Zegt de datum 25 mei 2018 je nog iets? Op die dag trad de nieuwe Europese privacywet in werking. De GDPR (General Data Protection Regulation) of in goed Nederlands AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) bracht een groot aantal veranderingen. Zo mag persoonsgegevens verzamelen niet zomaar en heb je altijd recht op inzage.

Hoe is het twee jaar later in de praktijk? Ervaar jij meer privacy door de strengere wet, of heb je het idee dat het er door allerlei verplichte toestemmingen moeten geven juist op achteruit is gegaan. Stem in de weekend poll!

(Zie je geen poll? Dan staat er waarschijnlijk een iets te enthousiaste adblocker aan. Geeft niets, maar zet ‘m even uit om te stemmen.)

Bron; 1MoreThing


 

Gebruik je je computer niet meer en wil je deze pc verkopen? Zorg dan dat je al je persoonlijke gegevens wist. Bovendien zijn er wat trucjes om je pc nog wat sneller te maken, voordat je deze verkoopt. Wij geven je enkele tips.

1. Back-up maken

2. Uitloggen op al je accounts

3. Leegmaken of Verwijder harde schijf

Er zijn verschillende manieren om je oude pc van hand te doen. De meest voor de hand liggende is door een advertentie op Marktplaats of een vergelijkbare site. Je kunt er ook voor kiezen om je pc of laptop in te ruilen. Er zijn diverse websites, zoals QX SystemsComputerCenter en RoBoWeb, waar je wat vragen over je apparaat moet beantwoorden en vervolgens een aanbod krijgt.

Wil je je pc of laptop voorlopig toch niet verkopen, dan kun je misschien nog wat doen om de levensduur van het apparaat te vergroten. Zo kun je bijvoorbeeld je pc grondig opschonen, je hardware upgraden of het een en ander ‘tunen’.

Alles bij de bron; CompTotaal


 

Al maanden uit Bits of Freedom kritiek op de ondoordachte wijze waarop technische maatregelen worden aangedragen als wondermiddelen. Vanuit steeds meer hoeken klinkt dezelfde verontwaardiging. Na de Autoriteit Persoonsgegevens en de Raad van State, halen nu ook Tweede Kamerleden verhaal bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Terwijl de regering technologisch wondermiddel na technologisch wondermiddel uit de hoge hoed tovert, wordt de vraag of die technologische maatregelen de grote beloften wel waar kunnen maken steeds luider gesteld. 

Het wetsvoorstel waarmee telecomproviders verplicht worden verkeers- en locatiegegevens te verstrekken is inmiddels onder de loep genomen door de Autoriteit Persoonsgegevens, de Raad van State en de Tweede Kamer. En maar liefst negen van de vijftien partijen in de Tweede Kamer hebben kritische vragen gesteld over het wetsvoorstel. 

Waarbij de hamvraag is: waar hebben we deze maatregel eigenlijk voor nodig? Hoe gaat deze data bijdragen aan het tegengaan van verspreiding van het virus? En hoe zou dat dan precies werken? Daar lijkt nog niet goed over nagedacht. Want als we willen weten waar te veel drukte is om daarop te anticiperen, zijn we met deze data, die altijd vertraagd wordt aangeleverd, eigenlijk te laat. Als we kwetsbare groepen (zoals ouderen) willen beschermen, krijgen we met deze data geen goed beeld want ouderen hebben minder vaak een telefoon.

De Tweede Kamerleden vragen zich terecht af of deze plannen nog uit te leggen zijn. Stuit het ministerie in haar denkproces zelf ook niet op de nodige errors, vragen wij ons inmiddels af.

Wat wel helder is, is dat deze wetswijziging een behoorlijke inbreuk maakt op onze grondrechten. Dit wetsvoorstel is daar volkomen aan voorbij gegaan. Ook wordt amper ingegaan op alternatieven. Met deze slordige en vluchtige manier van werken, wordt er met de pet naar gegooid en dat kan niet, vinden niet alleen wij, maar ook veel partijen in de Tweede Kamer.

Wij ergeren ons sinds de eerste aankondiging van de crisismaatregelen aan het gemak waarop er over onze rechten en vrijheden heen wordt gewalst. De ijdele hoop dat dit bijdraagt aan een oplossing, zonder fatsoenlijk na te denken over een probleemstelling, draagt vooral bij aan nog grotere problemen voor onze rechtsstaat. Daarom roepen we, net als Tweede Kamerleden, de Raad van State en de Autoriteit Persoonsgegevens, op dat het ministerie van Economische Zaken en Klimaat nou eens stopt met hun dagdromerij. In plaats daarvan vragen wij nu een realistische onderbouwing van de noodzaak van de wetswijziging of om gewoon toe te geven dat dit geen goed idee is.

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom


 

China legt een gigantische database aan met daarin het DNA van alle 700 miljoen Chinese mannen en jongens. Al sinds 2017 is de politie er bezig om van iedereen - vrijwillig, zegt de overheid - een DNA-staal te nemen. 

De databank is volgens Peking nodig om de criminaliteit beter te kunnen bestrijden en daders sneller te kunnen vatten. Waarnemers beschouwen het vooral als een nieuwe stap in het nu al indrukwekkend hightech controleapparaat dat de Chinese overheid bouwt om zijn inwoners in de gaten te houden.

Peking krijgt daarbij hulp uit Amerikaanse hoek. Het bedrijf Thermo Fisher uit Massachusetts heeft een miljoenendeal met de Chinese overheid gesloten om een grote hoeveelheid DNA-testkits te leveren aan de Chinese politie om de testen te doen. Verschillende Amerikaanse politici hebben het bedrijf daarover geïnterpelleerd, maar volgens Thermo Fisher is er niets illegaals aan de verkoop.

Mensenrechtenbewegingen roeren zich intussen ook in het debat. Ze vrezen dat China via die DNA-database de etnische en religieuze minderheden nog strakker onder controle zal proberen te krijgen. 

Alles bij de bron; Nieuwsblad [Thnx-2-Luc]


 

Klantdata in Google Analytics bevat regelmatig persoonlijke en privacygevoelige informatie. Wat is PII (persoonlijk identificeerbare informatie) en waarom is het belangrijk?

Persoonlijk identificeerbare informatie is informatie die gebruikt zou kunnen worden om een individu te traceren of te bereiken. Voorbeelden van PII zijn:

  • E-mailadressen
  • Voornamen, achternamen en gebruikersnamen
  • Adresgegevens en postcodes
  • Telefoonnummers
  • Burgerservicenummers
  • GPS coördinaten

Google heeft in haar gebruiksvoorwaarden aangegeven dat het verboden is om deze persoonlijk identificeerbare informatie in Google Analytics op te slaan. Als dit toch (vaak onbewust) wordt opgeslagen, riskeer je een waarschuwing of andere maatregelen vanuit Google. Daarnaast, afhankelijk van de locatie van je website, kunnen er lokale, nationale en continentale wetgevingen zijn waardoor er specifieke regels gelden rondom het opslaan van persoonsgegevens. In Europa is de GDPR/AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) daar het meest bekende voorbeeld van. Met de aanwezigheid van persoonsgegevens in Google Analytics riskeer je op dat gebied zelfs een boete.

Er zijn verschillende paden waarmee persoonsgegevens in Google Analytics terecht komen. De meest voorkomende zijn:

  • Je hebt ingesteld dat je zoektermen wil meten. Een gebruiker vult vervolgens zijn of haar gegevens in in de zoekbalk. Dit wordt dan doorgestuurd naar Google Analytics (het zal je verbazen hoeveel bezoekers hun e-mailadres invullen in de zoekbalk omdat dit wordt verward met de functie om in te loggen).
  • Je hebt ingesteld dat je ingevulde formulieren met een foutmelding wil meten: de persoonsgegevens van de gebruiker komen zo in Google Analytics terecht.
  • De gegevens worden meegestuurd in de URL-parameters om een functionele reden. Bijvoorbeeld bij een nieuwsbrief en/of een doorverwijzing op de website.
  • De data is handmatig geïmporteerd in Google Analytics.

Wat kun je doen met de persoonlijke data die al in Google Analytics terecht is gekomen? Google biedt twee oplossingen om deze data achteraf te verwijderen.

  1. Data Deletion Request: met deze functionaliteit binnen Google Analytics kun je een verzoek indienen bij Google. Je kiest een tijdsperiode en je geeft aan in welke dimensie de persoonsgegevens terecht zijn komen. Wees ervan bewust dat Google dan wel alle data van die dimensie binnen die tijdsperiode verwijdert! Als bijvoorbeeld slechts een heel klein percentage van je pagina’s een e-mailadres bevat, dan wordt alle data rondom paginaweergaven verwijderd! Dit is dus een belangrijke maar moeilijke afweging. Meer informatie over deze functionaliteit kun je hier lezen.
  2. User Deletion API: Google heeft een manier ontwikkeld waarmee je specifieke bezoekers (op basis van hun ClientID) kunt verwijderen uit Google Analytics. Met deze functionaliteit kun je alleen de specifieke bezoekers waarvan persoonlijke data is opgeslagen verwijderen. Deze oplossing heeft daarmee minder impact dan de Data Deletion Request, maar alsnog zul je data missen. Meer informatie over deze oplossing vind je hier.

Alles bij de bron; Emerce


 

In Nederland lopen zo’n tienduizend onvindbare veroordeelden. Om hen te vinden, worden veel openbronnen geraadpleegd. Met ‘het uitpluizen van sociale media’ en de politie-app Executie en Signalering zijn de afgelopen jaren in totaal 1466 voortvluchtige criminelen opgepakt.

Minister Sander Dekker van Rechtsbescherming wil het Fugitive Active Search Team (FAST) daarom ook voor andere straffen laten zoeken. Het team werd in 2016 opgericht en tussen oktober 2018 en februari 2020 zijn 963 veroordeelden opgespoord, aangehouden en vastgezet

Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace


 

Dat we vrij kunnen bewegen en spreken, danken we aan de grondrechten. Ze vormen het fundament van onze democratie. Tot half maart leek dat vanzelfsprekend. Toen kwam corona.

We zijn een paar maanden verder. Het leven komt weer langzaam op gang. En juist nu wil de regering verder snoeien in onze vrijheden met een ingrijpende ‘Tijdelijke wet maatregelen Covid-19’, de zogenaamde Coronawet. 

De wet verlengt de beperkingen voor minstens een jaar met mogelijkheden tot onbeperkte verlenging. De anderhalve meter wordt wettelijk verplicht. Zonder onderbouwing. Zonder democratisch debat. En zonder fatsoenlijke controle door diegenen over wie het gaat: de burgers.

Burgemeesters en regering krijgen een vergaande volmacht. Parlement en gemeenteraad staan praktisch buitenspel. De politie kan straks achter voordeuren ingrijpen en huisfeestjes opbreken. Demonstreren en vergaderen kunnen naar willekeur verboden worden. Vrijheid, democratie, privacy: al onze fundamentele belangen worden met de Coronawet ondergeschikt aan een breed, en vaag, begrip als ‘gezondheid’.

Wij zien zes redenen – stuk voor stuk doorslaggevend – om de wet van tafel te halen:

1. Grondrechten mogen niet zomaar opzij worden gezet. 

2. Inperking van grondrechten mag uitsluitend met instemming van het parlement. 

3. De doelstelling van een wet moet helder, concreet en meetbaar zijn. Het doel van de Coronawet is onduidelijk. 

4. Ook tijdens de looptijd van een wet moet er parlementaire controle blijven, zeker als de grondwet in het geding is. 

5. Je fundamentele vrijheid mag niet via het strafrecht en met hoge geldboetes worden ingeperkt. Maar in deze Coronawet ben je al crimineel als je iemand te dicht nadert. 

6. Een goede wet pakt niet alleen de gevolgen van een probleem aan, maar ook oorzaken zoals, in dit geval, de groeiende circulatie van goederen en mensen, de handel in dieren. Grondrechten beperken zonder tegelijk oorzaken aan te pakken is ontoelaatbaar.

Dus teken die petitie.

Alles bij de bron; Trouw & GS


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

STT Logo

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen