- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie vordert vaak beelden van deurbelcamera's waardoor adressen van nietsvermoedende burgers in strafdossiers terecht kunnen komen, zo meldt BNR, dat een rondgang deed bij regiokorpsen, de Landelijke Eenheid, het Openbaar Ministerie en advocaten. Volgens de radiozender ligt in de publieke communicatie de nadruk altijd op vrijwillige samenwerking tussen politie en publiek, maar blijkt politie in de praktijk nagenoeg altijd onder dwang te vorderen.
Het vorderen van de beelden heeft een juridische reden. Wanneer politie beelden op vrijwillige basis opvraagt zijn ze mogelijk niet bruikbaar als bewijs. Wie een vordering weigert kan een geldboete of een celstraf van drie maanden opgelegd krijgen.
Advocaten stellen dat hierdoor adressen van nietsvermoedende burgers in strafdossiers terecht kunnen komen. Verdachten die naar aanleiding van de beelden zijn aangehouden hebben het recht om alle bewijsstukken tegen hen in te zien. Daaronder valt ook de vordering, met naam en adres van de eigenaar van de deurbelcamera. Een woordvoerder van de Korpsleiding laat weten dat deze gegevens in bijzondere omstandigheden kunnen worden afgeschermd.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Harbers (IenW) informeert de Tweede Kamer over de Nederlandse inzet op het dossier delen van voertuigdata. Het gaat daarbij om het genereren van data in voertuigen door middel van sensoren, camera’s of softwaresystemen.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Burgerwacht: in 2016 nog een ‘opkomend fenomeen’, inmiddels ‘een nuttig verlengstuk voor politie en hulpdiensten’.
In die jaren groeide behalve het aantal burgerwachten ook hun uitrusting. In Neder-Betuwe investeerde een lokale burgerwacht al in drones met warmtecamera’s, portofoons en steekvesten. De burgerwacht kwam er na de sluiting van het politiebureau.
In het begin leidde het ‘testosterongehalte’ van deelnemers nog wel eens tot ‘cowboyacties’ maar inmiddels is er een zelfs een screening voor nieuwe leden – een VOG is verplicht – en goed overleg met wijkagent en gemeente.
Deelnemers haalden geld op voor een drone met warmtebeeldcamera die ‘beter werkt dan een zaklamp’. De drone gaat alleen in overleg met de politie de lucht in, aldus burgerwacht ‘Marco’. De burgemeester ziet de groep als een ‘succesvolle vorm van burgerparticipatie’.
Het CCV ziet echter een schaduwkant: privacyschendingen, valse verdachtmakingen en discriminatie, doorgeschoten sociale controle, en eigenrichting door burgers via intimidatie of geweld. Ook vakbond ACP vindt de burgerwacht ‘ongewenst’: het geweldsmonopolie ligt bij de politie en burgerwachten hebben ‘soms de neiging om voor eigen rechter te spelen’.
Criminoloog Jossian Zoutendijk (Hogeschool Inholland) wijst op een mogelijke tweedeling tussen de mensen die wel en niet bij de burgerwacht horen. Hij deed onderzoek naar buurtpreventiegroepen die via Whatsapp juist ‘gevoelens van onveiligheid’ kunnen opwekken. Slinger niet alles lukraak in de appgroep, is het devies, maar meldt het eerst bij de politie en dan pas in de groep. Bij de Stichting Whatsapp BuurtPreventie (WABP) zijn al bijna tienduizend groepen aangesloten.
Bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vanaf 1 januari 2024 is de Verklaring Omtrent het Gedrag politiegegevens (VOG P) ook verplicht voor een aantal functies bij de particuliere Forensische Psychiatrische Centra en particuliere Forensische Psychiatrische Klinieken omdat dit functies zijn waarvoor een hoge mate van integriteit is vereist.
Dit betekent dat altijd politiegegevens worden opgevraagd bij een VOG-aanvraag voor deze functies. De VOG kan in dat geval ook worden geweigerd op basis van (enkel) relevante politiegegevens.
Alles bij de bron; Beveiliging
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Hoewel specifieke wetgeving ontbreekt mag de politie van minister Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) experimenteren met gezichtsherkenningstechnologie. Sinds 2019 mocht de politie dit niet omdat er geen juridische en ethische waarborgen voor waren.
