45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Krijgen we referendum over tapwet? Nu al 60.000 handtekeningen

De mensen die willen dat er een referendum komt over de nieuwe tapwet hebben inmiddels meer dan 60.000 handtekeningen binnengehaald. Om de raadgevende volksraadpleging te kunnen afdwingen, moeten voor 16 oktober zeker 300.000 mensen hebben getekend.

Wilt jij ook een referendum over de Sleepwet? Teken dan hier.

Alles bij de bron: AD


 

Nederlanders niet voorzichtig met online privacy

Veruit de meeste Nederlanders gaan niet veilig op het internet. Dat blijkt uit onderzoek van BIT. Uit het onderzoek, dat onder ruim duizend Nederlanders werd uitgevoerd, blijkt dat meer dan de helft niet weet wat ze moeten doen om de online privacy te beschermen.

Daarnaast blijkt uit het BIT-onderzoek dat maar liefst 68 procent van de Nederlanders niet weet wat er gebeurt met de informatie die ze online achterlaten. Er wordt ook niet heel bewust omgegaan met de privacygevoelige informatie die geplaatst wordt. Zo delen velen standaardgegevens als hun voor- en achternaam (75%), postcode (63%) en woonplaats (64%). Wanneer het echter om bankzaken en identiteitsbewijzen gaat, is de Nederlander voorzichtiger. Zo deelt slechts 20 procent bankrekeningnummers, 7 procent paspoortnummers en 12 procent creditcardgegevens.

Helemaal kommer en kwel is het niet. Er worden wel onbewuste maatregelen getroffen. Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT: “Nederlanders nemen vooral onbewust maatregelen op het gebied van online privacybescherming. Als we vragen hoe zij de privacy moeten waarborgen, hebben zij geen idee. Wanneer er echter een lijstje wordt voorgelegd met maatregelen, blijkt dat zij toch het een en ander ondernemen. Het gaat dan in de meeste gevallen om opgelegde maatregelen.

Alles bij de bron; TechZine


 

Kamerbrief over rapporten 'Correctiepunt' en 'Inzage persoonlijke gegevens'

Op 13 oktober 2016 heb ik u toegezegd een onderzoek te laten doen naar de mogelijkheid van een correctiepunt, waar burgers terecht kunnen als er fouten staan in hun gegevens bij de diverse overheidsregistraties. Ik heb daarbij aangegeven dat het een complexe materie betreft. Bureau Berenschot heeft het onderzoek inmiddels uitgevoerd. pdfHet rapport “Correctiepunt Basisregistraties” bied ik u hierbij aan. Het geeft de mogelijkheden aan om te komen tot een correctievoorziening.

Daarnaast heeft uw Kamer gevraagd om een onderzoek op welke wijze, op welke termijn en met welk budget gerealiseerd kan worden dat alle gebruikers de regie krijgen over hun gegevens, zodanig dat:

 zij inzage krijgen in welke functionaris welke gegevens heeft ingezien dan wel gebruikt of aan een ander verstrekt heeft;

 zij de mogelijkheid hebben zelf instanties en organisaties aan te wijzen waaraan een beperkt aantal persoonlijke gegevens automatisch kan worden verstrekt.

U heeft mij bij brief van 20 april 20173 laten weten dat uw Kamer deze motie controversieel verklaart en mij verzocht geen onomkeerbare stappen te nemen, waarbij u voor wat betreft de onomkeerbare stappen bij brief van 9 mei jongstleden4 met name wijst op het SILA dossier. Ik heb u laten weten daar gehoor aan te geven, met dien verstande dat ik het onderzoeken van de mogelijkheid om betrokkenen inzicht te geven in het gebruik van hun persoonlijke gegevens, alsmede het onderzoeken van de mogelijkheid om persoonlijke gegevens te kunnen verstrekken, niet als de door u bedoelde onomkeerbare stappen beschouw. Ook pdfhet onderzoek ‘Inzage in persoonlijke gegevens’ bied ik u daarom hierbij aan.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Volksbanken, ASN, SNS & Regiobank zetten hek om rekeninginformatie

De Volksbank (SNS, ASN Bank, RegioBank) gaat rekeninginformatie vanaf 2018 streng bewaken. Via een soort noodknop kunnen klanten hun data afschermen en waar nodig gegevens terugvorderen.  Op 13 januari 2018 wordt de Payment Service Directive 2 (PSD2) van kracht en dat verandert de betaaldienstverlening voor bankklanten.

