- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het Openbaar Ministerie stelt vervolging in tegen een agent voor het plegen van meineed. Hij wordt ervan verdacht bewust een proces-verbaal te hebben opgesteld dat niet klopt. De man was samen met collega’s betrokken bij de preventieve fouillering van zeven personen nabij een garage. Toen de garagehouder zich daaraan probeerde te onttrekken, wilde de agent hem aanhouden en deelde daarbij een kopstoot uit.
In het proces-verbaal schreef de agent dat hij door de garagehouder werd vastgepakt en de kopstoot nodig was om los te komen. Dat sluit wat het Openbaar Ministerie betreft niet aan bij wat er op camerabeelden van hetzelfde incident te zien is.
De agent zal worden vervolgd voor het opmaken van een vals proces-verbaal. Volgens het Openbaar Ministerie kan hier geen sprake zijn van een vergissing of een andere beleving van de agent en moet hij dit bewust hebben gedaan. Eerder heeft de rechtbank in Rotterdam geoordeeld dat de strafzaak tegen de garagehouder was gebaseerd op een proces-verbaal dat niet in overeenstemming was met camerabeelden die door de garagehouder werden ingebracht.
Alles bij de bron; Beveiliging
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft vijf gemeenten om opheldering gevraagd over het gebruik van de ‘fraudescorekaart’. Dit is een algoritme dat risico’s op fraude door mensen met een bijstandsuitkering in beeld brengt.
De fraudescorekaart is een geautomatiseerd systeem dat bijstandsgerechtigden een score geeft op basis van persoonlijke kenmerken, zoals beroep, woonwijk en opleidingsniveau. De score moet aanduiden of bij deze mensen een hogere kans op fraude bestaat.
De vijf gemeenten zouden het algoritme zijn blijven gebruiken, ondanks eerdere rechtspraak over Syri dat het gebruiken van zo’n systeem in strijd is met de privacywet AVG.
De gemeenten moeten binnen twee maanden aan de AP rapporteren over hun werkwijze. In de rapportage moet het advies worden opgenomen van hun onafhankelijke interne privacytoezichthouder, de functionaris gegevensbescherming (FG). Daarbij moeten de gemeenten aangeven wat zij met dit advies hebben gedaan. Ook moeten zij aangeven of burgers financiële schade hebben geleden en zo ja, hoeveel. En wat de gemeenten aan eventuele schade gaan doen.
Nadat de gemeenten aan de AP gerapporteerd hebben, besluit de AP of vervolgacties nodig zijn.
Alles bij de bron; Beveiliging
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Met houtje-touwtje-maatregelen achteraf probeert de overheid onze privacy te beschermen tegen de datahonger van bedrijven. Alleen is diezelfde overheid niet zo consequent als het over het eigen privacybeleid gaat.
Het verplicht toestemming vragen (opt-in) beschermt consumenten in het digitale Wilde Westen waar allerlei partijen naar persoonlijke gegevens graaien. Maar de overheid zélf hanteert, als het zo uitkomt, een opt-outsysteem. Zo konden artsen op een huisartsenpost of op de eerste hulp tijdens de coronapandemie zonder toestemming van de patiënt inzage krijgen in het medisch dossier van de huisarts.
...Medische gegevens zijn per definitie privacygevoelig, stelt de AP. Het is de reden dat het voorstel voor een landelijk elektronisch patiëntendossier het in 2011 niet haalde in de Eerste Kamer. Het gevaar voor potentieel misbruik en schending van privacy was te groot, vond een meerderheid destijds.
Zo werd er ook lang gedacht over de slimme meter, die het energieverbruik in huis meet en vervolgens automatisch de standen doorstuurt naar de energieleverancier. Tot de overheid in 2015 besloot, wederom volgens een Europese richtlijn, dat in alle Nederlandse huishoudens zo’n meter moest komen in de strijd tegen klimaatverandering.
Deze slimme meter wordt aangeboden door netbeheerders en staat meteen ‘aan’, dat wil zeggen dat alle gegevens op afstand maandelijks door de leverancier kunnen worden uitgelezen. Wie bezwaar heeft, moet de uitleesfunctie zelf via een melding naar de netbeheerder uitzetten.
De overheid koos bewust voor dit opt-outsysteem om alle drempels weg te nemen voor het maandelijks laten uitlezen op afstand, in de veronderstelling dat Nederlanders dan veel zuiniger gaan leven. Inmiddels heeft 80 procent van de huishoudens een slimme meter, maar de besparing valt tegen, blijkt uit een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) uit 2021. ..
Netbeheerders en leveranciers hebben zelf veel profijt van al die persoonlijke gegevens van hun klanten – en daar gaat het zelden over. Zo kunnen ze het energieverbruik nauwkeuriger voorspellen en dus veel beter inkopen, en daarmee financiële voordelen boeken. Bovendien kan een netbeheerder de stroom op afstand afsluiten.
Binnenkort verdwijnt de zogeheten salderingsregeling voor huishoudens met zonnepanelen, waarmee het eigen verbruik verrekend wordt met de eigen opwekking. Tijdens een debat daarover wees Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP) op het omstreden opt-outsysteem dat de overheid zelf in dit geval hanteert. ‘Met alle mogelijke argumenten die er zijn voor de energietransitie en de inzage in het energieverbruik, hebben we ook te maken met de privacy van mensen en hebben we op heel veel andere vlakken juist opt-in, waarbij de mensen er actief voor kiezen.’ Huishoudens met zonnepanelen zijn straks verplicht een digitale of slimme meter te hebben. D66-minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie benadrukte dat consumenten daarmee wat hem betreft voldoende keuze hebben en vindt een opt-insysteem onnodig.
Maar mensen weten vaak niet eens weten wat er te kiezen valt.
Het voorstel van Leijten om het opt-insysteem voortaan toe te passen bij slimme meters haalde het niet. Dat is jammer. Een zelfverzekerde overheid zou consumenten ervan kunnen overtuigen om zelf actief te kiezen voor de uitleesfunctie. Want hoe nobel het doel – energiebesparing – ook is, de overheid moet de burger voorzien van informatie om een afgewogen keuze te kunnen maken. Ze moet ons beschermen tegen de datahonger van private bedrijven en daarin zelf het goede voorbeeld geven.
Alles bij de bron;VrijNederland [alleen op 17-05-2023 gratis te lezen]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nederlandse inlichtingendienst Team Openbare Orde Inlichtingen bespioneert volgens onderzoek van RTL Nieuws op illegale wijze veelal onschuldige burgers.
De betreffende inlichtingendienst zou op basis van regels van de Politiewet individuen en groepen volgen als er indicatie is dat de betrokkenen een dreiging vormen voor de openbare orde, aldus RTL Nieuws. Volgens de nieuwsdienst worden daarvoor uiteenlopende technieken toegepast, van het infiltreren van groepen tot het stiekem volgen van mensen, fysiek en online. Ook zouden betaalde informanten worden ingezet voor informatievergaring.
Politieagenten zelf wordt ook gevraagd om informatie te registreren over subjecten met een zogenoemd CTER-label. Personen of groepen kunnen een Contra Terrorisme Extremisme Radicalisering-label krijgen als de TOOI vindt dat er een mogelijk risico voor de verstoring van de openbare orde is. Er zijn acht van dergelijke CTER-labels; iemand kan een algemene dreiging vormen, of bijvoorbeeld gelabeld worden als jihadistische terrorist, linkse of rechtse extremist, separatist of dier- of milieu-extremist.
Volgens RTL Nieuws hebben meerdere deskundigen laten weten dat het vermoeden dat iemand de openbare orde zou gaan verstoren 'volstrekt onvoldoende' is om daaropvolgend een inbreuk op de privacy van diegene te maken. Er zou daarnaast onduidelijkheid zijn over wat het TOOI precies verstaat onder deze dreiging van de openbare orde.
Het Team Openbare Orde Inlichtingen werd in 2013 opgericht als zelfstandige inlichtingendienst voor de Nationale Politie. De dienst moet informatie winnen over potentiële plegers van verstoringen van de openbare orde.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Inlichtingendiensten MIVD en AIVD mogen onder een tijdelijke wet die in de maak is te lang gegevens van onschuldige burgers bewaren, vindt de Raad van State. De belangrijke adviseur van het kabinet vindt dat het wetsvoorstel daarom moet worden aangepast voordat het wordt behandeld in de Tweede Kamer.
Het kabinet wil de bevoegdheden van de inlichtingendiensten verruimen om zich beter te kunnen weren tegen landen die een offensief cyberprogramma hebben. De Raad stelt vast dat de wetswijziging niet alleen gaat over gegevens die worden onderschept van zulke landen, maar ook van onschuldige burgers. Vooral vanwege dat laatste moeten volgens de regeringsadviseur strenge eisen worden gesteld.
De nieuwe wet gaat over zogeheten ‘bulkdata’, oftewel grote hoeveelheden gegevens van burgers en organisaties. Daar zit veel informatie tussen van mensen naar wie geen onderzoek loopt en waarschijnlijk ook nooit onderzoek naar zal lopen. In de huidige versie van de wet moet na anderhalf jaar worden beoordeeld of zulke gegevens nog relevant zijn. Zo niet, dan moeten de bulkdata worden verwijderd.
De nieuwe wet geeft de verantwoordelijke ministers de mogelijkheid om de bewaartermijn jaarlijks te verlengen.
De regeringsadviseur vindt echter dat duidelijker in de wet moet staan onder welke voorwaarden het is toegestaan gegevens langer te bewaren. “Ook moet duidelijk zijn dat de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de burger eindig is”, zo luidt het advies. Daarom moet het volgens de Raad duidelijk op papier staan hoe lang de gegevens maximaal mogen worden bewaard. Eventueel kan nog in de wet worden opgenomen dat hier in uitzonderingsgevallen van mag worden afgeweken, schrijven de adviseurs.
Alles bij de bron; NieuwsNL
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Regelgeving voor het monitoren van burgers via social media voor gemeenten laat op zich wachten. Het is experts op gebied van privacy, openbare orde en veiligheid en burgemeesters nog niet gelukt om overeenstemming te vinden over een handreiking hierover. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Alexandra van Huffelen.
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden Hogeschool bleek vorig jaar dat monitoring van sociale media in vrijwel alle gemeenten plaatsvindt. Dat gebeurde onder meer met anonieme accounts. Met de nieuwe regels moet er een basis ontstaan waarmee gemeenten op wettelijke basis burgers op sociale media mogen monitoren.
Uit een ander onderzoek van AG Connect en Trouw is ook duidelijk geworden dat overheden, waaronder gemeenten, op grote schaal tweets verzamelen zónder dat twitteraars daarover worden geïnformeerd.
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De overheid verwerkt al jaren persoonsgegevens voor het verstrekken van het energielabel aan woningeigenaren zonder dat het hiervoor een juridische grondslag heeft, zo heeft minister De Jonge voor Volkshuisvesting in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Via het energielabel wordt informatie over de "energieprestatie" van de woning gegeven. De overheid verstrekt de labelafschriften sinds 2015 via energielabelvoorwoningen.nl en sinds 1 april 2021 via MijnOverheid.
"Om het afschrift van het energielabel beschikbaar te kunnen stellen, verwerkt Logius het BSN, het adres en het energielabel afschrift van de persoon die ingelogd is. Logius heeft geconstateerd dat de juridische grondslag hiervoor ontbreekt", aldus De Jonge.
Het ontbreken van de grondslag is volgens de minister in eerdere analyses niet aan het licht gekomen en geldt zowel voor woningeigenaren als huurders. Vanaf 1 juli zal DigiD- en MijnOverheid-aanbieder Logius wel over de benodigde grondslag beschikken om het verwerken van de persoonsgegevens onder de AVG te kunnen uitvoeren.
De Jonge stuurt de Tweede Kamer een nieuwe Data Protection Impact Assessment (DPIA), aangezien degene die vorig jaar werd verstuurd onvolledig is. Via een DPIA worden privacyrisico's in kaart gebracht en hoe die kunnen worden verholpen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil toelichting van minister Hoekstra van buitenlandse zaken over de software die gebruikt wordt bij het verwerken van visumaanvragen. Het algoritme werkt mogelijk discriminatie in de hand.
....De toezichthouder vreest dat de software discriminatie in de hand werkt, omdat automatische selectie op basis van nationaliteit en afkomst invloed zou hebben op de uitkomst van de procedure. De AP baseert haar zorgen op inzage van talloze documenten en gesprekken met de voormalige ‘functionaris gegevensbescherming’ van het departement.
Die trok al eerder aan de bel. In 2021 trok hij twee conclusies. Het inhuren van private buitenlandse partijen voor de gegevensverwerking van visumaanvragers zou privacy in gevaar brengen. En het visumalgoritme IOB heeft mogelijk een discriminerend karakter.
Voor de slechte beveiliging van gevoelige persoonsgegevens gaf de AP vorig jaar al een boete van 565.000 euro en een dwangsom van 50.000 euro aan Buitenlandse Zaken. Die beveiligingslekken zijn intussen gedicht.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen vanwege het schenden van de rechten van burgers. Zo hield de NCTV illegaal burgers op sociale media in de gaten, faciliteerde hij illegale surveillancepraktijken van Defensie en financierde hij illegale onderzoeken van gemeenten waarbij private bedrijven werden ingehuurd om zonder aanleiding te infiltreren in moskeeën. Dat hoort helemaal niet bij de verantwoordelijkheden van de coördinator, maar deed hij toch.
De wanpraktijken van de NCTV waren destijds één van de redenen dat toenmalig minister Grapperhaus de Big Brother Award won.
Om de misstanden te rechtvaardigen kwam er een wetsvoorstel, dat onder andere een "inlichtingentaak" voor de NCTV zou introduceren, waardoor het een soort derde geheime dienst zou worden. Hierover waren wij, samen met bijvoorbeeld Amnesty International, erg kritisch over in de kamer. We legden de Tweede Kamer –op hun uitnodiging– uit waarom dat wetsvoorstel volstrekt onacceptabel was.
Naar aanleiding van alle kritiek is er nu een nieuw wetsvoorstel waarin de taken en bevoegdheden van de NCTV duidelijker worden omschreven. Het voorstel schrapt de zelfstandige analysetaak en legt de coördinatiefunctie van de NCTV vast. Het is een stap in de goede richting, aangezien de NCTV zich voortaan zal richten op zijn kerntaak: namelijk het coördineren.
Dit laat zien dat het dus wél mogelijk is om steeds verder uitbreidende surveillancebevoegdheden een halt toe te roepen. Toch is er ook nog ruimte voor verbetering in het afbakenen van de taken van de coördinator. Uitvoeringsinstanties zoeken binnen het veiligheidsdomein vaak de grenzen van de wet op en gaan daar overheen. Daarom is het heel belangrijk dat de afbakening van hun bevoegdheden heel duidelijk wordt gedaan.
Op sommige punten is het in het huidige voorstel goed afgebakend, maar er zitten nog onduidelijkheden in. Hoe zit dat bijvoorbeeld met het signaleren, analyseren en duiden van trends en fenomenen, de toegang tot publiek toegankelijke bronnen en het gebruiken van technische hulpmiddelen daarbij?
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie maakt geen gebruik van real-time gezichtsherkenning in de publieke ruimte. "Dat is aan alle kanten zeer afgebakend", zo liet minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid vorige week tijdens een debat van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid weten. De politie is van plan om in toekomst gezichtsherkenningstechnologie operationeel in te zetten en kwam begin dit jaar met een kader dat dit mogelijk moet maken.
SP-Kamerlid Leijten stelde daarop dat gezichtsherkenning niet mag. "Dat staat in het regeerakkoord. De Politiewet geeft er geen wettelijk kader voor of geen wettelijke grondslag voor, maar er is nu wel een soort experimenteertitel waarmee er dingen kunnen. De technologie gaat altijd voor met wat wij willen. Als de technologie iets mogelijk maakt, dan zet je het heel snel in. De vraag of het wenselijk is, of het het werk verbetert, of wij dat zelf willen - wat doen wij met die data, worden die opgeslagen en waar eindigt dat? - hebben we nog niet beantwoord", merkte het SP-Kamerlid op.
Ze vroeg vervolgens of de minister de toepassing van gezichtsherkenning door de politie in de praktijk op dit moment wil weergeven, zodat duidelijk wordt wat die inhoudt. Daarop antwoordde Yesilgöz dat het kabinet over een maand met een brief over de inzet van gezichtsherkenning komt en dat die mogelijk de vragen van Leijten beantwoordt, anders kunnen die in een debat aan bod komen, aldus de minister.
Alles bij de bron; Security