Wijziging van de Paspoortwet in verband met de invoering van elektronische identificatie met een publiek identificatiemiddel en het uitbreiden van het basisregister reisdocumenten...

....Artikel 4e
1. De gegevens uit het basisregister reisdocumenten kunnen worden verstrekt ten behoeve van de volgende taken of werkzaamheden aan de daarmee belaste organen en instellingen:
a. voor het in ontvangst nemen van aanvragen en het verstrekken, weigeren, vervallen verklaren, uitreiken, wijzigen, inhouden, dan wel definitief aan het verkeer onttrekken van documenten als bedoeld in artikel 2 van deze wet: de autoriteiten die belast zijn met deze taken;
b. voor het uitvoeren van artikel 25 van deze wet: Onze Minister, de Gouverneurs en de tot signalering bevoegde organen;
c. voor het laten functioneren van de voorzieningen ten behoeve van elektronisch berichtenverkeer, elektronische informatieverschaffing en elektronische authenticatie: Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
d. ter voorkoming en bestrijding van misbruik van of fraude met reisdocumenten: de organen, instellingen en personen met een wettelijke verplichting of een gerechtvaardigd belang daartoe;
e. voor de taken in het belang van de nationale veiligheid: de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst;
f. voor opsporing of voor toezicht op naleving van wettelijke voorschriften: organen en personen met een publiekrechtelijke opsporingstaak, onderscheidenlijk met een toezichthoudende taak;
g. ter identificatie van slachtoffers als gevolg van rampen of strafbare feiten: organen en personen die op grond van een wettelijk voorschrift zijn belast met deze taak;
h. ter uitvoering van de Rijkswet op het Nederlanderschap: Onze Minister van Justitie en Veiligheid;
i. ter uitvoerlegging van strafvonnissen: Onze Minister die het aangaat;
2. De gegevens uit het basisregister reisdocumenten kunnen ook worden verstrekt ten behoeve van aanvullende bij algemene maatregel van rijksbestuur aan te wijzen gevallen.
3. Ten aanzien van de verstrekkingen bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, van dit artikel wordt bij of krachtens algemene maatregel van rijksbestuur bepaald welke gegevens worden verstrekt en op welke wijze deze verstrekkingen plaatsvinden.
4. Alle overige verstrekkingen uit het basisregister reisdocumenten vinden plaats op grond van een besluit van Onze Minister naar aanleiding van een daartoe in te dienen aanvraag. In dit besluit wordt bepaald welke gegevens worden verstrekt en de wijze waarop deze gegevens worden verstrekt. Van dit besluit wordt mededeling gedaan op een voor eenieder kenbare wijze.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Burgers moeten gegevens die de overheid over hen heeft opgeslagen met andere partijen buiten de overheid kunnen delen, zo heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer laten weten. Het plan is onderdeel van het plan "Regie op gegevens", dat burgers grip en zicht op hun persoonlijke gegevens bij de overheid moet geven.

Knops onderscheidt drie vormen van regie. Zo moeten burgers hun gegevens die bij de overheid zijn opgeslagen met dienstverleners buiten de overheid kunnen delen, zoals een zorgverlener, woningcorporatie of schuldhulpverlener. De tweede vorm betreft het weigeren om gegevens te verstrekken die binnen de overheid al beschikbaar zijn. Als laatste moeten burgers hun eigen gegevens kunnen inzien en controleren, kunnen inzien welke gegevens worden en zijn uitgewisseld, en de gegevens kunnen corrigeren. 

Het delen van gegevens met organisaties buiten de overheid is een nieuwe ontwikkeling, zo laat de staatssecretaris weten "Het delen van gegevens biedt nieuwe kansen, maar brengt ook nieuwe risico's. Wie zijn gegevens deelt kan niet altijd overzien wat er daarna met die gegevens gebeurt. Gegevens kunnen zo makkelijk in verkeerde handen komen, met alle gevolgen van dien", erkent de staatssecretaris.

Een ander risico is dat er meer gegevens worden gedeeld dan nodig is en op grond van de privacywetgeving is toegestaan. Daarnaast bestaat het risico dat burgers zich gedwongen kunnen voelen om hun gegevens te delen omdat ze afhankelijk zijn van die organisatie, zoals een verhuurder of schuldhulpverlener. Om dit tegen te gaan zal de overheid "spelregels" opstellen waar organisaties waar de burger zijn gegevens mee deelt aan moeten voldoen. Deze spelregels worden in de Wet digitale overheid vastgelegd.

Alles bij de bron; Security


 

In "Terzake" hebben privacy-expert Bavo Van den Heuvel en advocate Magali Feys hun visie gegeven op het feit dat medewerkers van de Amerikaanse internetgigant Google naar opnames luisteren die gemaakt zijn via de Google Home-luidsprekers en de Google Assistant-app op smartphones. Google doet dat om de zoekmachine slimmer te maken. Soms gaat het ook om onbewuste opnames van gebruikers.

Advocate Feys is duidelijk: "De manier waarop Google dit doet, mag niet. ...Het zou wettelijk wel kunnen als Google daar zeer transparant over zou zijn, maar het wegmoffelen in kleine lettertjes mag niet."

Expert Van den Heuvel heeft het over het "stelen van data van gebruikers zonder dat ze geïnformeerd zijn". "Google wil zijn taalmotor goed ontwikkelen. ...Maar men doet het niet op de juiste manier. Men schakelt de stem van alle gebruikers gratis in. Uw stem is wel identificeerbaar, dat zijn ook persoonsgegevens onder de Europese privacywetgeving.

Beide experts zijn het erover eens dat gigant Google in staat zou moeten zijn om hun systemen zo privacy-veilig mogelijk te maken, privacy by design. "Dat is wettelijk verplicht. Kleine Belgische innovatieve startups kunnen dat. Waarom kan Google dat niet? Het is duidelijk dat Google hier faalt."

Alles bij de bron; VRT


 

In 2008 werd een wetsvoorstel behandeld om de eind vorige eeuw vastgestelde elektriciteits- en gaswet te moderniseren. In 2014 kondigde minister Kamp aan met de installatie van slimme meters te starten om in 2020 − een Europese eis − minimaal 80% van de huishoudens aangesloten te hebben. In de wet is de weigeroptie opgenomen en werd de functie geschrapt om op afstand de energievoorziening te kunnen uitschakelen. Dit laatste vooral uit angst voor cybercriminaliteit.

In veel landen zijn de nutsaansluitingen en dus ook de meters buiten het huis aangebracht. In de noordelijke landen is de meterkast echter in de woning geplaatst, dus in de privacy-omgeving van de bewoner. Dus een slimme meter wordt in Nederland in het privacy gedeelte van de bewoners geplaatst. Daarom zijn er strenge eisen gesteld aan wat de netbeheerder achter uw voordeur in uw beschermde privacy mag doen.

Volgens de wet mag de netbeheerder eens per maand uw verbruik aflezen en een keer per jaar voor de eindafrekening. Daarnaast natuurlijk op het moment van verhuizing of verandering van energieleverancier. Of in verband met vooraf aangekondigde beheer- en onderhoudswerken aan het energienet. 

De wet staat dus toe dat u de plaatsing van een slimme meter weigert. U kunt de meter laten plaatsen en niet toestaan dat de meter wordt uitgelezen. Of u weigert de plaatsing van de gratis meter helemaal en houdt uw oude (analoge of digitale) meter. Het actueel meten van uw energieverbruik kan immers veel over uw gedrag zeggen. Wanneer en hoe vaak u op vakantie bent of hoe laat u naar bed gaat. Hoe vaker het verbruik wordt gemeten hoe gedetailleerder het beeld is dat van uw huishouden kan worden opgemaakt. Vanzelfsprekend moet de netbeheerder zorgvuldig omgaan met uw data, maar alle data die is verzameld, is in principe te stelen en te misbruiken. Het veiligste is nog altijd als (onnodige) data er helemaal niet is.

De nieuwe privacywetgeving dwingt ons allemaal om het verzamelen van (vooral digitale) persoonsgebonden gegevens beperkt te houden. Hoe meer privacy data u immers verzamelt en bewaart, hoe meer er fout kan gaan. De interesse in deze verbruiksdata is groot omdat die huishoudelijke energie-gegevens van grote commerciële waarde zijn. De netbeheerder en energieleverancier mogen de meterstanden slechts gebruiken om hun wettelijke taken uit te voeren. Natuurlijk staat het iedereen vrij om − eventueel in combinatie met extra diensten − de netbeheerder en energieleverancier meer data te laten verzamelen.

Een belangrijke reden van de EU om de slimme meter in alle huishoudens te willen, was het idee dat daarmee energiebesparing mogelijk was. Echter die wens valt tot nu toe tegen. Er werd uitgegaan van 3,5 procent besparing, maar het blijkt minder dan 1 procent te zijn. Hierdoor worden ook de kosten van de vervangingsoperatie van ruim 3 miljard euro door de overheid niet terugverdiend. De slimme meter heeft dus ‘slimme gebruikers’ nodig om werkelijk verstandig met energie om te (willen) gaan. Alleen een slimme meter installeren, zal dat niet bewerkstelligen.

De slimme meter lijkt een tussenstap te zijn op weg naar een digitale nutswereld. Intelligente huizen die zelfstandig hun energiegebruik kunnen managen. Inclusief alle diensten die in en rond het slimme huis kunnen − en zullen − worden ontwikkeld. Een meedenkend huis voor eigenaar, bewoners en de wijk dat als digitale entiteit zelf zijn data meet en in beheer heeft.

Alles bij de bron; DutchIT


 

Het Controleorgaan op de Politionele Informatie start een onderzoek naar de plannen van de commissaris-generaal van de federale politie, Mark De Mesmaeker, om camera’s met gezichtsherkenning in te zetten op de luchthaven van Zaventem. Zelf houdt de politie vol dat voor dergelijke camera’s al een wettelijke basis bestaat.

De wet op het politieambt, die van toepassing is op het cameragebruik door politiediensten, laat inderdaad toe om intelligente camera’s te gebruiken, waartoe camera’s met gezichtsherkenning behoren. Het is alleen zo dat er in de wet geen mogelijkheid is opgenomen om de gegevens die op die manier worden verzameld in een databank te gieten. Zo’n ‘technische gegevensbank’ werd bij een wetswijziging in 2018 enkel toegelaten voor ANPR-data, de data voor automatische nummerplaatherkenning.

In een vraag om verduidelijking zegt de federale politie dat het de bedoeling is om niet met zo’n gegevensbank te werken. 

Het Controleorgaan op de Politionele Informatie (COC), dat waakt over het politioneel cameragebruik, reageert toch terughoudend, “Het kan inderdaad als er niet met een gegevensbank wordt gewerkt”, zegt lid-raadsheer Frank Schuermans. “Maar het blijft een heikele zaak. Ook al worden de gegevens maar een fractie van een seconde opgeslagen, dan nog is er een probleem. Bovendien zou dat gebeuren bij duizenden burgers. Ze moeten toch eens uitleggen hoe ze dat precies willen doen.”

Alles bij de bron; HLN


 

Vorig jaar zijn bijna 340.000 officiële identiteitspapieren als vermist of gestolen opgegeven. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het ministerie van BZK en de RDW.

Het gaat om paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen. Ook fraude met identiteitspapieren neemt toe: in 2018 registreerde het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude een verdubbeling ten opzichte van 2016 van het aantal meldingen van identiteitsfraude. 

Volgens staatssecretaris Knops krijgen mensen vooral online te maken met misbruik van documenten en informatie. “Daarbij komen kopieën tot stand, of andere mensen gaan jouw identiteit gebruiken en dan raakt het meteen de integriteit van het hele stelsel.”

Alles bij de bron; Beveiliging


 

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft een nieuwe versie van de KopieID-app gelanceerd die het eenvoudiger voor gebruikers moet maken om een kopie van hun identiteitsdocument te maken. Via de app zijn strepen en een watermerk toe te voegen, wat misbruik van de kopie moet voorkomen.

De nieuwe versie is van een nieuw ontwerp voorzien. Ook is het doorstrepen nu eenvoudiger gemaakt en is het watermerk beter leesbaar. Verder kan de kopie nu worden opgeslagen voor later gebruik en is het versturen vergemakkelijkt. Tevens zijn de informatieteksten uitgebreid en zijn die nu ook in het Engels beschikbaar. De KopieID-app is beschikbaar in de Apple App Store en Google Play Store.

Alles bij de bron; Security


 

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) wil voorkomen dat een boek van een Volkskrant-journalist verschijnt dat staatsgeheimen zou bevatten. In Het is oorlog, maar niemand die het ziet, dat over digitale spionage gaat, schrijft de onderzoeksjournalist over een operatie van de AIVD. Hij noemt daarbij volgens de dienst “namen van medewerkers, bronnen, operatienamen en andere informatie” waardoor hij bronnen in gevaar zou kunnen brengen.

Als het boek toch mét deze passages verschijnt, dan doet de AIVD aangifte tegen Modderkolk, gaf de dienst hem in een brief te verstaan. “Dan maakt hij zich schuldig aan een strafbaar feit, en het is onze verantwoordelijkheid om dan in actie te komen.”

Volgens de Volkskrant heeft Modderkolk in sommige passages al de schaar gezet op verzoek van de AIVD. Maar meer vindt hij niet nodig, ook omdat de operatie al is afgerond. Dat de inlichtingendienst nu naar de rechter stapt en dreigt met een aangifte tegen Modderkolk, is volgens hoofdredacteur Philippe Remarque “eigenaardig” en een “onnodig forse stap”.

Uitgever Joost Nijsen neemt de zaak nog hoger op. “Als een ‘luis in de pels’ zodanig gekuist en gestript wordt dat er geen haar in de pels meer overblijft en het boek daarmee aan geloofwaardigheid inboet, komt de onafhankelijke journalistiek en feitelijk de democratie in gevaar”, waarschuwt hij. “Dat zal een verstandige rechter zeker beamen.”

Alles bij de bron; TPO


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen