Vrijwel dagelijks geven we persoonlijke informatie over onszelf prijs. Al die kleine brokjes data worden vervolgens gebundeld, geanalyseerd en doorverkocht. De consequenties kunnen onaangenaam zijn. Hoe word je slachtoffer van je data en wat kun je er tegen doen?

Net zo makkelijk als het voor consumenten is om prijzen te vergelijken op het internet, is het voor bedrijven om het online gedrag van consumenten te monitoren en daarop hun prijzen aan te passen. „De techniek is er en de marketing- en economische literatuur zegt: het is oliedom als je het niet doet”, zegt Frederik Zuiderveen Borgesius van de UvA, die onderzoek doet naar dit fenomeen. Toch blijven voorbeelden van bedrijven schaars.

Dat komt, vermoedt hoogleraar recht en technologie Mireille Hildebrandt, omdat ondernemers huiverig zijn voor reputatieschade. En dat betekent dat bedrijven zich er of niet aan wagen, of dat ze het zó lastig maken dat je er nooit achter komt, denkt Hildebrandt. Want het grootste probleem is volgens haar dat het doorrekenen van onze verzamelde gegevens achter gesloten deuren plaatsvindt, zodat we niet precies weten wat internetbedrijven met die informatie doen of waar ze de gegevens voor gebruiken. „Dat is niet openbaar. Ze kunnen de informatie ook misbruiken. Op dit moment is dat niet goed te controleren.”

Vooral energie- en telecombedrijven laten nieuwe klanten vooraf screenen op kredietwaardigheid door externe bureaus, weet Zuiderveen Borgesius. Voor consumenten blijft deze wereld van datahandelaren schimmig. Het gaat om voor het grote publiek onbekende partijen met namen als Focum, EDR en Experian, die persoonlijke gegevens verzamelen en koppelen. Deze vorm van data-analyse is waardevol in de energie- en telecombranche omdat ze gebruikt wordt voor het berekenen van een persoonlijke kredietscore waarmee klanten worden opgedeeld: meer of minder kredietwaardig.

Postcodediscriminatie is niet verboden, maar in Nederland rijst geregeld de vraag of de postcode uitgangspunt mag zijn bij het vaststellen van premies of het toekennen van hypotheken. Postcodes verraden immers een hoop over iemands leefomgeving, en die informatie kan relevant zijn voor bedrijven die van het beprijzen van risico hun werk hebben gemaakt.

Een paar maanden geleden is de Consumentenbond een actie gestart die mensen oproept zich te melden als ze vrezen de dupe te zijn geworden van hun data. De Consumentenbond is met name geïnteresseerd in bedrijven die diensten weigeren of hoge waarborgsommen vragen op basis van verkeerde of onduidelijke informatie. Mail je ervaring naar het meldpunt: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en hier kun je lezen hoe je een inzageverzoek kunt doen.

Alles bij de bron; TelegraafPremium