reizigers hun telefoon eerst bij hun OV-chipaccount aanmelden. Ook moet er een app worden geïnstalleerd. Daarna is de telefoon net als de OV-chipkaart te gebruiken.

Of het in 2017 ook gaat lukken reizigers te laten betalen via de bankpas, zoals de sector eerder voorspiegelde, is onzeker. “OV-bedrijven willen wel en de technische mogelijkheden zijn er, maar banken zijn terughoudend. Als het aan hen ligt wordt het pas 2019. De banken willen garanties over het aantal betalingen die via hun systemen gaan lopen als de bankpas gaat functioneren als OV-chipkaart. Maar wij kunnen geen garanties geven, omdat wij niet weten welke betaalmethode populair wordt bij de klant. Nieuwe betaaldiensten als Apple Pay en Google Wallet kunnen weleens snel gaan groeien.

Volgens Schmeink blijft de OV-chipkaart voorlopig nog bestaan. "Hoe lang de OV-chipkaart nog bestaat, hangt samen met de mate waarin contant geld verder wordt teruggedrongen. Nu is het gebruik van contant geld nog heel dominant bij kleine bedragen. Dat verandert niet van de ene op andere dag."

Alles bij de bron; AutomGids


Privacytoezichthouder moet beter onderzoek doen naar anoniem reizen met korting

De Autoriteit Persoonsgegevens moet meer onderzoek doen naar de registratie van reisgegevens door de NS, zo heeft de rechtbank Gelderland bepaald. De uitspraak volgde in een zaak van een man uit Arnhem die het er niet mee eens is dat reizen met een NS-voordeelurenabonnement alleen mogelijk is met een persoonlijke OV-chipkaart. Op die manier kan de NS nagaan welke reizen iemand allemaal maakt.

De man vindt dat een schending van zijn privacy. In de tijd van het papieren treinkaartje was het mogelijk om een voordeelurenabbonnement af te sluiten en dan per rit een apart kaartje te kopen. Op die manier waren bij NS wel persoonsgegevens bekend maar werden de reisbewegingen niet geregistreerd. De man is van mening dat deze oude situatie ook nu nog voor de NS te realiseren is. Door dit niet te doen is sprake van schending van de privacy én loopt de anonieme reiziger ook een voordeel mis ten opzichte van mensen die wel een persoonlijke OV-chipkaart hebben. Dit laatste vindt hij discriminatie.

De rechtbank is van mening dat de Autoriteit Persoonsgegevens een eerder onderzoek onvoldoende heeft uitgevoerd. De Autoriteit Persoonsgegevens had onder meer onderzoek moeten doen naar andere, minder ingrijpende, mogelijkheden de reisgegevens te registreren. Daarbij had de Autoriteit Persoonsgegevens ook aandacht moeten besteden aan het systeem dat door Jonker was voorgesteld en waarbij minder gegevens verwerkt zouden worden. Dat zou mogelijk zijn door een voordeelurenproduct voor elke reis op een anonieme kaart te laden. Daarnaast zou de reiziger dan nog een persoonlijke kaart hebben, waarop het product is geregistreerd. Op die manier worden de reizen alleen vastgelegd op de anonieme kaart en kan het recht op korting worden aangetoond met de persoonlijke kaart.

Dat betekent niet dat het nu mogelijk is om een voordeelabonnement af te sluiten in combinatie met een anonieme OV-chipkaart. De man die de rechtszaak had aangespannen, zegt blij te zijn dat de rechtbank duidelijk heeft gemaakt dat zijn verzoek om onderzoek en handhaving serieus moet worden genomen door de Autoriteit Persoonsgegevens, en niet zomaar van tafel mag worden geveegd. "Ik hoop dat dit bij de AP tot een nieuwe houding zal leiden, waarbij de AP zijn in naam onafhankelijke positie ook echt gaat waarmaken en zijn werk gaat doen."

Alles bij de bron; Security & Tweakers


Ik wil met een anonieme ov-chipkaart mét korting reizen'

Bij de NS mag je alleen met voordeelurenkorting reizen als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt. En dat vindt Michiel Jonker, die alléén met een anonieme ov-chipkaart wil reizen, oneerlijk. Daarom staat hij vandaag in de Arnhemse rechtbank.

"Mijn treinreizen kunnen gebruikt worden om erachter te komen waar ik was of waar ik regelmatig heenga", zegt Jonker. "Dat is een inbreuk op mijn privacy. Daarom wil ik alleen met een anonieme chipkaart reizen." Dat hij om die reden sinds 2014 niet meer met voordeelurenkorting kan reizen - en dus meer moet betalen - vindt hij discriminatie.

De Geschillencommissie en de Autoriteit Persoonsgegevens oordeelden eerder dat een bedrijf als de NS zelf de voorwaarden mag stellen en dat er geen juridische aanwijzingen zijn dat de NS iets fout doet. Jonker is het daar niet mee eens. Zijn identiteit en adresgegevens zijn volgens hem al jaren bij de NS bekend en kunnen gecontroleerd worden. Hij wil alleen niet dat de NS zijn reisgegevens koppelt aan zijn naam en adres.

Alles bij de bron; NOS


Treinreiziger die korting en privacy bij NS wil stapt naar de rechter

Een treinreiziger die korting en privacy bij NS wil is naar de rechter gestapt, omdat hij vindt dat reizigers die hun privacy willen beschermen meer moeten betalen. Twee jaar geleden schafte NS de papieren treinkaartjes af en verplichtte alle reizigers voortaan een OV-chipkaart te gebruiken en reizigers die vanwege van hun privacy voor een anonieme OV-chipkaart kiezen krijgen van NS geen voordeelurenkorting. 

Arnhemmer Michiel Jonker ervaart het feit dat een reiziger met privacy in de voordeeluren meer moet betalen dan een reiziger zonder privacy, als een vorm van discriminatie. "Ik wil net als vroeger het openbaar vervoer kunnen gebruiken zonder dat een bedrijf of de overheid precies kan bijhouden waar ik op welk moment geweest ben. Daarvoor is de anonieme OV-chipkaart ook bedoeld. Maar die wordt op deze manier ontmoedigd. Er wordt een ongerechtvaardigd onderscheid gemaakt tussen mensen met privacy en mensen zonder privacy. Mensen die hun privacy willen houden, moeten meer betalen. Dat is discriminatie", zo laat hij weten.

Hij maakte dan ook bezwaar tegen de werkwijze van NS. Na een procedure bij de Geschillencommissie-OV deed hij in april vorig jaar een handhavingsverzoek bij het College bescherming persoonsgegevens, tegenwoordig de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouder weigerde volgens privacystichting Privacy First in te grijpen. Volgende week donderdag zal een meervoudige kamer van de Rechtbank Gelderland zich nu buigen over de vraag of de Autoriteit Persoonsgegevens mag weigeren om te handhaven wanneer treinreizigers met een voordeelurenabonnement door NS worden gedwongen om extra te betalen als zij hun privacy willen behouden.

Alles bij de bron; Security


NS geeft seintje aan 'niet-uitcheckers en gebruikt reisgedrag ook gelijk maar voor persoonlijke aanbiedingen

NS heeft een nieuwe dienst gelanceerd waarbij het reisgedrag van passagiers wordt gebruikt voor het doen van persoonlijke aanbiedingen. De dienst heet NS Extra en bestaat naast persoonlijke aanbiedingen ook uit een 'check-uit alert service'. In het geval reizigers zijn vergeten uit te checken ontvangen ze automatisch een e-mail om dit te herstellen. Op vaste trajecten krijgen reizigers met de NS Extra-dienst het bedrag automatisch terug.

Naast de waarschuwingsmail wordt er al geëxperimenteerd met een app en bluetooth-signalen op de stations Schiphol en Utrecht Centraal. Hiermee krijgen reizigers een waarschuwing als ze vergeten uit te checken. 

De vervoerder stelt dat het de reisgegevens alleen voor NS Extra en niet voor andere diensten of doelen zal verwerken. De dienst is alleen beschikbaar voor reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart en kan op elk moment worden opgezegd.

Alles bij de bronnen; NOS & Security