In 2008 werd een wetsvoorstel behandeld om de eind vorige eeuw vastgestelde elektriciteits- en gaswet te moderniseren. In 2014 kondigde minister Kamp aan met de installatie van slimme meters te starten om in 2020 − een Europese eis − minimaal 80% van de huishoudens aangesloten te hebben. In de wet is de weigeroptie opgenomen en werd de functie geschrapt om op afstand de energievoorziening te kunnen uitschakelen. Dit laatste vooral uit angst voor cybercriminaliteit.

In veel landen zijn de nutsaansluitingen en dus ook de meters buiten het huis aangebracht. In de noordelijke landen is de meterkast echter in de woning geplaatst, dus in de privacy-omgeving van de bewoner. Dus een slimme meter wordt in Nederland in het privacy gedeelte van de bewoners geplaatst. Daarom zijn er strenge eisen gesteld aan wat de netbeheerder achter uw voordeur in uw beschermde privacy mag doen.

Volgens de wet mag de netbeheerder eens per maand uw verbruik aflezen en een keer per jaar voor de eindafrekening. Daarnaast natuurlijk op het moment van verhuizing of verandering van energieleverancier. Of in verband met vooraf aangekondigde beheer- en onderhoudswerken aan het energienet. 

De wet staat dus toe dat u de plaatsing van een slimme meter weigert. U kunt de meter laten plaatsen en niet toestaan dat de meter wordt uitgelezen. Of u weigert de plaatsing van de gratis meter helemaal en houdt uw oude (analoge of digitale) meter. Het actueel meten van uw energieverbruik kan immers veel over uw gedrag zeggen. Wanneer en hoe vaak u op vakantie bent of hoe laat u naar bed gaat. Hoe vaker het verbruik wordt gemeten hoe gedetailleerder het beeld is dat van uw huishouden kan worden opgemaakt. Vanzelfsprekend moet de netbeheerder zorgvuldig omgaan met uw data, maar alle data die is verzameld, is in principe te stelen en te misbruiken. Het veiligste is nog altijd als (onnodige) data er helemaal niet is.

De nieuwe privacywetgeving dwingt ons allemaal om het verzamelen van (vooral digitale) persoonsgebonden gegevens beperkt te houden. Hoe meer privacy data u immers verzamelt en bewaart, hoe meer er fout kan gaan. De interesse in deze verbruiksdata is groot omdat die huishoudelijke energie-gegevens van grote commerciële waarde zijn. De netbeheerder en energieleverancier mogen de meterstanden slechts gebruiken om hun wettelijke taken uit te voeren. Natuurlijk staat het iedereen vrij om − eventueel in combinatie met extra diensten − de netbeheerder en energieleverancier meer data te laten verzamelen.

Een belangrijke reden van de EU om de slimme meter in alle huishoudens te willen, was het idee dat daarmee energiebesparing mogelijk was. Echter die wens valt tot nu toe tegen. Er werd uitgegaan van 3,5 procent besparing, maar het blijkt minder dan 1 procent te zijn. Hierdoor worden ook de kosten van de vervangingsoperatie van ruim 3 miljard euro door de overheid niet terugverdiend. De slimme meter heeft dus ‘slimme gebruikers’ nodig om werkelijk verstandig met energie om te (willen) gaan. Alleen een slimme meter installeren, zal dat niet bewerkstelligen.

De slimme meter lijkt een tussenstap te zijn op weg naar een digitale nutswereld. Intelligente huizen die zelfstandig hun energiegebruik kunnen managen. Inclusief alle diensten die in en rond het slimme huis kunnen − en zullen − worden ontwikkeld. Een meedenkend huis voor eigenaar, bewoners en de wijk dat als digitale entiteit zelf zijn data meet en in beheer heeft.

Alles bij de bron; DutchIT


 

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft een nieuwe versie van de KopieID-app gelanceerd die het eenvoudiger voor gebruikers moet maken om een kopie van hun identiteitsdocument te maken. Via de app zijn strepen en een watermerk toe te voegen, wat misbruik van de kopie moet voorkomen.

De nieuwe versie is van een nieuw ontwerp voorzien. Ook is het doorstrepen nu eenvoudiger gemaakt en is het watermerk beter leesbaar. Verder kan de kopie nu worden opgeslagen voor later gebruik en is het versturen vergemakkelijkt. Tevens zijn de informatieteksten uitgebreid en zijn die nu ook in het Engels beschikbaar. De KopieID-app is beschikbaar in de Apple App Store en Google Play Store.

Alles bij de bron; Security


 

Het kabinet heeft eindelijk de aangekondigde wijzigingen van de sleepwet naar de Tweede Kamer gestuurd. Vorige zomer riepen we het kabinet op om met echte verbeteringen te komen. Wat er toen lag was nog onvoldoende. De radiostilte van bijna een jaar leidt helaas niet tot de gewenste verbeteringen. Tijd voor de Tweede Kamer om in te grijpen.

Op twee punten na houdt het kabinet voet bij stuk en blijft het vooral bij cosmetische wijzigingen. De controversiële onderdelen van de wet blijven gewoon ongewijzigd. Dat is, zacht gezegd, teleurstellend. Ook gaat het kabinet niet of alleen maar heel beperkt in op de inhoudelijke bijdragen van verschillende organisaties (waaronder wij) die tijdens de internetconsultatie zijn ingediend. 

Het ontbreken van een inhoudelijke reactie viel ook de Raad van State op. In zijn advies roept het expliciet het kabinet op om volledig en grondig op de inhoudelijke reacties en voorstellen te reageren. Het kabinet zegt dit alsnog te hebben gedaan, maar wij vinden die inhoudelijke reactie van het kabinet nauwelijks terug.

Een grote zorg van ons en vele anderen is de mogelijkheid voor de geheime diensten om op grote schaal onbekeken gegevens te verstrekken aan buitenlandse geheime diensten. De risico’s zijn dan niet meer te overzien. We vinden dan ook dat het uitwisselen van grote hoeveelheden onbekeken gegevens met buitenlandse diensten een stap te ver gaat. Daar trekken we een harde grens. Maar als je het dan toch al toestaat, dan zou je op z’n minst extra waarborgen moeten invoeren zoals een gerichtheidseis en onafhankelijke toets vooraf. Daar wezen we het kabinet in onze bijdrage vorig jaar ook op, maar daar gaat het kabinet niet op in.

Het kabinet laat de deur voor het verstrekken van onbekeken gegevens aan buitenlandse diensten wagenwijd open staan. De enige aanpassing is dat dit voortaan in alle gevallen gemeld moet worden aan de toezichthouder (CTIVD) die achteraf toezicht houdt. Maar zodra de gegevens in buitenlandse handen zijn ben je al te laat. Dus daar los je niets mee op.

Het kabinet ziet gelukkig wel in dat de eis om bevoegdheden zo gericht mogelijk in te zetten beter wettelijk verankerd moet worden. Daar wezen wij, net als Amnesty International, de NJCM en anderen, eerder al op. Als het aan het kabinet ligt, gaat de gerichtheidseis voor de inzet van alle bevoegdheden gelden. Deze eis geldt dus niet alleen voor de inzet van het sleepnet of bij het hacken, maar ook als de diensten via bijvoorbeeld informanten gegevens verzamelen. Dat is een stap in de goede richting.

Maar niet te vroeg gejuicht. Want als we kijken naar hoe het kabinet de gerichtheidseis in de toelichting bij de wet invult, dan zijn er nog heel veel mogelijkheden om deze eis in de praktijk af te zwakken. Bijvoorbeeld omdat het onderzoek zich nog in de beginfase bevindt of vanwege financiële overwegingen. Of de gerichtheidseis iets voorstelt zal dus heel erg gaan afhangen van hoe de diensten en beide toezichthouders (vooraf de TIB en achteraf de CTIVD) hier in de praktijk mee omgaan.

Tot slot nog een pijnlijke constatering. Het kabinet stelt voor om het verzamelen van gegevens over bronnen van journalisten of de vertrouwelijke communicatie van advocaten via informanten nog makkelijker te maken. Blijkbaar was het niet de bedoeling dat hiervoor eerst toestemming nodig is van de minister en goedkeuring van de toezichthouder (TIB). Dat staat nu wel in de wet. Die waarborgen wil het kabinet schrappen zodat de diensten ongemoeid via informanten deze informatie kunnen verzamelen.

Ook hier komt het kabinet weer met het argument dat dit allemaal moet kunnen omdat informanten meewerken op basis van vrijwilligheid. We zeiden het eerder: dat personen of organisaties vrijwillig jouw gegevens verstrekken of hiertoe toegang verlenen aan de geheime diensten, maakt de inbreuk op jouw rechten niet kleiner. De informantenregeling wordt langzamerhand de grote loophole in de wet om extra waarborgen te omzeilen. De hoogste tijd dat dit gat gedicht wordt.

Alles bij de bron; BitsofFreedom


 

De gemeente Terneuzen stelt vanaf 3 juli een registratie- en identificatieplicht in voor het zwembad in Koewacht. Ook krijgen de badmeesters bodycams. Dat heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten. Het zwembad blijft voor iedereen toegankelijk maar er gaan strenge regels gelden.

Aan bezoekers die de huisregels niet naleven, wordt direct de toegang ontzegd. Diverse maatregelen moeten ervoor zorgen dat de bewoners van Koewacht en de overige bezoekers van het zwembad erop kunnen rekenen dat ze veilig en plezierig gebruik kunnen maken van het zwembad.

Wie toegang tot het zwembad wil hebben, is verplicht een registratieformulier in te vullen. Iedereen van 14 jaar en ouder moet ook zijn/haar ID tonen aan de ingang van het zwembad in Koewacht. Bezoekers met een abonnement hebben geen registratieplicht, wél een identificatieplicht.

 De registratie- en identificatieplicht is per 3 juli 2019 ingegaan en geldt tot 1 september 2019. Er worden geen uitzonderingen gemaakt. Geen ID = geen toegang. Er wordt streng gehandhaafd om zo de openbare orde en veiligheid te waarborgen. Daarnaast zijn er een (mobiel) camerasysteem en een beveiliger aanwezig. Alle lifeguards worden uitgerust met een bodycam (draagbare camera). 

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

...Samenvatting van het advies

Met name door het toepasselijk worden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) per 25 mei 2018 en het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie in de zaak Digital Rights Ireland, dringt de vraag zich op of de anti-witwasrichtlijn en de (voorgestelde) implementatie voldoen aan het evenredigheidsbeginsel, zoals neergelegd in het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie (hierna: het Handvest).

Het evenredigheidsbeginsel vereist volgens vaste rechtspraak van het Hof dat handelingen van de instellingen van de Unie geschikt zijn om de door de betrokken regeling nagestreefde legitieme doelstellingen te verwezenlijken en niet verder gaan dan wat daarvoor geschikt en noodzakelijk is. Het Hof van Justitie beslist in Digital Rights Ireland dat de dataretentierichtlijn onvoldoende waarborgen kent om de inmenging te beperken tot het strikt noodzakelijke. Opvallende overeenkomsten daarbij zijn het "mass surveillance”-karakter van het cliëntenonderzoek waardoor voortdurend bijna elke EU-burger en bovendien massa’s burgers buiten de EU worden gemonitord. Daarnaast is een aantal algemene privacywaarborgen zwak ontwikkeld, zoals het recht op inzage en de notificatieverphchting na een onderzoek door de Financiële Inlichtingen Eenheid in geval dat onderzoek niet heeft geleid tot een strafirechtelijk onderzoek ofvervolging.

In het kader van het voorliggende implementatievoorstel worden de bevoegdheden tot gegevensuitwisseling verder uitgebreid (zie nader punt 2 en 3 van dit advies), waardoor de vraag naar de evenredigheid van het totale stelsel prangender wordt. Zo bevat de wijzigingsrichtlijn verschillende opties om gegevens te delen waarvan door Nederland gebruik wordt gemaakt, met name de optie om op grond van de WWFT gegevens te delen met de partners in het Financieel Expertise Centrum (hierna: FEC). De AP meent dat de noodzaak voor het gebruikmaken van deze optie onvoldoende is gemotiveerd.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

De handel in aandelen van vennootschappen die niet genoteerd zijn op de beurs, mag niet langer anoniem. Het zogenoemde "aandeel aan toonder" verdwijnt namelijk. Handelen in dergelijke aandelen kan straks alleen nog via een effectenrekening bij een bank of beleggingskantoor.

Vanaf 1 juli moeten vennootschappen de aandelen zelf op naam zetten, anders gebeurt dit op 1 januari 2020 automatisch. Mensen die papieren aandelen in bezit hebben, kunnen deze tot 2021 inleveren bij de vennootschap die ze uitgaf. Anders worden ze weer van de vennootschap.

Aandelen aan toonder zijn populair omdat ze zonder officiële registratie anoniem over te dragen zijn. De afschaffing moet dan ook belastingontduiking, witwassen en de financiering van ... tegengaan. Onder meer het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België gingen Nederland voor met eenzelfde maatregel.

Alles bij de bron; NU


 

Vanaf vandaag zijn vliegmaatschappijen verplicht om passagiersgegevens van alle vluchten die in Nederland aankomen of vertrekken met de overheid te delen. Het gaat om reserverings- en check-in-gegevens, zoals naam- en adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen, geboortedata, reisdata, ID-documentnummers, bestemmingen, medepassagiers en betaalgegevens die maximaal 5 jaar lang worden bewaard in een database van de eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL).

Deze eenheid kan zowel de passagiersgegevens als het resultaat van de verwerking met Europol en vergelijkbare eenheden van andere lidstaten delen. Ook kunnen het Openbaar Ministerie, de politie, de bijzondere opsporingsdiensten, de Koninklijke marechaussee en de Rijksrecherche bij de eenheid Pi-NL informatie opvragen. Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid moet de maatregel helpen bij het voorkomen, opsporen en vervolgen van ernstige criminaliteit en terrorisme.

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid is naar eigen zeggen overtuigd dat er zorgvuldig met de passagiersgegevens wordt omgegaan en dat ze alleen worden gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld.

Alles bij de bron; Security


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha