In de strijd tegen misdaad gebruikt de politie van Londen al jaren gezichtsherkenning. Camera’s scannen mensen in een massa en vergelijken de gezichten met een database. Wanneer ze iemand zien die gezocht wordt, slaat het systeem alarm. Maar dat systeem, Live Facial Recognition, hapert aan alle kanten. 

Vier op de vijf ‘herkende’ personen, bleken onschuldig en hadden niets misdaan, melden Sky News enThe Guardian.  Ze baseren zich op de universiteit van Essex, die voor de politie van Londen naar het camerasysteem heeft gekeken. De onderzoekers roepen de politie op om te stoppen met de gezichtsherkenning.
 

De universiteit keek naar zes recente situaties waarbij de politie mensenmenigtes heeft gescand. Daarbij kwamen 42 ‘matches’ met de database. Maar van die 42 herkende personen werden slechts acht mensen daadwerkelijk gezocht. De andere 34 keer sloeg het systeem alarm om niets. In sommige gevallen stonden de mensen die gezocht werden, voor wie de onschuldige passanten dus werden aangezien, zelfs onterecht op de lijst: rechercheurs hadden al lang en breed vastgesteld dat ze niets misdaan hadden, maar dat was niet verwerkt.

Alles bij de bron; HLN


 

Op 9 juli begint de Europese rechtszaak die de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems aanspant tegen Facebook. De zaak is bepalend voor bedrijven die persoonlijke data van Europa naar de Verenigde Staten sturen.

De zaak gaat over het versturen van persoonlijke gegevens van Europa naar de VS. Bedrijven als Facebook mogen dat doen op basis van de afspraken in het Privacy Shield, dat de regels over transfers van persoonlijke gegevens vastlegt. Schrems is echter van oordeel dat Facebook te weinig doet om die persoonlijke data veilig te houden. Zo zijn er de afgelopen jaren talloze gevallen bekend geraakt van datamisbruik, zowel door Facebook als door bedrijven die het platform gebruiken. Het hof moet beslissen of Facebooks manier van werken in strijd is met het Europees recht op privacy.

Maar de zaak kan ook gevolgen hebben voor andere bedrijven. Als het Privacy Shield door de rechtszaak moet worden aangepast, dan heeft dat gevolgen voor alle bedrijven die persoonlijke data uitwisselen met de VS. Dat gebeurde eerder al in 2015 toen Schrems een gelijkaardige zaak begon rond Safe Harbour, dat daarom in 2016 werd opgevolgd door Privacy Shield.

Alles bij de bron; Knack


 

Rotterdam stopt met een omstreden computersysteem dat wordt gebruikt om bijstandsfraude in de gemeente op te sporen. Volgens het college van burgemeester en wethouders is onvoldoende duidelijk of het systeem voldoet aan de privacywetgeving. 

Een aantal partijen had zich tegen het gebruik van het systeem uitgesproken. Ook buurtbewoners en vakbond FNV kwamen in verzet. De gemeente laat weten dat er mede door de invoering van de nieuwe privacyregels (AVG) onduidelijkheid is "over de juridische onderbouwing" van de aanpak.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Het kabinet heeft eindelijk de aangekondigde wijzigingen van de sleepwet naar de Tweede Kamer gestuurd. Vorige zomer riepen we het kabinet op om met echte verbeteringen te komen. Wat er toen lag was nog onvoldoende. De radiostilte van bijna een jaar leidt helaas niet tot de gewenste verbeteringen. Tijd voor de Tweede Kamer om in te grijpen.

Op twee punten na houdt het kabinet voet bij stuk en blijft het vooral bij cosmetische wijzigingen. De controversiële onderdelen van de wet blijven gewoon ongewijzigd. Dat is, zacht gezegd, teleurstellend. Ook gaat het kabinet niet of alleen maar heel beperkt in op de inhoudelijke bijdragen van verschillende organisaties (waaronder wij) die tijdens de internetconsultatie zijn ingediend. 

Het ontbreken van een inhoudelijke reactie viel ook de Raad van State op. In zijn advies roept het expliciet het kabinet op om volledig en grondig op de inhoudelijke reacties en voorstellen te reageren. Het kabinet zegt dit alsnog te hebben gedaan, maar wij vinden die inhoudelijke reactie van het kabinet nauwelijks terug.

Een grote zorg van ons en vele anderen is de mogelijkheid voor de geheime diensten om op grote schaal onbekeken gegevens te verstrekken aan buitenlandse geheime diensten. De risico’s zijn dan niet meer te overzien. We vinden dan ook dat het uitwisselen van grote hoeveelheden onbekeken gegevens met buitenlandse diensten een stap te ver gaat. Daar trekken we een harde grens. Maar als je het dan toch al toestaat, dan zou je op z’n minst extra waarborgen moeten invoeren zoals een gerichtheidseis en onafhankelijke toets vooraf. Daar wezen we het kabinet in onze bijdrage vorig jaar ook op, maar daar gaat het kabinet niet op in.

