- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Stel je voor dat er bij de ingang van de supermarkt een medewerker met een heel groot bord voor je neus komt staan. Zij vraagt je om akkoord te gaan met dat de supermarkt jouw kijk- en koopgedrag met andere bedrijven gaat delen. Niet akkoord gaan is geen optie. Zodra je jouw handtekening hebt gezet pakt de supermarktmedewerker je telefoon en noteert jouw gebruikersnaam voor Google en voor Facebook zodat jouw aankopen makkelijker gekoppeld kunnen worden aan je koopgedrag in andere winkels. Net als je daarna door het hekje wilt stappen stuurt de medewerker je zonder iets te vragen naar een andere ingang. Daar word je onderdeel van een groepje klanten dat als een soort proefkonijnen een nieuwe indeling van de winkel uit moeten proberen. Na het afrekenen en weer op weg naar huis zie je dat de reclamezuilen in jouw straat opeens de producten tonen die je eerder in de winkel hebt bekeken.
Dit klinkt natuurlijk absurd, maar bij bijna alle Nederlandse online supermarkten is dit hoe een supermarktbezoek er vandaag de dag uit ziet...
...Bij Bits of Freedom vinden we het belangrijk om niets te doen waar we onze bezoekers toestemming voor moeten vragen. Bij ons vind je dan ook geen cookiemelding. Die is niet nodig. Welke online supermarkt heeft als eerste het lef om ook geen cookiemelding meer nodig te hebben? En waar kunnen we dus als eerste onbespied vanachter de laptop onze boodschappen doen?
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Een Engelse rechtbank gaf dit weekend toestemming voor een massale juridische actie tegen British Airways. Zo’n 5000 getroffen klanten worden gerepresenteerd door SPG Law en 230 andere reizigers door Your Lawyers Limited. Maar dankzij de uitspraak kunnen ook alle andere duizenden getroffen passagiers een aanklacht indienen tegen BA. Zij hebben 15 maanden de tijd om zich te melden bij de advocatenbureaus.
Klanten die tijdens de hack naar de website van British Airways gingen, werden omgeleid naar een frauduleuze website. Via die nepsite werden de gegevens van de passagiers buitgemaakt door de hackers. Dat betrof zowel het inloggen, de gegevens van betaalkaarten, de reisdetails en de persoonlijke gegevens.
De hack zou in juni hebben plaatsgevonden, BA meldde het incident in september bij het Information Commissioner’s Office. De maatschappij riskeert een boete van ruim 183 miljoen pond vanwege het datalek.
Alles bij de bron; Up-in-the-Sky
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Van het ongeoorloofd voederen van eenden tot bijstandsfraude: voor iedere misstand is er in Nederland wel een meldpunt. ‘Klikken’ lijkt sociaal geaccepteerd te zijn. Maar aan die toegenomen sociale controle kleeft een schaduwzijde...
...Burgers die andere burgers verklikken over een vermoedelijke misdraging of strafbaar feit, dat fenomeen lijkt de afgelopen jaren een vlucht te hebben genomen en maatschappelijk geaccepteerd te zijn geraakt. Het blijkt alleen al uit een onderzoek van de Volkskrant: het aantal gemeenten met een meldpunt voor vermoedens van bijstandsfraude is sinds 1988 toegenomen van vijf tot 149 nu.
Sinds ik in december 2011 een verhaal schreef over ongedocumenteerde Afrikaanse vrouwen die waren opgepakt en het land uitgezet, ben ik een verzameling klikincidenten en meldpunten gaan aanleggen. Het waren namelijk controleurs van busmaatschappij Connexxion geweest die de politie hadden gemeld dat vrouwen met een ‘negroïde uiterlijk’ in Heemstede uitstapten om daar villa’s binnen te gaan, naar later bleek voor schoonmaakwerk.
Inmiddels lijkt het fenomeen klikken zo ingeburgerd, dat er regelmatig zelfs toe wordt opgeroepen. Klikken – of oké, melden – lijkt een geaccepteerde burgerplicht geworden.
Maar klikken, dat doe je toch niet, leert vrijwel ieder kind op school (‘Klikspaan, boterspaan, je mag niet door mijn straatje gaan’). Maar soms is het te verleidelijk. Is het niet uit een gevoel van onmacht over onrecht, dan wel uit het verlangen bij iemand in een goed blaadje te staan.
...Meld Misdaad Anoniem, de eerste officiële ‘meldlijn’ in Nederland, begon in 2002 voorzichtig als pilot in samenwerking met het ministerie van Justitie en de politie en is een groot succes gebleken. In het eerste jaar kwamen er 5.800 tips binnen. Zeventien jaar na de oprichting van Meld Misdaad Anoniem wemelt het van de meldpunten waar iedereen zijn vermoedens over buurtgenoten, kennissen, familieleden en exen kwijt kan. Naast gemeenten hebben ook uitvoeringsinstanties voor de overheid een ‘tiplijn’, zoals het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, woningcorporaties en de Belastingdienst...
...Er gaat geen dag in Nederland voorbij of een burger verklikt een medeburger. Althans, dat is de conclusie uit het aantal meldingen dat jaarlijks bij alleen al Meld Misdaad Anoniem (15 duizend) en gemeenten (zo’n 9 duizend) binnenkomt. Is dat goed of slecht nieuws? ‘Ik denk dat veel burgers het prima vinden, maar zelf wil ik niet leven in een samenleving waarin iedereen politieagent wil zijn en de ander verklikken normaal is’, zegt bestuurskundige Paul Frissen, verbonden aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Hij vindt dat de overheid de burger niet moet inzetten als ‘opsporingsambtenaar’ en een burger zich niet als zodanig moet gedragen. ‘Daar zijn bevoegde instanties voor.’
Alles bij de bron; Volkskrant [Long-Read]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De regelgeving om witwassen en terrorisme te bestrijden, maakt zelfs de braafste burger een potentiële verdachte, stelt Hendrik Gommer, gepromoveerd jurist staatsrecht...
....De Wwft blijkt een griezelige wet. In de jacht op witwassers en terroristen krijgen banken, notarissen en advocaten de opdracht onderzoek te doen naar cliënten. De onwetende burger zal denken dat dat een goede zaak is. Witwassers moeten worden aangepakt en de organisaties zullen vast en zeker zorgvuldig met hun vergaande bevoegdheden omgaan.
De praktijk is anders. Zodra je beroepsgroepen bevoegdheden toekent, zitten er altijd mensen tussen die hun bevoegdheden ongelimiteerd inzetten. Dat ondervond ik onlangs weer bij het verkopen van mijn huis....
...twee dagen voor het passeren van de aktes, kreeg zowel de koper als ik een verzoek om te bewijzen dat ons geld niet afkomstig was van criminele activiteiten. Wij moesten afschriften van al onze bankrekeningen overleggen. Dat heb ik geweigerd. Van de rekeningen valt immers een groot deel van mijn privéleven af te lezen. Ik heb mondeling aangegeven waar ik het geld vandaan had. Daarmee zou de kous af moeten zijn. Navraag bij andere notarissen wijst uit dat dat bij een deel van hen het geval is. Na een stevige discussie was ook mijn notaris overtuigd.
“Totdat de voorschriften van de Wwft voldoende zijn uitgekristalliseerd, ga ik aan de veilige kant zitten”, lichtte mijn notaris toe. Door aan de ‘veilige kant’ te gaan zitten, doet de notaris echter een onnodige inbreuk op de privacy van betrokkenen. Daardoor kantelt het broze evenwicht tussen de eisen van de Wwft aan de ene kant en privacyrichtlijnen aan de andere kant. Opeens zit de notaris aan de ónveilige kant van het recht op privacy.
Het Bureau Financieel Toezicht (BFT) controleert of notarissen zich aan de richtlijnen houden, maar de toezichthouder gaf toe dat er níet wordt gecontroleerd of de notaris proportioneel handelt en de privacyrichtlijnen voldoende in de gaten houdt.
De spuigaten staan met deze wet dus volledig open. Verscherpte regelgeving blijkt in toenemende mate onze vrijheden en privacy aan te tasten. Het is daarom óók de taak van hoogopgeleide juristen om de grenzen van nieuwe regelgeving te bewaken. Doen we dat niet, dan leven we binnenkort in een politiestaat, waar privacy en vrijheid niet meer bestaan.
ABN Amro heeft alvst miljoenen gereserveerd om alle klanten nog eens door te lichten. U weet dus wat u kunt verwachten.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Na de ontmaskering van seriemoordenaar Stephaan Du Lion, pleit advocaat Walter Damen voor een algemene databank waar het DNA van élke Belg in wordt opgeslagen. Op deze manier zouden misdaden veel makkelijker opgelost kunnen worden. Maar hoe zit het dan met privacy en ethische bezwaren? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.
Alles bij de bron; HLN [thnx-2-Luc]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Hoekstra van Financiën is vanwege de vele zorgen over de privacy van ondernemers als gevolg van de invoering van het UBO-register met de Kamer van Koophandel tot twee aanvullende maatregelen gekomen. De identificatie van raadplegers van het register wordt verbeterd met betrouwbaarder identificatiemiddelen en uiteindelijk belanghebbenden krijgen inzicht in hoe vaak hun informatie wordt geraadpleegd. Dat schrijft de minister in de nota naar aanleiding van het verslag UBO-register die hij vrijdag samen met de nota van wijziging aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
‘De onrust waar de leden naar verwijzen, houdt vooral verband met de privacy van ondernemers’, constateert de minister. ‘.... Tegelijkertijd vind ik de privacy van betrokkenen belangrijk. Daarom is in het wetsvoorstel al voorzien in registratie van personen die om informatie verzoeken, en moet hiervoor een vergoeding worden betaald. Verder kunnen alleen de Financiële inlichtingen eenheid (FIUNederland) en bevoegde autoriteiten op natuurlijke personen zoeken in het register.’
Alles bij de bron; Accountancy-van-Morgen
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Bestaande wet- en regelgeving is voldoende om de privacy van gebruikers van techproducten en -diensten te beschermen, zo heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming op Kamervragen over Apple Siri laten weten.
Om het privacybewustzijn van burgers te vergroten komt er in het voorjaar van 2020 een publiekscampagne over de privacyrisico’s bij het gebruik van digitale applicaties. De campagne zal aandacht besteden aan de risico’s die burgers lopen als ze persoonlijke data via allerlei apps delen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De AIVD constateert dat er steeds meer aanvallen plaatsvinden op Internet Service Providers (ISP’s), Managed Service Providers (MSP’s) en telecomaanbieders. Vaak worden hier zogeheten supply chain-aaanvallen of man-in-the-middle attacks voor ingezet, zo liet het hoofd van de inlichtingen- en veiligheidsdienst Dick Schoof weten in zijn keynote tijdens de One Conference 2019 in Den Haag.
Met hun positie, vaak als belangrijke leverancier of transporteur van belangrijke en strategische digitale diensten, zijn deze specifieke bedrijven en organisaties zeer interessant voor mogelijk kwaadwillende partijen. De manier waarop deze specifieke bedrijven worden aangevallen is vaak met een supply chain atack of via een man-in-the-middle-attack.
Bij een supply chain attack worden bijvoorbeeld netwerken aangevallen met verborgen malware om in een later stadium een bepaalde dienst of product te kunnen infiltreren of beschadigen die zich verder in de keten van het netwerk bevindt. Dit kan bijvoorbeeld ook door eerst een product of dienst van een third party-leverancier te hacken, die de malware vervolgens naar de ISP of MSP brengt en zich daar weer verder kan verspreiden of gericht actie kan ondernemen.
De nationale inlichtingen- en veiligheidsdienst heeft wel een vermoeden wie achter al deze aanvallen zitten, hoewel ze niet met name worden genoemd. Concreet gaat het om zogeheten ‘state actors’ of nationale staten. Met hun acties zijn deze landen dus in staat om Nederland te bespioneren, eventueel sabotage te plegen of desinformatie te verspreiden.
Alles bij de bron; TechZine