De Belastingdienst levert persoonsgegevens door op grond van de Intergovernmental Agreement (IGA), een bilateraal verdrag dat eind 2013 tussen Nederland en de VS is afgesloten.
Via het verdrag wordt uitvoering gegeven aan de Amerikaanse Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Deze wet is opgesteld om ervoor te zorgen dat Amerikaanse belastingplichtigen, die vermogen buiten de VS aanhouden, correct belastingaangifte doen bij de Amerikaanse belastingdienst IRS. Deze wet richt zich op tegoeden van Amerikaanse burgers bij buiten de VS gevestigde financiële instellingen, waaronder ook Nederlandse instellingen.
Volgens de rechtbank voldoet de gegevensverwerking aan de AVG en verstrekt de Belastingdienst niet onrechtmatig gegevens aan de IRS. Er is daardoor geen aanleiding voor de Autoriteit Persoonsgegevens om handhavend op te treden.
Alles bij de bron; Security
De overheid begint op 1 januari 2026 met het verwijderen van persoonlijke gegevens van moslims die onrechtmatig zijn verzameld.
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verzamelde tussen 2016 en 2019 onrechtmatig persoonlijke gegevens van moslims. Dat gebeurde tijdens een onderzoek naar personen, organisaties en netwerken binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen. De moskeeën en leden waren niet op de hoogte van het onderzoek.
Het verzamelen van die persoonsgegevens was illegaal en discriminerend, oordeelde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De privacytoezichthouder droeg de overheid op 11 april dan ook op "over twee maanden" de onrechtmatig verzamelde gegevens te vernietigen.
Op dit moment is duidelijk dat de overheid van zeker 206 moslims onrechtmatig de persoonsgegevens heeft verwerkt. Dertig van hen hadden zelf zo'n inzageverzoek ingediend. In de andere 176 gevallen kwam de overheid de onrechtmatigheden zelf op het spoor.
Alles bij de bron; NU
De politie heeft het ‘internationaal verdachte cyberplatform’ Cracked.io offline gehaald en 126 gebruikers geïdentificeerd en per gebruiker zijn de strafbare feiten in kaart gebracht. Op het forum werden gegevens en tools voor onder meer hacking en cracking en andere vormen van cybercrime verhandeld.
Volgens de politie staat het platform bekend om het aanbieden van gelekte data, illegale software en tutorials voor het plegen van fraude. Dit zou kunnen leiden tot het daadwerkelijk plegen van delicten zoals hacking, phishing en bankhelpdeskfraude. Via het forum werden tools om computers of software te hacken en miljoenen persoonsgegevens verhandeld.
Vanuit Europol hebben meerdere landen zich het afgelopen jaar beziggehouden met het veiligstellen en neerhalen van de door het forum gebruikte servers en het identificeren en vervolgen van de beheerders. Hierdoor kon Team Cybercrime van Zeeland-West-Brabant zich bezighouden met de identificatie van Nederlandse gebruikers.
Alles bij de bron; Beveiliging
Nederlandse overheden gebruiken in toenemende mate clouddiensten van Microsoft, Amazon en Google, de drie Amerikaanse techreuzen kunnen vaak een groot pakket leveren voor een relatief goede prijs. Kleinere, Europese leveranciers maken bij aanbestedingen vaak weinig kans. Zij dreigen daardoor uiteindelijk ten onder te gaan.
Daarom stellen NSC en GroenLinks-PvdA in een intiatiefnota dat minstens 30 procent van de cloudleveranciers aan de overheid Nederlands of Europees moet zijn. Die initiatiefnota werd overigens al geschreven voordat president Trump aan de macht kwam. Tijdens het debat van vandaag merkten veel Kamerleden op dat zijn aantreden het probleem alleen maar dringender heeft gemaakt.
Nu al zouden Amerikaanse inlichtingen- en opsporingsdiensten informatie kunnen verzamelen uit Nederlandse e-mails in hun cloud. De Verenigde Staten zouden zelfs nog een stap verder kunnen gaan, door mailboxen of websites van Nederlandse ministeries te blokkeren.
Dat dat geen doemdenken is, bewijzen de Amerikaanse sancties tegen het Internationaal Strafhof. De hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof heeft geen toegang meer tot zijn Microsoft-mailbox.
GroenLinks-PvdA-Kamerlid Kathman, één van de initiatiefnemers zegt "De geopolitieke situatie maakt dat het eigenlijk niet kan. ICT hoort thuis in het hart van de politiek. Hier komen geopolitiek, veiligheid en economie samen."
"We zijn te laks en te naïef geweest", vindt ook NSC-Kamerlid Six-Dijkstra, de andere initiatiefnemer. "Als gevolg daarvan kunnen we weinig Europees tegenwicht in de cloudsector bieden."
In het percentage ziet Szabó niets, Vrijdag zal hij in zijn digitaliseringsstrategie aankondigen dat hij wel centraler clouddiensten wil gaan inkopen, waardoor Nederlandse en Europese bedrijven wat meer zekerheid krijgen.
Alles bij de bron; NOS
De minister van Justitie en Veiligheid krijgt toch niet de mogelijkheid om organisaties te verbieden omdat ze ondermijnend zouden zijn. De Eerste Kamer heeft een voorstel voor een wet die dat mogelijk moest maken verworpen. De senatoren vinden het risico op misbruik te groot.
Het plan was aanvankelijk vooral bedoeld om criminele motorbendes aan te pakken, maar critici vrezen dat het middel breder kan worden ingezet. Een minister zou om politieke redenen een organisatie kunnen verbieden die hem of haar onwelgevallig is.
De afgelopen tijd hebben actiegroepen als Greenpeace, Extinction Rebellion (XR) en Farmers Defence Force (FDF) zich kritisch uitgelaten over het wetsvoorstel. Volgens de boerenactiegroep FDF zou de wet een inbreuk zijn op de vrijheid van vereniging. Greenpeace zei dat het voorstel zo vaag was geformuleerd dat ook vreedzame protestbewegingen erdoor kunnen worden geraakt.
Het wetsvoorstel was oorspronkelijk een initiatief van VVD, PvdA, CDA, ChristenUnie en SGP en werd in 2020 met ruime meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer. Vijf jaar later oordeelt de senaat dus anders.
Alles bij de bron; NOS
Staatssecretaris Szabó (Digitalisering en Koninkrijksrelaties) vraagt de Tweede Kamer toestemming voor het verlenen van instemming aan het herziene EU-voorstel voor een verordening inzake identiteitskaarten en verblijfsdocumenten.
De JBZ-Raad zal hierover naar verwachting besluiten op 12-13 juni 2025.
.............De huidige verordening, Verordening (EU) 2019/1157, is vastgesteld op basis van artikel 21, lid 2 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), en trad in werking op 1 augustus 2019. De bepalingen ervan zijn sinds 2 augustus 2021 van toepassing.
De verordening heeft betrekking op:
− identiteitskaarten afgegeven door lidstaten aan hun onderdanen;
− verblijfsdocumenten afgegeven aan EU-burger en hun familieleden op basis van Richtlijn 2004/38/EG inzake het vrij verkeer.
Op 21 maart 2024 verklaarde het Hof van Justitie van de Europese Unie de verordening ongeldig in zaak C-61/22 Landeshauptstadt Wiesbaden, op grond van het feit dat deze was vastgesteld op een onjuiste rechtsgrondslag. In plaats van artikel 21, tweede lid, van het VWEU (gewone wetgevingsprocedure), had artikel 77, derde lid, van het VWEU (bijzondere wetgevingsprocedure die met name eenparigheid van stemmen vereist binnen de Raad) als rechtsgrondslag moeten worden gebruikt, omdat de bepalingen raken aan grensoverschrijdende controle en documentvereisten.
Het Hof oordeelde daarnaast dat de verplichte opname van vingerafdrukken in identiteitskaarten een gerechtvaardigde beperking vormt van de grondrechten op eerbiediging van het privéleven en bescherming van persoonsgegevens.
Alles bij de bron; RijksOverheid
De Autoriteit Persoonsgegevens is kritisch over de wijzigingen van de Archiefwet die OCW minister Eppo Bruins voorstelt.
In een verplichte wetgevingstoets stelt de toezichthouder dat Bruins’ voorgenomen aanpassingen ten koste gaan van de bescherming van gevoelige persoonsgegevens in de oorlogsarchieven.
De kwestie draait om het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR), het grootste oorlogsarchief van Nederland, met strafdossiers van 425.000 mensen die vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn onderzocht op collaboratie met de Duitsers.
Wat volledige openbaarmaking zo gevoelig maakt, is dat de archieven ook privacygevoelige informatie bevatten van mensen die nog leven. Volgens de AP gaat het om „honderden tot meerdere duizenden” mensen.
Om die reden besloot minister Bruins eind vorig jaar om volledige openbaarmaking uit te stellen, eveneens na een waarschuwing van de AP.
Via een wijziging van de Archiefwet wil Bruins alsnog regelen dat het CABR op termijn volledig online doorzoekbaar wordt. De AP vindt dat te ver gaan. Het „heft de wettelijke bescherming van de persoonsgegevens van levende mensen in veel gevoelige archieven in feite op”
Morrelen aan de Archiefwet heeft bovendien niet alleen gevolgen voor het CABR, zegt de AP tegen NRC, „maar ook voor dossiers inzake Srebrenica, MH17 en de Watersnoodramp”.
De AP vindt dat er in de wet stevige regels moeten komen om de privacy van levende mensen te beschermen. Ook zouden er technische maatregelen moeten komen, zoals een verbod op kopiëren en het afschermen van informatie die buiten een zoekopdracht valt.
Bruins gaat niet mee in de AP-aanbeveling om ingevoerde zoektermen van bezoekers te laten registreren, omdat hij dat „ethisch bezwaarlijk” vindt. „Dit kabinet heeft meermaals benadrukt dat de overheid moet uitgaan van vertrouwen jegens burgers. Het controleren van het zoekgedrag van die burgers staat daar haaks op”, aldus de minister.
Alles bij de bron; NRC
Vraag 3
Deelt u de mening dat dergelijke huisbezoeken als zeer intimiderend kunnen worden ervaren door mensen die overwegen te demonstreren? Waarom wel of niet? Kunt u hierbij ingaan op de zorgen over een mogelijk ‘chilling effect’, waarbij demonstranten ontmoedigd worden om gebruik te maken van hun demonstratierecht?
Antwoord op vraag 3
Ik kan mij voorstellen dat een huisbezoek door politie indruk kan maken. In het kader van demonstraties kunnen huisbezoeken worden afgelegd door politie. De politie kan informatie over de aard en omvang van een demonstratie proberen te verzamelen. Juist om de demonstratie goed te kunnen begeleiden.
Overheidsoptreden rondom demonstraties is niet gericht op het ontmoedigen van deelname aan demonstraties
Vraag 10
Bent u van mening dat deze vorm van preventief optreden bijdraagt aan het vertrouwen in de politie en de overheid? Hoe waarborgt u dat burgers niet worden afgeschrikt om gebruik te maken van hun demonstratierecht?
Antwoord op vraag 10
Van de overheid mag worden verwacht dat het demonstratierecht wordt gefaciliteerd en er daarmee ook voldoende ruimte is om te demonstreren, maar ook dat dat op een veilige manier gebeurt. Daarom is het belangrijk dat wanneer het in het kader van de politietaak noodzakelijk is om contact te leggen in ieder concreet geval moet worden afgewogen of er minder ingrijpende middelen beschikbaar zijn om het beoogde doel te bereiken.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Minister Van Weel van Justitie en Veiligheid moet opheldering geven over het lekken van persoonsgegevens door ambtenaren aan criminelen. Aanleiding voor de Kamervragen is de aanhouding van een Amsterdamse ambtenaar.
De man wordt ervan verdacht dat hij gedurende een langere periode op verzoek van anderen adressen heeft opgezocht in de gemeentesystemen. Op die adressen hebben vervolgens explosies of andere geweldsincidenten plaatsgevonden, zo liet het Openbaar Ministerie (OM) vorige week weten.
De ambtenaar had vanuit zijn functie als administratief medewerker toegang tot meerdere systemen waaronder de Basisregistratie Personen. Hierin zijn adres- en persoonsgegevens van Nederlanders op te vragen. Het OM denkt dat de man, waarschijnlijk tegen betaling, voor criminele contacten specifieke adressen in heel Nederland opzocht en die aan hen doorgaf. Verder heeft het OM het vermoeden dat de verdachte wist dat de doorgegeven informatie werd gebruikt voor het plegen van ernstige misdrijven. Daarom wordt hij ook verdacht van medeplichtigheid aan deze misdrijven.
Alles bij de bron; Security
Minister Van Weel van Justitie en Veiligheid stuurt hiervoor een wijzigingsvoorstel van de huidige Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden (Wet DNA-V) naar de Tweede Kamer. Met deze wetswijziging kan worden voorkomen dat geen celmateriaal beschikbaar is van personen die na hun veroordeling onvindbaar zijn.
Op dit moment wordt celmateriaal afgenomen nadat iemand voor een ernstig misdrijf is veroordeeld. Een deel van de veroordeelden komt echter niet opdagen en is onvindbaar, waardoor hun DNA-materiaal niet kan worden opgenomen in de databank. Met dit voorstel wordt het moment van afname naar voren gehaald: tijdens het opsporingsonderzoek, als iemand verdacht wordt van een ernstig misdrijf.
Dit betekent niet dat het direct mag worden gebruikt voor DNA-onderzoek. Van het celmateriaal wordt pas een DNA-profiel opgesteld en verwerkt in de DNA-databank nadat iemand is veroordeeld. Gebeurt dat niet, dan wordt het celmateriaal vernietigd.
De Raad van State heeft geadviseerd over dit voorstel, waarna een aantal wijzigingen is doorgevoerd. Nu volgt behandeling in de Tweede en Eerste Kamer.
Alles bij de bron; Beveiliging