Het kabinet laat de deur voor het verstrekken van onbekeken gegevens aan buitenlandse diensten wagenwijd open staan. De enige aanpassing is dat dit voortaan in alle gevallen gemeld moet worden aan de toezichthouder (CTIVD) die achteraf toezicht houdt. Maar zodra de gegevens in buitenlandse handen zijn ben je al te laat. Dus daar los je niets mee op.

Het kabinet ziet gelukkig wel in dat de eis om bevoegdheden zo gericht mogelijk in te zetten beter wettelijk verankerd moet worden. Daar wezen wij, net als Amnesty International, de NJCM en anderen, eerder al op. Als het aan het kabinet ligt, gaat de gerichtheidseis voor de inzet van alle bevoegdheden gelden. Deze eis geldt dus niet alleen voor de inzet van het sleepnet of bij het hacken, maar ook als de diensten via bijvoorbeeld informanten gegevens verzamelen. Dat is een stap in de goede richting.

Maar niet te vroeg gejuicht. Want als we kijken naar hoe het kabinet de gerichtheidseis in de toelichting bij de wet invult, dan zijn er nog heel veel mogelijkheden om deze eis in de praktijk af te zwakken. Bijvoorbeeld omdat het onderzoek zich nog in de beginfase bevindt of vanwege financiële overwegingen. Of de gerichtheidseis iets voorstelt zal dus heel erg gaan afhangen van hoe de diensten en beide toezichthouders (vooraf de TIB en achteraf de CTIVD) hier in de praktijk mee omgaan.

Tot slot nog een pijnlijke constatering. Het kabinet stelt voor om het verzamelen van gegevens over bronnen van journalisten of de vertrouwelijke communicatie van advocaten via informanten nog makkelijker te maken. Blijkbaar was het niet de bedoeling dat hiervoor eerst toestemming nodig is van de minister en goedkeuring van de toezichthouder (TIB). Dat staat nu wel in de wet. Die waarborgen wil het kabinet schrappen zodat de diensten ongemoeid via informanten deze informatie kunnen verzamelen.

Ook hier komt het kabinet weer met het argument dat dit allemaal moet kunnen omdat informanten meewerken op basis van vrijwilligheid. We zeiden het eerder: dat personen of organisaties vrijwillig jouw gegevens verstrekken of hiertoe toegang verlenen aan de geheime diensten, maakt de inbreuk op jouw rechten niet kleiner. De informantenregeling wordt langzamerhand de grote loophole in de wet om extra waarborgen te omzeilen. De hoogste tijd dat dit gat gedicht wordt.

Alles bij de bron; BitsofFreedom


 

Minister Grapperhaus wil DNA-onderzoek inzetten als opsporingsmiddel. Ruimer gebruik van DNA-profielen zou opsporingsdiensten meer armslag geven om te voorkomen dat daders vervolging, berechting en hun eventuele straf ontlopen.

In een brief met een integrale beleidsreactie  over DNA-onderzoek die woensdag naar de Tweede Kamer is gestuurd, zet Grapperhaus zijn voornemens uiteen. Het komt volgens hem voor dat verdachten zich na hun veroordeling niet melden of geen vaste woon- of verblijfplaats hebben. Daarom wil de minister de Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden (Wet DNA-V) wijzigen om eerder (conservatoir) celmateriaal af te nemen en te bewaren tot het moment dat een verdachte wordt veroordeeld. Het celmateriaal is dan beschikbaar als de officier van justitie na veroordeling van een verdachte opdracht geeft om een DNA-profiel te maken en in de DNA-databank voor strafzaken op te slaan. Dit zal de pakkans verhogen als zij dat wel doen en hen zo mogelijk weerhouden opnieuw strafbare feiten te plegen.

De voorkeur van Grapperhaus gaat uit naar een wetswijziging die het mogelijk maakt conservatoir celmateriaal af te nemen van iedere aangehouden verdachte van een misdrijf waar vier jaar of meer op staat. Het gaat dan vooral om mensen die na verhoor of na beëindiging van de inverzekeringstelling in vrijheid worden gesteld, maar nog wel verdachte blijven. Ook bij inbewaringstelling van die categorie verdachten zou celmateriaal moeten worden afgenomen.

Een tweede voorkeursoptie is de conservatoire afname van celmateriaal bij alle verdachten die in verzekering worden gesteld. Een haalbaarheidsstudie moet uitwijzen welke van de twee uiteindelijk de beste keuze is voor de wijziging van de Wet DNA-V.

Daarnaast wordt het mogelijk om bij niet-verdachten (derden) in uitzonderlijke gevallen celmateriaal af te nemen, als zij dat niet vrijwillig afstaan in het kader van (grootschalig) DNA-onderzoek. Er moet dan sprake zijn van een dringende noodzaak en van een zeer ernstig misdrijf. Bijvoorbeeld als een derde in het politiedossier voorkomt omdat hij door een opsporingsambtenaar als getuige is ondervraagd vanwege het feit dat hij zich op, of in de buurt van, de plaats delict bevond. Als er geen sprake is van een dringende noodzaak blijft vrijwillige medewerking uitgangspunt.
Tenslotte onderzoekt de minister of het juridisch mogelijk is om van een specifieke categorie verdachten – bijvoorbeeld van gewelds- en zedenmisdrijven – altijd het celmateriaal af te nemen en daaruit direct een DNA-profiel te maken, om dit in de databank te vergelijken.

