- Gegevens
- Hoofdcategorie: Lichamelijke Integriteit
Technologie voor gezichtsherkenning werkte tot dusver ondermaats bij zwarte mensen. Charlette N’Guessan ontwikkelde software die wél werkt en in Afrika het bankverkeer aanmerkelijk kan versimpelen.
Om een identiteit vast te stellen was er in veel Afrikaanse landen tot nu toe contact in levende lijve nodig tussen bijvoorbeeld een bankemployee en een klant. Zo alleen kan een bank registreren dat een rekeninghouder ook echt de rekeninghouder is, door het identiteitsbewijs te vergelijken met de aanwezige persoon. Het is voor banken verplicht om dat te controleren, maar deze werkwijze is tijdrovend en in coronatijd vrijwel onmogelijk.
N’Guessan en haar team ontwikkelden een programmaatje, een interface, dat het probleem online oplost en juist bruikbaar is bij mensen met een donkere huidskleur. Bij het verificatieproces online gaat het erom dat de persoon de persoon is volgens zijn identiteitsbewijs, en niet iemand anders én geen robot.
Het programma van N’Guessan is simpel: de foto van het identiteitsbewijs wordt gematcht met een live video van het gezicht die tijdens de identificatieprocedure wordt gemaakt. De biometrische gegevens van de identiteitsfoto worden vergeleken met die van de video. Bij een match weten banken, douane, e-learningplatforms of stembureaus, dat iemand is wie hij of zij zegt te zijn.
“De huidige identificatieprogramma’s komen van buiten Afrika en zijn duur. Wij kunnen dat dus veel goedkoper en efficiënter”, zegt N’Guessan. Bovendien is westerse software (onbedoeld) op witte en niet op zwarte mensen gericht.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Uit eenonderzoek, dat werd afgenomen bij 1.015 Belgen in het bezit van een smartphone, blijkt dat de gemiddelde Belg 17 apps op zijn smartphone heeft. In Vlaanderen behoren Facebook en de NMBS tot de populairste apps.
In deze digitale wereld blijft privacy echter een belangrijk aandachtspunt. Bijna 6 op de 10 Belgen willen online geen persoonlijke data delen. Ze hebben weinig moeite met hun voornaam, geslacht, nationaliteit en vrijetijdsbesteding, maar gegevens delen die veeleer een privékarakter hebben, zoals familienaam, adres of inkomen, ligt veel moeilijker.
Opvallend: hoe commerciëler de sector in kwestie, hoe wantrouwerig de Belg wordt over zijn privacy. De Belg is wel vragende partij om meer verrichtingen online te kunnen, zolang zijn privacy niet in het gedrang komt.
Alles bij de bron; Knack
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Na het kijken van de Netflix-documentaire The Social Dilemma zal menigeen Facebook, Twitter en/of Instagram van zijn of haar telefoon hebben verwijderd. Het is duidelijk dat er iets moet worden gedaan tegen de alsmaar groter wordende invloed van sociale media op ons dagelijks leven, maar een concrete oplossing is er nog niet.
Betaalde accounts zouden in theorie een optie kunnen zijn om een reclamevrij Facebook of Instagram aan te bieden. Spotify en andere streamingsdiensten maken al onderscheid tussen betalende gebruikers en niet-betalende gebruikers. De niet-betalende gebruikers krijgen bijvoorbeeld advertenties te zien en te horen, terwijl de betalende gebruikers reclamevrij streamen. Dat slaat aan: het aantal betalende gebruikers nemen elke maand toe. Maar zou dat ook zo werken voor sociale media?
Guda van Noort, Professor van Persuasion & New Media Technologies aan de Universiteit van Amsterdam, heeft haar bedenkingen: “Bij streamingdiensten komen de reclames middenin een spannende serie of tussen de nummers door. Het verdienmodel van bijvoorbeeld Spotify lijkt erop gericht om de reclames zo irritant mogelijk te maken, zodat mensen gaan betalen om ze te vermijden. Bij sociale media zijn de reclames veel meer geïntegreerd in de tijdlijn, zoals bijvoorbeeld op Facebook of Instagram, en blijven daardoor minder opgemerkt. Ook zijn reclames op social media vaak meer gepersonaliseerd, en daarmee meer relevant en minder irritant.”
Van Noort stelt dat mensen een afweging maken tussen de voor- en nadelen van sociale media. Aan de ene kant is het een manier om jezelf uit te drukken en op de hoogte te blijven van wat anderen doen, maar aan de andere kant zijn er de nadelen van privacy-inbraak, polarisatie en verslaving: “Dat noemen we het ‘privacy calculus-model’. De afweging is een soort paradox of, inderdaad, een dilemma.” The Social Dilemma is er dus wel degelijk, maar of men er ook echt mee zit is een tweede. Hoewel steeds meer mensen meer kennis hebben over de nadelen, is er maar een heel klein deel dat er ook daadwerkelijk iets aan verandert...
...Is de enige optie voor mensen die hun data veiliger willen stellen dan toch om de sociale media te verwijderen? Universitair hoofddocent Innovatiemanagement Thijs Broekhuizen (Rijksuniversiteit Groningen) denkt dat er in de toekomst wellicht nog twee andere mogelijkheden zijn: “Wat ook een mogelijkheid is, is dat er steeds meer kleinere netwerken gaan ontstaan. De handelingen van de grootste sociale media komen namelijk steeds meer onder vuur te liggen.” Een tweede optie is geen betaalde, maar betalende sociale media. “Het wordt mensen steeds meer duidelijk hoeveel hun clicks, views en gebruik waard zijn voor de platforms en adverteerders. Het zou kunnen dat je straks als consument betaald krijgt voor het delen van meer data.” Dit zou volgens hem wel tot een digital divide leiden: het armere deel van de wereld zal hun data te koop aanbieden, terwijl het rijkere deel hun privacy kan waarborgen.
Alles bij de bron; HPdeTijd
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
LinkedIn begon ooit als een zeer zakelijk netwerk waar je belangrijk corporate nieuws kon volgen. Inmiddels is het een groot podium geworden voor bedrijven om zichzelf zo goed mogelijk te profileren. Ook de likes zijn, net als bij Facebook, inmiddels omringd door andere rare opties. Ben je zelf ook helemaal klaar met al dit geneuzel? Lees dan hieronder hoe je jouw LinkedIn-account verwijdert.
Stap 1 / Ga naar instellingen
Klik rechtsboven op jouw eigen foto en vervolgens in het drop-downmenu op ‘Instellingen en privacy’. In het vervolgscherm klik je op het kopje ‘Account’. Helemaal onderaan zie je de mogelijkheid om op ‘Uw LinkedIn-account sluiten’ te drukken. Doe dit ook.
Stap 2 / Zet door en geef een reden op
Vervolgens kom je op een pagina terecht waar LinkedIn aan jou vraagt of je zeker weet dat je jouw account wil verwijderen. Druk hierna op ‘Volgende’ en je belandt op een pagina waar je uit veiligheidsoverwegingen je wachtwoord moet invoeren. Druk vervolgens op ‘Account Sluiten’ en je bent klaar. Het kan tot zeven dagen duren voordat al jouw informatie van LinkedIn weg is.
Bron; TechPulse
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Meerdere klanten van de Nederlandse clouddienst Stack zijn een deel van hun gegevens kwijtgeraakt, omdat apparatuur bij het hostingbedrijf kapot is gegaan. Volgens de Dropbox-concurrent zijn "tientallen tot honderden klanten" de dupe van de schijfcrashes. Zij zijn een deel van hun online opgeslagen foto's, video's of andere gegevens definitief kwijt.
De problemen werden in eerste instantie veroorzaakt door een gecrashte harde schijf. Deze werd vervangen, waarna een herstelprocedure voor de gegevens werd gestart. Omdat tijdens dit proces een tweede schijf het begaf, is een deel van de data onherstelbaar geworden. Een gespecialiseerd bedrijf heeft geprobeerd de gegevens alsnog terug te krijgen, maar is daar niet in geslaagd.
Alleen klanten zonder betaald abonnement zijn hun data verloren. Voor betaalde gebruikers zijn er extra back-ups die worden teruggezet.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Lessen via livestreams: wat mag wel en wat mag niet? De AOb krijgt veel vragen hierover. Juridisch beleidsmedewerker Jim van Emden neemt alvast een zorg weg: opgenomen beelden mogen absoluut niet gebruikt worden voor een ander doel dan voor het overbrengen van lesstof. Dus niet voor het afhandelen van klachten of voor functioneringsgesprekken...
....De AOb hamert erop dat onderwijswerkgevers de AVG – zo heet de privacywetgeving in Europa – strikt naleven. Jim van Emden: “Leraren maken zich echt zorgen. Ze mailen ons bijna dagelijks.” Zo vraagt een geschiedenisdocent bijvoorbeeld of hij het streamen om privacy redenen mag weigeren. Hij schrijft: ‘De deur naar misbruik en manipulatie staat mijns inziens wagenwijd open. Ik ben van mening dat mijn geschiedenisles een besloten bijeenkomst is. Deze zou niet hoorbaar moeten zijn in de woningen van mijn leerlingen.’
Alles bij de bron; AOb
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Minister De Jonge moet de landelijke uitrol van de CoronaMelder-app die voor aanstaande zaterdag gepland staat stoppen, zo vindt een coalitie van privacy- en mensenrechtenexperts. De corona-app voldoet namelijk niet aan alle eisen van Veilig tegen Corona, een coalitie bestaande uit meer dan veertig privacy- en mensenrechtenexperts. Veilig tegen Corona kwam in april met tien uitgangspunten die volgens de experts noodzakelijk zijn voor het beschermen van vrijheden, rechten, veiligheid en sociale cohesie.
Nu de corona-app aanstaande zaterdag verschijnt hebben mede-initiators Bits of Freedom, Waag, Amnesty International en Platform Burgerrechten gekeken of die aan de eerder gestelde uitgangspunten voldoet. Bij drie punten is dat niet het geval. Zo is de app niet gebaseerd op wetenschappelijk inzicht en zijn er vragen over de betrouwbaarheid en tijdelijke aard van de app. Bij vier andere punten, waaronder veiligheid, gebruiksvriendelijkheid, centrale dataopslag en dwang, wordt er gedeeltelijk aan de eisen voldaan.
Aangezien de CoronaMelder op dit moment niet aan alle eisen van de coalitie voldoet roept Veilig tegen Corona minister De Jonge op om de landelijke uitrol van de app te stoppen. Alleen wanneer CoronaMelder aan alle genoemde uitgangspunten voldoet moet een uitrol worden heroverwogen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De Eerste Kamer is akkoord met invoering van de Nederlandse corona-app. Een meerderheid van de senatoren stemde voor de Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19. Daardoor kan CoronaMelder vanaf 10 oktober officieel in gebruik worden genomen.
Het gaat om een tijdelijke wet waarin verschillende regels rondom de Nederlandse corona-app staan opgenomen. Het gaat met name om het vrijwillig gebruik ervan. In de Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19 staat dat de app alleen mag worden ingezet voor het bestrijden van het coronavirus en niet voor andere doelen. Ook mogen zowel de overheid als private bedrijven het gebruik of de installatie van de app nooit verplichten, ook niet als voorwaarde om ergens binnen te komen. In de wet staat tot slot ook dat de wet alleen geldig is zolang het coronavirus er nog is.
19 senatoren stemden tegen. De voornaamste kritiek bedroeg dat het Nederlandse testbeleid nog niet op orde is. Gebruikers van de CoronaMelder die een notificatie krijgen dat ze in contact zijn geweest met iemand met symptomen, kunnen zich daardoor niet laten testen.
Alles bij de bron; Tweakers