De Europese richtlijn verplicht banken om financiële (betaal)gegevens van hun klanten aan andere dienstverleners te verstrekken. Zelfs aan partijen zonder bankvergunning. Het doorgeven van de (betaal)gegevens door de bank zal uitsluitend gebeuren via de strikte veiligheidseisen vanuit de wet.

Nadat (betaal)data is doorgegeven hebben de merken van de Volksbank geen controle meer wat daarmee gebeurt. Toch willen de banken klanten een ontsnappingsroute bieden, al dan niet via een noodklop, waarmee alle gegevens weer worden ‘teruggefloten’. De banken willen zelfs rechtszaken voeren om de privacy van klanten te waarborgen, stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). ‘Als een partij zich misdraagt en de klant daardoor wordt benadeeld, dan zullen banken rechtszaken niet uit de weg gaan’, aldus NVB-directeur Eelco Dubbeling.

Alles bij de bron; EMerce


 

Bespiedende reclameborden A'dam CS tijdelijk uit

De camera's die in sommige reclameborden op Amsterdam Centraal zijn verwerkt om voorbijgangers te analyseren, staan tijdelijk uit. Dit nadat er vorige week veel commotie over ontstond. Een Twitter-gebruiker merkte destijds een piepklein cameraatje op in een billboard. Later bleek het bedrijf Exterion daarvoor verantwoordelijk.

De sensor houdt in de gaten hoeveel mensen er naar de reclame kijken en hoe lang. Ook leeftijd en geslacht worden ingeschat. Omdat de data niet wordt opgeslagen, zou er geen sprake zijn van privacy-schending. Toch vonden veel reizigers het geen prettig idee en stelde de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek in. 

De NOS meldt nu dat Exterion besloten heeft de camera's voorlopig uit te zetten. Voor hoe lang dat het geval is, is nu nog niet bekend. Mogelijk worden ze in de toekomst niet nogmaals ingeschakeld.

Bron; CompIdee


 

Sonos: “Luister, of je hoort niets meer”

Vroeger was misschien niet alles beter, maar als het aankomt op eigendom, zeker een heel stuk simpeler. Kocht je een boek, dan was dat boek van jou. Jij kon bepalen wat je er mee deed. Je kon het boek lezen, als onderzetter gebruiken, verbranden, weggeven, uitlenen en verkopen. Doen wat je wilt zonder dat je iemand om toestemming hoeft te vragen.

Tegenwoordig koop je geen product meer maar een dienst. Je wordt misschien eigenaar van de hardware, maar je hebt verder slechts een licentie op het gebruik van de functionaliteit. En daarmee koop je afhankelijkheid van de fabrikant. De fabrikant kan met een druk op de knop bepalen of en hoe je jouw apparaat kunt gebruiken. Wat op het ene moment nog wel kon, kan op het volgende misschien niet meer. Zo ging de overname van de “slimme” thermostaat Revolv door Google niet ongemerkt voorbij: na minder dan twee jaar na de overname stopte Google met de ondersteuning en deed de thermostaat helemaal niets meer.

En dat is precies wat er nu ook bij de toch-niet-zo-slimme luidsprekers van Sonos gebeurt. Het bedrijf zegt: accepteer onze nieuwe gebruiksvoorwaarden of accepteer dat er op een gegeven moment geen geluid meer uit je speakers komt. Dus: luister of je zult niets meer horen. Je hebt goed geld neergelegd voor een set speakers met bepaalde specs. Het bedrijf wil dan achteraf jouw apparaat opeens veranderen en als jij dat weigert zouden de speakers helemaal niets meer doen? Dat is toch van de zotte? Best als Sonos nieuwe functies wil toevoegen, maar dan zonder dat door de strot van de gebruiker te duwen. Als die niet wil, dan heeft Sonos gewoon pech.

Alles bij de bron; Bits of Freedom


 

Houd toch op met dat Europese gezeur over privacy

Het zal niet verbazen dat hier in Silicon Valley veel sprekers zeggen dat het gedaan is met privacy. Niet een beetje minder, nee, gewoon afgelopen. We moeten ons er maar bij neerleggen. Overal gaan onze zeer private data in algoritmen en ze worden voor eeuwig bewaard.

En wat zeuren we ook, vooral in dat achterlijke Europa, we geven die data allemaal zelf gratis en voor niets weg. We zitten de hele dag te klikken op onze smartphone, en iedere klik vertelt iets over onszelf. Vanochtend zocht ik voor een verhaal het woord 'tomboy' even op. Precies één minuut later opende ik de voorpagina van Yahoo en daar staat prominent een gesponsord verhaal over.... tomboys. Dat is toch prachtig!?

De ‘believers’ in no-privacy hebben altijd hetzelfde argument: het levert me enorm veel veiligheid op. De politie van stad, staat en federale overheid en de zeventien - of zijn het er negentien - Amerikaanse veiligheidsdiensten zijn dankzij alle data die ze van het internet afplukken, en door alle databestanden die ze aan elkaar mogen koppelen, zo goed geïnformeerd dat ik rustig kan slapen.

Het is eigenlijk een wonder dat er ergens in de VS nog een geslaagde inbraak is, ja, nee, zelfs dat er nog iemand wordt vermoord in de VS. En als dat toch nog steeds gebeurt, dan moeten we alleen nog maar meer data opeisen en bestanden aan elkaar koppelen. Want het is duidelijk dat het werkt: in 2015 waren er nog maar 16.000 moorden in de VS, waarvan driekwart met een kogel. Daar moeten er ongeveer duizend vanaf, want die werden door de politie doodgeschoten. Zelfs inclusief die duizend zijn het er beduidend minder dan in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw. En wanneer kregen we allemaal internet en gingen we data verzamelen? Eind jaren negentig!

Genoeg flauwekul. Privacy en veiligheid hoeven niet ten koste van elkaar te gaan. En er zijn ontwikkelingen, waarbij het te logisch is om databestanden te koppelen en vooral ook softwaresystemen met elkaar te laten praten. Het is bijna zover dat de politie kan voorspellen waar een volgende inbraak zal plaatsvinden. Vermoedelijk zijn de Europese politiekorpsen wel jaloers op deze mogelijkheden bij hun Amerikaanse collega’s.

Een voorbeeld komt uit de koker van het ook in Nederland zeer bekende Relx. Het bedrijf is ook nog trots op de vorderingen die het boekt in de strijd tegen identiteitsfraude...  Door bestanden te koppelen gaan er rode vlaggen omhoog als er één letter verkeerd is in de naam, als het adres niet klopt, of de bankrekening. Volgens Relx is er zo in elf staten in vijf jaar $500 mln bespaard. Dat is nog maar een fractie, maar fraudeurs die merken dat een staat beter oplet, vluchten al snel naar de volgende staat. De veertig staten die deze criminaliteit nog ontkennen, hebben volgens Relx gewoon iets meer tijd nodig.

Bij deze twee voorbeelden lijkt het voordeel evident. Maar ook hier blijft het de kunst en de kunde om criminelen te vangen zonder de privacy van iedereen in gevaar te brengen, of zelfs helemaal op te doeken. Het overeind houden van privacy vergt wel meer tijd en meer geld, om de goede software te ontwikkelen. Dat is een keuze en daarom is de tegenstelling tussen privacy en veiligheid vals.

Alles bij de bron; FD [gratis registratie nodig]


 

Die camera's in reclamezuilen mogen gewoon niet - Opinie

Tal van reclamezuilen op Nederlandse stations bevatten verborgen camera's, gaf NS deze week toe. Deze camera's houden onder meer bij hoe lang en hoeveel voorbijgangers naar de aangeboden reclame kijken. Toen dit deze week bekend werd, ontstond er publieke ophef. De NS, als beheerder van de stations, en Exterion Media, het bedrijf dat de reclamezuilen exploiteert, kwamen snel in de media uitleggen dat het allemaal wel meevalt en dat de camera's vrij onschuldig zijn en geen beelden opslaan.

Echter, juridisch gezien overtreden de NS en Exterion Media de privacywetgeving en hebben ze op tenminste vier punten een onjuiste redenering aldus Bart Custers, hoofd onderzoek bij eLaw. 

Ten eerste mag alleen de gemeente camera's ophangen in de openbare ruimte. Bedrijven mogen slechts beveiligingscamera's ophangen als daarvoor eerst vrijstelling is verkregen. Zulke vrijstelling is alleen mogelijk als het gaat om duidelijk zichtbare camera's. Verborgen camera's zijn te allen tijde verboden - je mag het publiek niet belazeren. Bij gemeentelijk cameratoezicht wordt gewoon met borden aan het publiek duidelijk gemaakt dat sprake is van cameratoezicht.

Ten tweede maakt het niet uit of de camera's de beelden al dan niet opslaan. Ook camera's die beelden niet opslaan, maken inbreuk op de privacy. Ter vergelijk: als een vreemde u komt filmen onder de douche is dat uiteraard een inbreuk op uw privacy, maar als een vreemde zonder camera 'slechts' komt meekijken is dat evenzeer een inbreuk op uw privacy. 

Ten derde suggereert de NS dat de camera's eigenlijk geen camera's zijn, maar sensoren. Echter, ook sensoren die geen beelden maken, maken inbreuk op de privacy. Het vastleggen van beelden is privacygevoelig, maar het vastleggen van andere gegevens kan dat ook zijn. Bijvoorbeeld het feit dat u (kennelijk) geïnteresseerd bent in reclame voor uitzendbureaus of tijdens werktijd ongeoorloofd op het station rondloopt, kan voor uw werkgever buitengewoon interessante informatie zijn - ook als er geen beeldmateriaal van beschikbaar is.

Ten vierde is het onjuist te denken, zoals overigens veel mensen doen, dat je je privacy opgeeft zodra je de voordeur achter je dicht trekt. Niets is minder waar: ook in de openbare ruimte hebben mensen recht op privacy. Het vastleggen van gegevens over voorbijgangers valt daar ook onder.

Kortom, de NS en Exterion Media overtreden de privacywetgeving met hun reclamezuilen die zijn uitgerust met camera's. Geruststellende mededelingen dat het allemaal wel meevalt, zijn misplaatst.

Alles bij de bron; Trouw


 

Waarom willen apps zo onnodig veel persoonlijke informatie van je hebben?

Tegenwoordig willen apps van alles van ons weten en toegang tot foto's, contacten, je Facebookprofiel en je muziek. We moeten ons echt zorgen maken als het gaat om onze privacy als we apps gebruiken. Dat zegt Mary-Jo de Leeuw, veiligheidsexpert van Revnext. Apps willen steeds vaker toegang tot zaken op je telefoon of tablet die de app helemaal niet nodig heeft. 

Ondanks dat het de gewoonste zaak van de wereld is tegenwoordig om een app te gebruiken, bijvoorbeeld om een pizza te bestellen of de vertrektijden van de trein te checken, kleven er ook risico's aan het gebruik van apps. Als de app je gegevens niet versleuteld verstuurt, bijvoorbeeld als je een hotelovernachting boekt, kunnen je gegevens onderschept worden. Het gebeurt ook dat apps steeds vaker toegang vragen voor onnodige zaken, zoals je camera of muziekbibliotheek. Bedenk goed als je de vraag krijgt of een app je foto's mag inzien, of dat echt nodig is. Er zijn ook apps die ongevraagd toegang tot je gegevens hebben en informatie opslaan op je telefoon of tablet, zonder dat je het doorhebt.

Het is niet zo dat gratis apps minder zorgvuldig omgaan met je privacy dan betaalde apps. "De ANWB heeft een app gehad voor bootbestuurders. Daarmee bleek de ANWB vaarbewegingen in kaart te brengen. Men kon dus zien waar je met je boot naartoe ging. Dat was een betaalde app. Die gegevens waren heel waardevol.", aldus Mary-Jo de Leeuw.

Alles bij de bron [incl. video van het gesprek] bij de bron; TROS-Radar