Alles bij de bron; BeveilNieuws

Stukken via de RijksOverheid


 

Zet Project Alias op je slimme speaker en je kan niet meer worden afgeluisterd. Het werkt als een deksel die je op je Amazon EchoGoogle Home of een andere slimme speaker legt. Maar dan zo dat het apparaat nog wel naar jou luistert zonder dat er iemand afluistert.

Alias is een apparaat dat zich gedraagt als parasiet waardoor je de controle terug krijgt over de apparaten die je in huis hebt gehaald. Met een eenvoudige app leer je Alexa of Google Assistent alleen nog te reageren op je eigen wachtwoord. Daardoor verlam je als het ware de afluistermogelijkheden. Je apparaat slaat niet meer aan bij ‘okay google” maar alleen nog bij de een naam of zelfs het geluid dat jij zelf kiest en luistert alleen als jij het toestaat.

Project Alias is een open source en zelf te bouwen project van Bjørn Karmann en Tore Knudsen. Ze hebben de instructies om zelf zo’n deksel te bouwen op GitHub gratis gedeeld. In de video die de Denen maakten zie je vooral heel herkenbare irritaties met smart devices. 

Alles bij de bron; Bright


 

Privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) betwijfelt of banken de betaalgegevens van klanten wel voor marketing- doeleinden mogen inzetten. AP zegt te betwijfelen of de ongevraagde verwerking van betaalgegevens van bankklanten wel in overeenstemming is met de Europese privacywet AVG.

Onlangs kondigde ING aan dat het 'persoonlijke aanbiedingen' aan klanten zou gaan doen op basis van de af- en bijschrijvingen op hun rekening. Het privacystatement werd aangepast en klanten doen automatisch mee. Wie zijn gegevens niet voor aanbiedingen wil laten gebruiken, moet zich nadrukkelijk afmelden bij ING. De autoriteit roept banken nu op om hun plannen te heroverwegen. AP heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een brief gestuurd, met spelregels waar banken zich aan moeten houden.

De regels gelden ook voor bedrijven die middels de nieuwe PSD2-regeling toegang krijgen tot de betaalgegevens van Nederlanders. Via PSD2 kunnen Nederlanders hun rekening koppelen aan bijvoorbeeld een app die hun betaalgedrag inzichtelijk maakt. De maker van die app krijgt dan inzicht in het betaalgedrag van de klant, maar moet nadrukkelijk om toestemming vragen om die voor marketingdoeleinden te gebruiken.

ABN Amro kijkt mee met de betalingen van klanten om ze persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. Hoe lang dit al gebeurt weet de bank bij navraag niet. In 2014 schreef De Correspondent al een verhaal over de manier waarop ABN Amro de betaalgegevens van klanten gebruikt. Toen kwam informatie over de betaalgegevens ook bij andere bedrijven terecht, dat is nu niet het geval, zegt de bank.

Ook de Rabobank overweegt, net als ING, om dit in te voeren. Dat blijkt na een rondgang langs banken door de NOS, naar aanleiding van een nadrukkelijke oproep van de Autoriteit Persoonsgegevens om een dergelijke vorm van marketing te 'heroverwegen'. In reactie op de brief van de toezichthouder laat ING weten dat de bank klanten voorlopig geen aanbiedingen zal doen voor ING-producten en -diensten op basis van transactiegegevens. ABN Amro laat via de Nederlandse Vereniging van Banken weten in gesprek te zijn met de waakhond.

Alles bij de bronnen; Bright & NOS


 

De gemeente Terneuzen stelt vanaf 3 juli een registratie- en identificatieplicht in voor het zwembad in Koewacht. Ook krijgen de badmeesters bodycams. Dat heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten. Het zwembad blijft voor iedereen toegankelijk maar er gaan strenge regels gelden.

Aan bezoekers die de huisregels niet naleven, wordt direct de toegang ontzegd. Diverse maatregelen moeten ervoor zorgen dat de bewoners van Koewacht en de overige bezoekers van het zwembad erop kunnen rekenen dat ze veilig en plezierig gebruik kunnen maken van het zwembad.

Wie toegang tot het zwembad wil hebben, is verplicht een registratieformulier in te vullen. Iedereen van 14 jaar en ouder moet ook zijn/haar ID tonen aan de ingang van het zwembad in Koewacht. Bezoekers met een abonnement hebben geen registratieplicht, wél een identificatieplicht.

 De registratie- en identificatieplicht is per 3 juli 2019 ingegaan en geldt tot 1 september 2019. Er worden geen uitzonderingen gemaakt. Geen ID = geen toegang. Er wordt streng gehandhaafd om zo de openbare orde en veiligheid te waarborgen. Daarnaast zijn er een (mobiel) camerasysteem en een beveiliger aanwezig. Alle lifeguards worden uitgerust met een bodycam (draagbare camera). 

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen