Dit jaar is al 8,5 miljoen extra geïnvesteerd in veiligheidsinfrastructuur bij de spoorwegen, maar voor volgend jaar steekt de federale regering nog een tandje bij met 13,5 miljoen euro extra, waarvan 6,5 miljoen om het extra personeel bij Securail te betalen en 7,5 miljoen voor veiligheidspoortjes met x-rays en metaaldetectoren én extra veiligheidscamera's.

De veiligheidspoortjes komen er in drie grote stations met internationale treinen: Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins. "Het gaat niet om vaste poortjes, maar om poortjes die niet systematisch of permanent worden geplaatst daarmee bereik je een groter afschrikwekkend effect", legt Crols uit. Voorlopig wordt er niet aan gedacht om ook in andere grote stations veiligheidspoortjes te plaatsen. "Je mag reizigersbewegingen niet gaan blokkeren door overal poortjes te plaatsen, want zo creëer je nieuwe veiligheidsrisico's", legt Bart Crols uit. "Je moet een evenwicht zien te vinden tussen veiligheidsmaatregelen en reizigersbewegingen." Wie pakweg van Gent naar Brussel spoort, hoeft dan ook geen controles te verwachten.

Op dit moment beschikt de NMBS over 9.000 veiligheidscamera's, waarvan 4.000 in de stations. Volgend jaar worden er daarvan 1.550 gemoderniseerd. Daarnaast komen er 750 camera's bij in Antwerpen, Brussel en Luik. De jongste treinen van de NMBS, de Desiro's, rijden trouwens al rond met camerabewaking. De NMBS bevestigt dat er een studie loopt naar het gebruik van camera's met gezichtsherkenning. "maar hier zitten we nog in een studiefase", zegt Crols. Als er dergelijke camera's worden aangeschaft, dan zijn die in de eerste plaats bestemd voor de grote stations met veel internationaal reizigersverkeer. Camera's met gezichtsherkenning worden nu wel al gebruikt op Brussels Airport. In het treinstation onder de luchthaven staan er ook al veiligheidspoortjes.

Alles bij de bron; deRedactie & deMorgen [Thnx-2-Luc]