Maar de politie ontwikkelde ongeveer een jaar geleden zelf een document met uitgangspunten voor de inzet van gezichtsherkenning. Voor Yeşilgöz is dat voldoende om experimenten toe te staan. De Autoriteit Persoonsgegevens is daar bezorgd over...
...Dat de politie zonder enig debat vooraf in de politiek of extra paar ogen van buiten experimenteert, verbaast deskundigen. "Vanuit democratisch oogpunt is het beter als bevoegdheden voor de staat en de politie in een wet worden omschreven", zegt hoogleraar ICT & Recht Frederik Zuiderveen Borgesius. "Gezichtsherkenningstechnologie kan zó diep ingrijpen in ons leven, dat het beter zou zijn we met zijn allen discussiëren over wanneer de staat die techniek mag gebruiken."
Ook de Autoriteit Persoonsgegevens is kritisch. "Dit is de omgekeerde volgorde", zegt voorzitter Aleid Wolfsen. Hij vindt dat eerst wetgeving nodig is en dat de politie pas daarna een protocol over gezichtsherkenning zou moeten maken. Overigens was de Autoriteit Persoonsgegevens niet betrokken bij de totstandkoming van het protocol.
Alles bij de bron; NOS [inclusief video]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Bewindvoerders, curatoren en mentoren kunnen straks met hun eigen DigiD namens hun cliënt, die (deels) handelingsonbekwaam zijn en niet zelfstandig mogen handelen, zoals personen die onder bewind of curatele staan of minderjarigen, bij de overheid inloggen.
In Nederland zijn zo'n 273.000 mensen onder bewind gesteld en 2,6 miljoen mensen digitaal niet vaardig. Zij mogen of kunnen niet zelf hun zaken digitaal regelen met de overheid maar zijn daarvoor afhankelijk van een wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde.
Een wettelijk vertegenwoordiger kan een professional zijn maar ook een familielid of naaste, bijvoorbeeld een mantelzorger.
Handelingsbekwame burgers kunnen vrijwillig iemand aanwijzen (machtigen) om zich te laten vertegenwoordigen voor het afnemen van diensten bij publieke dienstverleners. Voor bewindvoerders van mensen die handelingsonbekwaam zijn, is dit een stuk lastiger. Zo kunnen die een aantal zaken voor hun cliënten niet digitaal regelen. Soms wordt er dan tegen de regels in gebruikgemaakt van de DigiD van een cliënt of naaste.
Onlangs meldde de Nationale ombudsman dat de overheid digitale toegang voor wettelijk vertegenwoordigers of gemachtigden beter moet regelen.
Om het digitaal zaken doen met de overheid voor deze bewindvoerders eenvoudiger te maken wordt begin volgend jaar gestart met de bevoegdheidsverklaringsdienst zo laat demissionair staatssecretaris Van Huffelen aan de Tweede Kamer weten
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Burgers zijn geregeld teleurgesteld omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) niet alle klachten uitgebreid inhoudelijk kan onderzoeken, zo stelt demissionair minister Weerwind voor Rechtsbescherming. De bewindsman reageerde op een verzoek van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, die eerder dit jaar een e-mail met een klacht over de AP had ontvangen.
De klager had onder andere bij de privacytoezichthouder geklaagd over de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het verwerken van gegevens over afval van individuele huishoudens door de gemeente Voorschoten. Volgens Weerwind hebben de klachten geleid tot een uitgebreid inhoudelijk onderzoek en handhavend optreden. "Dit soort onderzoeken duurt over het algemeen minimaal 1,5 jaar", laat Weerwind weten.
In het geval van de betreffende klager blijkt die al geruime tijd over diverse zaken met de Autoriteit Persoonsgegevens te communiceren. "De AP zag zich, gezien de aard van de uitingen van betrokkene, genoodzaakt beperkingen te stellen aan het contact tussen betrokkene en de AP", staat in een beslisnota over de beantwoording.
Daarin staat ook dat gezien het kleine aandeel klachten dat tot een inhoudelijk onderzoek van de AP leidt, het opmerkelijk is dat de betreffende klager twee meldingen heeft gedaan die beide tot een inhoudelijk onderzoek en een boetebesluit hebben geleid.
Weerwind stelt in zijn antwoord aan de vaste commissie in algemene bewoordingen dat de AP niet alle klachten uitgebreid inhoudelijk kan onderzoeken, wat geregeld tot teleurstelling bij burgers leidt. Iets wat volgens de bewindsman vanuit hun perspectief begrijpelijk is.
In het deze week verschenen Jaarplan van de AP stelt de toezichthouder dat het ook volgend jaar wegens een gebrek aan middelen niet alle klachten kan behandelen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Joodse Amsterdammers die betrokken waren bij het Nederlands Auschwitz Comité, werden na hun terugkeer uit de kampen bespioneerd door de voorloper van de AIVD, blijkt uit onderzoek van Het Parool. Nabestaanden en het Auschwitz Comité zijn ontsteld. "Het feit dat je verslag doet van de mensen die stil kwamen staan bij hun familie die was afgeslacht, tart elk idee van beschaving."
Berooid en beroofd: zo kwamen Joodse overlevenden van de vernietigingskampen in 1945 terug in Nederland. Familie en vrienden waren door de nazi's vermoord. In hun huizen woonden vreemden die niet op hun terugkeer hadden gerekend. De gemeente Amsterdam presenteerde hun ook nog een erfpachtschuld voor de jaren die ze in de onderduik of kampen hadden gezeten. Kil en koud, was de ontvangst in het naoorlogse Nederland. Niemand had oog voor deze Holocaustslachtoffers.
Daar komt nu bij dat de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), de voorloper van de AIVD, Joodse Amsterdammers na terugkeer decennia scherp in de gaten heeft gehouden, zo blijkt uit archiefonderzoek. Vele Holocaustoverlevenden werden tot in de jaren tachtig door de dienst gezien als 'extremisten' en als een potentieel gevaar voor de democratie. Teruggekeerden uit het kamp kwamen terecht in de kaartenbak van de veiligheidsdienst.
Alles bij de bron; Welingelichtekringen [scan]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kan ook volgend jaar klachten niet op tijd afhandelen en datalekken de aandacht geven die het wil. De privacytoezichthouder heeft naar eigen zeggen meer budget nodig van 100 miljoen euro per jaar, zo staat in het vandaag gepresenteerde AP jaarplan 2024.
Volgens de AP moeten mensen moeten nog altijd te lang wachten op de afhandeling van hun klacht. "Het duurt vaak meer dan een half jaar voordat we een klacht kunnen oppakken."
Ook het uitvoeren van onderzoek, al dan niet naar aanleiding van een klacht, komt door capaciteitsgebrek in het geding. Verder stelt de AP dat het niet alle datalekken de aandacht kan geven die het wil. "Met alle gevolgen van dien voor de slachtoffers van deze datalekken." Tevens zal het volgend jaar niet lukken om proactief advies te geven over wetgeving, zodat persoonsgegevens goed zijn beschermd in de wet.
"De financiering van het toezicht van de AP blijft ver achter op de hoge mate van digitalisering van Nederland. Al helemaal met de snelle opkomst van AI, want algoritmes en AI verwerken vaak persoonsgegevens. Hetzelfde geldt voor cybersecurity", laat de toezichthouder weten.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Van Gennip (SZW) en minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) informeren de Tweede Kamer over de voortgang van de Werkagenda Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI)....
...Werkagenda SUWI De Werkagenda SUWI kent inhoudelijk een viertal actielijnen.
1. Meer proactieve dienstverlening (bestaanszekerheid)
2. Sturen op en verantwoorden over publieke waarden
3. Zorgvuldige gegevensuitwisseling (privacy by design)
4. Inkadering onderzoeksbevoegdheden (rechtmatigheid en privacy)...
...Door de Wet SUWI en de onderliggende regelgeving te moderniseren met als leidraad publieke waarden als bestaanszekerheid, privacy en rechtmatigheid, komen mensen en werkgevers meer centraal te staan in beleid en uitvoering. Daardoor zal het systeem mensen beter ondersteunen en dus doen waarvoor het bedoeld is. Dat draagt bij aan het vertrouwen in de overheid. Eind 2024 wordt u geïnformeerd over de voortgang van de Werkagenda en wij gaan graag met u in gesprek over bovenstaande onderwerpen.
Alles bij de bron; RijksOverheid