SyRI is een systeem waarbij met algoritmes in verschillende datasets wordt gezocht naar mogelijke uitkeringsfraude. Het systeem wordt onder andere gebruikt door gemeenten om fraude in bepaalde wijken op te sporen. Het systeem ontving de award vanwege het feit dat het buurten stigmatiseert en dat het 'personen verdacht maakt zonder dat zij daartegen in verweer kunnen komen'. Ook het feit de algoritmes geheim blijven steekt de jury. SyRI kreeg de Expertprijs, waarbij een panel van deskundigen mocht bepalen welke nominatie zou winnen.
Verantwoordelijk staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken liet in een videoboodschap weten dat ook zij het een twijfelachtige eer vindt om de prijs te winnen. "SyRI staat hiermee in het verdachtenbankje, ook letterlijk", zegt zij, verwijzend naar de rechtszaak tegen het systeem door een verband van priacyorganisaties. Maar ook zij vindt dat 'het systeem bedoeld is om fraude op te sporen, en handhaving daarbij belangrijk is'. "Voor maatschappelijk draagvlak blijft het belangrijk om goed te handhaven. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat Nederlanders willen dat uitkeringsfraude wordt aangepakt."
Naast de expertprijs kreeg ook minister Sander Dekker van Rechtsbescherming een award. Hij ontving de publieksprijs voor zijn voornemen om het Centraal Justitieel Incassobureau datasets aan elkaar te laten koppelen om zo mensen met schulden eerder te kunnen detecteren. Burgers zouden daarbij risico op privacyschending lopen, maar volgens de jury vindt Dekker dat niet belangrijk. De publieksprijs werd uitgereikt naar aanleiding van een stemming waar iedereen aan mee kon doen.
Minister Dekker kwam de prijs zelf ophalen tijdens de ceremonie. In een verklaring zegt hij dat de prijs hem 'aan het denken zet' en dat het hem 'scherp houdt'. Wel zei hij ook dat privacy een grondrecht is, 'maar geen absoluut recht'.
Alles bij de bron; Tweakers
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet onderzoek doen naar de privacybescherming van slachtoffers en nabestaanden in strafzaken. Een motie van deze strekking is door de Tweede Kamer vrijwel unaniem aangenomen. Volgens de de indieners van de motie staat de privacy van slachtoffers onder druk.
Door een rechtszaak die de nabestaanden van Nicole van den Hurk aanspanden wegens de publicatie van het boek van een journalist staat de privacy van slachtoffers van misdrijven op de politieke agenda in Den Haag. Steenberghe kreeg de bijzondere kans om het politieonderzoek naar de dood van het Eindhovense meisje van dichtbij te volgen.
,,Wij vinden het zorgelijk dat nabestaanden naar de rechter moesten om te bereiken dat zeer persoonlijke zaken niet zouden worden gepubliceerd’’, zo motiveerde de CDA-politica haar motie. Het boek werd niet verboden maar de rechter bepaalde dat 21 privacygevoelige passages moesten worden geschrapt.
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) erkende eerder dat er fouten zijn gemaakt bij de medewerking aan het boek over de dood van Nicole van den Hurk.
Alles bij de bron; ED
De Basisregistratie Personen (BRP) bevat de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms zijn er ook andere niet-commerciële instanties die uw gegevens opvragen. Wilt u niet dat uw gegevens worden verstrek? Vraag dan aan de gemeente om verstrekkingsbeperking (voorheen geheimhouding) van uw persoonsgegevens...
...Voor bepaalde instanties zoals politie, justitie en gerechtsdeurwaarders kunt u geen gegevens beperking aanvragen. Welke organisaties dit zijn, is voor een deel afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Kijk voor een overzicht op www.wiekrijgtmijngegevens.nl
Alles bij de bron; GemeenteAssen
De overheid mag gegevens van niet-verdachte burgers verwerken voor het bestrijden van misdaad en dit is niet in strijd met de onschuldpresumptie, zo heeft minister Grapperhaus van Justitie laten weten. De onschuldpresumptie is een grondbeginsel van het strafrecht dat bepaalt dat ieder onschuldig is tot het tegendeel is bewezen.
