Beste Yatta,

En opnieuw is Schiphol in opspraak geraakt door klantonvriendelijk gedrag... Voor degenen die dit bedrijf volgen mag het al geen verbazing meer zijn. In 2010 zijn voor mij de eerste incidenten bekend. De keuze voor een type naaktscan dat bij hetzelfde werk meer vragen oproept over naaktbeelden en straling dan beschikbare concurrenten, en het beruchte argument uit de Heksenvervolging: "Een scan weigeren is op zichzelf al verdacht." "Wie een scan weigert maakt het zichzelf lastig." "Wie een scan weigert krijgt een lichamelijke 100%s controle". Een jaar later betrapt security coryfee Bruce Schneier Schiphol op het negeren van de toezegging van de NCTB van een alternatieve fouillering https://www.schneier.com/blog/archives/2011/08/german_police_c.html). Vorig jaar nog hebben we de situatie gehad van een wel heel vrouwonvriendelijke fouillering (https://privacynieuws.nl/nieuwsoverzicht/lichamelijke-integriteit/16946-volkskrant-lezersbrief-van-de-dag-de-fouillering-op-schiphol-wordt-steeds-intiemer.html). En nu dus dit. Dat maakt 5 in 7 jaar.

Mijn reactie vorig jaar op de fouillering https://privacynieuws.nl/nieuwsoverzicht/lichamelijke-integriteit/bodyscanners/16981-lezer-reageert-op-artikel-de-fouillering-op-schiphol-wordt-steeds-intiemer.html) besloot ik met de woorden: "Schiphol is te ver heen om zich door kritiek te laten overtuigen tot een klantvriendelijker houding. Het enige dat je kan doen als je dit soort dingen niet wil is alternatieven zoeken. Binnen Europa kan je er voor kiezen helemaal niet te vliegen. Buiten Europa zijn er andere luchthavens." Dat wordt nog eens onderstreept.

Zoals gezegd, maak gebruik van alternatieven. Europa heeft een zich steeds uitbreidend hogesnelheidsnet dat zich in 2020 al helemal zal uitstrekken tot aan Zuid-Spanje en -Italië. Prijsvechters maken vaak van andere luchthavens gebruik. Ook internationaal zijn er steeds meer mogelijkheden. Google Maps biedt een handige mogelijkheid om de routeplanner te gebruiken voor lucht- en treinreizen.

Vriendelijke groeten, GS