Zoekgedrag verandert en de zoekmachines moeten mee. Dat blijkt onder meer uit Google Shopping Actions, dat wordt getest in Frankrijk. Bestellen en afrekenen kan in Google, dat eigenaar wordt van de klantdata.
...De consument kan voortaan rechtstreeks aankopen doen en afrekenen op elk device – ook stemgestuurd via Google Assistent. Een product wordt gespot via Google Assistent, Google Afbeeldingen of Google Search, en hop, gaat linea recta het universele winkelmandje in. Zo geeft Google retailers en merken een alternatief voor Amazon om de zoekende consument te bereiken...
...de keerzijde van GSA. Google is straks eigenaar van de klantdata als de transactie binnen het platform heeft plaatsgevonden en … Google neemt deel in de winst. Retailers gaan naar verluidt maandelijks 12 procent afdragen van de verkopen. En er is nóg iets. Aangezien klanten niet meer naar de webshop komen, wordt het klantprofiel niet verdiept en niet aangevuld. Webwinkels doen dus afstand van een stukje strategische informatie.
Alles bij de bron; MarketingFacts
Belgen zeggen wel bezorgd te zijn over hun privacy, maar tegelijkertijd denken ze vaak onvoldoende na wanneer ze persoonlijke gegevens delen. De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) kon dat nog maar eens vaststellen tijdens een experiment waaraan muzikant Ozark Henry meewerkte.
Ze lanceert de website www.beschermjegegevens.be om mensen bewuster te maken van hun privacyrechten. De test werd opgehangen aan een exclusief optreden van Ozark Henry dat dinsdagavond plaatsvond. Wie een van de 200 tickets wilde bemachtigen, moest een aantal persoonlijke gegevens invullen, zoals geboortedatum, gsm-nummer, favoriete muziekgenre of nog het laatst bezochte concert.
Meer dan 1.100 mensen hadden er geen probleem mee om die informatie, die eigenlijk overbodig was in het kader van de wedstrijd, gewoon te delen, stelt de GBA vast. Niemand nam contact op met de organisator om te weten te komen waarom zo veel werd gevraagd en wat er met de gegevens zou gebeuren.
Op de website www.beschermjegegevens.be legt de Gegevensbeschermingsautoriteit uit welke privacyrechten de mensen hebben en hoe ze die kunnen uitoefenen. “Met deze campagne willen we burgers wakker schudden en gegevensbescherming toegankelijk en duidelijk maken. Privacy mag geen ver-van-mijn-bedshow zijn, maar moet iets vanzelfsprekend zijn”, aldus GBA-voorzitter David Stevens.
Alles bij de bron; Metro
Bij antivirusbedrijf Trend Micro zijn de gegevens van tienduizenden klanten gestolen en vervolgens aan oplichters verkocht. Het gaat om namen, e-mailadressen, supportticketnummers en in sommige gevallen telefoonnummers. Volgens de virusbestrijder zijn de gegevens door een medewerker gestolen die toegang had tot de klantensupportdatabase.
Het datalek zou maximaal 120.000 mensen hebben getroffen die inmiddels zijn ingelicht.
Alles bij de bron; Security
Meerdere bedrijven hebben zonder toestemming toegang tot gegevens van Facebookgebruikers gehad, zo heeft de sociale netwerksite bekendgemaakt. Het gaat om gebruikers die onderdeel van een Facebookgroep uitmaakten. Beheerders van een groep hadden de mogelijkheid om apps, en hun ontwikkelaars, toegang tot informatie in de groep te geven.
Sinds april vorig jaar heeft Facebook dit enigszins aangepast. Wanneer een groepsbeheerder nu toestemming geeft, krijgt de app alleen toegang tot de groepsnaam, het aantal gebruikers en de inhoud van berichten. Wanneer een app ook toegang tot namen en profielfoto's wil moeten de groepsleden dit toestaan.
Uit onderzoek van Facebook blijkt dat sommige apps ondanks de beperking die in april werd ingevoerd toch toegang tot informatie van groepsleden behielden, zoals namen en profielfoto's in relatie met groepsactiviteiten. Inmiddels is deze toegang opgeheven. Het ging met name om apps voor socialmediabeheer en videostreaming.
Zo'n honderd bedrijven hebben mogelijk op deze manier gegevens van gebruikers benaderd terwijl dit niet was toegestaan.
Alles bij de bron; Security
Facebook test momenteel het gebruik van gezichtsherkenning om nepaccounts te ontmaskeren. Sociale mediaonderzoeker Jane Manchun Wong vond een 'videoselfie'-functie in de code van Facebook.
Het gaat om een scherm waarin de gebruiker wordt gevraagd om op video zijn of haar hoofd in verschillende richtingen te bewegen. De gebruiker moet zijn telefoon op ooghoogte houden en zijn hele gezicht laten zien. "Deze video kan ons helpen om je identiteit te bevestigen", staat er op het scherm. De video "wordt aan niemand anders getoond en wordt binnen dertig dagen verwijderd".
Dat Facebook deze functie test, betekent overigens niet dat deze ooit in gebruik wordt genomen.
Alles bij de bron; NU
Google, minister Dekker voor Rechtsbescherming en de Nederlandse dataverzamelaar Coosto zijn genomineerd voor de publieksprijs van de Big Brother Awards 2019. Dat meldt burgerrechtenbeweging Bits of Freedom, dat de prijs voor de grootste privacyschender van Nederland elk jaar organiseert.
Volgens Bits of Freedom werd Google bovengemiddeld vaak genomineerd. Het techbedrijf kreeg de nominatie onder andere voor het gebrek aan transparantie over het meeluisteren met gesprekken die opgenomen zijn met hun Google Home-apparaten en de Google Assistent-app op mobiele telefoons. Ook het feit dat Google overal op het internet aanwezig is zien internetgebruikers als probleem.
Minister Dekker dankte zijn nominatie aan onderzoek om betaalprofielen van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) breder in te zetten. Het CJIB gebruikt deze profielen om een "(kosten)effectieve en maatschappelijk verantwoorde incassostrategie te kunnen voeren". Dekker wilde onderzoeken of de profielen breder inzetbaar zijn. De onderzoekers stellen dat intensievere gegevensuitwisseling tussen inningsinstanties essentieel is om betaalprofielen effectiever in te kunnen zetten.
Coosto werd genomineerd omdat het openbare posts en reacties op onder meer Twitter, Instagram en YouTube bewaart. Het bedrijf zou tien jaar terug kunnen kijken, ook als de oorspronkelijke bron is verwijderd. De meeste indieners hekelden het gebruik van Coosto's diensten door de overheid. "Coosto is hofleverancier van social mediamonitoring aan onze overheid", aldus Bits of Freedom.
Internetgebruikers kunnen nu via bigbrotherawards.nl hun stem op Google, Dekker of Coosto uitbrengen. Tijdens de award uitreiking, die op 29 november in TivoliVredenburg in Utrecht plaatsvindt, zal er naast een Publieksprijs ook een Expertprijs worden uitgereikt, gebaseerd op input van experts.
Alles bij de bron; Security
Het gerechtshof in Arnhem heeft bepaald dat provider VodafoneZiggo geen gegevens van klanten hoeft te verstrekken aan Dutch Filmworks. De filmdistributeur eiste de namen, adressen en woonplaatsen (naw-gegevens) van 377 illegale downloaders van de film The Hitman's Bodyguard op basis van verworven IP-adressen.
VodafoneZiggo weigerde echter om Dutch Filmworks inzage te verlenen in de naw-gegevens en werd in eerste aanleg in het gelijk gesteld door de rechter. De filmdistributeur moest beter onderbouwen wat er met deze gegevens zou gebeuren.
Bovendien hoeft een IP-adreshouder volgens de rechter niet noodzakelijkerwijs ook de illegale downloader van het materiaal te zijn. Dat kan iedereen zijn die toegang heeft tot de internetverbinding van de persoon achter de naw-gegevens.
Het Arnhemse gerechtshof oordeelde dinsdag ook dat Dutch Filmworks te onduidelijk is over wat zij van plan zijn met de gegevens. Daarom weegt de privacybescherming van de VodafoneZiggo-klanten op dit moment zwaarder dan het belang van Dutch Filmworks om zijn filmrechten te beschermen. Ziggo hoeft de gegevens daarom niet te verstrekken.
Alles bij de bron; NU
De samenleving digitaliseert en ook in de openbare ruimte worden er steeds meer nieuwe techieken ingezet waarbij data wordt verzamelend en gebruikt. Wat zijn de kansen en de bedreigingen? Hoe gaan we hier behoorlijk mee om?
Om dat in kaart te brengen is het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een project gestart ‘Behoorlijk datagebruik in de openbare ruimte’. Het resultaat van het project, de essaybundel over de dilemma’s van de inzet van technologie op straat, is vorige week overhandigd tijdens de summit ‘Data en Ethiek, op de Den Bosch Data Week.
Voorafgaand aan het project zijn er verschillende dialoogtafels geweest met bewoners, ondernemers, kennisinstellingen en overheden om de dilemma’s van de inzet van technologie op straat te bespreken. Hoe zit het bijvoorbeeld met privacy? Deze dilemma’s zijn verder uitgediept in een zestal essays en bevatten verschillende beleidsaanbevelingen.
Alles bij de bron; RijksOverheid