- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Inlichtingendiensten MIVD en AIVD mogen onder een tijdelijke wet die in de maak is te lang gegevens van onschuldige burgers bewaren, vindt de Raad van State. De belangrijke adviseur van het kabinet vindt dat het wetsvoorstel daarom moet worden aangepast voordat het wordt behandeld in de Tweede Kamer.
Het kabinet wil de bevoegdheden van de inlichtingendiensten verruimen om zich beter te kunnen weren tegen landen die een offensief cyberprogramma hebben. De Raad stelt vast dat de wetswijziging niet alleen gaat over gegevens die worden onderschept van zulke landen, maar ook van onschuldige burgers. Vooral vanwege dat laatste moeten volgens de regeringsadviseur strenge eisen worden gesteld.
De nieuwe wet gaat over zogeheten ‘bulkdata’, oftewel grote hoeveelheden gegevens van burgers en organisaties. Daar zit veel informatie tussen van mensen naar wie geen onderzoek loopt en waarschijnlijk ook nooit onderzoek naar zal lopen. In de huidige versie van de wet moet na anderhalf jaar worden beoordeeld of zulke gegevens nog relevant zijn. Zo niet, dan moeten de bulkdata worden verwijderd.
De nieuwe wet geeft de verantwoordelijke ministers de mogelijkheid om de bewaartermijn jaarlijks te verlengen.
De regeringsadviseur vindt echter dat duidelijker in de wet moet staan onder welke voorwaarden het is toegestaan gegevens langer te bewaren. “Ook moet duidelijk zijn dat de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de burger eindig is”, zo luidt het advies. Daarom moet het volgens de Raad duidelijk op papier staan hoe lang de gegevens maximaal mogen worden bewaard. Eventueel kan nog in de wet worden opgenomen dat hier in uitzonderingsgevallen van mag worden afgeweken, schrijven de adviseurs.
Alles bij de bron; NieuwsNL
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Regelgeving voor het monitoren van burgers via social media voor gemeenten laat op zich wachten. Het is experts op gebied van privacy, openbare orde en veiligheid en burgemeesters nog niet gelukt om overeenstemming te vinden over een handreiking hierover. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Alexandra van Huffelen.
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden Hogeschool bleek vorig jaar dat monitoring van sociale media in vrijwel alle gemeenten plaatsvindt. Dat gebeurde onder meer met anonieme accounts. Met de nieuwe regels moet er een basis ontstaan waarmee gemeenten op wettelijke basis burgers op sociale media mogen monitoren.
Uit een ander onderzoek van AG Connect en Trouw is ook duidelijk geworden dat overheden, waaronder gemeenten, op grote schaal tweets verzamelen zónder dat twitteraars daarover worden geïnformeerd.
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De overheid verwerkt al jaren persoonsgegevens voor het verstrekken van het energielabel aan woningeigenaren zonder dat het hiervoor een juridische grondslag heeft, zo heeft minister De Jonge voor Volkshuisvesting in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Via het energielabel wordt informatie over de "energieprestatie" van de woning gegeven. De overheid verstrekt de labelafschriften sinds 2015 via energielabelvoorwoningen.nl en sinds 1 april 2021 via MijnOverheid.
"Om het afschrift van het energielabel beschikbaar te kunnen stellen, verwerkt Logius het BSN, het adres en het energielabel afschrift van de persoon die ingelogd is. Logius heeft geconstateerd dat de juridische grondslag hiervoor ontbreekt", aldus De Jonge.
Het ontbreken van de grondslag is volgens de minister in eerdere analyses niet aan het licht gekomen en geldt zowel voor woningeigenaren als huurders. Vanaf 1 juli zal DigiD- en MijnOverheid-aanbieder Logius wel over de benodigde grondslag beschikken om het verwerken van de persoonsgegevens onder de AVG te kunnen uitvoeren.
De Jonge stuurt de Tweede Kamer een nieuwe Data Protection Impact Assessment (DPIA), aangezien degene die vorig jaar werd verstuurd onvolledig is. Via een DPIA worden privacyrisico's in kaart gebracht en hoe die kunnen worden verholpen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil toelichting van minister Hoekstra van buitenlandse zaken over de software die gebruikt wordt bij het verwerken van visumaanvragen. Het algoritme werkt mogelijk discriminatie in de hand.
....De toezichthouder vreest dat de software discriminatie in de hand werkt, omdat automatische selectie op basis van nationaliteit en afkomst invloed zou hebben op de uitkomst van de procedure. De AP baseert haar zorgen op inzage van talloze documenten en gesprekken met de voormalige ‘functionaris gegevensbescherming’ van het departement.
Die trok al eerder aan de bel. In 2021 trok hij twee conclusies. Het inhuren van private buitenlandse partijen voor de gegevensverwerking van visumaanvragers zou privacy in gevaar brengen. En het visumalgoritme IOB heeft mogelijk een discriminerend karakter.
Voor de slechte beveiliging van gevoelige persoonsgegevens gaf de AP vorig jaar al een boete van 565.000 euro en een dwangsom van 50.000 euro aan Buitenlandse Zaken. Die beveiligingslekken zijn intussen gedicht.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen vanwege het schenden van de rechten van burgers. Zo hield de NCTV illegaal burgers op sociale media in de gaten, faciliteerde hij illegale surveillancepraktijken van Defensie en financierde hij illegale onderzoeken van gemeenten waarbij private bedrijven werden ingehuurd om zonder aanleiding te infiltreren in moskeeën. Dat hoort helemaal niet bij de verantwoordelijkheden van de coördinator, maar deed hij toch.
De wanpraktijken van de NCTV waren destijds één van de redenen dat toenmalig minister Grapperhaus de Big Brother Award won.
Om de misstanden te rechtvaardigen kwam er een wetsvoorstel, dat onder andere een "inlichtingentaak" voor de NCTV zou introduceren, waardoor het een soort derde geheime dienst zou worden. Hierover waren wij, samen met bijvoorbeeld Amnesty International, erg kritisch over in de kamer. We legden de Tweede Kamer –op hun uitnodiging– uit waarom dat wetsvoorstel volstrekt onacceptabel was.
Naar aanleiding van alle kritiek is er nu een nieuw wetsvoorstel waarin de taken en bevoegdheden van de NCTV duidelijker worden omschreven. Het voorstel schrapt de zelfstandige analysetaak en legt de coördinatiefunctie van de NCTV vast. Het is een stap in de goede richting, aangezien de NCTV zich voortaan zal richten op zijn kerntaak: namelijk het coördineren.
Dit laat zien dat het dus wél mogelijk is om steeds verder uitbreidende surveillancebevoegdheden een halt toe te roepen. Toch is er ook nog ruimte voor verbetering in het afbakenen van de taken van de coördinator. Uitvoeringsinstanties zoeken binnen het veiligheidsdomein vaak de grenzen van de wet op en gaan daar overheen. Daarom is het heel belangrijk dat de afbakening van hun bevoegdheden heel duidelijk wordt gedaan.
Op sommige punten is het in het huidige voorstel goed afgebakend, maar er zitten nog onduidelijkheden in. Hoe zit dat bijvoorbeeld met het signaleren, analyseren en duiden van trends en fenomenen, de toegang tot publiek toegankelijke bronnen en het gebruiken van technische hulpmiddelen daarbij?
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie maakt geen gebruik van real-time gezichtsherkenning in de publieke ruimte. "Dat is aan alle kanten zeer afgebakend", zo liet minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid vorige week tijdens een debat van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid weten. De politie is van plan om in toekomst gezichtsherkenningstechnologie operationeel in te zetten en kwam begin dit jaar met een kader dat dit mogelijk moet maken.
SP-Kamerlid Leijten stelde daarop dat gezichtsherkenning niet mag. "Dat staat in het regeerakkoord. De Politiewet geeft er geen wettelijk kader voor of geen wettelijke grondslag voor, maar er is nu wel een soort experimenteertitel waarmee er dingen kunnen. De technologie gaat altijd voor met wat wij willen. Als de technologie iets mogelijk maakt, dan zet je het heel snel in. De vraag of het wenselijk is, of het het werk verbetert, of wij dat zelf willen - wat doen wij met die data, worden die opgeslagen en waar eindigt dat? - hebben we nog niet beantwoord", merkte het SP-Kamerlid op.
Ze vroeg vervolgens of de minister de toepassing van gezichtsherkenning door de politie in de praktijk op dit moment wil weergeven, zodat duidelijk wordt wat die inhoudt. Daarop antwoordde Yesilgöz dat het kabinet over een maand met een brief over de inzet van gezichtsherkenning komt en dat die mogelijk de vragen van Leijten beantwoordt, anders kunnen die in een debat aan bod komen, aldus de minister.
Alles bij de bron; Security
Wijziging van de Algemene douanewet met betrekking tot cameratoezicht en verwerking persoonsgegevens
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Uit het advies van de Raad van State over het wetsvoorstel Wet cameratoezicht douane.
...Het wetsvoorstel regelt de verwerking van persoonsgegevens bij het gebruik van vaste en mobiele camera’s door de douane. Deze camera’s kan de douane gebruiken ten behoeve van de toezichtstaken die de douane al heeft op grond van het Douanewetboek van de Unie (DWU) en de Algemene douanewet (Adw). Het wetsvoorstel voorziet in de opname van grondslagen, waarborgen en randvoorwaarden voor het gebruik van camera’s wanneer (bijzondere)
persoonsgegevens worden verwerkt. Het voorstel wijzigt daartoe de Adw.
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft eerder geadviseerd over dezelfde materie. Dit betrof een advies over het wetsvoorstel versterking
grondslag cameratoezicht, dat onderdeel uitmaakte van het pakket Belastingplan 2022. Het voorstel is naar aanleiding van het advies over het Belastingplan 2022 uit het pakket Belastingplan 2022 gehaald. Daarna is besloten het voorstel niet in te dienen bij de Tweede Kamer. In plaats daarvan is het voorliggende, gewijzigde en uitgebreide wetsvoorstel ter advisering bij de Afdeling aanhangig gemaakt.
De Afdeling adviseert in het wetsvoorstel op te nemen dat individuele natuurlijke personen slechts worden geïdentificeerd voor zover dat noodzakelijk is voor de vervulling van de taken van de douane. Ook adviseert zij om in te gaan op het delen van gegevens met amenwerkingsverbanden. Tot slot adviseert zij om de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) (opnieuw) te raadplegen over het wetsvoorstel.
In verband daarmee is aanpassing wenselijk van het wetsvoorstel en de toelichting.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Justitie moet het afgenomen dna van een man die wegens computervredebreuk werd veroordeeld meteen vernietigen, zo heeft de rechtbank Amsterdam geoordeeld. De verdachte werd vorig jaar juli wegens computervredebreuk veroordeeld tot een taakstraf van vijftig uur. Afhankelijk van het soort misdrijf moet een verdachte onder de Wet-DNA zijn of haar dna-materiaal afstaan...
...Volgens de verdachte heeft zijn dna geen rol gespeeld bij de opsporing en vervolging van hetgeen waarvoor hij is veroordeeld. "Er is immers uitsluitend sprake geweest van digitale (tele)communicatie en sporen: alle sporen zijn digitaal. Niet valt in te zien op welke wijze dna-onderzoek van betekenis kan zijn."
Tevens zou de dna-afname in strijd zijn met artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en een inbreuk vormen op zijn lichamelijke integriteit en de persoonlijke levenssfeer. De dna-afname is dan ook niet noodzakelijk en proportioneel, aldus de man.
De Wet DNA kent uitzonderingen waarin wordt gesteld dat het niet nodig is om dna af te nemen wanneer het verwerken van het dna-profiel, gezien de aard van het misdrijf of de bijzondere omstandigheden waaronder het misdrijf is gepleegd, geen betekenis heeft voor de voorkoming, opsporing, vervolging en berechting van de feiten waardoor de persoon in kwestie is veroordeeld.
De rechtbank stelt in deze zaak dat dna-onderzoek in beginsel geen betekenisvolle rol speelt voor de opheldering van de strafbare feiten van de veroordeelde. De rechtbank verklaart het bezwaar van de man dan ook gegrond en beveelt dat de officier van justitie het afgenomen dna-materiaal meteen moet vernietigen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het Openbaar Ministerie heeft het buitenlandse adres van een kroongetuige per ongeluk openbaar gemaakt. Onderzoeksjournalisten van Follow The Money (FTM) onthulden dit.
In een document van het Openbaar Ministerie (OM) dat aan de verdachte in een moordzaak is gegeven, staat een recent adres van kroongetuige N.S. die in de moordzaak met justitie samenwerkt. S. verbleef tot voor kort op het genoemde adres in het buitenland.
Het OM zegt in een reactie tegen FTM dat S. al langere tijd niet meer op het adres verbleef. Het lekken daarvan zou geen veiligheidsrisico’s met zich mee hebben gebracht.
Peter Schouten, de advocaat van de kroongetuige, is het daar niet mee eens, tekent de NOS op uit het bericht van Follow The Money. ‘Dit is een blunder en bovendien heel erg onverantwoord’, zei hij tegen FTM. Volgens hem doet het er niet toe dat S. niet meer op het gelekte adres verblijft. De gegevens bieden criminelen een startpunt voor het opsporen van de kroongetuige, zei hij.
Op Twitter stelt Schouten dat het OM de fout in het najaar van 2022 maakte.
Alles bij de bron; CrimeSite
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Yeşilgöz wil de huidige Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden (uit 2005) wijzigen. De Tweede Kamer heeft de wens uitgesproken om in een eerder stadium van het strafproces celmateriaal af te kunnen nemen. Dat gebeurde naar aanleiding van de rapporten van de commissie-Hoekstra.
Het overgrote deel van de gesignaleerde veroordeelden wordt uiteindelijk opgespoord. Ruim 10% van de veroordeelden blijft nu ten onrechte buiten beeld, waardoor hun profiel niet in de dna-databank terechtkomt. Volgens onderzoekers is dit niet of nauwelijks te wijten aan de wijze waarop de wet wordt uitgevoerd, maar heeft dit te maken met het feit dat ze onvindbaar zijn, dan wel buiten bereik van politie en justitie in het buitenland verblijven.
De politie zal onder de nieuwe wet van iedere aangehouden verdachte die na verhoor, of na beëindiging van de inverzekeringstelling, nog steeds verdacht wordt van een ernstig misdrijf dna afnemen. Dit betekent dit niet dat dit direct mag worden gebruikt voor dna-onderzoek. Als er geen veroordeling volgt moet het dna worden vernietigd.
Alles bij de bron; CrimeSite