De afgelopen jaren is er op meerdere fronten voortgang geboekt met de digitalisering van de gezondheidszorg. Samen met het zorgveld werk ik toe naar de juiste zorg op de juiste plek op het juiste moment met de juiste informatie. Elektronische gegevensuitwisseling tussen zorgverleners is daarin essentieel. Het gaat immers om de communicatie tussen zorgverleners en de snelle beschikbaarheid van de juiste informatie voor zowel behandelaars als patiënten. De COVID-19-pandemie onderstreept dit belang. Ik zet me in voor de beschikbaarheid van, het vertrouwen in en de zeggenschap van burgers over hun medische informatie en de uitwisseling daarvan. 

In het algemeen overleg gegevensuitwisseling/ ICT/ E-health / slimme zorg/ administratieve lasten (hierna: het AO gegevensuitwisseling) van 8 oktober jl. heb ik uw Kamer toegezegd om u schriftelijk te informeren over mijn prioriteiten op het gebied van elektronische gegevensuitwisseling in de resterende kabinetsperiode.

In deze brief geef ik aan hoe ik de komende maanden:

  • onverminderd doorga met het beschikbaar krijgen van noodzakelijke gegevens voor de acute zorg; en
  • prioriteit geef aan een toekomstbestendige beleidslijn ten aanzien van grondslagen voor het delen van gegevens tussen zorgverleners en het verlenen van toestemming door burgers.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Hof Amsterdam oordeelt dat gemeenten geen ongeoorloofde inbreuk maken op de privacy van hun inwoners door de basisregistratie personen te gebruiken voor de aanslag afvalstoffenheffing. [Bron Uitspraak]

De heffingsambtenaar raadpleegt de basisregistratie om te kijken of sprake is van een huishouden van één of van meerdere personen. Dat bepaalt de hoogte van het tarief. Het hof stelt voorop dat de inmenging in het privéleven bij wet is voorzien. Het raadplegen van de basisregistratie is niet alleen nodig, maar is daarvoor ook geschikt. Het is proportioneel en evenredig.

Belastingheffing is een in art. 8 lid 2 EVRM genoemd, legitiem doel. Dit doel prevaleert boven het recht op privacy op dit punt.

Alles bij de bron; TaxLive


 

Vanaf medio 2021 kunnen particulieren die meedoen aan Camera in beeld (CIB) zelf de gegevens over hun particuliere camera’s beheren in de database van de politie. In aanloop naar deze verandering moeten nieuwe deelnemers zich voortaan aanmelden met DigiD. Voor bestaande deelnemers verandert er voorlopig niets. De politie vraagt hen te zijner tijd om hun DigiD aan de aanmelding toe te voegen. Voor bedrijven die deelnemen komt er een aparte (tijdelijke) registratiewijze.

Via CIB kunnen burgers de beelden van hun particuliere camera’s ter beschikking stellen aan de politie voor onderzoek, bijvoorbeeld na een inbraak of overval.

Het is voor de bijdrage van particuliere camerabeelden aan politieonderzoek belangrijk dat de informatie over de camera(beelden) juist en volledig is, stelt Karel van Engelenhoven, landelijk projectleider CIB. ‘Het up-to-date houden van die informatie is zeer arbeidsintensief. Door CIB te koppelen aan DigiD wordt het actualiseren van de database gemakkelijker en efficiënter. Dankzij DigiD kunnen we een gebruiker gericht vragen of zijn of haar gegevens uit de database nog kloppen. Ook kunnen eigenaren straks zelf wijzigingen'

'Het voordeel van DigiD is bovendien dat een deel van de persoonlijke gegevens al is ingevuld, evenals bij de Belastingaangifte. Daarnaast is de betrouwbaarheid belangrijk. Door DigiD weten we dat gegevens ook daadwerkelijk door de eigenaar van de camera zijn ingevoerd of aangepast. Uiteraard kunnen gebruikers alleen bij hun persoonlijke camera-informatie in de database. Veranderingen die zij doorvoeren, zijn wel zichtbaar voor politiemedewerkers in de basisteams.’

Alles bij de bron; Politie


 

Nota naar aanleiding van het Verslag Wijziging van de Paspoortwet in verband met de uitvoering van Verordening van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende de versterking van de beveiliging van identiteitskaarten van burgers van de Unie en van verblijfsdocumenten afgegeven aan burgers van de Unie en hun familieleden die hun recht van vrij verkeer uitoefenen (uitvoering verordening identiteitskaarten).

Uit de nota;

4. Verhouding tot hoger recht en nationale regelgeving

De Nederlandse identiteitskaart zal na deze wetswijziging, net als het paspoort, vingerafdrukken bevatten. De procedures die nu voor paspoorten gelden zullen ook voor identiteitskaarten gaan gelden. Dat wil zeggen dat een persoon die tijdelijk geen vingerafdrukken kan afgeven een document krijgt dat een jaar geldig is en geen vingerafdrukken bevat. Personen die permanent geen vingerafdrukken kunnen afgeven krijgen een document met reguliere geldigheid, zonder vingerafdrukken....

