45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Sterke stijging van fraude met contactloze bankpassen in Groot Britannië

In het Verenigd Koninkrijk is vorig jaar het aantal gevallen van fraude met contactloze bankpassen sterk gestegen, alsmede de veroorzaakte schade, zo blijkt uit cijfers van Action Fraud, een instantie van de Britse overheid waar burgers en organisaties allerlei soorten fraude kunnen rapporteren.

Gedurende een periode van 10 maanden in 2018 ontving Action Fraud 2739 meldingen van "contactloze fraude" met een schadebedrag van bijna 1,8 miljoen pond. In dezelfde periode een jaar eerder ging het nog om 1440 gevallen waarbij criminelen 711.000 pond buitmaakten. Via contactloze betaalpassen kunnen in het Verenigd Koninkrijk bedragen tot maximaal 30 pond zonder het invoeren van een pincode worden betaald.

Volgens een woordvoerder van UK Finance, dat de belangen van Britse banken vertegenwoordigt, heeft er nog nooit contactloze fraude plaatsgevonden met een kaart die nog in bezit van de originele eigenaar was.

Alles bij de bron; Security


 

Netflix ondertekent regels voor zelfcensuur in India

Netflix wil samen met een aantal andere platforms zelf censuur kunnen toepassen in India. Het bedrijf tekende hiervoor een overeenkomst waarin gedragsregels rondom seks en religie staan opgesteld.

"De zelfreguleringscode is een verzameling principes die ervoor kunnen zorgen dat de artistieke visie van een producent wordt beschermd, zodat hun werk door fans gezien kan worden. De code zorgt er ook voor dat consumenten keuzes kunnen maken die goed zijn voor zichzelf en hun familie", liet Netflix weten.

Bioscoopfilms en reguliere televisie-uitzendingen zijn al hevig gereguleerd in India, maar voor streamingdiensten zijn nog geen officiële richtlijnen opgesteld.

Alles bij de bron; NU


 

Na de pret-echo; Negenmaandenbeurs laat kersverse ouders het DNA van hun baby's testen

Tijdens de komende editie van de Negenmaandenbeurs in de RAI, kunnen ouders het DNA van hun baby laten testen. 

Met de test kun je specifiek vijf persoonlijke eigenschappen van de baby achterhalen, waaronder de definitieve oogkleur. Ook kom je te weten of het kind bittere smaakstoffen proeft en of hij/zij het snelheidsgen heeft, of er een grotere kans is om lactose-intolerantie te ontwikkelen en of het kind later zal opgroeien als 'denker' of als 'doener'.

Namens het bedrijf zullen op de beurs personen aanwezig zijn om de nieuwste DNA-testen voor baby's te promoten. Ouders kunnen dan online een kit bestellen en thuis het wangslijm van hun baby afnemen. Drie tot vier weken later krijg je een gepersonaliseerde video toegestuurd waarin de vijf kenmerken van je baby worden onthuld. Bij de video krijg je dan ook een oorkonde en een rapport met achtergrondinformatie.

Een woordvoerder van de Negenmaandenbeurs noemt het unieke van deze test dat er nu ook voor baby's een 'leuke' manier is om het DNA te testen. 'Waar het normaal medisch is, is het hier voor de fun. Nu kun je het bijvoorbeeld aan iemand anders geven, als een leuk kraamcadeau.'

Alles bij de bron; AT5


 

De langzaam veranderende privacy-perceptie van de Chinezen -LongRead-

Wanneer ik een lezing heb gegeven over Chinese apps en mobile payment, is de eerste vraag die uit de zaal komt altijd dezelfde: “Maar hoe zit dat dan met privacy?” Ik leg vervolgens uit dat in China privacy veel minder gevoelig ligt dan in het Westen. Tenminste… tot voor kort.

Ik hoop dat er geen Chinezen zijn die me het antwoord ernstig kwalijk nemen. Want dat overkwam Robin Li, de chief executive officer van Baidu, namelijk wel toen hij in maart iets vergelijkbaars zei: “Ik denk dat Chinezen meer open zijn en minder gevoelig met betrekking tot hun privacy. Als ze hun privacy moeten inleveren voor gemak, veiligheid of efficiency, doen ze dat in veel gevallen.”

Die opmerking zorgde voor nogal wat ophef onder Chinese internetgebruikers. Sina Weibo hield een poll over Li’s stelling en binnen enkele uren hadden meer dan 10.000 mensen gestemd: 86 procent van hen is het niet met Li eens. Nu kunnen Chinezen wel verontwaardigd zijn over de uitspraken van Robin Li, maar wat laat hun gedrag zien? Verschillende studies hebben de afgelopen jaren aangegeven dat de bezorgdheid om privacy-schending bij Chinese consumenten ver onder het wereldwijde gemiddelde ligt.

Volgens Luisa Tam van de South China Morning Post wordt het verschil in privacy-perceptie tussen ons en onder andere Chinezen veroorzaakt door cultuurverschillen. Wij hechten grote waarde aan individualisme en het al dan niet vrijgeven van privacy zou een manier zijn om onze relatie met anderen te beheren; het helpt ons om grenzen te bepalen. In het collectivisme van de Chinese cultuur zijn die persoonlijke ruimte en grenzen niet of nauwelijks aanwezig. Veel westerlingen die China bezoeken, zijn verbaasd door de persoonlijke vragen die ze krijgen over thema’s als inkomen, leeftijd en relaties.

Respect voor privacy is volgens Tam ook gebaseerd op vertrouwen. Aangezien vertrouwen nagenoeg ontbreekt in de Chinese samenleving wordt privacy vaak niet gegeven. Het Chinese woord voor privacy – yin si – betekent zelfs letterlijk ‘persoonlijke geheimen’. Dus kan nogal wat negatieve connotaties hebben. 

Of Richard Li en ik nu gelijk hadden of niet, het is duidelijk dat de aandacht voor privacy aan het toenemen is in China. Opmerkelijk is daarbij dat men zich niet zozeer zorgen maakt over de data die de overheid verzamelen, maar vooral over wat de bedrijven allemaal met gegevens doen... 

...Er is veel aan te merken op de streken van China’s internetbedrijven. Maar een organisatie die bekend staat om het verzamelen van persoonlijke gegevens is natuurlijk de Chinese overheid. In het verleden had elke burger in het overheidsarchief een dang an, een envelop met alle persoonlijke informatie, welke nu plaatsmaakt voor digitale alternatieven. In Xinjiang wordt door politie DNA verzameld en spyware op telefoons geïnstalleerd. Er zijn plannen om door het land meer dan 600 miljoen beveiligingscamera’s op te hangen. Internetbedrijven moeten, indien gevraagd, persoonlijke data delen met de overheid en zelfs Apple laat, om te voldoen aan China’s cybersecurity-wetgeving, data van Chinese iCloud-gebruikers opslaan op Chinese servers. En dan is er nog het veelbesproken sociale kredietsysteem.

Dezelfde Cyber Security-wet is echter ook een verbetering voor de bescherming van de privacy, aangezien het vereist dat dataverzameling legaal, gerechtvaardigd en noodzakelijk dient te zijn. De nieuwe regelgeving van dit jaar heeft daaraan toegevoegd dat dataverzameling minimaal en beperkt in tijd en gebruiksvormen dient te zijn. Nu zijn dit natuurlijk wel grenzen die met name van toepassing zijn op de private sector en minder op de overheid. 

China heeft nog een lange weg te gaan, zowel inzake bescherming van de consument als met betrekking tot het besef bij diezelfde consument over de gevaren en manieren om zich te beschermen, maar er zit zeker beweging in.

Alles bij de bron; CustomerTalk


 

Onder andere Apple voldoet niet aan Europese privacyregels volgens Max Schrems

Apple, Amazon, Netflix, Spotify en YouTube worden erop aangesproken dat ze niet aan de regels van de Europese GDPR voldoen, in het Nederlands AVG. Max Schrems van de organisatie noyb heeft daarom een klacht ingediend bij de Oostenrijkse overheid.

Volgens Schrems heeft Apple niet gereageerd op dataverzoeken en om verzoeken om verbeteringen door te voeren. “Veel diensten hebben geautomatiseerde systemen om te reageren op toegangsverzoeken, maar ze leveren vaak bij lange na niet de data waar gebruikers recht op hebben”. Hij vond dat geen enkel bedrijf voldeed.

Schrems is een bekende activist die in 2011 een rechtszaak tegen Facebook startte.

Alles bij de bron; iCulture


 

Tim Cook: 'Meer toezicht op datahandelaren nodig'

Tim Cook stelt dat er meer toezicht is nodig op datahandelaren, iets waarvoor de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) een toezichthouder in het leven zou moeten roepen. 

