ID-Plicht - Paspoort

Een digitale identiteit of digitaal paspoort. Dat is de toekomst. Maar veiligheid is topprioriteit en willen we onze identiteit wel zomaar digitaliseren? Een verduidelijking.

Nederland en Canada lanceerden al een app die de grenscontrole uitvoert en daarmee je reguliere paspoort vervangt. KLM en Air Canada starten meteen met proeven tussen de luchthavens van Amsterdam, Montréal en Toronto. Concreet betekent het dat je zonder paspoort kan gaan reizen. Maar, en er is altijd een maar bij dit soort futuristische ideeën, je paspoort wordt wel vervangen door een digitale en online versie. De vraag is nu hoe veilig dat is en of we zomaar mogen meegaan in dit verhaal...

...Eerst even een stukje uitleg over de ‘known traveller digital identity’ (KTDI). Als passagier is het de bedoeling dat je de chip van je paspoort laat opslaan in de KTDI-applicatie. Alle informatie die voorheen op je papieren paspoort stond zal dan mooi geordend in een app op je smartphone staan. Ik hoor je al denken: “ongelooflijk!”

Maar KTDI gaat zelfs nog een stukje verder. Naast jouw statische informatie zoals bv. je naam, geboorteplaats of land van herkomst wil de applicatie ook jouw biometrische info. Dat kan gaan van een vingerafdruk, tot een afdruk van je gezicht of handtekening.

Fantastisch toch? Al je persoonlijke data (en dus je identiteit) zit in de applicatie, maar wordt eigenlijk opgeslagen op een server. Die server mag je dan nog zo veilig maken als je maar wil, 100% zal het nooit zijn. Je speelt immers met uiterst persoonlijke gegevens. Identiteitsdiefstal wordt op die manier misschien nog gemakkelijker. 

Alles bij de bron; TechPulse


 

Nederlanders krijgen vanaf augustus 2006 een paspoort met een radiochip met een digitale foto. Later volgt hun vingerafdruk. Deze gegevens komen ook in een centrale databank. Netkwesties sprak met critici, ook met de baas van de Amerikaanse paspoorten, over nut en gevaren....

...Europa volgt Amerika gehoorzaam. Het Europees Parlement (EP) heeft op 2 december 2004 ingestemd met de opname van een gelaatsscan in paspoorten. Het Europees Parlement vond toen nog dat de opname van vingerafdrukken facultatief moet blijven. Maar die mening is herzien.

Het Europees Parlement verzette zich destijds ook tegen de centrale database met paspoortdata, vanwege risico voor misbruik. Het EP vermeldt ook nadrukkelijk dat de biometrische gegevens uitsluitend mogen worden gebruikt ter verificatie van de echtheid van documenten en voor het vaststellen van de identiteit van paspoorthouders.

Maar landen mogen zo'n online biometrische databank gekoppeld aan het paspoort wel zelf invoeren. En Nederland is, naar nu blijkt, een van de weinige landen waar de regering al heeft verklaard zo'n online databank te willen invoeren. Netkwesties sprak Sjef Broekhaar, de baas van het Bureau Persoonsregistratie en Reisdocumenten, er tijdens het congres in Amsterdam op aan, maar hij liet het bij: "De politiek moet beslissen of er een centrale databank komt of niet. Ik kan als ambtenaar alleen uitvoeren."

Alles bij de bron; NetKwesties [lang artikel]


 

Nota naar aanleiding van het Verslag Wijziging van de Paspoortwet in verband met de uitvoering van Verordening van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende de versterking van de beveiliging van identiteitskaarten van burgers van de Unie en van verblijfsdocumenten afgegeven aan burgers van de Unie en hun familieleden die hun recht van vrij verkeer uitoefenen (uitvoering verordening identiteitskaarten).

Uit de nota;

4. Verhouding tot hoger recht en nationale regelgeving

De Nederlandse identiteitskaart zal na deze wetswijziging, net als het paspoort, vingerafdrukken bevatten. De procedures die nu voor paspoorten gelden zullen ook voor identiteitskaarten gaan gelden. Dat wil zeggen dat een persoon die tijdelijk geen vingerafdrukken kan afgeven een document krijgt dat een jaar geldig is en geen vingerafdrukken bevat. Personen die permanent geen vingerafdrukken kunnen afgeven krijgen een document met reguliere geldigheid, zonder vingerafdrukken....

5. Gevolgen

...De richtdatum voor de invoering is 28 juni 2021.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Gemeenten beginnen in Nederland op 4 januari 2021 met het uitgeven van identiteitskaarten met een inlogfunctie. Burgers kunnen daarmee met hun ID-kaart via de DigiD-app inloggen op een nieuw beveiligingsniveau: hoog. Deze nieuwe authenticatiemethode kan gebruikt worden als een inlogmethode om extra gevoelige gegevens in te zien en te wijzigen, zoals medische gegevens. De nieuwe methode is geen eenmalige ID-check, maar een volledig nieuwe inlogfunctie.

Er zijn momenteel nog geen diensten die het DigiD-beveiligingsniveau 'hoog' vereisen om in te loggen. Het is mogelijk dat diensten dat niveau in de toekomst wel gaan vereisen. Vooralsnog is het alleen mogelijk om met een nieuwe ID-kaart op die manier in te loggen. 

Burgers kunnen de nieuwe ID-kaart gebruiken om in te loggen op websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en hun pensioenfonds. Die diensten moeten hun inlogmethode aanpassen voordat dit werkt. De komende maanden krijgen gemeenten updates voor hun Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation, om de uitgave van identiteitskaarten met inlogfunctie mogelijk te maken.

Alles bij de bron; Tweakers


 

....In de komende jaren verwacht ik een aantal maatregelen in te voeren die merkbare gevolgen hebben voor de tarieven van paspoorten en identiteitskaarten. 

De introductie van de e-functionaliteit op de identiteitskaart is gepland op 1 januari 2021. Deze e-functionaliteit wordt toegevoegd om zo met de identiteitskaart in te kunnen loggen bij overheidsinstanties op ‘hoog’ betrouwbaarheidsniveau (eIDAS Hoog). Vanwege deze maatregel verwacht ik dat de tarieven voor de identiteitskaart op dat moment zullen stijgen.

...Met ingang van 1 juli 2021 worden vingerafdrukken afgenomen voor het uitgeven van identiteitskaarten en wordt de opmaak van identiteitskaarten aangepast naar Europese richtlijnen. Deze wijziging is ter uitvoering van de EU-verordening biometrie op identiteitskaarten...

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

De overheid onderzoekt of het papieren paspoort door een digitale versie is te vervangen. Eind dit jaar start er een proef met paspoortloos reizen waarbij reizigers tussen Nederland en Canada zich via hun smartphone kunnen legitimeren. Dat heeft staatssecretaris Ankie Broekers-Knol laten weten op Kamervragen van D66 die tien maanden geleden werden gesteld. Voor Kamervragen staat een beantwoordingstermijn van drie weken.

Volgens de staatssecretaris zal de proef naar verwachting eind dit jaar starten met een technische en operationele test door een besloten doelgroep bestaande uit medewerkers van partijen die bij het project betrokken zijn. 

Broekers-Knol benadrukt dat het huidige, fysieke paspoort het enige document blijft waarmee reizigers legaal de Schengenbuitengrens kunnen passeren. Deelnemers aan de test zullen dan hun paspoort ook altijd bij zich moeten dragen. Doordat de controle van het paspoort eerder heeft plaatsgevonden bij de registratie en het genereren van een digitale kopie van het paspoort, volstaat om bij de grens alleen deze digitale kopie te tonen. De digitale kopie van het paspoort wordt opgeslagen in een beveiligde database, die wordt beheerd door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).

Via de bijbehorende app kunnen deelnemers aan de test hun gegevens met bijvoorbeeld de grensautoriteiten en luchtvaartmaatschappij delen. Daarbij is het mogelijk om alleen die gegevens te delen die de betreffende organisatie nodig heeft voor het uitvoeren van de betreffende taak. Opgeslagen gegevens worden na afloop van de proef gewist.

Hoewel het hier nog om een proef gaat zijn zowel de Nederlandse overheid als andere landen en luchtvaartorganisaties actief bezig om naar de mogelijkheden van een digitaal paspoort te kijken, zo laat de staatssecretaris weten: "In verschillende landen, waaronder Nederland, wordt onderzocht of het 'papieren' reisdocument op termijn kan worden vervangen door een digitale representatie daarvan en aan welke voorwaarden moet zijn voldaan om dat mogelijk te maken."

Alles bij de bron; Security


 

Sinds de introductie van de nieuwe ID-kaarten op 17 maart 2019 zijn er een jaar later 160.000 uitgegeven. Valerie Finsy, manager Print House (PH) van het Centraal Bureau voor Burgerzaken (CBB) zegt dat met dit nieuwe ID-systeem ook geprobeerd wordt om fraudegevallen tot het verleden te laten behoren. De nieuwe ID-kaart bevat onder andere een chip, een elektronische gegevensdrager, waarop enorm veel informatie kan worden opgeslagen.

“Het vervalsen van een identiteitskaart zal praktisch niet mogelijk zijn, simpel vanwege het feit dat ook de biometrische gegevens van de burger worden opgeslagen. Bij de aanvraag worden de persoonsgegevens, de vingerafdrukken en foto van de burger ter plekke bij de Bureau voor Burgerzaken [BvB] afgenomen. Deze data wordt vervolgens digitaal naar de PH gestuurd, waarna de burger binnen dertig werkdagen zijn of haar identiteitskaart in ontvangst krijgt bij het BvB, waar de aanvraag is gedaan.

Alles bij de bron; Culturu


 

De overheid wil voor bepaalde diensten die het aanbiedt burgers op een hoger betrouwbaarheidsniveau identificeren. In dit geval moeten burgers inloggen op het niveau DigiD hoog. DigiD hoog is gekoppeld aan een wettelijk identiteitsdocument, zoals rijbewijs of identiteitskaart. Om via de identiteitskaart op DigiD hoog in te loggen moet de Paspoortwet worden aangepast. Gisteren debatteerde de Tweede Kamer daarover.

"Om een groter bereik van DigiD hoog te realiseren, wordt naast het rijbewijs, dat al sinds 2018 daarmee is uitgerust, nu ook de Nederlandse identiteitskaart een drager van het elektronisch identificatiemiddel. Die krijgt dus een extra chip, zodat ook met de identiteitskaart diensten elektronisch kunnen worden afgenomen, waarvoor het hoogste betrouwbaarheidsniveau nodig is, zo liet Knops weten.

Volgens Knops zullen de kosten van de nieuwe identiteitskaart met enkele euro's stijgen. De exacte bedragen zijn echter nog niet bekend. "Overigens staat het burgers vrij om ook op een normale manier, of laat ik zeggen — want dit zijn ook normale manieren — op een analoge manier met de overheid te communiceren, dus daarvoor heb je dat niet nodig. Maar als je digitaal met de overheid wil communiceren, heb je een van beide systemen nodig, de identiteitskaart of het rijbewijs", reageerde de minister.

Alles bij de bron; Security


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha