De gegevens van 250.000 gebruikers van Hookers.nl, een forum waar ervaringen over prostituees en escorts worden uitgewisseld, zijn gestolen en worden op internet te koop aangeboden. Het gaat om e-mailadressen, gebruikersnamen, ip-adressen en gehashte wachtwoorden. Het is onbekend wanneer de gebruikersgegevens van Hookers.nl precies zijn gestolen.
Uit de gegevens die door de NOS werden ingezien blijkt dat veel forumgebruikers een e-mailadres gebruiken waaruit hun echte naam is af te leiden. Naar aanleiding van het datalek hebben tientallen gebruikers op Hookers.nl gevraagd om hun account op te heffen.
Hookers.nl, dat melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens heeft gedaan, heeft inmiddels op het eigen forum ook een bericht over het datalek geplaatst: "....Desondanks is er een datalek ontstaan en zijn de e-mailadressen ontvreemd van alle gebruikers."
Alles bij de bron; Security
Samen met 110 (!) andere organisaties reageerde Bits of Freedom op de open brief van een paar landen die maar al te graag zien dat Facebook de bescherming jouw berichtjes verzwakt.
Minder dan een week geleden ontving Zuckerberg een brief van vertegenwoordigers van vier landen, met het verzoek om achterdeurtjes in te bouwen in Facebook’s apps. Opsporings- en geheime diensten zouden dan altijd mee kunnen lezen met jouw berichtjes. Een idioot plan van een stelletje oliebollen: zo’n bewust ingebouwde kwetsbaarheid wordt vroeg of laat ook door criminelen misbruikt.
Daarom stuurden meer dan honderd organisaties die opkomen voor vrijheid op het internet óók een open brief aan Zuckerberg. In die brief vragen we hem “to resist calls to create so-called “backdoors” or “exceptional access” to the content of users’ messages, which will fundamentally weaken encryption and the privacy and security of all users.”
De opstellers van die eerste brief hebben op spaarzame punten wel gelijk: “It is critical to get this right for the future of the internet.” Want als Facebook zwicht voor de druk van die landen, maakt dat de veel gebruikte apps als Messenger, WhatsApp en Instagram een stuk minder veilig. Maar veel belangrijker: het ondermijnt het vertrouwen van iedereen in de veiligheid en betrouwbaarheid van onze online communicatie.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
De namen, adressen, geboortedata en bankrekeningnummers van "naar alle waarschijnlijkheid" alle huidige en voormalige medewerkers van bouwbedrijf Strukton Rail zijn door een ex-medewerker gestolen, maakt het bedrijf woensdag bekend. Het gaat om duizenden mensen, bevestigt een woordvoerder.
Bovendien zijn ook de gegevens van medewerkers van Eurailscout gestolen. Dit bedrijf is voor de helft in handen van Strukton. Om hoeveel gedupeerden het in totaal precies gaat, is onduidelijk.
Uit onderzoek bleek dat de gegevens zouden zijn gestolen door een oud-medewerker die toegang had tot de systemen. Deze persoon zou er foto's van hebben gemaakt.
Een woordvoerder kon geen antwoord geven op aanvullende vragen. Zo is niet bekend waarom de gegevens van oud-medewerkers bewaard werden, en hoe ver terug deze gegevens gaan.
Alles bij de bron; NU
YouTube heeft een nieuwe handige functie uitgerold. Het videoplatform laat je nu automatisch de lijst met video’s die je in het verleden hebt bekeken wissen. De nieuwe feature die het mogelijk maakt om je bekeken en opgezochte video’s te wissen is onderdeel van de nieuwe privacy en security features die Google heeft geïntroduceerd. Dit geeft je de optie om deze data automatisch van het platform te wissen na een periode van drie of achttien maanden.
Naast de optie om je zoek- en kijkgeschiedenis automatisch te wissen, kunnen YouTube-gebruikers hun geschiedenis de-activeren door deze te pauzeren. Dit houdt volgens Google in dat je minder gepersonaliseerde ervaringen zult tegenkomen op de verschillende services van Google.
Het was al mogelijk om je Youtube geschiedenis handmatig te wissen. Dat doe je via de Myactivity-site van Google.
Alles bij de bron; Want
Twitter heeft telefoonnummers die gebruikers voor tweefactorauthenticatie hadden opgegeven voor advertentiedoeleinden gebruikt. Naast nummers ging het ook om e-mailadressen die gebruikers voor veiligheidsdoeleinden hadden verstrekt.
Het bedrijf gebruikte de voor veiligheidsredenen opgegeven telefoonnummers en e-mailadressen om gebruikers te matchen die op de marketinglijsten van adverteerders stonden. Zodoende konden deze gebruikers gericht via advertenties worden benaderd.
Hoeveel mensen hiervan het slachtoffer zijn geworden kan Twitter niet zeggen. Wel maakt Twitter excuses en zegt maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat het niet nog een keer een dergelijke fout kan maken.
Alles bij de bron; Security
Chinezen die een nieuwe simkaart of nummer willen, moeten vanaf 1 december daarbij ook gezichtsherkenning ondergaan. Zo wil het land de online veiligheid verhogen. Zo moeten ze al sinds 2013 hun identiteit laten controleren bij de aanvraag voor nieuwe telecomdiensten. Dat wordt nu drastisch uitgebreid met gezichtsherkenning. De overheid wil volgens qz.com zo 'de legitieme rechten en interesses van burgers in cyberspace beveiligen' en daarnaast telefoon- en internetfraude tegengaan.
Hoewel de maatregel formeel voor meer veiligheid en minder misbruik moet zorgen, is het voor de Chinese overheid een bijkomende poging om anonimiteit te verbannen en meer grip te krijgen op de internetactiviteiten van haar burgers. China blokkeert al jaren populaire niet-Chinese internetdiensten en websites zoals Twitter, Facebook, alle Google-diensten, wikipedia en Westerse nieuwssites. Sinds kort is ook het gebruik van VPN-verbindingen verboden. Daarmee was het mogelijk om de Chinese censuurmuur te omzeilen en alsnog geblokkeerde apps en sites te bezoeken.
Alles bij de bron; DutchITChannel
Stel je voor dat er bij de ingang van de supermarkt een medewerker met een heel groot bord voor je neus komt staan. Zij vraagt je om akkoord te gaan met dat de supermarkt jouw kijk- en koopgedrag met andere bedrijven gaat delen. Niet akkoord gaan is geen optie. Zodra je jouw handtekening hebt gezet pakt de supermarktmedewerker je telefoon en noteert jouw gebruikersnaam voor Google en voor Facebook zodat jouw aankopen makkelijker gekoppeld kunnen worden aan je koopgedrag in andere winkels. Net als je daarna door het hekje wilt stappen stuurt de medewerker je zonder iets te vragen naar een andere ingang. Daar word je onderdeel van een groepje klanten dat als een soort proefkonijnen een nieuwe indeling van de winkel uit moeten proberen. Na het afrekenen en weer op weg naar huis zie je dat de reclamezuilen in jouw straat opeens de producten tonen die je eerder in de winkel hebt bekeken.
Dit klinkt natuurlijk absurd, maar bij bijna alle Nederlandse online supermarkten is dit hoe een supermarktbezoek er vandaag de dag uit ziet...
...Bij Bits of Freedom vinden we het belangrijk om niets te doen waar we onze bezoekers toestemming voor moeten vragen. Bij ons vind je dan ook geen cookiemelding. Die is niet nodig. Welke online supermarkt heeft als eerste het lef om ook geen cookiemelding meer nodig te hebben? En waar kunnen we dus als eerste onbespied vanachter de laptop onze boodschappen doen?
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
Een Engelse rechtbank gaf dit weekend toestemming voor een massale juridische actie tegen British Airways. Zo’n 5000 getroffen klanten worden gerepresenteerd door SPG Law en 230 andere reizigers door Your Lawyers Limited. Maar dankzij de uitspraak kunnen ook alle andere duizenden getroffen passagiers een aanklacht indienen tegen BA. Zij hebben 15 maanden de tijd om zich te melden bij de advocatenbureaus.
Klanten die tijdens de hack naar de website van British Airways gingen, werden omgeleid naar een frauduleuze website. Via die nepsite werden de gegevens van de passagiers buitgemaakt door de hackers. Dat betrof zowel het inloggen, de gegevens van betaalkaarten, de reisdetails en de persoonlijke gegevens.
De hack zou in juni hebben plaatsgevonden, BA meldde het incident in september bij het Information Commissioner’s Office. De maatschappij riskeert een boete van ruim 183 miljoen pond vanwege het datalek.
Alles bij de bron; Up-in-the-Sky