Geachte heer ,
In reactie op uw vraag over de evaluatie van het experiment "Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal" (SWS), kan ik u het volgende berichten. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal, op basis van een wettelijke verplichting daartoe, een evaluatie uitvoeren van het experiment SWS bij de laatstgehouden verkiezing van het Europees Parlement. Naar verwachting zullen in het aankomend najaar de resultaten van deze evaluatie naar de Tweede Kamer worden gezonden. Indien u nadere vragen heeft over deze evaluatie kunt u het beste contact opnemen met het Agentschap BPR, dat belast is met de uitvoering van de evaluatie. U kunt dit Agentschap bereiken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,

Dhr. XYZ
Medewerker Informatiepunt Verkiezingen

De vingerafdrukken van alle Nederlanders komen in een centraal bestand. Dat is het gevolg van de nieuwe Paspoortwet. „De technologie is hier nog niet klaar voor" zegt Annemarie Sprokkereef tegen Ingmar Vriesema.

De Eerste Kamer heeft vorige week ingestemd met een nieuwe Paspoortwet. Vanaf 21 september aanstaande moeten mensen voor een nieuw paspoort hun vingerafdrukken afgeven. Die komen in een chip in het paspoort en worden bovendien opgeslagen in een centraal databestand. Zo wordt identiteitsfraude tegengegaan.

Lees Verder

 

16 juni 2009, wetsvoorstel - Privacy of veiligheid? Veel woordvoerders zijn kritisch over het verdrag tussen de EU en de VS om gegevens van passagiers door te geven. De Kamer is overtuigd van de noodzaak om terrorisme en criminaliteit te bestrijden, maar maakt zich vooral zorgen over de privacy.

Moeten luchtvaartmaatschappijen persoonsgegevens van passagiers doorgeven aan het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid? Een verdrag daarover tussen de Europese Unie en de VS ligt in de Kamer ter goedkeuring voor.

Lees verder bij de bron; www.tweedekamer.nl

Het verslag van het debat

NB;

Het (complete) verslag is een erg lang stuk met alle vragen van de verschillende kamerleden. Ik heb dit integraal gepost omdat er in andere media totaal geen aandacht aan is besteedt.

Een 'pittige' open brief stuurde Vrijbit bijgestaan door Privacy International naar de Eerste Kamer.

In deze brief trekt Vrijbit fel van leer tegen de 'luchtigheid' waarmee het debat op 9 juni werd gevoerd, en weigert zich neer te leggen bij de bedroevende uitkomst. Ook de ondemocratische wijze waarop deze wijziging van de paspoortwet tot stand is gekomen is een heftig punt van kritiek. Tot slot kondigt vrijbit aan over deze kwestie een klacht in te dienen bij het Europese Hof van de Rechten van de Mens.

Lees de volledige Brief aan de EK

Ruim drie jaar geleden werd de Wet Uitbreiding Identificatieplicht van kracht...

...Hier mijn conclusie: vooral bij kleine vergrijpen is het middel uitgebreid ingezet. Dat leidt ertoe dat de overheid meer geld heeft verdiend omdat ze of nog een extra boete konden geven (geen ID aanwezig) of makkelijker de boete op de juiste plaats konden krijgen.

Lees verder bij de bron; Sargasso (met veel extra links naar achtergrondinfo)

 

'In het kader van' fraudebestrijding heeft ons kabinet een nieuw wetsvoorstel ingediend.
Dit voorstel van SZW betreft een verscherpte controle op mensen die afhankelijk zijn van een van de zeven typen uitkeringen die gewijzigd gaan worden.

Het ministerie plaatste op 21 april j.l. een kamerstuk op de webpagina van SZW als antwoord op het advies van de Raad van State.

In dit kamerstuk, het rapport dat door Staatssecretaris J. Klijnsma is opgesteld, wordt het huisbezoek in de eerste instantie gedefinieerd als een psychologisch instrument dat uitkeringsgerechtigde op suggestieve wijze als verdachte neerzet.
Vanuit het oogpunt van onze rechtsstaat bezien is dit op zichzelf al ernstig genoeg.

Maar het gaat verder dan dat: niet alleen legt het kabinet het advies van de Raad van State (en de aanvulling daarop) naast zich neer zonder verdere uitleg, maar wil een omgekeerde bewijslast invoeren, waarbij de uitkeringsgerechtigde op vrijwel onmogelijke wijze moet aantonen dat hij niet fraudeert.
Het kabinet stelt vervolgens dat dit onder 'eigen verantwoordelijkheid' valt, en dat een huisbezoek afgedwongen kan worden als niet aan die eigen verantwoordelijkheid voldaan kan worden.

Dit betekent dus dat het kabinet het plan heeft om het recht op persoonlijke levenssfeer voor uitkeringsgerechtigden te vernietigen.

Saillant detail daarbij is, dat het kabinet zelf stelt dat dergelijke huisbezoeken, dus zonder concreet vermoeden op fraude, geen noemenswaardige bijdrage leveren aan fraudebestrijding als zodanig.

Een zorgelijke ontwikkeling die een precedent schept voor verdere uitholling van de rechtsstaat.

Merlijn

Lees het volledig document van Merlijn

Veertig Nederlandse gemeenten, waaronder de vier grootste, werken aan een landelijke databank voor parkeren. In de databank, die beheerd moet worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), zouden vergunningen en betalingen voor kort parkeren worden gekoppeld aan autokentekens.

Dit zegt Rick Warnar van databankontwikkelaar Denion: „Het is efficiënter alle parkeergegevens op één plek te verzamelen." De gemeenten hebben het ministerie gevraagd de RDW-databank beschikbaar te stellen. Warnar: „Een koppeling van parkeerrechten met een kenteken werkt heel goed en de RDW heeft alle kentekens."

Verkeer en Waterstaat bestudeert het initiatief. „Pas als we weten wat de bedoeling is, kunnen we iets zeggen over de privacyaspecten van de koppeling van de gegevens", zegt een woordvoerster van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Het CBP gaf vorig jaar zijn zegen aan een pilotproject in Slotervaart, waarbij parkeerders bij betaling hun kenteken moesten invoeren in een automaat en zo in een databank.

Amsterdam nam gisteren 600 digitale automaten in gebruik. Wie parkeert, betaalt elektronisch en voert in de automaat zijn kenteken in. Die gegevens gaan naar een gemeentelijke databank, met daarin kentekens van kortparkeerders en vergunninghouders. Controleurs rijden dan in een auto met scanner langs en registreren voor welke auto niet is betaald.

Ja...en dan een koppeling leggen met de DataBase van de kilometer-registratie...vervolgens met het CJIB... daaarna met die van..... enz, enz. Tegen de tijd dat het CBP wakker schrikt is er al zoveel gekoppeld dat het op enig punt wel 'recht te praten is' en komen we er dus niet meer vanaf...en weet de overheid precies wanneer en welke route een voertuig heeft afgelegd. Ben je op die tijd net op een verkeerde plaats...ben je automatisch een verdachte !!

 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha