Supermarkten weren een nieuw effectief leeftijdscontrolesysteem uit vrees dat hun omzet fors daalt. Dat stellen verschillende franchisers volgens het Radio 1-programma Argos.

Iedereen die alcoholische dranken wil afrekenen, wordt bij dit systeem met een videoverbinding in beeld gebracht bij een medewerker op afstand in een controlecentrum. Als niet meteen overduidelijk is dat de klant meerderjarig is, wordt gevraagd of hij een identificatiebewijs op een terminal wil plaatsen. Zo moet worden voorkomen dat jongeren drank kopen.

Een voordeel aan het systeem zou zijn dat caissières niet meer door klanten kunnen worden geïntimideerd om alcohol mee te geven, zij gaan daar immers niet meer over. Uit onderzoek van de Universiteit Twente bleek volgens het programma eerder dat het systeem vrijwel waterdicht is. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid bleek eerder nog dat bijna de helft van de pogingen van minderjarigen om drank te kopen slaagt, terwijl aan hen niet mag worden verkocht.

Alles bij de bron; NU

PN; Systeem nu nog voor alcohol, straks voor tabak dan voor energydrankjes en daarna voor chips ed ????