5. Gevolgen

...De richtdatum voor de invoering is 28 juni 2021.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Er zijn binnen de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ) nog geen gesprekken geweest over concrete technische oplossingen om toegang tot versleutelde data te krijgen, zo heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid laten weten. De JBZ-raad bestaat uit de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken van de EU-lidstaten. Eerder deze week werd de Raadsresolutie Encryptie door de raad aangenomen....

...."Er wordt op dit moment nog niet gesproken over concrete technische oplossingen", reageert Grapperhaus op vragen van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid. "De Raadsresolutie stelt dat de opsporing zijn wettelijke taak moet kunnen uitvoeren, zowel online als offline. Er wordt geconstateerd dat encryptie de uitvoering van deze wettelijke taak belemmert waarop een inventarisatie wordt gestart naar mogelijkheden voor toegang tot versleuteld bewijs."

Mogelijke technische oplossingen zullen in een later stadium worden overwogen, voegt de minister toe, die tevens laat weten dat eventuele technische of operationele oplossingen legaal, proportioneel en doeltreffend moeten zijn. 

Alles bij de bron; Security


 

De stichting Privacy by Design wil gebruikers van de IRMA-authenticatieapp privacyvriendelijk coronatestuitslagen laten ophalen en tonen aan derden. Volgens de initiatiefnemers is hun platform voor gegevensverwerking veiliger dan andere projecten.

De stichting verwijst daarbij naar de app die de Chinese overheid wereldwijd beschikbaar heeft gesteld voor reizigers en het Covid Passport dat de International Air Transport Association op dit moment ontwikkelt. 

De stichting zegt dat het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid geen eigen nieuwe app hoeft te ontwikkelen. Het ministerie kan de IRMA-app gebruiken omdat die al operationeel is en de wensen voor een privacyvriendelijke omgang met data volgens de stichting al bereikt.

Gebruikers van het IRMA-platform moeten informatie over hun leeftijd en adres opgeven bij het instellen ervan. Het platform bevestigt die informatie, maar deelt die niet zelf met derde partijen. Deze partijen krijgen op deze manier geen directe toegang tot gevoelige gegevens als ze deze willen verifiëren.

Bovendien maakt het gedecentraliseerde identiteitsplatform IRMA gebruik van geavanceerde cryptografie op basis van het opensource-authenticatieplatform Idemix. Volgens de initiatiefnemers is de gegevensverwerking van de IRMA-app privacyvriendelijker dankzij zijn gedecentraliseerde architectuur. Bij andere managementsystemen, zoals iDIN, worden de data centraal verwerkt.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Een postbode (20) is door de rechtbank veroordeeld tot 240 uur werkstraf en vier maanden voorwaardelijke celstraf voor grootschalige identiteitsfraude en internetoplichting.

De verdachte maakte foto’s van poststukken en belborden van woningen en maakte met die gegevens valse mailadressen en accounts aan. Hij kocht voor duizenden euro’s aan kleding en schoenen, koos bij elke bestelling voor ‘achteraf betalen’ en paste het bezorgadres aan. Nietsvermoedende slachtoffers kregen weken later allerlei aanmaningen. 

Hij liep tegen de lamp toen mensen opgelicht werden met voetbalkaartjes. De man zat enige tijd vast, maar hervatte zijn acties toen hij weer vrij was. Het OM, dat een zwaardere straf had geëist, gaat mogelijk in beroep. 

Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace


 

Het systeem waarmee stichting Brein vanaf 15 december frequente torrent-uploaders wil opsporen en waarschuwen is nog niet getoetst door de Autoriteit Persoonsgegevens, zo laat de toezichthouder weten.

Brein maakte gisteren bekend dat het software heeft ontwikkeld waarmee het Nederlandse ip-adressen van torrent-uploaders gaat verzamelen. Vervolgens vraagt Brein aan de internetprovider om een waarschuwingsmail naar de betreffende uploader door te sturen.

De stichting liet ook weten dat het verwerken van persoonsgegevens door het systeem aan de AVG voldoet en dat er bij de ontwikkeling van dit project overleg is geweest met de Autoriteit Persoonsgegevens. "Die heeft geoordeeld dat wij hiervoor geen vergunning nodig hebben. Uiteraard houden wij ons aan de regelgeving", aldus Brein.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft het systeem van Brein nog niet getoetst. Het is dan ook nog niet door de toezichthouder goed- of afgekeurd. De woordvoerder merkt op dat het hier om strafrechtelijke gegevens gaat en dat zeer gevoelige persoonsgegevens zijn. 

Vooralsnog is Brein van plan om alleen waarschuwingen te versturen, maar de stichting houdt de mogelijkheid tot handhaving open. Aan de online handhaving van intellectuele eigendomsrechten zijn in de rechtspraak echter eisen gesteld. "Brein moet zelf aantonen dat ze aan die rechtspraak én aan de AVG voldoen. Als er klachten bij ons binnenkomen, dan zullen we die klachten uiteraard gepast onderzoeken, wat betekent dat we het systeem nader onder de loep kunnen nemen", besluit de woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Alles bij de bron; Security


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha