Banken mogen ter verificatie een onbewerkte kopie van een identiteitsbewijs eisen van een klant, heeft geschilleninstituut Kifid geoordeeld. Een kopie opslaan mag echter niet. 

Het instituut bekeek de kwestie na een klacht van een ABN AMRO-klant. De persoon kreeg van de bank een verzoek tot verificatie van haar identiteit. Ze leverde een kopie van haar identiteitsbewijs aan, waarop ze haar burgerservicenummer had afgeplakt. De bank accepteerde dit bewijs niet en vroeg om een scan of kopie van een onbewerkt identiteitsbewijs. De klant meende dat dit niet nodig was en stapte naar Kifid.

Het geschilleninstituut meent dat banken en andere financiële instellingen vanuit hun verplichting te controleren op witwassen terecht een onbewerkt identiteitsbewijs willen zien. Bovendien weet de bank het burgerservicenummer van de klant al en mag ze dat ook verwerken.

In de AVG staat echter dat bedrijven aan "minimale gegevensverwerking" moeten doen. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme schrijft niet voor dat de pasfoto moet worden opgeslagen en ook mag een onbewerkte kopie niet zomaar worden bewaard. Om misbruik van de gegevens te voorkomen, moet de bank dus zelf wel een bewerkte kopie opslaan, waarop de foto onleesbaar is en waaraan een watermerk is toegevoegd.

Bron; NU