Nextdoor is in alles een typisch techbedrijf uit Silicon Valley. Het motto klinkt prachtig en maatschappelijk verantwoord: „Nextdoor enables truly local conversations that empower neighbors to build stronger and safer communities.” Nextdoor wil de wereld verbeteren, onder meer door te helpen burgers „uit een sociaal isolement te halen”, vertelt Nextdoor-baas Sarah Friar in een telefonisch interview...

... Er is ook een keerzijde. Discussies over overlast hebben er de neiging uit de hand te lopen. Privacyorganisaties als Bits of Freedom zijn kritisch over Nextdoor. Soms worden er herkenbare foto’s van ‘verdachte personen’ geplaatst en burgers zouden elkaar onnodig bang maken. „Nextdoor is een bedrijf dat geld verdient aan ons gevoel van onveiligheid”, zegt Esther Crabbendam van Bits of Freedom. De politie roept gebruikers op vooral voorzichtig te zijn met wat ze delen op Nextdoor.

Onder gebruikers blijkt nogal wat bezorgdheid over de manier waarop Nextdoor met data omgaat. 3.300 Nederlanders vulden dit jaar een formulier in om hun data te kunnen inzien of te verwijderen via My Data Done Right, een project van Bits of Freedom. Daarmee was Nextdoor koploper wat betreft verzoeken tot inzage in of verwijdering van opgeslagen data.

...en belooft Nextdoor: privacy wordt belangrijker nu het bedrijf zo hard groeit. Nextdoor organiseerde onlangs ‘huiskamergesprekken’ met leden om over privacy te praten. De vraag is, zegt Van de Paal, moet je alles willen weten van je buren? Wanneer wegen de voordelen niet meer op tegen de nadelen? „Zoals iemands huisnummer. Dat kun je nu zien in Nextdoor. De vraag is of we dat nog wel willen.”

Zo gaat het vaker bij dit soort techbedrijven, meent onderzoeker Martijn Arets, verbonden aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in platformeconomie. „Er gaat iets mis. Het komt in de media. En pas dan wordt het aangepast en gaat het beter. Bij zo’n brief denken ze niet vooraf: is dat nou strategisch wel zo handig? Online platformen leren altijd op kosten van de gebruiker.”

Alles bij de bron; NRC


 

Ondanks dat veel mensen het begrip online privacy kennen, vinden ze het een abstract en breed omvattend begrip. De awareness rondom privacy wordt steeds groter, maar de drempel voor actie blijft vaak nog te hoog...

...Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Het kan u niet ontgaan zijn of u heeft ervan gehoord of u bent ermee in aanraking gekomen. De AVG stelt dat alle gegevens die direct over een persoon gaan, of gegevens die in combinatie met andere gegevens naar deze persoon te herleiden zijn beschermd moeten worden. 

...Toch blijkt, zelfs na komst van bovenstaande privacywet dat 94 procent van de Nederlanders zich in 2019 zekere mate zorgen maakt over zijn of haar privacy. Dat publiceerde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een rapport van 28 januari 2019. Niet alleen de privacy, maar ook 82 procent maakt zich zorgen over hun online zoekgedrag en 80 procent over locatiegegevens. De meeste wantrouwen worden richting online winkels, banken, verzekeraars en technologiebedrijven gekoesterd. Klanten zijn bang dat hun gegevens in de verkeerde handen vallen, misbruikt worden of door onbevoegden wordt ingezien.

Desondanks zijn de meeste internetgebruikers in werkelijkheid niet zo voorzichtig als het op delen van hun data aankomt. Het gat tussen de waargenomen bezorgdheid en het daadwerkelijke surfgedrag wordt ook wel de ‘privacy paradox’ genoemd. We zijn ons zelden echt bewust van de gevolgen van het accepteren van de privacyvoorwaarden. Want zeg nou zelf, leest u die 60 pagina’s met voorwaarden door voordat u op accepteren klikt? We zijn daardoor consequent ondermaats geïnformeerd. Ook in situaties zoals bij ‘akkoord door gebruik’ is men vaak niet bewust van de persoonlijke gegevens die worden opgeslagen. Denk hierbij aan de populairste zoekmachine Google...

...Aan de andere kant bestaan er ook een hoop voordelen aan de dataopslag van surfgedrag en persoonsgegevens. Het maakt personalisatie mogelijk waardoor bedrijven hun assortiment of berichtgeving kunnen afstemmen op de klant. Toch is het goed om bewust te zijn over wat u wel en niet deelt. Niet alleen voor nu maar ook voor later. Iets wat u vandaag leuk vindt is volgend jaar uit de mode en een keuze die u vandaag maakt kan u over vijf jaar nog steeds achtervolgen. Gelukkig heeft u het recht om vergeten te worden, maar daar een beroep op doen is in veel gevallen zeer lastig. Het is daarom belangrijk om nu aan mogelijke consequenties in de toekomst te denken. Denk twee keer na voordat u op ‘accepteren’ klikt. 

Alles bij de bron; Emerce


 

Google hoeft het recht om vergeten te worden alleen toe te passen in zoekresultaten voor gebruikers binnen de Europese Unie. Dat oordeelt het Europese Hof van Justitie in Luxemburg vandaag. 

Volgens de rechtbank moeten zoekmachines specifieke zoekresultaten verwijderen of onvindbaar maken in de Europese lidstaten als burgers daar om vragen. Maar dat onvindbaar maken, geldt alleen voor nationale varianten van Google, zoals google.nl en google.be.  Google.com en andere niet-EU-varianten vallen niet onder de wet, oordeelt het Hof.  

Alles bij de bron; RTLZ


 

Steeds minder gemeenten vragen via web- of e-mailformulieren om onnodige informatie. In 2017 ging nog 17 procent op dit vlak de fout in, vorig jaar 15 procent en dit jaar daalt het percentage verder naar 13 procent. En voor het eerst is er geen enkele gemeente meer die burgers verplicht hun burgerservicenummer te geven bij het stellen van een eenvoudige vraag.

Een andere constatering is dat in 2018 de opmars van webformulieren ten koste van e-mail-bereikbaarheid was gestopt. Dit jaar blijken er toch weer meer gemeenten niet meer per e-mail bereikbaar te zijn voor burgers.  Dat het contact met de burger ook goed kan verlopen, bewijzen de 119 gemeenten die niet alleen gewoon bereikbaar zijn per e-mail maar verder ook geen drempels opwerpen voor het stellen van een vraag. Ze antwoordden snel en stelden geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers, aldus Wij Verdienen Beter, een bureau dat onderzoek doet naar het functioneren van de overheid.

Alles bij de bron; Computable


 

Sinds de Europese privacywet GDPR doen bedrijven er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren, met een stortvloed aan irritante cookies tot gevolg. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop? Cynisme en privacy-moeheid liggen op de loer...

...Wat blijkt? Privacy-moeheid is zelfs belangrijker in het begrijpen van het gedrag van internetgebruikers dan de zorgen van mensen over hun privacy. Door privacy-moeheid trekken consumenten zich terug uit privacy-zaken op het internet, raken zij steeds ontevredener over sociale netwerksites en verliest informatie op-maat zijn relevantie, omdat het gelijk de vraag oproept hoe organisaties aan de data zijn gekomen om gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen.

Tegenwoordig is er wellicht sprake van een serieuze ‘privacy-overload’. Consumenten ontvangen domweg teveel aan informatie over privacy om het verstandig te kunnen verwerken. De autonomie en zeggenschap van consumenten is nu gereduceerd tot één razendsnelle klik, het wel of niet accepteren van cookies en ingewikkelde privacy-voorwaarden. Kortom, de Europese privacywetgeving is noodzakelijk, maar de naleving kan beter.

Praktische implicaties

  • Organisaties dienen oog te hebben voor hoe consumenten met privacy omgaan, zoals hun privacy-moeheid en hun privacy-zorgen.
  • Consumenten moeten de beheerders zijn van hun eigen data. Organisaties moeten erachter komen tot welk niveau zij dat willen. Willen zij hun data delen en daar controle over geven aan organisaties die aantoonbaar de privacy-wetten strikt naleven? Of willen ze graag zelf in controle blijven? Het antwoord op die vragen varieert per type organisatie.

Alles bij de bron; MarketingFacts


 

De Amerikaanse dataspecialist Alex Pentland ziet de gevaren van een wereld die door data wordt gedreven. Maar als burgers hun persoonlijke gegevens bundelen, ontstaan ook mogelijkheden. 

Alex Pentland stond aan de wieg van het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology. Hij is adviseur van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Zijn ideeën lagen mee aan de basis van de General Data Protection Regulation (GDPR), de Europese regels voor het beheer en de beveiliging van persoonlijke data. En in zijn boek ‘Social Physics’ uit 2015 bestudeerde hij al het sociaal gedrag aan de hand van beschikbare data.

Alles bij de bron; deTijd [longread]


 

Google gaat maatregelen nemen om de privacy van Google Assistant-gebruikers beter te beschermen in de toekomst. Het zal wel blijven luisteren naar audiofragmenten, maar iedereen moet daar expliciet toestemming voor geven.

Gebruikers zullen vanaf nu zelf kunnen instellen of zij Google toestemming willen geven om mee te luisteren met Google Assistant. Google luistert al jarenlang mee naar conversaties tussen gebruikers en de virtuele spraakassistent. Het doet dit naar eigen zeggen om de spraaktechnologie te verbeteren. De AI analyseert deze audiofragmenten om menselijk gedrag beter te kunnen imiteren.

Alles bij de bron; TechPulse


 

De medewerker van het Haga-ziekenhuis die eerder deze maand papieren met patiëntengegevens liet liggen in een winkelwagentje van een supermarkt, is ontslagen.

De medewerker had de dienstoverdracht gebruikt als boodschappenlijstje. In de overdracht stonden allerlei privacygevoelige gegevens zoals de namen van patiënten, de behandelend arts, de reden voor opname en ook welke medicatie werd verstrekt.

Een andere klant van het winkelcentrum in Rijswijk vond de papieren met de vertrouwelijke gegevens en bracht ze naar de politie. 

Alles bij de bron; NOS


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen