Een aantal populaire apps sturen persoonlijke informatie door naar derde partijen, zonder dat ze gebruikers daarover inlichten. Dat blijkt uit een test van The Washington Post. Op de onderzochte iPhone werden maar liefst 5.400 ‘trackers’ gevonden die stilzwijgend data verzamelen en doorsturen.

Zo’n trackers worden meestal in apps gebundeld. Het zijn kleine stukjes ingebouwde software die informatie vergaren, een beetje zoals cookies. Zo kunnen ze registreren wanneer je de app opendoet, waar je je op dat moment bevindt of welke telefoon je hebt. Ze hebben doorgaans ook toegang tot de informatie die je zelf deelt met de app, zoals je e-mailadres.

De trackers sturen verbazingwekkend veel van die informatie door naar derde partijen, in één nacht tijd stuurden de trackers op het toestel gevoelige informatie naar een dozijn bedrijven, gaande van marketingfirma’s tot onderzoeksbureaus. E-mailadres, telefoonnummer, smartphonemodel, IP-adres: alles werd doorgesluisd terwijl de gebruiker vredig lag te slapen. De trackers zaten verwerkt in populaire en doorgaans betrouwbare apps, zoals Microsoft OneDrive, Spotify, Nike en zelfs de app van The Washington Post zelf. 

Alles bij de bron; HLN


 

De nieuwe privacywet AVG is een jaar geleden ingevoerd. Het regende klachten, toch is er slechts één boete uitgedeeld. 

Alleen al in de eerste vier maanden van 2019 ontving de handhaver negenduizend klachten over vermoedelijke privacyschendingen. Die hebben op hun beurt tot de nodige maatregelen geleid. Zo zal het Bureau Krediet Registratie (BKR) persoonlijke gegevens voortaan gratis verstrekken en mag de Belastingdienst het burgerservicenummer (BSN) volgend jaar niet meer gebruiken in het btw-identificatienummer van zelfstandigen.

Maar ook de politie en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) hebben een gevoelige tik op de vingers gekregen. De ene instantie wist niet wie welk systeem raadpleegt, bij de andere club voldeed het beveiligingsniveau van het werkgevers-portaal niet. De enige boete tot nu toe was voor Uber: zes ton voor het te laat melden van een datalek uit 2016.

Uit het midden- en kleinbedrijf klinkt echter stevige kritiek op de nieuwe wetgeving. David de Nood, secretaris digitalisering, data en privacy bij MKB-Nederland en VNO-NCW, schrijft dat negen van de tien mkb-bedrijven niet volledig aan de wet kan voldoen, omdat de bepalingen 'te complex, vergaand en vaag' zijn. 

Wat De Nood bijzonder dwars zit, is dat fraudebestrijding een stuk moeizamer is geworden door de nieuwe privacywetgeving. En hetzelfde geldt voor de controle van medewerkers op drugs- en alcoholgebruik. Hij vindt verder dat het mkb onnodig op kosten is gejaagd, terwijl veel van deze kleinere bedrijven 'geen spannende data' hebben en de risico's daar dus beperkt zijn.

Alles bij de bron; AD


 

Enkele weken geleden haalde Google-CEO Sundar Pichai uit naar Apple. Volgens de topman van de zoekgigant moet iedereen privacy hebben, niet alleen mensen die dure producten kopen. Apple’s softwareman Craig Federighi reageert nu op deze aantijging.

Hij benadrukte dat privacy een fundamenteel onderdeel van de bedrijfsvoering moet zijn. “Het is niet iets dat je in een paar maanden en met een paar blogposts regelt”, zei Apple’s software-topman.

Hij doelt daarmee indirect op Google, dat de afgelopen tijd bezig is te benadrukken dat het ook veel waarde aan privacy hecht, maar bekend staat om het opbouwen van profielen van gebruikers en veelvuldige tracking via advertentie­netwerk DoubleClick, waar de zoekgigant eigenaar van is. Het verzamelen van grote hoeveelheden data om diensten beter te maken, is volgens de Apple-chef niet meer dan “valse ruilhandel”. Extra functies bouwen zonder gebruikersgegevens te verzamelen “is soms extra werk”, zegt hij. “Maar dat is het waard”.

Alles bij de bron; OneMoreThing


 

Websites waarop mensen hun gezondheidsklachten onderzoeken, overtreden massaal de regels voor cookies. Advertentienetwerken, zoals die van Google, verrijken hiermee hun gebruikersprofielen...

...Googelen, klikken en scrollen is anoniem, denken zij. Maar volgens nieuw onderzoek van de Consumentenbond, uitgevoerd door de specialisten Peter Kulche en André van Zwet, is die anonimiteit betrekkelijk. Uit een technische analyse bleek: bijna de helft van deze sites plaatst direct één of meer advertentiecookies op je computer, tablet of smartphone. Dus nog voordat je toestemming kunt geven. Zo’n ‘commerciële trackingcookie’ registreert je apparaat, je locatie én je klikgedrag. Daarmee kan een online profiel van je worden gemaakt of verrijkt, geëxploiteerd door enorme, vaak Amerikaanse advertentienetwerken. 

Programmatic display advertising, zoals deze vorm van adverteren heet, is de standaard geworden. Bedrijven die reclame willen maken, mailen niet meer de beheerder van een website, maar bieden hun advertentie aan bij Google Ads. In dat programma kunnen zij hun doelgroep selecteren op basis van vele kenmerken, zoals interesses, beroep, intenties, inkomsten, geslacht en locatie. Facebook biedt een soortgelijke dienst aan. Mensen die volgcookies accepteren, voeden dus de databases van deze advertentienetwerken en staan toe dat anderen verdienen aan hun internetgeschiedenis.

Alles bij debron; NRC


 

Precies een jaar geleden gingen de nieuwe Europese privacy-regels in. Inmiddels kunnen we vaststellen dat helemaal niemand daar iets mee is opgeschoten. Afgezien van een leger goedbetaalde adviseurs en tekstschrijvers die handenvol werk hadden aan het AVG-proof maken van uw organisatie. Verder zorgt die Algemene Verordening Gegevensbescherming nu al 12 maanden lang alleen maar voor administratieve rompslomp, verwarring en onbegrip. Zonder dat de privacy van burgers of bedrijven daarmee in de verste verte is gediend.

Zo konden de Kamers van Koophandel gewoon doorgaan met de verkoop van onze bedrijfsgegevens uit het handelsregister. Aan instanties die al die ondernemers maar bleven lastigvallen met ongevraagde telefoontjes. Ook hier bij laseurmedia.com bleven de aanbiedingen binnenkomen, soms bijna dagelijks, van energiemaatschappijen of verzekeraars of wat dan ook. Voor zzp'ers en eenmanszaken vallen veel bedrijfsgegevens nu eenmaal samen met persoonsgegevens. Die dankzij de KvK gewoon op straat liggen. In de praktijk bieden AVG-regels hier totaal geen effectieve bescherming, tegen inbreuk op de privacy.

Alles bij de bron; BNR Podcast


 

Stedin wil bij een aantal klanten met zonnepanelen de slimme meters uitlezen gedurende enkele weken in de zomer. Volgens Stedin is dat nodig om te zien waar aanpassingen nodig zijn, zodat klanten 'ook in de toekomst gegarandeerd stroom blijven ontvangen en kunnen terugleveren'.

De netbeheerder heeft hiervoor e-mails verstuurd naar zijn klanten. Het is niet precies bekend hoeveel klanten van Stedin hiervoor zijn benaderd en om welke regio of regio's het precies gaat; een woordvoerder van het bedrijf houdt het op 'enkele honderden' klanten die deze vraag hebben gekregen. In de e-mail vraagt Stedin om toestemming om de slimme meter van de bezitters van zonnepanelen 'extra' te mogen uitlezen. Vermoedelijk hebben de meeste benaderde klanten bij het afsluiten van hun energiecontract geen of beperkte toestemming verleend voor het uitlezen van hun slimme meter.

Het uitlezen van de slimme meters is volgens Stedin een eenmalige actie en dit moet plaatsvinden in de komende maand, in de periode van 11 juni tot 1 juli. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Polen heeft een klacht ingediend bij het Hof van Justitie van de Europese Unie over de nieuwe Europese auteursrechtenrichtlijn. Volgens de Poolse regering kan de richtlijn, die in april werd aangenomen, leiden tot preventieve censuur, meldt persbureau Reuters. 

Tegenstanders van de richtlijn hebben de afgelopen jaren herhaaldelijk gewaarschuwd dat de richtlijn zal leiden tot zogeheten uploadfilters. Onder de nieuwe richtlijn worden internetplatforms verantwoordelijk voor auteursrechtenschendingen door hun gebruikers.

Sociale media, discussieplatformen en videosites zullen daarom overgaan tot het installeren van een uploadfilter dat materiaal van gebruikers vooraf controleert. Dergelijke filters kunnen er onder meer toe leiden dat gebruikers geen memes meer kunnen plaatsen, omdat daarbij gebruikgemaakt wordt van materiaal waarop auteursrecht rust, stellen critici van de richtlijn.

De overgrote meerderheid van de Poolse Europarlementariërs stemde tegen de nieuwe richtlijn. Ook de meeste Nederlandse leden van het Europees Parlement zagen de nieuwe auteursrechtenregels niet zitten: alleen het CDA steunde de richtlijn.

De Poolse en Nederlandse regering waren eveneens tegen de plannen. Ook Luxemburg, Italië en Finland noemden de regels een stap terug. Volgens de EU-lidstaten die tegenstemden, ‘ontbreekt de balans tussen de bescherming van rechthebbenden en de belangen van burgers’.

Alles bij de bron; RTLZ


 

Apple staat bekend als een sterk voorvechter voor privacy van zijn klanten. Het is dan ook hoogst opmerkelijk dat tegen het bedrijf een collectieve rechtszaak is aangespannen wegens het verkopen van gegevens van zijn klanten.

Volgens de aanklacht beschuldigen klanten uit de staten Rhode Island enMichigan Apple ervan persoonlijke luisterinformatie van zijn klanten te verkopen zonder toestemming. Men beweert in het proces dat iemand een lijst met iTunes-klanten kan kopen, die aan een aantal vereisten voldoen. Zo kan bijvoorbeeld een lijst worden gekocht van mensen die een universitaire opleiding hebben genoten, een jaarinkomen boven de 80.000 dollar hebben en die country-muziek hebben gekocht in de iTunes Store. Zo’n lijst zou al te koop zijn voor ongeveer 136 dollar per duizend vermelde klanten.

De datum van de rechtszaak die in Californië worden gehouden onder de naam Wheaton vs. Apple inc. is nog niet bekend. Ook heeft Apple nog geen reactie gegeven op de aanklacht.

Alles bij de bron; OneMoreThing


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen