De plannen van Telenet om gepersonaliseerde reclames via de digiboxen te introduceren hebben tot een waarschuwing van de privacycommissie geleid. Ook Proximus ontving een waarschuwing.

De Belgische Privacycommissie reageert met haar waarschuwing op de bekendmaking van de plannen van Ziggo-zusterbedrijf Telenet, die inhouden dat klanten gepersonaliseerde reclame krijgen voorgeschoteld op basis van kijkgedrag. De commissie stelt dat hiervoor een opt-in is vereist voor bestaande klanten. Telenet houdt zich, en stelt dat zelf ook, aan de Belgische wetgeving. Het bedrijf houdt zich niet aan Europese wet door standaard een optie in te stellen die het kijkgedrag in kaart brengt. Klanten moeten dit uitsluitend vrijwillig kunnen instellen.

Dat klanten een opt-out krijgen bij de provider is niet genoeg want Telenet moet zich aan de Europese regelgeving houden. Volgens de privacycommissie betekent dit dat in elk geval voor bestaande klanten een opt-in waarbij de standaardinstelling is dat klanten dergelijke reclame niet te zien krijgen. Bij nieuwe klanten is het geen probleem omdat zij meteen wel of niet akkoord kunnen gaan met de voorwaarden en werking van de decoder. Ook in Nederland is al langer een discussie gaande rondom de privacy van klanten van telecombedrijven en tot welke gegevens toegang mag worden verkregen.

Alles bij de bron; TotaalTV