"In 2019 is het tijd om voor het recht op privacy te strijden - uw, mijn en onze privacy. Consumenten zouden niet opnieuw een jaar hoeven toleren waarin bedrijven op onverantwoordelijke wijze enorme gebruikersprofielen vastleggen, we met datalekken die niet onder controle lijken te zijn worden gecontroleerd en steeds minder controle krijgen over ons digitale leven", schrijft Cook.

Hij roept het Amerikaanse congres op nieuwe privacywetgeving aan te nemen die strengere eisen stelt aan onder meer datahandelaren. Cook stelt met dergelijke wetgeving consumenten vier rechten te geven:

  • Het recht om persoonlijke data te minimaliseren
  • Het recht om te weten welke data waarom is verzameld
  • Het recht toegang te krijgen tot eigen persoonlijke data, deze te corrigeren of deze te verwijderen
  • Het recht op dataveiligheid

Cook stelt echter dat wetgeving niet voldoende is om zeker te stellen dat burgers ook daadwerkelijk hun privacyrechten kunnen uitoefenen. Hier is volgens de topman ook een toezichthouder voor nodig, die actie kan ondernemen om naleving van de wetgeving af te dwingen. 

Alles bij de bron; DutchITChannel


 

‘Toilettijd’ levert Teleperformance nominatie Big Brother Award op

Als werknemer van callcenter Teleperformance krijg je elke maand een overzicht toegestuurd met jouw prestaties van de afgelopen weken. Maar jouw gegevens worden niet alleen met jou gedeeld, maar met al jouw collega’s. Niet alleen hoeveel klantengesprekken zijn er geweest, maar ook hoe veel ‘personal time’ ofwel plaspauze je hebt opgenomen. 

De werknemers moeten bij alles wat ze doen een code melden. Dus wanneer ze een mail schrijven, wanneer ze een telefoontje plegen, en wanneer ze even naar de wc gaan. Deze inbreuk is een voorbeeld van een bredere trend: met name werknemers van laagbetaald werk worden steeds vaker en steeds meer gekwantificeerd uit naam van efficiëntie. Mensen worden teruggebracht tot een paar cellen in een spreadsheet. 

Teleperformance overschrijdt met het registreren van toilettijd een grens. Wat gaat het de werkgever of collega’s aan hoe lang iemand naar de wc gaat? Het bedrijf moet volgens het panel van experts ophouden met het bijhouden van privacygevoelige informatie als ‘toilettijd’, en stoppen met het verspreiden van gegevens aan anderen dan de betrokkene zelf.

Zolang het bedrijf niet zorgt voor een cultuuromslag en het gebruik van data niet tot aanvaardbare proporties terugbrengt, verdient het een nominatie voor de Expertprijs van de Big Brother Awards 2018. De overige genomineerden zijn ministers Hoekstra (Financiën) en De Jonge (Zorg), staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) en Kenter Jeugdhulp. De uitreiking van de prijs vindt plaats op 22 januari in De Rode Hoed in Amsterdam. Er zijn nog kaarten!

Wees erbij, maak het mee!

Alles bij de bron; BitsofFreedom


 

Privacy bestaat straks niet meer in Noorwegen: voyeuristische kilometerheffing wel

Soms is het tijd voor een on-ironische verwijzing naar Big Brother uit de beroemde handleiding 1984. Want de nieuwe plannen van de Noorse regering zijn weinig minder dan de opmaat voor een Alziende Overheid.

Kennelijk heeft de Noorse overheid nu ook een onuitsprekelijke hekel aan privacy en het jagen op belastinggeld gaat verrassend goed samen met Spelen Met Des Burgers Privé. 

Belasting heffen hoeft immers niet alleen door het tanken, autobezitters geld aftroggelen kan ook door alle auto's uit te rusten met GPS en ze te monitoren. Ingezonden brief op ZeroHedge:

'The Norwegian Data Protection Authority is now arguing that GPS based taxation, for the amount of kilometers driven by car, can be done within 5-6 years! Norwegians trust the government way too much, because they believe that this system will eliminate the need for road tax, fuel tax, toll roads and reduce the cost of car insurance. No way will the tax be reduced! GPS based taxation is a governments dream! Who is to stop them from issuing parking fees or speeding tickets?'

Een centrale overheidsdatabase zou nieuw zijn, maar eigenlijk is het Noorse voorstel al praktijk. Met dank aan de autoindustrie zelf.

Alles bij de bron; AutoBahn