45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Krijgen we referendum over tapwet? Nu al 60.000 handtekeningen

De mensen die willen dat er een referendum komt over de nieuwe tapwet hebben inmiddels meer dan 60.000 handtekeningen binnengehaald. Om de raadgevende volksraadpleging te kunnen afdwingen, moeten voor 16 oktober zeker 300.000 mensen hebben getekend.

Wilt jij ook een referendum over de Sleepwet? Teken dan hier.

Alles bij de bron: AD


 

Rejo Zenger dient klacht in bij politie om vloggende agent

Privacy-expert Rejo Zenger heeft namens burgerrechten-stichting Freedom Inc. een formele klacht ingediend bij de politie tegen de met zijn bodycam vloggende Almeerse wijkagent. Die heeft volgens Zenger online vertrouwelijke politiegegevens gepubliceerd.

 Politievlogger Jan-Willem, was de eerste zogenoemde politievlogger van Nederland. De wijkagent filmt zijn dagelijkse bezigheden en publiceerde deze beelden op Youtube. Het leeuwendeel van de beelden filmt hij met zijn bodycam, een kleine camera die door politieagenten op het lichaam wordt gedragen.

Uit onderzoek van zowel Zenger als NCRV- onderzoeksprogramma De Monitor bleek dat het zeer gemakkelijk is om adresgegevens van betrokken uit de vlogs te achterhalen. Hoewel de gezichten van slachtoffers en omstanders werden geanonimiseerd, worden stemmen niet vervormd en worden straatnaamborden of kentekennummers niet altijd vervaagt. Zo geven omgevingsbeelden genoeg informatie weg om woonadressen te achterhalen. 

Hiermee publiceren de vlogs gevoelige informatie en "lekt" hij politiegegevens, aldus Zenger. Indirect en per ongeluk geeft de politie hiermee adresgegevens op het internet vrij. 'Dat is best heftig als je melding doet van bijvoorbeeld huiselijk geweld. Burgers moeten er vanuit kunnen gaan dat de politie goed omgaat met persoonsgegevens, anders schaadt dat het vertrouwen in de politie.' 

De Monitor komt vrijdag met een uitgebreid verhaal over de personen die herleidbaar zijn in de politievlogs. Volgens datajournalist Jerry Vermanen van de KRO-NCRV hadden sommige mensen die ze hadden herleid en aangesproken, absoluut geen idee dat ze zo gemakkelijk herleidbaar waren of dat het incident überhaupt online stond. 'Er was hun door politievlogger Jan-Willem niet verteld dat het incident in een vlog zou verschijnen,' stelt Vermanen. 'Soms gaat het om verdachten, die nog niet veroordeeld zijn. Soms gaat het om slachtoffers, waarvan dan door de vlog bekend wordt dat ze de politie hadden gebeld. Dat zou niet moeten kunnen.' 

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Consumentenbond zet drie gezondheidssites op een zwarte lijst wegens schending privacy

In juni inventariseerde de Consumentenbond hoe gezondheidswebsites omgaan met de privacy van hun bezoekers. Alle twintig bekeken sites overtraden de telecomwet door zonder toestemming trackingcookies te plaatsen van commerciële partijen. Daarnaast ontbraken privacyverklaringen of waren ze incompleet. En zes websites werkten niet met een beveiligde verbinding.

Veel sites beloofden beterschap, maar uit een herhaalonderzoek in augustus bleek dat acht van de twintig sites nog steeds ongevraagd commerciële cookies plaatsten en meerdere privacyverklaringen waren nog steeds niet op orde. Wel hadden alle sites inmiddels een beveiligde verbinding.

De Consumentenbond heeft drie websites op een zwarte lijst geplaatst:

Gezondheidsnet.nl: plaatst zonder toestemming erg veel (27) commerciële tracking cookies.

Mens-en-gezondheid.infonu.nl: plaatst zonder toestemming meerdere commerciële cookies en heeft op diverse punten een rammelende privacyverklaring.

Verslaving.nu: plaatst zonder toestemming meerdere commerciële tracking cookies en de privacyverklaring is niet volledig.

Alles bij de bron; Emerce


 

AH gaat 'slimme' persoonlijke boodschappenlijstjes voor klanten maken op basis van hun bonuskaart informatie

Albert Heijn gaat persoonlijke boodschappenlijstjes voor klanten maken, gebaseerd op eerder aankoopgedrag. Het gaat voorlopig alleen om boodschappenlijstjes voor het doen van online boodschappen.

De boodschappenlijstjes worden met behulp van machine learning samengesteld op basis van wat klanten kopen en hoe vaak. Appels kunnen bijvoorbeeld elke week op het lijstje staan, terwijl vuilniszakken misschien maar eens in de maand gekocht worden. Nadat het boodschappenlijstje is gegenereerd moeten klanten die controleren en eventueel producten wegstrepen of toevoegen.

Na een testfase waarin meer dan 2.000 klanten het persoonlijke boodschappenlijstje hebben getest, zoekt Albert Heijn nu 65.000 klanten met een geregistreerde bonuskaart om van de dienst gebruik te maken. Het gaat hierbij om klanten die al regelmatig online boodschappen doen. In 2018 wil Albert Heijn alle klanten met een geregistreerde bonuskaart van persoonlijke boodschappenlijstjes voorzien, zowel in de winkel, in de app als online.

Alles bij de bron; Security


 

Gestolen identiteit; Wat moet je doen

Plots staat er een duur telefoonabonnement op je naam en zijn er spullen besteld bij webwinkels waar je werkelijk geen weet van hebt. Een vergissing? Nee, erger: iemand is met je identiteit aan de haal gegaan. Wat moet je dan?..

...Op aanraden van Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -Fouten (CMI), een initiatief van de Nederlandse overheid, deed ze aangifte bij de politie. Dat hielp haar aan te tonen dat ze de abonnementen nooit zelf had afgesloten. De volgende stap was het aanvragen van een nieuw paspoort en rijbewijs, zodat de oude ongeldig werden en dus niet langer door de identiteitsdieven misbruikt konden worden. Hoe die boeven haar persoonlijke gegevens in handen kregen, weet ­Colijn niet. Ze vermoedt dat een kopietje van haar paspoort, dat ze ooit achterliet bij een wat schimmig autoverhuurbedrijf, een eigen leven is gaan leiden. Het duurde een half jaar voordat Colijn van alle blaam was gezuiverd...

...Helen van der Sluys, coördinator van het CMI adviseert en begeleidt samen met haar collega’s op het ministerie van Binnenlandse Zaken slachtoffers van identiteitsfraude. Wie slachtoffer is of denkt te zijn, kan op de website van het CMI een formulier invullen. Na ontvangst neemt een medewerker van het meldpunt contact op met het slachtoffer en maakt een analyse van het probleem. Van der Sluys: ,,Het opbouwen van een dossier is belangrijk om aan te tonen dat jij als slachtoffer niet de fraudeur bent.’’

Daarbij is ook een aangifte bij de politie vereist. De meeste politiebureaus weten er inmiddels goed mee om te gaan, sinds 2014 is identiteitsfraude namelijk als zelfstandig delict aangemerkt. Je kunt overigens niet online aangifte doen van de gevolgen van identiteitsfraude, daarvoor moet je echt naar het politiebureau. ,,Aangifte doen wil wel eens lastig zijn, omdat niet alle politiebureaus hierop zijn ingericht’’, zegt Vermeulen. ,,Maar houd voet bij stuk, de politie is verplicht je aangifte op te nemen.’’

Volgens Van der Sluys lukt het in de meeste gevallen van identiteitsfraude om de geleden schade te verhalen. ,,Maar het is wel een tijdrovende en frustrerende bezigheid om te moeten aantonen dat je onschuldig bent.’’

Alles bij de bron; AD


 

Legitimatieplicht voor jong uitgaanspubliek in Castricum

Wie 21 jaar of jonger is en komend weekend wil stappen in Castricum, moet zich vooraf melden op een centrale plaats om zich te legitimeren.

Met behulp van een ID-scanner stelt een horecaportier de leeftijd van de bezoeker vast. De ’scanpost’ wordt gevestigd in een unit op het Horecaplein. Wie boven de achttien jaar is krijgt een stempel die toegang geeft tot de horeca en waarmee alcohol mag worden besteld. Wie geen achttien is, krijgt een andere stempel en kan geen alcohol bestellen. ID-bewijzen waarmee wordt gefraudeerd en valse ID-bewijzen worden direct ingenomen en vernietigd. Het systeem is afgekeken van Texel, waar het in uitgaansdorp De Koog is ingevoerd.

In de proefperiode worden ook jassen die worden verstopt in het horecagebied in beslag genomen en wordt het verboden om te parkeren in de Dorpsstraat recht voor de horeca. Daarnaast stelt de burgemeester gebiedsontzeggingen in. Wie zich misdraagt mag niet meer in het horecagebied aanwezig zijn. Dat gaat verder dan de horecaontzeggingen (per kroeg) die nu al van kracht zijn. Na een zware mishandeling op het station in februari, is al besloten tot live cameratoezicht, extra politie (met bodycams) en extra beveiligers. Burgemeester Mans onderzoekt verder of ’preventief blazen’ haalbaar is.

Alles bij de bron; NHD


 

Beantwoording Kamervragen over het onderzoek dat een meerderheid van de zorgwebsites geen veilige HTTPS-verbinding heeft

Minister Schippers (VWS) pdfbeantwoordt de vragen van het Kamerlid De Jonge van Ellemeet (GL) over het onderzoek dat een meerderheid van de zorgwebsites geen veilige HTTPS-verbinding heeft en pdfdie van het Kamerlid Dijkstra en Verhoeven (beiden D66) over het bericht dat meerderheid van de zorgsites onbeveiligd is.

Alles bij de bron; RijksOverheid & RijksOverheid


 

Hoe ziet billboard uitbater Exterion de toekomst?

Het bedrijf achter de camera's in de billboards op de grote treinstations, zet de camera's uit. Dat is mooi, maar we zijn vooral benieuwd naar Exterion's idee over wat komen gaat. De NOS schrijft dat het bedrijf zegt “niet goed gecommuniceerd te hebben.” Wij gaan een stap verder: Exterion heeft helemaal niet gecommuniceerd. Blijkbaar vindt Exterion je alleen interessant om beter advertenties op je te kunnen targetten. De enige reden dat een treinreiziger nu van het bestaan van deze camera’s afweet is door een tweet van een oplettende forens. En ja, Exterion had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat het plaatsen van zulke camera’s zonder voorbijgangers daarover iets te vertellen, mensen een unheimisch gevoel geeft.

Dat die camera’s nu uitgezet zijn is fijn – al moeten we daarbij blind vertrouwen op de blauwe ogen van Exterion. Want je kunt niet zien of de camera’s uit- of aanstaan. Wij zijn vooral benieuwd naar wat er over een maandje gebeurt. Het moment waarop de “ontstane commotie” is weggeëbd en de lastige vragen van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn beantwoord.
 
Alles bij de bron; Bits of Freedom
 

Ondertussen in Den Haag - Privacy op internet & onder druk verkrijgen van bijzondere persoonsgegevens

In deze rubriek op SOLV.nl worden wekelijke TMC-gerelateerde Kamervragen- en antwoorden besproken.

Deze week kwam er antwoord op vragen over de schending van privacy van burgers op internet, de gevaren van bitcoins & het onder druk zetten van patiënten om bijzondere persoonsgegevens af te staan.

Er zijn nieuwe vragen gesteld over de slimme reclameborden op Amsterdam centraal en over de behandeling van het beheer van gevoelige gegevens van leerlingen.

Alles bij de bron; SOLV