D66-Kamerlid Kees Verhoeven liet tijdens de behandeling weten dat de balans tussen privacy en opsporing de afgelopen jaren is zoekgeraakt. "We zijn steeds verder opgeschoven richting een soort van opsporingsdenken, waarbij alle middelen worden ingezet om een bepaald doel te heiligen. Dat is niet de goede weg", aldus Verhoeven. "Je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Je hoeft niet te bewijzen dat je niet fout zit omdat een computer toevallig wat data heeft verzameld waarna op basis van een patroonanalyse wordt gezegd: deze groep, deze mensen zouden wel eens fout gedrag kunnen gaan vertonen. Dat is een omkering van onze grondrechten."
Verhoeven stelde dat het recht op privacy niet absoluut is. "Maar een te eenzijdig op technologie gebaseerd doorgeslagen veiligheidsdenken is niet gezond. Wat we nodig hebben, is dus een zorgvuldige balans tussen het principe van onschuldpresumptie, het grondrecht op privacy en het belang van de openbare veiligheid. Uitspraken als "privacy is het schild van criminelen" helpen daarbij niet. Volgens die logica moeten mensen al hun data delen met de overheid anders helpen ze criminelen. Ik hoop dat ook de minister hier eens op wil reflecteren."
Minister Grapperhaus laat weten dat het verwerken van gegevens van niet-verdachte personen door de overheid voor bijvoorbeeld de aanpak van ondermijnende criminaliteit niet onrechtmatig is. "De gedachte dat dit in strijd zou zijn met de onschuldpresumptie, klopt niet. Onschuldpresumptie is een strafvorderlijk beginsel dat personen, zolang het tegendeel niet is bewezen, voor onschuldig houdt, maar is geen beginsel dat aan het recht op bescherming van persoonsgegevens ten grondslag ligt."
Er is op dat moment nog geen sprake van een formele verdenking stelt Grapperhaus, die toevoegt dat er altijd een nader onderzoek moet plaatsvinden door opsporingsambtenaren en dan kan op basis van dat onderzoek eventueel een verdenking ontstaan. "Vanaf dat moment is de onschuldpresumptie aan de orde."
Alles bij de bron; Security
De Nederlandse opsporingsdiensten gaan geen gebruik maken van geautomatiseerde gezichtsherkenning. Volgens minister Grapperhaus is dat niet wenselijk.
Dat schrijft de minister van Justitie en Veiligheid in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het Algemeen Overleg Nationale Veiligheid en Crisisbeheersing van eerder dit jaar. Dat was een debat waarin verschillende oppositiepartijen hun zorgen uitten over de opkomst van camera's, en specifiek camera's die constant filmen en aan realtime gezichtsherkenning doen.
"We kennen, met name uit het buitenland, de zorgwekkende berichtgeving over het gebruik van gezichtsherkenningstechnologie door overheden voor doeleinden die in strijd lijken te zijn met onze normen van recht en vrijheid van burgers.", schrijft hij. "Dergelijke systemen voor live gezichtsherkenning worden niet door onze diensten gebruikt."
Grapperhaus schrijft wel 'open te staan voor verdere ontwikkeling van de technologie'. Er komt in de toekomst een Centrum voor Biometrie dat zich onder andere bezighoudt met zulke vraagstukken. Het Centrum valt onder het ministerie en moet onder andere kijken welke waarborgen moeten worden ingebouwd om gezichtsherkenning op verantwoorde wijze in te zetten en de beelden te analyseren.
Alles bij de bron; Tweakers
Gezichtsherkenning valt langzamerhand niet meer weg te denken uit onze samenleving: de politie zoekt ermee in databases, Schiphol experimenteert met paspoortcontroles en voetbalclubs houden zo hooligans buiten de deur. CDA en D66 willen dat er een stop komt op de wildgroei aan gezichtsherkenningssoftware.
Volgens de partijen is het nog te vaak onduidelijk wie de techniek inzet en met welk doel.
GroenLinks, SP en PvdA waren al langer kritisch en inmiddels willen dus ook het CDA en D66 dat de politiek zich meer met de achterliggende techniek gaat bemoeien.
Alles bij de bron; RTL
Het formele standpunt van het Nederlandse kabinet is dat sterke encryptie nuttig en noodzakelijk is. Tegelijkertijd pleit minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid voor 'achterdeuren' in beveiligde chatcommunicatie, in het belang van opsporing van criminelen. De bewindsman meent dat dit mogelijk is binnen de kaders van het kabinetsstandpunt.
De nuance lijkt te zitten in Grapperhaus' insteek om niet te mikken op wettelijke maatregelen, die door het kabinet als niet wenselijk zijn gesteld. In plaats daarvan zet de Nederlandse minister van Justitie in op nog niet gedefinieerd overleg en samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven.
Hij bespreekt dit komende maand met de Amerikaanse minister van Justitie, die tegen encryptieplannen van Facebook is.
Alles bij de bron; AGConnect
Studenten die op 16 augustus met hun ov-studentenkaart hebben gereisd, moesten daarvoor - ten onrechte - betalen. Dat geld kunnen ze terugvorderen, maar dat is in veel gevallen nog niet gedaan.
Van de bijna 73.000 bezitters van een OV-studentenjaarkaart hebben volgens de OV ombudsman 58.000 studenten hun geld nog steeds niet teruggevraagd. Volgens de ombudsman hebben de studenten recht op het geld. "De meeste betalingen in het openbaar vervoer gaan digitaal", zegt hij. "Maar in dat systeem kunnen fouten optreden. Reizigers moeten er dan blind op kunnen vertrouwen dat de OV-sector zich dan maximaal inspant om onbetaalde bedragen te restitueren.
"Wie geld terug wil, hoeft alleen maar langs de kaartautomaat", laat de ombudsman weten.
Alles bij de bron; RTLZ
Met de DigiD-app kunnen gebruikers inloggen bij onder meer de overheid en organisaties. Om gevoelige informatie te kunnen inzien of wijzigen, is een eenmalige controle nodig. Voor deze ID-check is een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart nodig.
Het toevoegen van zo'n bewijs kan vanaf maandag ook via de NFC-chip van iPhones. Dat kon voorheen niet. Op Android-telefoons was dat al tweeënhalf jaar mogelijk, maar Apple hield de NFC-lezer een stuk meer gesloten.
Alles bij de bron; NU
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt de komende jaren in het toezichtwerk extra nadruk op datahandel, de digitale overheid en artificiële intelligentie en algoritmes. Extra nadruk op deze thema’s zou nodig zijn om de bescherming van persoonsgegevens in Nederland te borgen.
Misbruik of onverantwoordelijk gebruik van persoonsgegevens kan bijvoorbeeld leiden tot foutieve beslissingen, uitsluiting van mensen en discriminatie. Tot en met 2023 geven de focusgebieden onder meer richting aan de uitvoering van de wettelijke taken van de AP. Voorzitter Aleid Wolfsen: “Ik hoor nog veel te vaak onterecht dat de privacywet ontwikkelingen in de weg staat. Het is geen kwestie van of-of, maar van en-en. Zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens is onderdeel van ontwikkeling en innovatie.”
Steeds meer apparaten en diensten verzamelen persoonsgegevens waardoor ze steeds meer van mensen weten. Dit gebeurt zonder dat gebruikers altijd precies weten wat er met die gegevens gebeurt en wie er toegang toe heeft. De AP ziet drie grote trends die van invloed zijn op de bescherming van persoonsgegevens: doorgroei van de datasamenleving, toename van digitaal onrecht en toename van privacybewustzijn....
....AI en algoritmes: Steeds meer bedrijven en organisaties maken gebruik van algoritmes en AI. Dit biedt voordelen en leidt tot nieuwe nuttige toepassingen. Maar de inzet van AI en algoritmes kent ook risico´s en schadelijke effecten. Onverantwoordelijk gebruik van algoritmes kan leiden tot foutieve beslissingen, tot uitsluiting van mensen en tot discriminatie. De AP is als toezichthouder verantwoordelijk voor het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens, en daarmee ook op de toepassing van AI en algoritmes waarbij persoonsgegevens worden gebruikt.
Alles bij de bron; Beveiliging